handdator

Visa fullständig version : Mousse au chocolat to die for


Miranda
2004-02-01, 21:36
Smält 125 gram mörk choklad av bra kvalitet (70-100% kakao) över vattenbad... rör ner 1 msk pulverkaffe upplöst i lite hett vatten. Låt svalna litegrann.

Vispa 4 äggvitor med lite salt så det blir stenhårt skum, vispa sist ner 3 msk Hermesetas sötningsmedel.

Vänd försiktigt ner en fjärdedel av äggvitan i chokladsmeten... sedan en fjärdedel till... och till slut alltihop... blanda bara precis tills allt är blandat, ös sedan upp i 4 portionsskålar (små dricksglas, kaffekoppar).

Täck över & ställ i kylen minst 2 timmar, kan med fördel stå till nästa dag.

YUM YUM YUM YUM

(och ingen katastrof för dieten heller - bara varsin äggvita och ca 30 gram mörk choklad per person - rena fitnesskosten)

Miranda

Patrizia
2004-02-02, 12:01
skrivs ut och skall testas! låter SMASKENS!

Bubbles
2004-02-08, 21:59
provade chokladmoussen i helgen... jösses vad god den var!!

absolut toppen som efterrätt!! :bow:

då jag e helt tokig i mörk choklad ska jag nästa gång göra en mousse med ännu mer smält choklad!! Kanske t.o.m väljer en 85, eller 90 procentig choklad...

skaparn
2004-02-12, 08:09
Vispa 4 äggvitor med lite salt så det blir stenhårt skum, vispa sist ner 3 msk Hermesetas sötningsmedel
En fråga om vispning; kan man vispa smeten med en stavmixer??

Äger nämligen inget annat och det skulle vara fint om jag kunde expandera dess användningsområde en aning.

Miranda
2004-02-12, 11:29
Originally posted by skaparn

En fråga om vispning; kan man vispa smeten med en stavmixer??

Äger nämligen inget annat och det skulle vara fint om jag kunde expandera dess användningsområde en aning.

jag vet inte för jag äger ingen sån - men jag tror tyvärr inte att det går. En stavmixer fungerar så att den slår sönder det man mixar, men tanken med att vispa äggvitor till skum är att man ska vispa in en massa luft i dom och absolut inte ha sönder äggvite"trådarna"... Du kan ju testa men som sagt jag tvivlar på att det funkar... Hederlig handvisp funkar däremot bra... om du vill ha lite armträning samtidigt! ;)

M

Herkulez
2004-02-12, 11:55
:eek: satan det lät gott

skaparn
2004-02-12, 12:38
Originally posted by Miranda


En stavmixer fungerar så att den slår sönder det man mixar, men tanken med att vispa äggvitor till skum är att man ska vispa in en massa luft i dom och absolut inte ha sönder äggvite"trådarna"...
M
Du har alldeles för rätt är jag rädd.

Måste kanske skaffa en visp, äggvita är kung, jag brukar vid besök hos mina föräldrar vispa upp en marängsmet och grädda. Utsökt efter träning.

Miranda
2004-02-12, 17:08
Originally posted by Herkulez
:eek: satan det lät gott


Ja du det är efterrätternas svar på G-punkten... ha ha...

man kan göra en jättegod variant med baileys också... byt bara ut kaffet mot Baileys och det blir supergott det också...

*drömmer*

M

Patrizia
2004-02-13, 07:31
Byta ut kaffe mot baileys
Byta ut kaffe mot cognac
Byta ut kaffe mot Whiskey
Byta ut kaffe mot nötlikör
Byta ut kaffe mot Cointreau
eller kanske lösa upp kaffet i nötlikören, whiskeyn eller cognacen eller
:kinky: G-punkt no shit
Här finns potential:D

Miranda
2004-02-13, 12:02
Originally posted by Patrizia
Byta ut kaffe mot baileys
Byta ut kaffe mot cognac
Byta ut kaffe mot Whiskey
Byta ut kaffe mot nötlikör
Byta ut kaffe mot Cointreau
eller kanske lösa upp kaffet i nötlikören, whiskeyn eller cognacen eller
:kinky: G-punkt no shit
Här finns potential:D


ha ha ha Patrizia...

my kinda girl...

soul mate... :love:

Patrizia
2004-02-16, 13:19
Helgen gick i chokladmoussens tecken.

Fredag kväll: smaksättning med 2 msk cognac :hbang:

Lördag: 2 lager - ett med smaksättning cointreu :D
och ett med smaksättning Wiskey creme (typ baileys) :cool:

Så gott, så himmelskt, så beroende framkallande så..... Snart helg igen va för jag har 100 g cholkad kvar och en massa oprövade smaksättningar:eating:

Miranda
2004-02-17, 11:39
TVÅ LAGER???!!! G-punkt gånger 2??? :naughty:

Patrizia... :bow: