handdator

Visa fullständig version : Träna efter FS-Lasik


clavain
2012-08-06, 14:21
Jag ska genomgå en FS-Lasik operation på torsdag och undrar om det finns någon som har koll på hur pass länge man bör vänta med att träna efter ingreppet?

Uppgifter på nätet varierar mellan ett par dagar och en månad, ögonläkaren jag talade med på kliniken var också lite lätt svävande på den punkten trodde en till två veckor var nog.

Har lite lätt gymabstinens som det är efter en månad på resande fot då jag fått nöja mig med löpning och kroppsvikträning....*gah!*

AronP
2012-08-06, 14:23
Du droppar antibiotika i en vecka, den veckan bör du inte träna. Sen är det bara köra...ja om du mår bra alltså. Gjorde själv operationen i början av året.

9109
2012-08-07, 00:48
Gjorde även jag en sådan i början av året, jag väntade nog lite drygt en vecka innan jag var tillbaka på gymmet, och även då var jag extremt noga att inte klia mig runtom ögonen, jag menar man är ofta lite svart om händerna efter ett ordentligt pass, och det kan ju knappast vara bra att få in i ögonen, särskilt när man varit hos doktorn :)
Ta det lite lugnt när det känns okej och var noggrann med hygienen så ska det nog gå bra vettu!

Rahf
2012-08-07, 01:02
Det är en livsförändrande operation, med effekter som kan försämras ifall du utsätter dig för risken som gymträning innebär. Nog klarar du dig utan gymträning i två veckor?

AronP
2012-08-07, 07:27
Infektionsrisken var i princip nere på 0 efter en vecka.

clavain
2012-08-07, 07:32
Tack för svaren allihop, blir väl att ta det hellugnt första veckan och sen börja lite lätt... kanske skaffa ett retro pannband á la Björn Borg för att slippa svettdroppar i ögonen :)

kaer
2012-08-07, 08:59
Har med gjort en Lasek, har för mig att jag väntade i två veckor, hursomhelst var min läkare rätt tydlig med hur länge jag skulle vänta.
Thaiboxningen däremot, 3 månaders uppehåll :-(

För övrigt hade jag sanslöst ont efter operationen, fråga efter extra citadon ifall du tycker du får för lite (som jag fick).

traidmill
2012-08-07, 09:05
Intressant tråd, ska själv boka tid för LASEK i veckan. Ska se vad min optiker/läkaren säger om träning också. En vecka borde vara nog sålänge man undviker att få svett i ögonen som sagt.

AronP
2012-08-07, 09:09
Efter en lasek-operation lär ni behöva vänta betydligt längre.

fs-lasik: en natts läketid innan jobb
Lasek: en veckas läketid innan jobb

Har ni möjlighet att välja så välj alltid FS-LASIK, en vecka utan jobb är nog en större förlust än mellanskillnaden i pris på dom.

Rahf
2012-08-07, 09:12
Anses inte Lasik vara en säkrare metod också? Lasik = Elsa?

AronP
2012-08-07, 09:21
Ett mindre ingrepp med FS-LASIK så mindre risk. LASEK ansågs ju länge som ett mer "hållbart" alternativ i den meningen att man inte kunde "slita upp" operationen vid extremsporter, något man kunde med LASIK. Sen kom FS-LASIK och pissade på dom två andra, även om det är teoretiskt möjligt att "slita upp" den också. Dock beror det ju på vilket synfel man har, vissa kan bara göra en av dom.

Om jag förstod, förenklade och minns rätt.

ELSA vet jag inte vad det är.

kaer
2012-08-07, 12:41
Efter en lasek-operation lär ni behöva vänta betydligt längre.

fs-lasik: en natts läketid innan jobb
Lasek: en veckas läketid innan jobb

Har ni möjlighet att välja så välj alltid FS-LASIK, en vecka utan jobb är nog en större förlust än mellanskillnaden i pris på dom.

Gick utmärkt att sjukskriva sig på mitt jobb för det. Men i sak håller jag med dig.

traidmill
2012-08-07, 12:50
Ett mindre ingrepp med FS-LASIK så mindre risk. LASEK ansågs ju länge som ett mer "hållbart" alternativ i den meningen att man inte kunde "slita upp" operationen vid extremsporter, något man kunde med LASIK. Sen kom FS-LASIK och pissade på dom två andra, även om det är teoretiskt möjligt att "slita upp" den också. Dock beror det ju på vilket synfel man har, vissa kan bara göra en av dom.

Om jag förstod, förenklade och minns rätt.

ELSA vet jag inte vad det är.

Måste kolla det här med min optiker, han rekommenderade LASEK just för att det var mindre komplikationer med den varianten. Men jag antar att det var LASIK han jämförde med men då borde han nämnt FS-LASIK om det inte är så att kliniken de sammarbetar med inte utför FS-LASIK (vilket de inte verkar göra nu när jag kollat). Sen tycker jag väl spontant att LASEK verkar bättre oavsett när jag läst lite om det även om läketiden är något längre. Priskillnaden är ju skitsummor i sammanhanget.

clavain
2012-08-10, 08:40
Körde ingreppet igår och hade återbesök nu i morse. Inga problem alls, perfekt syn och inga besvär utöver en aning torra ögon. Känns helt fantastiskt :)

AronP
2012-08-10, 08:41
Körde ingreppet igår och hade återbesök nu i morse. Inga problem alls, perfekt syn och inga besvär utöver en aning torra ögon. Känns helt fantastiskt :)

Grattis! En helt grym grej att göra. Om ett halvår kommer du ha glömt bort att du gjort det, sen kommer du få något som påminner dig och kommer känna en stor glädje och lättnad.