handdator

Visa fullständig version : Inåtroterat ben vid hälisättning samt höftproblem


Berg88
2012-08-05, 18:52
Kön: Man

Ålder: 180

Längd och vikt: 180cm 88kg

Smärtbeskrivning: Smärta i vänster ljumskområdet och SI-led området. Smärtan känns djup. Det smärtar ej vid beröring. Smärtan uppkom successivt. Smärtan är väldigt skarp när jag provocerar och ska använda leden? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Kan ej träna då det inskränker på mina vardaliga rörelser. Smärtar vid abduktion och vid adduktion. Innan jag når ändpunkten på rörelsen. Har haft ont där i ungefär 6 månader.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Har ej tagit någon form av tabletter.

Det enda dom hittar är att mitt bäcken är roterat och att min högre SI led är låst. Den låser dom upp och sedan har jag fått bålstabiliserande övningar samt knäövningar.

Tidigare skada jag haft är höger knäskada. Jag kompenserade för den i hela kroppen och sedan när den var bra så blev vänster sida kass av kompensationen. Har gått på ett väldigt konstigt sätt och har fått i princip lära mig gå igen.


Övrigt: Det jobbigaste med det hela är att jag inte kan gå normalt. Hela mitt vänsterben roterar inåt vid hälisättning och det blir helt fel när jag går och svänger, vilket ger mig knäsmärtor. Jag vaggar till vänster sida när jag går och har försökt att träna upp gluteus samt bålstabilitet, men verkar inte kunna få någon form av kontakt med något på min vänster sida. Är oerhört frustrerande. Det enda positiva jag hittat är en höftkapselstretch. Står på alla fyra, vinklar in mitt vänsterben under mig diagonalt med höger knä bakom vänster ben. Lutar mig sedan åt vänster. Denna stretch har gjort att det gör mindre ont men det har slutat att göra effekt.

Ska på en vanlig röntgen imorgon och sedan får vi se ifall det är någon strukturellt fel. Det enda jag kan tänka mig är att det är någon form av FAI. 24 år gammal och redan sönder. Härligt...

pezrulezhaakon
2012-08-06, 17:56
Berg88

Uppdatera med vad röntgen säger.
Det är inte lätt med förbundna ögon att hitta vad som är fel....

Berg88
2012-08-07, 12:19
Ska göra det. Är bara otroligt jobbigt att inte kunna fungera i vardagliga livet, när man från början varit en atlet utan några begränsningar överhuvetaget...

Nadreas
2012-08-08, 06:29
Kan mycket väl vara en CAM och pincer. Men det visar rtg. Annars kan det vara foten som orsakar ökad inåtrotation, det kan vara muskulös obalans i höften, stram tractus och fortsatta besvär från si-leden. En hel del med andra ord.

Berg88
2012-08-14, 21:39
Fick svar från röntgen. Visade ingenting. Väntar på tid för MR. Är riktigt jobbigt detta då det påverkar mig i mina vardagliga saker. Upp och gå är rena jobbet, att göra sysslor som man måste göra är på gränsen vad jag klarar av, då hela min kropp strejkar pga detta... Går även väldigt stabbigt, som en anka med hela vänster ben.

Det jag mest känner just nu är när jag ligger på rygg och böjer på ena benet, och sedan abducerar benet, exakt som man gör vid ett FABER test, så gör det RIKTIGT ont i ljumskområdet. Har inskränkt rörlighet i hela vänsterdelen av min höft jämfört med min högra. Försöker att stretcha ut adduktorerna på vänster, men det gör alldeles för ont, då det nyper. När jag står upp och går känner jag hur det drar i benet och det vill rotera inåt hela jäkla tiden. När jag stretchar höftböjarna så känner jag att det nyper båda frampå och bakpå SI leden, så jag måste sluta.

Den enda planen jag fått av naprapat är att utföra Hunden (stå på alla fyra, vänster ben sträck, höger arm sträck) och höftlyft med fötterna på boll. Har funderat på flera övningar för djupliggande muskulatur för magen, plankan, sidoplankan och liknande, men ser inte riktigt hur detta ska fixa mitt felande steg... Vid hunden får jag noll kontakt med rumpan och känner det enbart i baksida lår om jag tar i, samma sak på höftlyftet, har riktigt svårt att "känna" gluteus.

Får testa naprapatens övningar och se ifall det kan bota mina nu rådande och handikappande fel...

Berg88
2012-08-15, 15:04
När jag först hade detta problem även i höger sida så tänkte jag logiskt: Ok, saknar höftextension så då stretchar jag iliopsoas, rectus femoris, TFL och allt smått och gått på framsidan samt gör aktiveringsövningar för gluteus medius. Funkade fint för höger sida. SAMMA DAG, som jag klarade detta blev vänster sida kass, ungefär som ett rep sträcktes från höger och drog med sig vänster, då mitt vänster bäcken roterat bakåt enligt naprapaten. Har sedan försökt att göra samma sak med vänster som jag gjorde med höger, stretcha höftböjare, rectus femoris, tfl, IT-band och aktiveringsövningar för gluteus.

Detta verkar ha gett mig motsatt effekt. När jag gör höftböjarstretchen, i ett utfallssteg, så istället för den avslappnade läderkänslan när muskler slappnar av så känns det som det är något i vägen och det gör ont på framsidan, men även en del på baksidan vid SI leden. Fattar inte detta? Saknar höftextension, men kan inte stretcha ut höftböjaren då det gör så jäkla ont. Röntgen visade ingenting, så får se hur det kommer sluta...

Nadreas
2012-08-15, 17:19
Låter mer och mer som en CAM och pincer. Något som syns på rtg men långa läkare känner inte till det å förbiser det. Var bor du? Å var rtg:ades du??

Nadreas
2012-08-15, 17:21
Nästan alltid beställer allmänläkare fel typ av rtg också vilket leder till att man inte ser CAM och pincer..

Berg88
2012-08-15, 18:12
Jag bor i Båstad och röntgades i halmstad på Movement ortopediska sjukhuset. Vet att det ej finns en quickfix, men jag känner hur detta vrider skiten ur mina knän, då alla muskler kompenserar som galna pga höften. Vet du någon som är duktig på höfter?

Berg88
2012-08-15, 18:33
Gick till en privat ortoped i helsingborg på cityortopeden. Han ska beställa en MR till mig i Hässleholm för att det skulle gå fortare att få den. Härligt... Så även om man gör vanlig röntgen och MR så är det inte säkert att man hittar det ändå även om man har CAM eller pincer... Känns betryggande..

Nadreas
2012-08-15, 18:44
Gick till en privat ortoped i helsingborg på cityortopeden. Han ska beställa en MR till mig i Hässleholm för att det skulle gå fortare att få den. Härligt... Så även om man gör vanlig röntgen och MR så är det inte säkert att man hittar det ändå även om man har CAM eller pincer... Känns betryggande..

Ortopeder missar inte det. Och det har å göra med priser på hur många bilder man behöver ta.
Det finns en magisk sjukgymast i ängelholm som heter Inge Dahlberg. Han jobbar på ortopediska mottagningen på sjukhuset. I borås känner jag tyvärr ingen. Inge har bland annat hand om handbollslandslaget och är något av en gudfader inom sjukgymnastiken i sverige (som är vid liv).

Berg88
2012-08-15, 19:07
Tack! Ska kolla upp han direkt.

Nadreas
2012-08-15, 19:43
ring bara växeln på sjukhuset i ängelholm imorgon och be dom koppla dig till ortopdiska avdelningen å fråga dom hur man kommer i kontakt med inge.

Berg88
2012-08-16, 23:35
Sitter här och funderar lite, om det inte visar sig vara något på MR heller. Vad kan det vara? Funderar på allt från Höftkapselrestriktioner (strama strukturer, muskler, vad-som-helst) till Femoral glide syndrome.

Vet att jag inte borde sitta här och fundera på det, men har haft detta väldigt länge nu och är orolig för att dom INTE ska hitta något... För det är något jäkligt fel och jag känner det... Har inte tränat ett enda seriöst träningspass på 1 helt år nu och det är väldigt jobbigt...

Berg88
2012-08-18, 15:49
I väntan på MR och allt så är denna stretch högst uppe den enda som hjälp mig.

http://www.proactivehealthgroup.ca/resources_handouts/Rehabilitation%20for%20Femoral%20Anterior%20Glide% 20Syndrome.pdf

Efteråt känns det som om jag kan få kontakt med gluteus samt transversus abdominus av någon anledning. Känns lättare att gå och lättare mot knäna. Vad tror ni om detta?

Berg88
2012-09-04, 00:33
Går fortfarande runt med denna skiten och vet inte vad jag ska göra längre. Vissa naprapater säger stretcha ljumskarna och höftböjarna, men detta får mig att börja gråta så ont det gör. Vissa säger stretcha rumpan och gör lite triggerpunktbehandling. Trampar vatten, knäna gör ont, höfterna gör ont, mitt liv är just nu satt på väntläge då jag inte klarar av vardagliga sysslor på denna skit och ingen kan få fram en diagnos på mig efter 10.000kr utlagda kronor...

tigertailz
2012-09-04, 06:39
Du ska väl på MR nu, vänta på den, lång tid?

Berg88
2012-09-09, 20:54
Har MR imorgon i Hässleholm. Har varit hos naprapat och han sade att jag skulle träna adduktion med band, intressant då jag är svinsvag i abduktorerna och han vill jag ska stärka insida lår...

tigertailz
2012-09-18, 17:17
Men du har ingen smärta i knäet nu ?