handdator

Visa fullständig version : Nu skall all fett bort!


ducidni
2012-08-05, 13:15
Min första tråd, och inlägg! Får väl börja med att presentera mig med lite information. Bor i Göteborg, intresserad utav IT och teknik, börjar gymnasiet om 16 dagar. Lider utav plantar fasciitis och har platt fot, har haft PF i 2 år nu, kom på att det var PF för 1 år sedan. Har knappt tränar, har vilat och hoppats att det skall gå bort, tyvärr blev det inte så.

Är överviktig, 169cm och 110kg. Nu skall all jävla fett bort, är trött på det.

Matschema:

Frukost: Herbalife shake med mjölk (220 kcal, 30g protein)

Lunch: 200g kyckling (250 kcal, 40g protein)

Middag: Herbalife shake med mjölk (220 kcal, 30g protein) eller 4 ägg (320 kcal, 24g protein)

2 äpplen (inte varje dag) = 100 kcal

= 890 kcal

Bränner 300 kalorier/dag = 590 kcal totalt. Ibland 200 kcal/dag = 690kcal

Kan hända att jag äter några skedar keso 1,5% då och då, blir så sugen på skräpmat/godis, det hjälper. 70 kcal/100g, inte så farligt.

Kosttillskott:

Multivitamin sport
Omega3
Fiber
Ripped hardcore - vissa dagar (300mg koffein)

Träningschema:


Måndag: 80 minuter löpband. 20 minuter uppvärming, 50 minuter rask takt, 5 minuter paus x2

Tisdag: 80 minuter löpband. 20 minuter uppvärming, 50 minuter rask takt, 5 minuter paus x2

Onsdag: 80 minuter löpband. 20 minuter uppvärming, 50 minuter rask takt, 5 minuter paus x2

Torsdag: 60 minuter löpband, 20 minuter uppvärmning, 40 minuter rask takt, 20 minuter crosstrainer. 5 minuter paus x2

Fredag: 80 minuter löpband. 20 minuter uppvärming, 50 minuter rask takt, 5 minuter paus x2

Lördag: 30 minuter löpband, 30 minuter crosstrainer. 20 Minuter uppvärming, 5 minuter paus x2

Söndag: Vilodag


Jag kör stenhårt, hoppas gå ner 1kg/vecka. Strechar även ordentligt. Anledningen till att jag kan köra löpband med PF är att löpbandet har extra gel, jag har inlägg från apoteket i mina nike skor (bra skor!), och strechar ordentligt varje morgon. Håller fötterna varma och går alltid med tofflor inomhus, hjälper ganska mycket. Skall även beställa ett par Vibram Five Fingers inom snar framtid i hopp om att det hjälper. Skall även köpa en våg denna veckan, får hoppas det inte är någon skitvåg. :)

Kommer även lägga upp kroppsbilder snart, kommer uppdatera tråden dagligen.
Hoppas jag får se ändringar snart.


/Ducidni

312
2012-08-05, 13:20
Ingen styrketräning? Rekommenderar det för att bibehålla muskelmassan och tappa så mycket fett som möjligt.

ducidni
2012-08-05, 13:26
Ingen styrketräning? Rekommenderar det för att bibehålla muskelmassan och tappa så mycket fett som möjligt.

Fungerar hantlar bra? Hur många kg skall jag börja med?

Wiizra
2012-08-05, 13:35
Fungerar hantlar bra? Hur många kg skall jag börja med?

Så mycket kg som du orkar :P

ducidni
2012-08-05, 13:39
Så mycket kg som du orkar :P

Har ingen aning hur mycket jag orkar, börjar med 5kg. Kan inte gå fel med 5kg, eller? *rolleyes*

Jeml
2012-08-05, 13:41
Med det upplägget kommer du gå ner sjuuukt mycket snabbare än 1kg/vecka om du pallar att hålla det..

Jag skulle rekommendera dig att börja SL 5x5 programmet (styrka 3ggr/veckan) och fylla ut med din motionsträning de ANDRA dagarna OM du orkar. att ligga på ~900kcal om dagen kommer du inte orka med under en längre tid och det är heller inte hälsosamt under längre perioder.

Vägde själv 110kg för ca 3år sedan, gjorde själv misstaget att träna på "fel" sätt och äta för dåligt med protein, väger idag 77kg.

Om jag vägt 110kg idag skulle jag kanske som du säger startat 1-2 veckor på ca1000kcal om dagen och se till att minst få i mig 2g protein/kg kroppsvikt, efter 1-2veckor kommer du nog behöva höja intaget till 1500-2000kcal. sen skulle jag satsat på SL 5x5 (+chins och dips) programmet 3dagar/vecka + promenader i den mån jag har energi. på så sätt kommer du troligen bli mycket nöjdare med slut resultatet.

Mvh

ducidni
2012-08-05, 13:47
Med det upplägget kommer du gå ner sjuuukt mycket snabbare än 1kg/vecka om du pallar att hålla det..

Jag skulle rekommendera dig att börja SL 5x5 programmet (styrka 3ggr/veckan) och fylla ut med din motionsträning de ANDRA dagarna OM du orkar. att ligga på ~900kcal om dagen kommer du inte orka med under en längre tid och det är heller inte hälsosamt under längre perioder.

Vägde själv 110kg för ca 3år sedan, gjorde själv misstaget att träna på "fel" sätt och äta för dåligt med protein, väger idag 77kg.

Om jag vägt 110kg idag skulle jag kanske som du säger startat 1-2 veckor på ca1000kcal om dagen och se till att minst få i mig 2g protein/kg kroppsvikt, efter 1-2veckor kommer du nog behöva höja intaget till 1500-2000kcal. sen skulle jag satsat på SL 5x5 (+chins och dips) programmet 3dagar/vecka + promenader i den mån jag har energi. på så sätt kommer du troligen bli mycket nöjdare med slut resultatet.

Mvh

Varför är det onyttigt? Jag får ju i mig allt jag behöver. Jag hade tänkt att köra med detta upplägget i 1-2 månader, sedan börja lyfta 3 ggr i veckan och cardio (löpband, crosstrainer etc.) 2 ggr i veckan, vila 2 dagar.

Jeml
2012-08-05, 13:51
Jag sa inte att det var något onyttigt, men din kropp (organ osv lär inte må bra av så stort underskott under längre tid), dessutom blir det bara 100g protein?

varför inte börja lyfta direkt? :)

ducidni
2012-08-05, 13:57
Jag sa inte att det var något onyttigt, men din kropp (organ osv lär inte må bra av så stort underskott under längre tid), dessutom blir det bara 100g protein?

varför inte börja lyfta direkt? :)

Hehe, ursäkta mig. Läste fel. Hur lång tid är under längre tid? Ja, det blir bara 100g protein. :(

Ingen aning, har fokuserat mig på att förlora fettet och kan inte sluta fokusera mig på det.

Jeml
2012-08-05, 14:15
Jag är ingen expert på det men skulle inte rekommendera mer än 1-2 veckor, sedan höja till kanske 1500 eller 2000 det är fortfarande ett stort underskott. se till att få i dig 2g protein/kg kroppsvikt. skit i mjölken äpplena och äggen när du ska ligga så lågt på kcal bör du se till att det du stopar i dig innehåller så mycket protein som möjligt.

Då bör du absolut styrketräna och äta tillräckligt med protein annars kommer du tappa mycket muskler och du blir till slut smalfet.

Fredron
2012-08-05, 16:26
Problemet med att ligga på ett väldigt stort underskott är att man ofta och fort tappar motivationen och därför lätt ger upp.
Du behöver inte träna kondition för att gå ner i vikt, det räcker med att du ligger på underskott. Konditionsträning har dock väldigt många positiva effekter så det låter som en bra idé.
Du borde dock satsa på att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt och då är det hård styrketräning på gym som är mest effektivt. Det finns massa bra scheman här på forumet som du kan använda dig av.
Om jag var du så skulle jag satsa på gym 2-3 gånger/vecka och cardio 1-2/vecka, beroende på vad du orkar.
Sen bör du satsa på 200g protein minst/dag.

dentar
2012-08-05, 23:30
skummade igenom snabbt, men såg ingen nämna det mer ingående, altså ställ dig själv frågan: vad är det för resultat du vill ha?. att vågen skall visa mindre eller att du ska få ett snyggare utseénde? att gå på så stort underskott utan att styrketräna kommer klart få dig att tappa fett, men du kommer även gå miste om muskler, dnu ligger du på ganska hög vikt så ett stort underskott kanske lämpar sig ett tag, men lyd ett gott råd och börja gymma, slutresultatet blir bra mycket bättre av hård träning! :)

GroovyChili
2012-08-06, 01:07
Vägde 108 kilo (på 183 cm) som mest i samband med att jag själv började gymnasiet för två år sedan.

Jag körde VLCD, c.a. 500 kcal per dag, samt konditionsträning och gick ner i vikt snabbt, men tyvärr förlorades MYCKET muskler samtidigt.

Efter 7 månader nådde jag min målvikt på 70 kilo, och var relativt tunn. Idag kämpar jag för att bygga mig större, och ångrar stark att jag inte försökte bevara den muskelmassan som jag hade när jag var tjock.

rubusvulvan
2012-08-06, 02:28
Ät lite mer för i helvete, du bor inte i Afrika

timoat
2012-08-06, 07:34
Låter ju lite som typisk panikbantning. Låt det ta lite mer tid, annars kommer du lägga på dig det plus lite mer snabbt som fan igen, I know, gör samma sak hela tiden. Sätt ett datum om ett år med en vikt du vill hålla och börja räkna baklänges från det.

Reaper123
2012-08-06, 08:18
Nu finns det ju bevisligen dom som lyckats köra ICLD och bibehållit deras muskelmassa, men din "svältdiet" kommer mest troligt göra att något av följande händer

1. Tröttnar och återgår till godispåsen
2. Blir smalfet (tappar onödig muskelmassa)
3. Mår skit
m.m.

Dubbla intaget av kcal (eller ja, öka rejält) och se till att äta proteinRIKT och träna varierat, styrketräning är som du nu redan fått höra väldigt bra så musklerna får jobba ordentligt! :)

Ps. Har provat dom flesta varianter på deff/bantning under min viktresa och lungt och metodisk är det som är hållbart i längden! Ds.

Rom byggdes inte på en dag...

Batista
2012-08-08, 15:16
Ät mer protein och kör på styrketräning istället för cardio

ducidni
2012-08-11, 12:10
Har inte uppdaterat på några dagar. Jag har nu beställt kettlebells, och gått ner till 106.7kg. Går ner 2kg/vecka. Jag kommer INTE få tillbaka all vikt, då jag kan kontrollera mig själv och kommer inte äta som jag gjorde förut.

tjing
2012-08-11, 13:55
Äsch, kör på ditt upplägg om du vill tappa vikt.

Allt annat är finlir i det här läget och utifrån dina förutsättningar som 15-åring. Ät dock mer kcal, kring 2000 per dag.

Det kommer gå prima.