handdator

Visa fullständig version : Hur klarar ni det?


LinusBerglund
2012-08-06, 11:51
Hallå!

Jag ska försöka starta en deff diet här under de närmsta dagarna. Har redan börjat smått för att komma in mer i tänket och testa mig lite fram.

Jag har räknat ut att jag behöver ett intag på 2800 kalorier - 800 kalorier för jag vill deffa.

Så jag ska alltså få i mig 2000 kalorier, jag väger 80kg för tillfället så jag har tänkt att få i mig 160-200 protein.

MEN HUR?

Jag har under våren gjort en egen deff, då jag i princip bara tränade hårt och åt nyttigt och små portioner. Nu förstår jag att jag har i princip förstört mig själv.

Har nu räknat ut att jag gick runt på ungefär 1000-1500 kalorier om dagen, och ungefär 50 protein. Nu har jag levt såhär och nej, jag svälter verkligen inte mig själv. Min kropp verkar inte begära mer.

Här har ni min utveckling under dessa månader då jag körde såhär:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ypubbdunljjyxg/

Antingen så går räkningen fel som bara den någonstans. (Ändå använder jag mig utav matdagboken.se för att räkna ut det jag äter)

Hjälp mig ta reda på vad som är fel, känns ju helt fel att trycka i mig DUBBELT så mycket som jag har ätit innan för att gå ner mer i vikt?!

Tack på förhand!

Ultra
2012-08-06, 12:00
Hej!

Jag har skrivit en del inlägg i tråden "Vad har du ätit idag?" där jag redogör
exakt för vad jag får i mig nu när jag ligger i deff. Jag ligger lågt i kaloriintag
och lyckas få upp mitt proteinintag med ganska små medel.
Du kan ju kika där för att få några alternativ på hur det kan se ut.
Du vill få i dig ytterligare men mina dagar kan ge dig ett hum om hur man
gör för att få i sig mycket protein på en liten mängd mat.

Lycka till

Mental
2012-08-06, 12:01
Hallå!

Jag ska försöka starta en deff diet här under de närmsta dagarna. Har redan börjat smått för att komma in mer i tänket och testa mig lite fram.

Jag har räknat ut att jag behöver ett intag på 2800 kalorier - 800 kalorier för jag vill deffa.

Så jag ska alltså få i mig 2000 kalorier, jag väger 80kg för tillfället så jag har tänkt att få i mig 160-200 protein.

MEN HUR?

Jag har under våren gjort en egen deff, då jag i princip bara tränade hårt och åt nyttigt och små portioner. Nu förstår jag att jag har i princip förstört mig själv.

Har nu räknat ut att jag gick runt på ungefär 1000-1500 kalorier om dagen, och ungefär 50 protein. Nu har jag levt såhär och nej, jag svälter verkligen inte mig själv. Min kropp verkar inte begära mer.

Här har ni min utveckling under dessa månader då jag körde såhär:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ypubbdunljjyxg/

Antingen så går räkningen fel som bara den någonstans. (Ändå använder jag mig utav matdagboken.se för att räkna ut det jag äter)

Hjälp mig ta reda på vad som är fel, känns ju helt fel att trycka i mig DUBBELT så mycket som jag har ätit innan för att gå ner mer i vikt?!

Tack på förhand!

Går du ned i en vettig takt och mår bra och tränandet inte lider så är det bara att köra på. Peta inte i det som fungerar :)

herzie
2012-08-06, 12:08
1000-1500 kalorier är ett väldigt grovt mått, och det känns som om du skulle ha kunnat ligga på 1500-2000 istället, och då har du ju legat ganska bra till teoretiskt. Där tror jag lösningen finns.

Stirra inte dig blind på teoretiska uträkningar heller, endast våg, spegel och måttband visar verkligheten.
Lite lågt på proteinet kanske, mem bilderna visar ju en mycket tydlig skillnad (till det bättre).
Så jag tycker du har gjort det ganska bra, men höj proteinintaget (förutsatt att du höftat rätt på nuvarande mängd).

Jeml
2012-08-06, 12:28
för att endast få i dig 50g protein måste du nästan kämpa för att inte äta protein även på 1000-1500 kcal. äter du ingen kött/fisk/ägg/kyckling/protein pulver?

Chrulle
2012-08-06, 12:44
Finns ju massvis med recept överallt om saker med mycket protein i, så det är inte så svårt direkt.

Idag hamnar jag på 1450kcal, varav 180g är protein, proteinpannkaka till lunch och fläskfilé och potatis till middag.

Gör jag matlådor och har keso+tonfisk och ingredienser till proteinpannkaka hemma så är saken biff :) Lite vassle är också fint att ha hemma.

Om jag ska laga något så mäter jag upp innan ungefär hur mycket jag ska äta och vad jag får ut för siffror (kcal, protein osv) innan jag lagar, sen ändrar jag om det behövs.

LinusBerglund
2012-08-06, 12:48
Går du ned i en vettig takt och mår bra och tränandet inte lider så är det bara att köra på. Peta inte i det som fungerar :)

Nej självklart inte. Men jag tycker att jag borde få mer utdelning än vad jag har fått. Antagligen så är det ju proteinet som har sabbat det för mig.

LinusBerglund
2012-08-06, 12:53
för att endast få i dig 50g protein måste du nästan kämpa för att inte äta protein även på 1000-1500 kcal. äter du ingen kött/fisk/ägg/kyckling/protein pulver?

Jag försöker bara vara hyffsat nyttig.

tex: frukost: 2st knäckebröd med ost + 1 ägg
Lunh: 3-5 dl pyttipanna som ett exempel
*TRÄNING*
Proteinpulver
kvällsmat: 2st 90g hamburgare med sallad, dressing, kethup.

Om jag är mer hungrig så brukar jag äta en kesella. Det är mitt "godis". :)

Dricker enbart kaffe och vatten.

Finns ju massvis med recept överallt om saker med mycket protein i, så det är inte så svårt direkt.

Idag hamnar jag på 1450kcal, varav 180g är protein, proteinpannkaka till lunch och fläskfilé och potatis till middag.

Gör jag matlådor och har keso+tonfisk och ingredienser till proteinpannkaka hemma så är saken biff :) Lite vassle är också fint att ha hemma.

Om jag ska laga något så mäter jag upp innan ungefär hur mycket jag ska äta och vad jag får ut för siffror (kcal, protein osv) innan jag lagar, sen ändrar jag om det behövs.

Jo, jag kan fixa det också, jag kan äta mängder med kyckling ex. Men jag tycker att det låter som så otroligt mycket mat. Känns som jag kommer gå upp istället.

1000-1500 kalorier är ett väldigt grovt mått, och det känns som om du skulle ha kunnat ligga på 1500-2000 istället, och då har du ju legat ganska bra till teoretiskt. Där tror jag lösningen finns.

Stirra inte dig blind på teoretiska uträkningar heller, endast våg, spegel och måttband visar verkligheten.
Lite lågt på proteinet kanske, mem bilderna visar ju en mycket tydlig skillnad (till det bättre).
Så jag tycker du har gjort det ganska bra, men höj proteinintaget (förutsatt att du höftat rätt på nuvarande mängd).

Tack så mycket! Ja, antagligen är det kanske just proteinet som fattas. Ska bara försöka lösa att få i mig mer protein utan att höja kalorier.
Jag har även under denna "diet" druckit alkohol nästan varje helg. Kanske inga mängder, men lite. Och det ska naturligtvis inte användas under min diet jag ska börja nu.
Kan man ta 3st proteinpulver /dag?

Hej!

Jag har skrivit en del inlägg i tråden "Vad har du ätit idag?" där jag redogör
exakt för vad jag får i mig nu när jag ligger i deff. Jag ligger lågt i kaloriintag
och lyckas få upp mitt proteinintag med ganska små medel.
Du kan ju kika där för att få några alternativ på hur det kan se ut.
Du vill få i dig ytterligare men mina dagar kan ge dig ett hum om hur man
gör för att få i sig mycket protein på en liten mängd mat.

Lycka till

Det ska jag ta och göra! Tack så mycket! :)

Sniggel
2012-08-06, 12:55
Nej självklart inte. Men jag tycker att jag borde få mer utdelning än vad jag har fått. Antagligen så är det ju proteinet som har sabbat det för mig.

Hur resonerar du då?
Visst stämmer det att protein kan sänka hastigheten på viktnedgången vid samma kaloriunderskott. Men detta är isåfall pga av minskad muskelförlust och inte minskad fettförlust.

cryx
2012-08-06, 12:58
Står du avslappnad på bilden där? I så fall skulle jag rekommendera att du tränar din rygg mer, dina axlar är väldigt framåtroterade.

Jeml
2012-08-06, 12:59
en normal (liten portion) mat bör innehålla ca 200g kött eller liknande det är 40g protein sen får man iaf 10g från tillbehören oftast. det är 50g på en måltid om ca säg 500kcal. 2 såna per dag + mellanmål tex kvarg och en vassle shake efter träning så är du uppe i ett högt protein intag på under 1500 kcal.

Chrulle
2012-08-06, 13:01
Ja det blir ganska mycket mat, men inte så mycket energi :)

LinusBerglund
2012-08-06, 14:03
Står du avslappnad på bilden där? I så fall skulle jag rekommendera att du tränar din rygg mer, dina axlar är väldigt framåtroterade.

Ja, det gör jag. Och det stämmer, ska träna mer rygg!

Hur resonerar du då?
Visst stämmer det att protein kan sänka hastigheten på viktnedgången vid samma kaloriunderskott. Men detta är isåfall pga av minskad muskelförlust och inte minskad fettförlust.

Jag menar att om jag jämför mig själv med andra som deffar så får de flesta bättre resultat än vad jag har fått. Jag sliter verkligen som ett djur 5-7 gånger i veckan. Men antagligen på fel sätt. Så därför frågar jag er vad jag gör fel, för jag borde få bättre resultat.

Jag är verkligen novis på detta, så ursäkta ifall det är dumma påståenden eller något. Jag vill bara ha hjälp.

Sniggel
2012-08-06, 15:14
Ja, det gör jag. Och det stämmer, ska träna mer rygg!



Jag menar att om jag jämför mig själv med andra som deffar så får de flesta bättre resultat än vad jag har fått. Jag sliter verkligen som ett djur 5-7 gånger i veckan. Men antagligen på fel sätt. Så därför frågar jag er vad jag gör fel, för jag borde få bättre resultat.

Jag är verkligen novis på detta, så ursäkta ifall det är dumma påståenden eller något. Jag vill bara ha hjälp.

Förlåt, jag missade att du åt 50g protein och därmed antydde att du åt för lite.
Vilket du nog gör. Sen är det ju klart så att kaloriunderskottet styr och ökar du proteinintaget måste du minska något annat. men det är nog fortfarande att rekommendera att äta mer protein än 50g dagligen.
Jag vet inte hur du har räknat men lita inte mer på en formel än det som har funkat. Du har väldigt lite nytta av att använda en formel när du redan kommit fram till vilket kaloriintag som får dig att gå ner i vikt vid en viss aktivitetsnivå.
Kanske inte det du ville höra...
Däermot får citatet:
Har nu räknat ut att jag gick runt på ungefär 1000-1500 kalorier om dagen
mig att fundera på hur noggrann du varit på att räkna kalorier. Speciellt när man i forskning visat hur extremt dåliga folk är på att räkna kalorier så länge de inte antecknar varenda intag, vägt på våg i gram.

Du nämner ju även att du druckit en massa alkohol och jag ser inga antydningar till att dessa kalorier tagits någon hänsyn till. "Mängder med kyckling" är också något som får mig att misstänka att du inte vet hur mycket du äter. Anger man att man ätit en viss kalorimängd men inte kan ge några siffror i gram på hur mycket "mängder med kyckling" är, då har man förmodligen inte någon direkt koll på intaget.

sp0941
2012-08-06, 15:34
du nämner ju även att du druckit en massa alkohol och jag ser inga antydningar till att dessa kalorier tagits någon hänsyn till. "mängder med kyckling" är också något som får mig att misstänka att du inte vet hur mycket du äter. Anger man att man ätit en viss kalorimängd men inte kan ge några siffror i gram på hur mycket "mängder med kyckling" är, då har man förmodligen inte någon direkt koll på intaget.

+10.4563!

LinusBerglund
2012-08-06, 15:57
Förlåt, jag missade att du åt 50g protein och därmed antydde att du åt för lite.
Vilket du nog gör. Sen är det ju klart så att kaloriunderskottet styr och ökar du proteinintaget måste du minska något annat. men det är nog fortfarande att rekommendera att äta mer protein än 50g dagligen.
Jag vet inte hur du har räknat men lita inte mer på en formel än det som har funkat. Du har väldigt lite nytta av att använda en formel när du redan kommit fram till vilket kaloriintag som får dig att gå ner i vikt vid en viss aktivitetsnivå.
Kanske inte det du ville höra...
Däermot får citatet:

mig att fundera på hur noggrann du varit på att räkna kalorier. Speciellt när man i forskning visat hur extremt dåliga folk är på att räkna kalorier så länge de inte antecknar varenda intag, vägt på våg i gram.

Du nämner ju även att du druckit en massa alkohol och jag ser inga antydningar till att dessa kalorier tagits någon hänsyn till. "Mängder med kyckling" är också något som får mig att misstänka att du inte vet hur mycket du äter. Anger man att man ätit en viss kalorimängd men inte kan ge några siffror i gram på hur mycket "mängder med kyckling" är, då har man förmodligen inte någon direkt koll på intaget.

Jag har gått efter livsmedelsdatabasen. Antar att den inte är 100% rätt men hyffsat?

tjing
2012-08-06, 17:40
Du får ju i dig närmare det dubbla proteinet, d v s 100 g om dagen och absolut inte 50 g på den maten du skrev.

Knäckebröd och ägg, vi höftar 15 g
Pyttipanna, tja 20 g? (ingen aning på rak arm)
Proteinpulver 25 g
2 st 90 g hamburgare med bröd kring 40-45 g protein om halvfabrikat.

Alltså, du räknar helt enkelt fel.

Sniggel
2012-08-06, 18:55
Jag har gått efter livsmedelsdatabasen. Antar att den inte är 100% rätt men hyffsat?

På allt som går ner genom matstrupen? Och du har räknat på vikten på allt, alternativt känner till kalorier och makros per volym?

Ja livsmedelsdatabasen duger så länge du också använder den till allt.
Jag påstår inte att du räknar fel, jag bara misstänker att du kanske gör det! :P

LinusBerglund
2012-08-07, 06:07
*Okej, såg att jag räknat rätt mycket fel på knäckebrödet. Var ungefär 100g/knäckebröd. då höjde jag till:
Totalt intag Fett: 56 g Protein: 76 g Kolhydrater: 174 g 1542 kca

Förstår hur viktigt det är att räkna rätt *


Du får ju i dig närmare det dubbla proteinet, d v s 100 g om dagen och absolut inte 50 g på den maten du skrev.

Knäckebröd och ägg, vi höftar 15 g
Pyttipanna, tja 20 g? (ingen aning på rak arm)
Proteinpulver 25 g
2 st 90 g hamburgare med bröd kring 40-45 g protein om halvfabrikat.

Alltså, du räknar helt enkelt fel.


Tack för att du lägger lite tid och räknar och har dig. Jag vill verkligen inte låta kaxig på något sätt. Jag påstår inte att jag inte gör fel. Jag har använt mig utav den databasen och då har jag valt det som är där i. Sen har jag inte vägt det, men det går oftast som på ägg välja hur många(st) jag har ätit. Det kanske är lite osäkert att svara på. (Använder mig utav matdagboken för att sammanställa allt).


Detta är kopierat från matdagboken. Den väljer alla värden själv från databasen. Så vettifan vad jag gör för fel :S

Måltider
Lägg till måltid
09:00 Frukost Måltid


» 1,0 st Ägg kokt 70 Kcal
» 30,0 gram Ost hårdost 7% fett 61 Kcal (10g/skiva har jag räknat)
» 20,0 gram Knäckebröd Wasa Sport + 61 Kcal (är här osäker på vad ett knäckebröd väger, men antar att det inte är så mycket mer i så fall)
» 3,0 tsk Lättkaviar Kalles 40 Kcal
Fett: 10 g Protein: 19 g Kolhydrater: 14 g 232 kcal
12:00 Lunch Måltid


» 3,0 dl Pytt i panna fryst 259 Kcal
» 1,0 st Ägg kokt 70 Kcal
Fett: 18 g Protein: 17 g Kolhydrater: 23 g 329 kcal
12:56 Måltid


2st 90gram
» 180,0 gram Hamburgare dubbel bröd ost sallad dressing 436 Kcal
Fett: 23 g Protein: 22 g Kolhydrater: 34 g 436 kcal


Totalt intag Fett: 51 g Protein: 58 g Kolhydrater: 71 g 997 kcal

(Äter inte proteinshake nu innan jag har börjat träna ordentligt, borde jag göra det?







På allt som går ner genom matstrupen? Och du har räknat på vikten på allt, alternativt känner till kalorier och makros per volym?

Ja livsmedelsdatabasen duger så länge du också använder den till allt.
Jag påstår inte att du räknar fel, jag bara misstänker att du kanske gör det! :P

Ja, allt som jag äter skriver jag i där. Kolla ovanstående svar för lista på vad jag åt tex. Tack för all hjälp!

Mental
2012-08-07, 07:05
2st 90gram
» 180,0 gram Hamburgare dubbel bröd ost sallad dressing 436 Kcal
Fett: 23 g Protein: 22 g Kolhydrater: 34 g 436 kcal


Märkliga burgare.

Bara 2*90g biffar är 443kcal

Tror du har kollat i en kaloritabell över "Hamburgare dubbel bröd ost sallad dressing" Sedan matat in biffens vikt och struntat i att brödet dressingen mm väger.

Tänk på att en liten mcdonalds cheseburgare är 300kcal. Då är det med en 45g biff, litet bröd och utan dressing...

En normalstor 90g burgare av sibyllatyp (big star, utan ost) är på 520kcal. äter du 2 sådana är det 1040kcal

Mental
2012-08-07, 07:13
Mitt tips är att du näringsberäknar (och väger) delarna i dina hamburgare, du behöver bara göra det en gång. Vad väger bröden totalt? Vad väger biffarna (innan stekning)? vad väger osten, dressingen, ketchupen (grönsakerna kan du skippa)

Sedan kollar du innehåll på respektive produkt. Mina hamburgemiddagar hamnar alltid på 1000+ kcal

LinusBerglund
2012-08-07, 08:21
Mitt tips är att du näringsberäknar (och väger) delarna i dina hamburgare, du behöver bara göra det en gång. Vad väger bröden totalt? Vad väger biffarna (innan stekning)? vad väger osten, dressingen, ketchupen (grönsakerna kan du skippa)

Sedan kollar du innehåll på respektive produkt. Mina hamburgemiddagar hamnar alltid på 1000+ kcal

Ja, det är självklart sant det du säger. Jag antog att den räknade ett ungefärligt mått på dressing, ketchup etc. Men självklart ska jag räkna det också.

Tack så mycket för all hjälp och tips! Ska försöka införskaffa mig en våg!

Mental
2012-08-07, 08:38
Ja, det är självklart sant det du säger. Jag antog att den räknade ett ungefärligt mått på dressing, ketchup etc. Men självklart ska jag räkna det också.

Tack så mycket för all hjälp och tips! Ska försöka införskaffa mig en våg!

Det gör den, om du matar in hela burgarens vikt, dvs biff+bröd+grönsak+dressing.

säg 90g kött, 50g bröd, 50g dressing och ketchup, 30g grönsaker.
Dvs att hela hamburgaren som man äter den väger ca 220g. Då blir det 530kcal enligt samma kaloritabell, och det låter rimligare.

Äter man 2 sådana burgare landar man på strax över 1000kcal

tjing
2012-08-07, 10:21
Ja, hamburgarna stämmer inte alls.

Proteinintaget är fortfarande närmare det jag skrev.