handdator

Visa fullständig version : 2 Problem


Probook
2012-08-05, 23:34
Jag har tränat från februari 2012 då såg mitt träningsschema ofta ut så här:

Måndag: Bröst,biseps
Tisdag: Fett förbränning
Onsdag: Ben
Torsdag: Mage,fettförbränning
Fredag: Rygg,triseps
Lördag: Löpning
Söndag: Vila

Mitt nya nu från och med Augusti

Dag 1 Bröst,Framsida axlar,Triseps
Dag 2 Ben,Mage
Dag 3 Rygg,Baksida axlar,Biseps
Dag 4 Vila

Sen får jag det att rulla.



Det jag vill veta är bygger jag muskler bra när jag har tränings värk i 2-3 muskel grupper samtidigt? Och är detta ett bra schema?

Till en annan sak jag kämpar förgäves för dessa magrutor.Jag brukar köra cykla 1,5 mil eller gå 6 km springa 1 mil. Men det händer aldrig något min kost är så här:

Eventuellt en macka +protein shake om jag tränar på morgonen.

Lunch 12: oftast mycket kött och grönsaker en och en annan potatis

Middag 18: Oftast lika stor som lunchen inte alls jätte stor men det känns lagom

Mellan mål: 2 mackor med skinka,keso,ägg för det mästa

Jag väger ynka 64 kg och är 181 lång. Hur ska jag kämpa vidare?

Mitabrev
2012-08-06, 00:05
Träningsvärk är inget kvitto på att du bygger bra med muskler, den bör försvinna efter en tids tränande också. Känner du att du kan träna trots träningsvärken så gör det, förhoppningsvis försvinner den efter ett tag så slipper du tänka på det sen. "Schemat" ser ut som en vanlig tre-split, svårt att avgöra något utan övningar, det enda man kan se är hur du har delat upp kroppen men den delen verkar bra iaf! :)

Till dina funderingar om magrutor:
Om du väger 64 kg och är 181 cm lång utan magrutor är det troligtvis avsaknaden av muskler som är problemet.
Tror det bästa tipset du kommer få är att skita i magrutor den närmsta tiden, du behöver äta och bygga muskler, annars kommer du se anorektisk ut väldigt snabbt och allt för smal med magrutor är inte särskilt attraktivt (enligt mig).
Lägg dig på ett kaloriöverskott på ca 400-500 kcal per dag och träna hårt fram till början på nästa år (februari-mars). Därefter kan du utvärdera om du behöver deffa lite eller fortsätta bygga.

Att deffa för att få magrutor nu känns lite meningslöst, sommaren är snart över och du kommer se extremt tanig ut om du går ner mer i vikt.
Oroa dig inte över att lägga på dig några gram fett nu, det löser du med en deff senare men vräk inte i dig chips och godis bara för att gå upp i vikt. Ät mycket, varierat och vanlig husmanskost samtidigt som du tränar på så blir detta kanon om något år :thumbup:

Ballt
2012-08-06, 00:06
Du har den vanligaste splitten, den funkar jättebra för många.

Om du har träningsverk är inget slags tecken på att det är bra eller dåligt... Det spelar alltså ingen roll om du får träningsverk eller inte, det är individuellt.

Du verkar väga ganska lite om man ser till längden. Jag skulle fokusera på att äta mycket och träna tungt och skita i magrutorna fram tills du har fått lite mer muskler osv. ev. då skulle jag påbörja en deff, kanske lagomt till nästa sommar? Då har du säkert också fått lite mer erfarenhet ang. kost och träning.

Det sista jag skulle vilja tillägga är att det heter biceps och triceps, inte som du skrev :)

Lycka till med träningen, träna, ät, sov bra så ska det nog gå bra!

Victuhh
2012-08-06, 00:21
Det du skrivit är inte ett träningsschema det är en muskeluppdelning, ett schema är mer inriktad på vilka övningar du kör och hur många reps och sets av dessa övningar.

Träningsvärk är ingen garanti på att du gjort bra ifrån dig på gymmet så om du siktar in dig på att få det efter varje pass, tänk om.

Hur många övningar kör du för biceps triceps, rygg och bröst?
- Ett vanligt nybörjarmisstag är att köra för många övningar och för många sets. 3 övningar för bröst på 3 kvalités-sets vardera räcker gott och väl till exempel.

Fler frågor: Konditionstränar du i samband med att du försöker bygga muskler?
Konditionsträning hämmar muskeltillväxten!, finns mycket att läsa om ämnet http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Magrutor kan vilken svensson som helst fixa, för det behöver man igentligen inte ha muskler alls utan endast lite underhudsfett vilket du får genom ett kaloriunderskott då kroppen bränner fett - kroppen använder all näring (mat och dryck) du tillför den som energi och tillsätter du mer energi än kroppen gör av med kommer du gå upp i vikt och mindre än kroppen gör av med går du ner i vikt.

Hur vet man då hur mycket man ska äta per dag?

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger)

När kroppen bränner bort fett gör den det för att få energi för att överleva samtidigt som den kan bränna bort musklerna också vid ett underskott, detta förhindras med mycket tillfört protein i kosten samt hård styrketräning för att minska musklerna som bränns bort och öka borttagningen av bara fett.

Äter du verkligen så mycket mat också?

Ös på med alla frågor nu, orkar inte sitta och skriva en lång uppsats ;)

Probook
2012-08-06, 10:37
Tackar man märker att ni kan en del mer än jag själv.

Jag får vänta med magrutor. Brukar köra så här

3 bröst övningar
2 triceps
2 axlar

2 lår
2 vader
1 ben spark

4 rygg
2 Biceps
2 axlar

Victuhh
2012-08-06, 11:00
Tackar man märker att ni kan en del mer än jag själv.

Jag får vänta med magrutor. Brukar köra så här

3 bröst övningar
2 triceps
2 axlar

2 lår
2 vader
1 ben spark

4 rygg
2 Biceps
2 axlar

Ser bra ut, vilka övningar?