handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, ge mig synpunkter, tips och råd tack!


spasani
2012-08-06, 14:38
God eftermiddag Forumet!


Lite snabb bakrundsfakta om mig:

Jag är en man på 20 år, väger runt 80kg och är runt 1.85 lång kanske. Har tränat rätt effektivt i för i mina yngre år (Fram tills jag fyllde 16-17). Var dock mestadels innebandy och
rätt mycket kondition som jag höll på med. Därefter föll jag ner i en svacka och gjorde verkligen inte nånting nyttigt alls fram tills
jag fyllde 19 däromkring. Då började jag styrketräna ca 5ggr i veckan men efter ett tag så tog mitt gymkort slut, och rätt som det var
så rök all min motivation till att träna.

Detta har dock gnagt på mig och jag har därför nu beslutat mig för att ta tag ordentligt med träningen igen, och verkligen ge järnet.
Kroppsformen min är inte fet, inte tunn, inte speciellt musklig heller dock, antar att jag samlat på mig en hel del underhudsfett på senare dar.
Jag tycker dock jag kan säga utan att vara överdriva eller vara för självgod att jag har rätt bra förutsättningar.

Jag äter bra och variad kost dagligen och äter mellanmål och hela det köret, sover bra och regelbundet gör jag också.
Jag har nu införskaffat mig ett gymkort som ligger så pass nära att jag alltid kommer kunna löpa över och träna, jag har
dessutom tecknat mig för en längre tid där.

Det enda som fattas egentligen innan jag känner att jag är riktigt "i gång" är ju ett vettigt träningschema att följa.
Mitt mål är väl som alla andras att få drömkroppen hehe..

Jag skulle vilja bygga mig lite större samt därefter bli rippad bara. För dom som vill se bild hur jag menar kan väl bara googla "beach fit guy"
eller dylikt *hehe*.

I dagsläget tänkte jag mig nånting liknande:

mån: bröst + triceps
tis: biceps + axlar
ons: ben + mage
tors: rygg
Fredag: är jag osäker på, antingen börja om rullen på nytt, alternativt försöka dra igenom hela överkroppen lite snabbt.
LÖrdag: vila
Söndag: vila.

Har ni några synpunkter på detta schema?
Jag har alltså tänkt träna 5 dagar i veckan. Och sen som jag förstått, för att försöka uppnå resultatet jag beskrev ovan bör jag lyfta tungt,
lite reps, fler sets, eller är jag ute och cyklar?

Mitt första inlägg här på forumet, jag har sökt mycket på ämnet för att hitta någonting som passar mig, men ansåg sen att detta är bästa alternativet.

tack så mycket på förhand!

MVH/ Spasani

LillisJ
2012-08-06, 15:00
Sätt mindre mål än att bli "Stor och rippad". Med kortsiktiga mål så får du en sådan skön känsla när du når dem, samt en drös med motivation. Precis ALLA mina kompisar hade endast långsiktiga mål, tappade motivation och gav upp.

Ang. schemat så kan du testa Z_Bumbis 3dagars-schema eller SL5x5. De är riktigt bra och nybörjarvänliga. :)

spasani
2012-08-06, 15:05
Mjaa det kanske är en grej man kan göra, det är väl dock rätt från person till person hehe! Jag har styrketränat tidigare en hel del, så ett nybörjarschema för en tjock pensions som lyder "trampa lite på cykeln, lyft den 3ggr" är inget jag är ute efter. Dock har jag ju inte kollat in dessa scheman så jag kan kanske ej yttra mig ännu hehe!

3dagars schema, kör jag dessa 3 dagar för att sedan rulla runt på dom hela tiden då eller?

LillisJ
2012-08-06, 15:07
:laugh: Lyfta cyklar är inget du behöver göra.

Z_bumbis scheman:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Stronglifts 5x5:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

spasani
2012-08-06, 15:44
Hmm.. med dessa schaeman tränar man ju bara 3 ggr i veckan, känns lite lamt ;)

Rova
2012-08-06, 19:31
Hmm.. med dessa schaeman tränar man ju bara 3 ggr i veckan, känns lite lamt ;)
Lamt? det beror ju bara på hur du tränar när du väl är på gymmet.
Jag skulle rekomendera någon slags 5x5. Tunga basövningar 3 gånger i veckan för styrka, med styrka kommer muskler. Det varierar ju vad man tycker är roligt att träna, jag kör i alla fall en variant av 5x5 för att jag tycker det är mycket roligare, mer taggad att dra till gymmet, och tycker att jag får ut mer av det jämnfört med en splitt

Krogbyggaren
2012-08-06, 20:10
Hyr en BRA PT (rekommenderar en sl/tyngdlyfting coach) som lär dig mark/bänk/böj/snatch osv... När du förstår hur dom övningarna funkar så kommer du förstå hur väldigt många andra övningar funkar.

Vet inte hur många som slösar x antal år på gymmet för dom försöker lära sig själva (inte alla såklart)