handdator

Visa fullständig version : 3-split tillsammans med Helkropp.


Thornblom
2012-08-05, 10:16
Någon som har erfarenhet av att köra 3 + 1? Det vill säga; En tresplit tillsammans med ett helkroppspass. Ungefär såhär:

Bröst, Axlar, Biceps
Ben, Mage
Vila
Rygg, Triceps
Vila
Helkropp
Vila
Repetera

Då tränar man alltså alla muskelgrupper 2 gången i veckan. Tanken är att köra de mer komplexa lyften på helkroppsdagen, Marklyft, Böj osv.

Tankar?

Gpajpen
2012-08-05, 10:28
Tycker det låter som en bra idé.

Även om jag själv nog hade kört dom mer komplexa lyften en i taget på tillhörande dag och sen använda helkroppspasset till att gå helt bananas och köra vad fan man ville.

Thornblom
2012-08-05, 10:48
Tycker det låter som en bra idé.

Även om jag själv nog hade kört dom mer komplexa lyften en i taget på tillhörande dag och sen använda helkroppspasset till att gå helt bananas och köra vad fan man ville.

Du har en poäng med det, kan bli rätt tungt att köra alla komplexa lyft på samma pass...:cool:

Commando1980
2012-08-05, 11:11
Någon som har erfarenhet av att köra 3 + 1? Det vill säga; En tresplit tillsammans med ett helkroppspass. Ungefär såhär:

Bröst, Axlar, Biceps
Ben, Mage
Vila
Rygg, Triceps
Vila
Helkropp
Vila
Repetera

Då tränar man alltså alla muskelgrupper 2 gången i veckan. Tanken är att köra de mer komplexa lyften på helkroppsdagen, Marklyft, Böj osv.

Tankar?

Kan fungera bra. Många glömmer av denna typen av hybridprogram. Vid behov/om man vill så kan man fokusera lite mer på släpande muskelgrupper/lyft på helkroppspasset. Finns många möjliga varianter.

Thornblom
2012-08-05, 11:56
Kan fungera bra. Många glömmer av denna typen av hybridprogram. Vid behov/om man vill så kan man fokusera lite mer på släpande muskelgrupper/lyft på helkroppspasset. Finns många möjliga varianter.

Precis så jag tänkte faktiskt. Ska fokusera lite mer på ben nu ett tag.
Det blir att testa!

Rusk
2012-08-05, 13:25
Kan nog bli bra beroende på volym och hur hårt man tar ut sig, personligen känns det som att 1 dags vila mellan rygg/tri, bröst/delts/biceps och helkropp är för lite.

Thornblom
2012-08-05, 14:47
Kan nog bli bra beroende på volym och hur hårt man tar ut sig, personligen känns det som att 1 dags vila mellan rygg/tri, bröst/delts/biceps och helkropp är för lite.

Om man tar bort vilan mellan Ben/Mage och Rygg/Triceps och kör dubbel vila innan helkroppspasset istället då? Skulle vilja få in det på en vecka.

Gpajpen
2012-08-05, 14:48
Om man tar bort vilan mellan Ben/Mage och Rygg/Triceps och kör dubbel vila innan helkroppspasset istället då? Skulle vilja få in det på en vecka.

Tycker inte du behöver ändra någon vila hit eller dit innan du provat hur det känns. Kanske är det bättre som du har nu kanske är det bättre att ändra. Prova 1-2 veckor.

LillisJ
2012-08-05, 14:51
Om man tar bort vilan mellan Ben/Mage och Rygg/Triceps och kör dubbel vila innan helkroppspasset istället då? Skulle vilja få in det på en vecka.

Känn efter, Jag kör de 3 passen efter varandra. Än sålänge har det gått bra. :cool:

Alfers
2012-08-05, 14:58
Jag kör så, funkar prima, aldrig problem med att man är trött sen förra passet eller så
Måndag bröst armar
Onsdag helkropp. Böj, bänk, mark och chins
Fredag rygg axlar
Söndag ben

Helkroppsdagen är lite mer styrke fokuserad.

Gpajpen
2012-08-05, 15:07
Alltså det är lätt att skriva upp och tänka ut ett nytt träningsschema. Det kan verka jättebra på pappret men det spelar egentligen ingen roll förrns man har testat. Går inte och tänka på allt. Hur många gånger har det inte hänt att man varit tvungen att ändra split-ordningen, behöva en extra vilodag, känna att den här vilodagen behövdes inte.

Iaf jag kan omöjligt räkna ut innan exakt hur jag kommer att få träningsvärk, hur taggad jag kommer vara, och hur mycket jag orkar just den dagen. Skiljer sig även från gång till gång.

Så sammanfattningsvis testa! Grundidén ser riktigt bra ut ska nog själv börja på detta vis efter att ha kört 2st 3splitter i veckan och känner att det liksom inte går fullt ut. Alltid nått pass som blir lidande antingen mentalt,tidsmässigt eller fysiskt. Då verkar detta schema jättebra.

Thornblom
2012-08-05, 15:27
Tack för inputs! Ska testa att kör såhär ett par veckor och se hur det artar sig. Kommer köra relativt hög volym, förutom på helkroppspasset kanske, samt ligga på lite överskott.

Som Gpajpen skriver kommer det säkert behövas ändras lite.