handdator

Visa fullständig version : Problem vid stående press


Err
2012-08-06, 11:36
God dag.

Jag har tränat och försökt mig på SS i lite omgångar. Något som alltid har besvärat mig är pressen eller militärpress eller hur man ska uttrycka det. Jag tänker på att shrugga upp trapsen i slutet av övningen så att jag inte klämmer in rotatorcuffarna men jag känner ändå obehag i höger axel. På sistone har jag försökt ge mig på press igen men känner samma sak.

Det ska sägas att jag har haft muskelknutor i höger skuldra och övre traps pga att jag varit för stark i tuttarna av bänkande. Rookie-mistake alltså. Jag vill kunna köra militärpress då det är en solid övning och eftersom jag faktiskt är bra på bänk i jämförelse med andra lyft.

Det jag känner är stelhet i höger skuldra samt att det ilar lite lite litegrand i höger arm efter att ha kört press. Inget jag dör av med andra ord och jag känner av detta efter gårdagens press 5 x 31,5kg. Alltså fjäderlätt. Jag har sedan tidigare försökt massera själv och hos naprapat samt stretchat utåtrotatorerna om man säe.

Jag ska till naprapat på torsdag. Vad tycker ni jag bör fråga efter? Tycker ni rentav att jag bör strunta i militärpress och köra rodd istället?

MVH
Errr

pezrulezhaakon
2012-08-06, 17:47
Err

Du bör inte shrugga upp axelpartiet i toppläget i militärpress alls.

Err
2012-08-06, 18:38
Err

Du bör inte shrugga upp axelpartiet i toppläget i militärpress alls.

Ok. Jag hade för mig att när man shruggar upp så undviker man impingement som annars blir ifall jag lyfter vikten ovanför huvudet utan att shrugga? dvs att bara triceps kommer i extension.

Min bild av utförandet ser ut som Mark Rippetoe lär ut här:
http://www.youtube.com/watch?v=KKEuWnMwkXY&feature=relmfu
42 sekunder in. Eller är han och jag ute och cyklar?

pezrulezhaakon
2012-08-06, 20:56
Err

Nej. Om du har en väl fungerande funktion i axelleden/skulderbladet, så löser detta sig självt då du bara ser till att hålla stabiliteten.

När du shruggar samtidigt som pressrörelsen, så försätter du förhållandet mellan överarmsben och skulderblad i en lite ofördelaktigt läge i övningen. Speciellt muskulärt i rotatorcuffen.
Att shrugga med överarmen i toppläget (eller bottenläget) är inte samma sak.
Problemet är att den samtida shrugrörelsen och pressrörelsen är att det ställer mycket högre krav på att kunna stabilisera skulderpartiet.

Nu vet jag inte om Riptoe är ute efter en viss funktion. Men att belasta traps överdrivet i militärpress kan istället ge andra problem.

Err
2012-08-06, 21:38
Err

Nej. Om du har en väl fungerande funktion i axelleden/skulderbladet, så löser detta sig självt då du bara ser till att hålla stabiliteten.

När du shruggar samtidigt som pressrörelsen, så försätter du förhållandet mellan överarmsben och skulderblad i en lite ofördelaktigt läge i övningen. Speciellt muskulärt i rotatorcuffen.
Att shrugga med överarmen i toppläget (eller bottenläget) är inte samma sak.
Problemet är att den samtida shrugrörelsen och pressrörelsen är att det ställer mycket högre krav på att kunna stabilisera skulderpartiet.

Nu vet jag inte om Riptoe är ute efter en viss funktion. Men att belasta traps överdrivet i militärpress kan istället ge andra problem.

Din feedback uppskattar jag mycket då jag förstått att du är vis på området. Jag är dock så pass trög att jag måste läsa det du skrev flera gånger. Ok. Så att shrugga upp vikten i en enda rörelse kanske är att bita en större del av kakan än mina axlar klarar av, ja?

Kan man således kanske först pressa upp vikten så att triceps är i extension och när stången "stannat" där så kan man shrugga upp vikten i en andra rörelse?

pezrulezhaakon
2012-08-06, 21:44
Err

På fråga A, svar ja.

På fråga B, svar mjo, såvida du vill träna traps, serratus och levatorn lite extra på samma gång. För fokus delta/triceps/(övre) bröst-träningen så är den extra rörelsen onödig.

:)

Err
2012-08-06, 21:56
Ok, intressant. Men det är inte nödvändigt att köra upp traps och shrugga för att undvika impingement? Om jag ändå upplever impingement eller cuff-drama så bör det vara annat som spökar?

Lite ovidkommande fråga men kan det vara värt att röntga och se vilken typ av acromonium man har? Ursäkta lekmansstavningen men du vet vad jag menar. Tänker ifall jag har typ 3 eller dyl. Har haft väldigt återkommande problem med rotatorkuffarna trots att jag aldrig fläskat på med tunga vikter. Det ska sägas att bänkpress fungerar alldeles utmärkt.

pezrulezhaakon
2012-08-06, 22:15
Err

Nej, inte i militärpress (eller annan OH-press) då överarmen är i ett utåtroterat läge.
De strukturer som främst orsakar impingement ligger i ett fördelaktigt läge ifrån varandra.
En annan sak om du kör LÅS, då överarmen är i sitt normalläge, men det går också komma undan smidigt.

Sålänge du har normal skulderbladsfunktion så behöver du inte bekymra dig oavsett om du har 1, 2, eller typ 3-axel. Någon röntgen i förebyggande syfte är inte nödvändig.

Att du har återkommande rotatorcuffproblem skulle jag hellre sätta mina lingon på dina utföranden i ett flertal olika övningar, som kan förbättras. Ett sätt som höjer risken att få cuffproblem är att tex göra kombinerad press/shrug.

Bänkpressrörelsen har inte de riskerna för just impingement, utan har istället andra risker. Det beror på ett annat rörelseplan i axelleden.

Err
2012-08-06, 22:48
Err

Nej, inte i militärpress (eller annan OH-press) då överarmen är i ett utåtroterat läge.
De strukturer som främst orsakar impingement ligger i ett fördelaktigt läge ifrån varandra.
En annan sak om du kör LÅS, då överarmen är i sitt normalläge, men det går också komma undan smidigt.

Sålänge du har normal skulderbladsfunktion så behöver du inte bekymra dig oavsett om du har 1, 2, eller typ 3-axel. Någon röntgen i förebyggande syfte är inte nödvändig.

Att du har återkommande rotatorcuffproblem skulle jag hellre sätta mina lingon på dina utföranden i ett flertal olika övningar, som kan förbättras. Ett sätt som höjer risken att få cuffproblem är att tex göra kombinerad press/shrug.

Bänkpressrörelsen har inte de riskerna för just impingement, utan har istället andra risker. Det beror på ett annat rörelseplan i axelleden.

Ok så har man tricels och armarna i extension så ska det ej vara impingement därigenom men om man däremot pressar upp vikten och har armarna icke i extension dvs i 130 graders vinkel istället för 180? Jag är kass på att förklara men alltså när armbågen är böjd dvs då är det större risk för impingement?

Det kanske kan vara en idé för farbror Err att visa upp uppförande så som jag tidigare har gjort i ohp och så som jag tror du menar att jag borde göra?

pezrulezhaakon
2012-08-06, 23:12
Err

En bild/ett klipp säger mer än.......

Nä, impingement och militärpress hör inte riktigt ihop oavsett var i rörelsen du är, då överarmen är utåtroterad genom hela rörelsen.
Man kan få andra överbelastningsproblem än impingement i rotatorcuffen av kombi-rörelsen.

Err
2012-08-07, 11:06
Vi får se vad som sägs vid mötet på torsdag. Finns det någon övning i ditt minne som kan balansera för styrkan jag har i bänkpress? isolationsövningar för posterior deltoid eller pendlay-rodd? Jag gillar flerledsövningar. Men har dock aldrig fått problem av hantelrodd där jag har ryggen vågrätt och sen lyfter en vikt som ett "L" med armen och med mycket kontroll i utförandet. Känns bra än så länge. Men axeln och axelhälsa är ju mer än bara deltoids.

pezrulezhaakon
2012-08-07, 14:48
Err

Det går inte direkt att peka ut en enskild muskel runt skulderbladet som ska förbättra stabiliteten i bänkpress. De arbetar ju som en enhet.

Uppdatera efter torsdagsträffen :)

Err
2012-08-09, 14:31
Yesh. Vi kom fram till att jag har en muskelknut vid högra skulderbladet samt spänningar i övre höger trapezius. Ok kanske inte finns höger trapezius men du hajjar. Han tyckte att supraspinatus var irriterat men det var då ingen inflammation.

Jag tränade förresten igår och marklyft, bänkpress samt pullups efter att försiktigt ha smakat på att och allt gick bra. Faktum var att jag även körde lite handledsövningar där en vikt hänger ifrån ett snöre och så vrider man upp snöret som är fäst vid pinnen. Det kändes obehag när jag höll pinnen i axelhöjd cirkus. Annars var det helt OK.

Mina tankar är nu att köra på isolation av deltoid posterior samt köra rodd för att få med övre bröstryggen. Utöver detta kör jag marklyft samt chins/pullups. Han tyckte gott jagkunde köra inåt-och utåtrotationer ett par gånger i veckan. Jag håller mig borta ifrån militärpress. Övningen är säkert mumma men nu när jag äntligen kan köra marklyft och böj igen så vill jag inte riskera att andra övningar blir lidande. Tankar?

pezrulezhaakon
2012-08-09, 22:18
Err

Det låter som en bra start.
En viktig sak som du troligen bör lära dig, är att aktivt slappna av så mycket som möjligt i övre traps och nacken då du kör de andra övningarna som du tänkt. Slappna av helt ska du inte göra, men iaf inte spänna mer än nödvändigt, som du gjort tidigare.

Det är egentligen en tumregel med all isolations träning. Att försöka spänna och träna de avsedda musklerna för en övning och låta de andra vara "inaktiva".

Err
2012-08-10, 22:15
Yes. Så vid isolationsrodden så tar jag det lugnt så mycket jag kan i traps. Jag funderar även på att köra frivändningar istället för rodd vad det lider. Får se om den sätter någon press på supraspinatus. Men återigen så kommer jag hålla mig borta ifrån militärpress.

Jag vet att träningsvärk och ze pump inte är några bra kriterier men jag känner hur bröstryggen känns mycket mer nu än tidigare pga all marklyft som jag börjat med för någon månad sedan. Träningsvärk etc.

pezrulezhaakon
2012-08-10, 23:01
Err

Rätt utförda frivändningar så påverkas inte supraspinatus nåt nämnvärt.