handdator

Visa fullständig version : Brus i örat. Något jag kan göra ?


toffelton
2012-08-05, 13:01
Hej, jag har på senaste tiden (3veckor) fått ett brus/sus i örat. Om du håller för öronen så hittar du nog ett litet basljud eller ett litet brus, det har jag utan att hålla för örat. Och jag har det bara i ett öra, inte i båda. Så det känns lite obalanserat. Finns det något jag kan göra för att förebygga eller är det bara att vänta ?. Kommer det gå över eller kommer det inte gå över ?. Jag har även ett litet pip/tjut, som tur är är det (i båda öronen) eller mittimellan öronen eller vad jag ska säga, när det är tyst i något rum. Därför har jag lite problem att sova. Någon som har det som jag eller som har haft det?

Jag tackar för alla svar och hjälpmedel

Nils.R
2012-08-05, 13:08
Grattis du har fått tinnitus, har pipet inte gått över efter 3v så lär det inte gå över alls.
Du kommer inte kunna slippa det helt men du kan lindra det.
Pipet blir värre när du stressar och framförallt när du är spänd, särskilt i nacken.

toffelton
2012-08-05, 13:15
Grattis du har fått tinnitus, har pipet inte gått över efter 3v så lär det inte gå över alls.
Du kommer inte kunna slippa det helt men du kan lindra det.
Pipet blir värre när du stressar och framförallt när du är spänd, särskilt i nacken.
Pipet eller tjutet är väldigt lågt, och uppstår bara när det är tyst. Har inte haft det så länge. Fortfarande tinnitus, och jag kan jag förebygga något ?

Endumen
2012-08-05, 13:17
Försök vara i en bullerfri miljö de närmaste veckorna... OM det inte gått över efter tre veckor till får du uppsöka öronläkare...

Har själv tinnitus efter massa band-spelande i ungdomen.

HenricDIF
2012-08-05, 13:20
Jag verkar ha haft lindrig tinnitus så länge jag kan minnas, man kan väl inte ha så att det är helt tyst i huvudet när det inte kommer något ljud från omgivningen?

Andy.da.wohoo
2012-08-05, 13:28
Jag har också haft lindrig tinnitus sålänge jag kan minnas, alltid något som låter i öronen.

Fast jag har inte fått det diagnostiserat, bara sagt att jag har ett sus/pipljud i öronen hela tiden. Men samtidigt så har jag alltid fått bra i hörseltest man gjort, t ex på hälsoundersökningar och mönstring. Jag har fått för mig att även om man hör dåligt så kan man lyssna bra, och kompensera lite för det på det viset.

Nils.R
2012-08-05, 13:33
Pipet eller tjutet är väldigt lågt, och uppstår bara när det är tyst. Har inte haft det så länge. Fortfarande tinnitus, och jag kan jag förebygga något ?


Troligtvis fortfarande tinnitus ja, jag hör inte mitt heller om det är mkt ljud runtomkring (om jag inte lyssnar efter det).
Förebygga som i att inte förvärra det så får du använda öronproppar i bullriga miljöer, krogen osv.

toffelton
2012-08-05, 13:36
Troligtvis fortfarande tinnitus ja, jag hör inte mitt heller om det är mkt ljud runtomkring (om jag inte lyssnar efter det).
Förebygga som i att inte förvärra det så får du använda öronproppar i bullriga miljöer, krogen osv.

Jag är 15 :cheers:

Nils.R
2012-08-05, 13:38
Jag är 15 :cheers:


Krogen var bara ett exempel ;)
Och du kan förvärra det även om några år med, inte bara nu.

Sen är det inte hela världen med lite tinnitus heller, man vänjer sig.
Du verkar dessutom ha det väldigt lindrigt.

toffelton
2012-08-05, 13:41
Krogen var bara ett exempel ;)
Och du kan förvärra det även om några år med, inte bara nu.

Sen är det inte hela världen med lite tinnitus heller, man vänjer sig.
Du verkar dessutom ha det väldigt lindrigt.

mm, men tack för dina svar iaf !:hbang:

Herman H
2012-08-05, 13:52
Ett sätt att slippa höra eländet är att alltid ha en radio på ganska tyst så att det stör ut pipljudet, lyssna på en ljudbok eller liknande när du ska sova kan också göra så att du slipper eller iaf inte koncentrerar dig på ljudet. Jag fixar mitt på det sättet iaf och har gjort det i mer än 15 år.

Tinitus är och förblir en hörselskada, är det riktig tinitus du fått så vet iaf inte jag någon kur, det du däremot kan se till är att det inte blir värre och det är att alltid ha på hörselskydd när det är risk för buller, när du är på konsert eller liknande och undvika miljöer med hög volym som t.e.x krogen. Min tinitus blir plågsam irriterande efter fester där alla pratar samtidigt. Bli hemma eller åk ut i skogen istället. :)

Olegh
2012-08-05, 14:05
Undvik också hög ljudnivå i hörlurarna. Väääldigt vanligt förekommande bland ungdomar idag.

StrangeKraem
2012-08-05, 14:13
Skulle även föreslå att du fixar någon typ av öronpropp för typ.. bio och dyl. Myyycket högre volym än man tror ibland, har legat vaken många nätter när jag inte brytt mig om det.
Har väl haft tinnitus sen jag var 14/15 jag med, så en dryga tio år nu.

Tips i övrigt är att göra vad du kan för att inte förvärra det! ("No shit!?" - Men värt att nämna ändå.)