handdator

Visa fullständig version : Invandrare/Bidrag?


Sidor : [1] 2

Lasse Kongo
2012-08-04, 21:21
Läste detta på ett annat forum, tvspelsforum faktiskt så inget speciellt ställe mao, jag är för lat för att börja surfa runt för att få reda på sanningen, jag vet vilken kompetens det finns på Kolo så jag frågar här.

Är bara intresserad av om det kan stämma eller inte, håll tråden fin så det får kvar iom att det är ett känsligt ämne för oss Svenskar, personligen älskar jag Sverige men kan väl knappast ens kalla mig nationalist, jag kan ha åsikter men de grundar sig aldrig på hudfärg/ras det är en sak som är jävligt klart, nazism och dylika ideologier är det värsta jag vet och jag har mer än en gång hamnat i bråk mot nazzar.

Dock, helt ärligt, stämmer det jag nyss läste får jag fan ont i magen och det är ju helt klart dags att kanske bli politiskt intresserad och faktiskt kolla vad man bör rösta på till nästa val istället för att rösta på samma som jag alltid gör.

Men innan jag bryter ihop skulle jag vilja ha lite mer kött på benen : )

This:


Sedan etableringsreformen trädde i kraft får en nyanländ arbetslös invandrarmamma med tre barn följande bidrag varje månad.

6 510 kr i etableringsersättning
4 500 kr i etableringstillägg
4 500 kr i bostadsbidrag
3 754 kr i barnbidrag
2 546 kr i underhållsstöd

= 21 810 kr i månaden skattefritt.

Utöver detta har invandraren rätt till:

259 200 kr i retroaktiv föräldrapeng.

12 000 kr i skattefri SFI-bonus.

Invandraren kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. SFI-bonusen betalas ut vid avklarad kurs.

Inget av ovanstående bidrag kan dras in för att invandraren vägrar att ta ett erbjudet jobb.

Fyllot
2012-08-04, 21:28
Ja man kan bli rik på bidrag i vårat land. Vad jag förstått så är vi helt ensamma om denna idé/politik.

Otur
2012-08-04, 21:30
Intressant, någon som kan bekräfta detta?

Självklart ska man som ny i Sverige få chansen till en bra start. För att lära sig språket och kunna introduceras på arbetsmarknaden. Det är en förutsättning att hjälpa folk som kommer hit, både ekonomiskt och socialt.

Men jag hoppas att dessa etableringstillägg och ersättning (om det nu stämmer) gäller under en begränsad tid.

Sen förutsätter jag någon form av motprestation från ny Svensken för dessa tillägg.

shadowfire
2012-08-04, 21:34
inte mer än att det kommer att höjas efter nästa val då sossarna får makten, du kan nog lägga på ett par tusen till.. dessutom behöver du inte vara invandrare då, utan också arbetslös svensk o softa lite, spela guildwars2 mm till heltid... inte långt kvar till nästa val, så håll ut slackers!

tjabolabo
2012-08-04, 21:38
Ja det stämmer Lasse Kongo. Majoriteten av oss som är kritiska till invandringspolitiken som bedrivs i Sverige gör det ju inte för att det är kul att bli utesluten i facken,bli av med jobben,få egendom förstörd,hotade och bli kallade för outbildade utanför att nått är fel.

Lasse Kongo
2012-08-04, 21:39
inte mer än att det kommer att höjas efter nästa val då sossarna får makten, du kan nog lägga på ett par tusen till.. dessutom behöver du inte vara invandrare då, utan också arbetslös svensk o softa lite, spela guildwars2 mm till heltid... inte långt kvar till nästa val, så håll ut slackers!

Jag har gott om kosing, fått slita för varenda öre kan jag lova, så jag hör dig, förstår dig och håller med, men det är en annan diskussion, en annan tid, en annan tråd.

Nu är jag mest ute efter att höra om det jag läste på ett annat forum är sant eller ej.

tjabolabo
2012-08-04, 21:44
Lasse Kongo! läs dom här sidorna i en vecka så har du all info du behöver för att se framtiden.

http://avpixlat.info/
http://www.friatider.se/
http://www.swedenconfidential.info/

Du lär hitta alla siffror och info du vill ha efter lite läsande.

Mindek
2012-08-04, 21:48
Verkar lite överdrivet men bidrag i Sverige till barnfamiljer är generellt ganska generösa, oavsett om du är invandrare eller ej.

T.ex. ges bara 800 kr för barn under 11 år i etableringstillägg, 1500 kr om de är över 11 år men då kan man inte få retroaktiv föräldrapenning. Bostadsbidrag verkar vara 3900 kr, inte 4500 kr.

Här kan du läsa:

http://www.skl.se/vi_arbetar_med/integration1/etablering_for_nyanlanda_2/ersattningar_till_individer_1

petah
2012-08-04, 21:55
Man får fina bidrag som ensamstående arbetslös mamma med tre barn som 'svensk' också.

Jag tycker det är bra.

Men man ska såklart ha det ännu bättre om man har ett jobb. Man ska aldrig tjäna på bidrag då är det fel.

CAPTCHA
2012-08-04, 21:56
"sociala betala"

Om individen inte är självförsörjande när etableringsplan och etableringsersättning upphör, och inte kan få sin försörjning tryggad på annat sätt, hänvisas personen till kommunens ekonomiska bistånd.

:hbang:

Bailah
2012-08-04, 21:57
Kommer inte ihåg vart jag läste denna dyngan innan men jag vet att det blev motbevisat hårt. 95% av mina barndomsvänner är invandrare, flesta av dom jobbar såklart. Men vissa får inte jobb så de har gått på soc. Och inte fan har de fått så mkt i bidrag de kan jag nästan sätta min vänstra testikel på. 99.9% säker iaf, tror mest det är allt hat som nu har kommit fram.
Alla invandrare är inte myglare, så tror inte på allt ni läser. Idioter kommer tro på allt de vill tro på.

CAPTCHA
2012-08-04, 21:58
är dina barndomsvänner arbetslösa trebarnspappor som nyss anlänt till sverige?

Lasse Kongo
2012-08-04, 21:59
Man får fina bidrag som ensamstående arbetslös mamma med tre barn som 'svensk' också.

Jag tycker det är bra.

Men man ska såklart ha det ännu bättre om man har ett jobb. Man ska aldrig tjäna på bidrag då är det fel.

Vad får man som arbetslös ensamstående mamma då?

80-70-65% av lönen, barnbidrag, flerbarnsbidrag, bostadsbidrag som jag iaf har för mig att man blir återbetalningsskyldig om man börjar tjäna en viss summa eller vad jag läste, mamman måste ju söka jobb kontinuerligt, göra i stort sett sett allt som ams säger annars ryker akassan (vilket inte alls är något konstigt utan det är klart det måste finnas motkrav om man får bidrag)

Vad mer? Du får det ju att låta som en ensamstående alös mamma har det riktigt bra? Upplys mig, jag har ingen aning faktiskt.

Bailah
2012-08-04, 22:00
Nej men deras pappor var en gång i tiden.

shadowfire
2012-08-04, 22:02
Jag har gott om kosing, fått slita för varenda öre kan jag lova, så jag hör dig, förstår dig och håller med, men det är en annan diskussion, en annan tid, en annan tråd.

Nu är jag mest ute efter att höra om det jag läste på ett annat forum är sant eller ej.

faktiskt inte, din research är rätt bra av vad jag kan se, och vid nästa val kan du addera x2 till de siffror du fått fram nu. Jag tycker det faktiskt är viktigt o se vad folk röstar fram i nästa val som i mångt o mycket är bidrag och pengautdelning. Det som du får idag får du x2 nästa år samma sommar i bidrag samtidigt som du har höjd inkomstskatt.

Lasse Kongo
2012-08-04, 22:02
Kommer inte ihåg vart jag läste denna dyngan innan men jag vet att det blev motbevisat hårt. 95% av mina barndomsvänner är invandrare, flesta av dom jobbar såklart. Men vissa får inte jobb så de har gått på soc. Och inte fan har de fått så mkt i bidrag de kan jag nästan sätta min vänstra testikel på. 99.9% säker iaf, tror mest det är allt hat som nu har kommit fram.
Alla invandrare är inte myglare, så tror inte på allt ni läser. Idioter kommer tro på allt de vill tro på.

Bra inlägg, jag vill ju bara veta svart på vitt hur saker och ting ligger till, dock saknar väl ditt inlägg lite power, men du kanske kan komma med lite källor med?

CAPTCHA
2012-08-04, 22:07
Själv undrar jag om man får socialbidrag ifall man bor i ett hus som man äger utan några som helst lån? Eller måste man ha en lägenhet som är hyresrätt?

om jag vägrar jobba fr o m imorgon vad kommer kommunen att göra? blir det billigare att ha mig kvar i ett hus jag äger ?

Bailah
2012-08-04, 22:09
Ska fråga min kära mor när hon kommer hem från semester. Hon jobbar på Socialstyrelsen och vet att folk försöker mygla osv, ska fråga henne hur mkt man kan komma undan med som max.

Som sagt, varit hemma hos många personer, invandrare el ej som gått på socialbidrag. Inte fan lever dom bra. Jag själv gick på socialbidrag en tid i mitt liv. Jag försökte mygla också, gick dock inte så bra. Visst jag hade inga barn så de tilläggen får man ta bort. Men jag fick hyran betald (3500kr) hjälp med busskort och elräkning tror jag. Hade iaf drygt 1500-2000kr efter jag betalat alla vanliga räkningar.

Lasse Kongo
2012-08-04, 22:12
Ska fråga min kära mor när hon kommer hem från semester. Hon jobbar på Socialstyrelsen och vet att folk försöker mygla osv, ska fråga henne hur mkt man kan komma undan med som max.

Som sagt, varit hemma hos många personer, invandrare el ej som gått på socialbidrag. Inte fan lever dom bra. Jag själv gick på socialbidrag en tid i mitt liv. Jag försökte mygla också, gick dock inte så bra. Visst jag hade inga barn så de tilläggen får man ta bort. Men jag fick hyran betald (3500kr) hjälp med busskort och elräkning tror jag. Hade iaf drygt 1500-2000kr efter jag betalat alla vanliga räkningar.

Och det kan du ju knappast se som fyskam eller, alltså den hjälpen du fick, vi har ett bra skyddsnät i Sverige anser jag, bara ang vissa sjukförsäkringsregler det har blivit lite fel enligt mig.

Men iaf, kolla det du, det var ju en anledning att jag valde att posta detta, det låter för bra för att vara sant och lite vitmakt bakom det hela, men är det sant är det inte bra som sagt.

Bailah
2012-08-04, 22:14
Nej absolut inte fyskam. Hjälpte mig enormt. Men poängen var ju dock att man lever inte bra, säg 2000kr och då ska du handla mat, hygien artiklar, kläder, gå ut etc etc..

CAPTCHA
2012-08-04, 22:17
Nej absolut inte fyskam. Hjälpte mig enormt. Men poängen var ju dock att man lever inte bra, säg 2000kr och då ska du handla mat, hygien artiklar, kläder, gå ut etc etc..

socialbidrag för att man ska ha råd att "gå ut" nu får du fan ge dig :Virro

JackieBoy
2012-08-04, 22:20
socialbidrag för att man ska ha råd att "gå ut" nu får du fan ge dig :Virro

Mjo, det behövs skulle jag säga, annars är risken stor att man hamnar i depression och inte försöker göra något åt sin situation.

Bailah
2012-08-04, 22:21
Nej självklart inte. Dock är du 18 år (som jag var) och vill ha något socialt liv så går du ut. Sen att pengarna inte är till för det är en helt annan femma. Vem fan sa att jag var en smart 18 åring?
Poängen är fortfande den att du lever inte bra på soc. Väljer man att leva på soc för att man är lat så visst är det förjävligt. Det håller jag helt med om.

Nu ska jag se ufc iaf!

shadowfire
2012-08-04, 22:22
jag gillar bailah, ärlig o med idag en grym fysik

CAPTCHA
2012-08-04, 22:23
lata 90talister, socialbidrag för att gå ut så att man inte blir deprimerad

Scratch89
2012-08-04, 22:23
Själv undrar jag om man får socialbidrag ifall man bor i ett hus som man äger utan några som helst lån? Eller måste man ha en lägenhet som är hyresrätt?

om jag vägrar jobba fr o m imorgon vad kommer kommunen att göra? blir det billigare att ha mig kvar i ett hus jag äger ?

En kompis till mig ärvde pengar av sin far när han dog (eller ja, rättare sagt ärvde han ett hus som de sedan sålde), och kunde således köpa sig en lägenhet. Han har ett säsongsjobb och blev av med jobbet i januari, men visste att han skulle få ett nytt igen i april. Då han inte hade några pengar undansparade skulle han kolla om det fanns någon slags ersättning, bidrag eller liknande han kunde få (som han sedan var villig att betala tillbaka sen när det väl började rulla på igen). Icke sa Nicke.
- "För att kunna betala avgiften på lägenheten kan du väl sälja den?", var repliken från statligt håll.

Alltså, jag förstår ju på ett sätt att det är konstigt att söka bidrag när man på pappret är kapitalist (lägenhet för 1,5 mille), men har man inga lösören är det svårt att betala hyra. Det slutade att han fick gå till banken för ett lån så han klarade sig i tre månader. Bra system.

tjabolabo
2012-08-04, 22:23
Inte nog med det! Det gäller bara och ta sig till sagolandet Sverige, och det gäller alla i hela världen UTOM Svenskar så blir även sjukvården gratis och det gäller extra mycket ilegala invandrare.

Du betalar Lasse Kongo.Svenne älskar och betala för andra...Helst kriminella personer som inte respekterar Svensk lag.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/papperslosa-ska-fa-ratt-till-vard_7307967.svd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5083551

CAPTCHA
2012-08-04, 22:26
En kompis till mig ärvde pengar av sin far när han dog (eller ja, rättare sagt ärvde han ett hus som de sedan sålde), och kunde således köpa sig en lägenhet. Han har ett säsongsjobb och blev av med jobbet i januari, men visste att han skulle få ett nytt igen i april. Då han inte hade några pengar undansparade skulle han kolla om det fanns någon slags ersättning, bidrag eller liknande han kunde få (som han sedan var villig att betala tillbaka sen när det väl började rulla på igen). Icke sa Nicke.
- "För att kunna betala avgiften på lägenheten kan du väl sälja den?", var repliken från statligt håll.

Alltså, jag förstår ju på ett sätt att det är konstigt att söka bidrag när man på pappret är kapitalist (lägenhet för 1,5 mille), men har man inga lösören är det svårt att betala hyra. Det slutade att han fick gå till banken för ett lån så han klarade sig i tre månader. Bra system.

varför "sålde" han inte lägenheten till en nära släkting för att sen "hyra" den med pengarna han skulle fått i bidrag?

edit. man är inte kapitalist för att man äger en lägenhet för 1.5miljoner sek

shadowfire
2012-08-04, 22:27
En kompis till mig ärvde pengar av sin far när han dog (eller ja, rättare sagt ärvde han ett hus som de sedan sålde), och kunde således köpa sig en lägenhet. Han har ett säsongsjobb och blev av med jobbet i januari, men visste att han skulle få ett nytt igen i april. Då han inte hade några pengar undansparade skulle han kolla om det fanns någon slags ersättning, bidrag eller liknande han kunde få (som han sedan var villig att betala tillbaka sen när det väl började rulla på igen). Icke sa Nicke.
- "För att kunna betala avgiften på lägenheten kan du väl sälja den?", var repliken från statligt håll.

Alltså, jag förstår ju på ett sätt att det är konstigt att söka bidrag när man på pappret är kapitalist (lägenhet för 1,5 mille), men har man inga lösören är det svårt att betala hyra. Det slutade att han fick gå till banken för ett lån så han klarade sig i tre månader. Bra system.

ändå ett kapilaistexempel...
jag blev själv av med jobbet iom en konkurs, fick 60 minuter på oss att lämna byggnaden osv.

jag var ju med i akassa, så hörde efter när jag skulle få pengar, detta var den 23'e precis före löning (vilket företaget som kursade hade timeat planerat). Icke, ingen akassa före blankett B-1 från länsstyrelsen. Ringde länsstyrelsen, men, errrr, ingen blankett B1 förrän konkursförvaltaren gjort sitt.

Gick till soc, förklarade att jag precis flyttat, tömt sparkonton, kom till ett cepeföretag som gick i konkurs och att jag lovar att flytta till nytt chefsjobb inom landet inom 3 mån. Nada. Jag hade ju akassa? Wtf.

tjabolabo
2012-08-04, 22:30
Det är skillnad om du är etnisk Svensk-

Ofrivillig campare. Marianne Karlsson har tömt ut alla egna möjligheter att ordna en bostad, sedan hon tvingades lämna sin lägenhet i våras. Men trots tidvis mycket hårt väder får hon bo kvar i tältet åtminstone tre veckor till, då har hon en träff med handläggarna på socialförvaltningen som utreder om hon kan beviljas ett garantiboende


http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1719519-bostadslosa-marianne-taltar-i-vantan-pa-hjalp

shadowfire
2012-08-04, 22:30
3 mån bollades jag mellan olika paragrafer, fick 0 kr i inkomst.. sedan fick jag 170 papp när akassa, semesterlön, inkomstförsäkring o allt annat betaldes ut... nästan 4 mån efter att jobbet stängde, hade redan sålt av bil, dumpat lägenhet mm i ren panik

vill jag straffa moderaterna för detta? näh, det var sossarna som hade makten då och deras bidragssystem sög bara fetingpung... o för övrigt så att skylla ens liv på ett parti är bara fegt och lågt, kamma luggen o kämpa för fan.

Scratch89
2012-08-04, 22:32
varför "sålde" han inte lägenheten till en nära släkting för att sen "hyra" den med pengarna han skulle fått i bidrag?

edit. man är inte kapitalist för att man äger en lägenhet för 1.5miljoner sek
Man är kapitalägare i lagens mening i alla fall. Om man säljer lägenheten blir det en hel del pappersarbete, det kommer troligen att dras en del skatt (fastighetsskatten borde väl tillämpas även om man "byter fram och tillbaka"?=, och dessutom måste han ju skaffa sig en lägenhet under den korta perioden. Man är väl inte berättigad till socialbidrag om man är hemlös eller bor hemma hos sin mamma?

ändå ett kapilaistexempel...
jag blev själv av med jobbet iom en konkurs, fick 60 minuter på oss att lämna byggnaden osv.

jag var ju med i akassa, så hörde efter när jag skulle få pengar, detta var den 23'e precis före löning (vilket företaget som kursade hade timeat planerat). Icke, ingen akassa före blankett B-1 från länsstyrelsen. Ringde länsstyrelsen, men, errrr, ingen blankett B1 förrän konkursförvaltaren gjort sitt.

Gick till soc, förklarade att jag precis flyttat, tömt sparkonton, kom till ett cepeföretag som gick i konkurs och att jag lovar att flytta till nytt chefsjobb inom landet inom 3 mån. Nada. Jag hade ju akassa? Wtf.
Gotta love the system. :D

Scratch89
2012-08-04, 22:34
3 mån bollades jag mellan olika paragrafer, fick 0 kr i inkomst.. sedan fick jag 170 papp när akassa, semesterlön, inkomstförsäkring o allt annat betaldes ut... nästan 4 mån efter att jobbet stängde, hade redan sålt av bil, dumpat lägenhet mm i ren panik

vill jag straffa moderaterna för detta? näh, det var sossarna som hade makten då och deras bidragssystem sög bara fetingpung... o för övrigt så att skylla ens liv på ett parti är bara fegt och lågt, kamma luggen o kämpa för fan.

Inte för att vara den som är den, men du har väl en så pass hög lön att du borde kunna ha ett par månadslöner i buffert?

CAPTCHA
2012-08-04, 22:37
Man är kapitalägare i lagens mening i alla fall. Om man säljer lägenheten blir det en hel del pappersarbete, det kommer troligen att dras en del skatt (fastighetsskatten borde väl tillämpas även om man "byter fram och tillbaka"?=, och dessutom måste han ju skaffa sig en lägenhet under den korta perioden. Man är väl inte berättigad till socialbidrag om man är hemlös eller bor hemma hos sin mamma?


Gotta love the system. :D

du skrev kapitalist, dvs någon som äger en sak som producerar kapital. en lägenhet producerar inte kapital om du själv bor i den.

han hade kunnat sålt den för lika mkt som han hade köpt den för utan att betala någon skatt. sen samma sak tillbaka. pantbrev och lagfart finns ju inte på bsr så man betalar bara en inträdesavgift i föreningen vad jag vet?

CAPTCHA
2012-08-04, 22:37
Inte för att vara den som är den, men du har väl en så pass hög lön att du borde kunna ha ett par månadslöner i buffert?

är man 29år och inte klarar sig utan nästa lön är det illa.

Scratch89
2012-08-04, 22:40
du skrev kapitalist, dvs någon som äger en sak som producerar kapital. en lägenhet producerar inte kapital om du själv bor i den.

han hade kunnat sålt den för lika mkt som han hade köpt den för utan att betala någon skatt. sen samma sak tillbaka. pantbrev och lagfart finns ju inte på bsr så man betalar bara en inträdesavgift i föreningen vad jag vet?

Eh, ja. Men då ska man ju hitta nån som vill köpa en lägenhet temporärt för att någon ska kunna få bidrag i tre månader. Antingen då att lägga ut 1,5 mille själv, eller lägga handpenning på 15% och skaffa ett jävla lån med ränta. Inte så troligt. Jag vet inte vad du lever i för värld, men det är inte många jag känner som kan göra så på en handvändning.

shadowfire
2012-08-04, 22:41
Inte för att vara den som är den, men du har väl en så pass hög lön att du borde kunna ha ett par månadslöner i buffert?

min lön NU är inte vad den var DÅ.. detta var på glesbygden i hälsingland... Mental var för övrigt en av de anställda ;)
jag har för övrigt sällan haft bra lön.

Scratch89
2012-08-04, 22:51
min lön NU är inte vad den var DÅ.. detta var på glesbygden i hälsingland... Mental var för övrigt en av de anställda ;)
jag har för övrigt sällan haft bra lön.

Där ser man. Jag har alltid sett dig som den dumsnåla norrlänningen som stoppar pengarna i madrassen. :D

shadowfire
2012-08-04, 22:54
Där ser man. Jag har alltid sett dig som den dumsnåla norrlänningen som stoppar pengarna i madrassen. :D

nä, precis tvärtom... blev nekad socialbidrag för att jag hade a-kassa. Blev nekad a-kassa för att länsttyrelsen inte var klar med blankett B1. Blev nekad blankett B1 för att konkursförvaltaren inte var utsedd. Så jag sålde en BMW Z3 för 30 papp under vad den var värd, la ut alla mina möbler på blocket till pisspriser, sålde av mig precis allt jag ägde för att få pengar till hyran.. helt sjukt men ingen av trygghetsinstanserna hjälpte till.. tog 3 månader innan jag fick något som helst insatt på mitt bankkonto.. :/

tjabolabo
2012-08-04, 22:56
Lite skillnad på Grekland-

Grekland har tröttnat på alla illegala i landet. Under lördagen inleddes Operation Xenios Zeus: uppemot 2000 illegala greps och ska utvisas, med hjälp av ca 4 500 poliser. Hälften av de illegala fanns i huvudstaden Aten. Polisens talesman sa bland annat att det var “en nödvändighet för nationens överlevnad”. Operationen pågår ytterligare några dagar.

http://avpixlat.info/2012/08/04/operation-xenios-zeus-grekland-utvisar-narmare-tva-tusen-illegala/

Svensk media har sin version av ordet illegal:

Polisinsats mot papperslösa i Aten

ATEN/TT-AFP
Polisen i Grekland har avhyst papperslösa immigranter från centrala Aten i en stor insats. Omkring 2 000 personer greps, uppgav polisen på lördagen.

Duffman
2012-08-04, 23:02
Sedan etableringsreformen trädde i kraft får en nyanländ arbetslös invandrarmamma med tre barn följande bidrag varje månad.

6 510 kr i etableringsersättning
4 500 kr i etableringstillägg
4 500 kr i bostadsbidrag
3 754 kr i barnbidrag
2 546 kr i underhållsstöd

= 21 810 kr i månaden skattefritt.

Utöver detta har invandraren rätt till:

259 200 kr i retroaktiv föräldrapeng.

12 000 kr i skattefri SFI-bonus.

Invandraren kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. SFI-bonusen betalas ut vid avklarad kurs.

Inget av ovanstående bidrag kan dras in för att invandraren vägrar att ta ett erbjudet jobb.

Men återigen STÄMMER dessa siffror eller är det hittepå?

Kräket
2012-08-04, 23:03
Märklig diskussion! De flesta blir arga när andra får från det gemensamma, samtidigt som ingen tycker sig få tillräckligt själv...

Sitter man på en ägd lägenhet tycker jag det är högst rimligt att man kan krävas att sälja den innan man beviljas försörjningsstöd. Hur skulle alternativet utformas? Individuell bedömning?

Gpajpen
2012-08-04, 23:10
Sitter man på en ägd lägenhet tycker jag det är högst rimligt att man kan krävas att sälja den innan man beviljas försörjningsstöd.

Och ska det gå rätt till skall vinsten av försäljningen räknas in som inkomst son man får leva på innan bidraget kickar in. Vilket är jävligt bra.

tjabolabo
2012-08-04, 23:13
Men återigen STÄMMER dessa siffror eller är det hittepå?

Som aktiv Politiker kan jag säga att dom stämmer.

Antingen aktiverar man sig och skaffar info och protesterar eller så dyker man ner i Bag in boxen och inväntar nästa helg och satsar på den egna personliga njutningen i livet och skiter i resten.

Vinter
2012-08-04, 23:17
Men återigen STÄMMER dessa siffror eller är det hittepå?

Men självklar är det sant det är ju någon 15åring som copy+paste det på ett tv-spel forum. Så självklar är det sant. Allt som står på internet är sant. Det är aldeles för komplicerat att använda google, så är det bara. Men det kan löna sig.

Själv plockar jag ut 18k skattefritt från staten, har beställt en BMW som jag får om någon vecka. Har inte tid att jobba nu, ska installera ett helt media rum och bygga en ny riktigt fet dator. Sen kommer det bli GW2 på heltid, träna lite och bara slappa.

CAPTCHA
2012-08-04, 23:18
Som aktiv Politiker kan jag säga att dom stämmer.

Antingen aktiverar man sig och skaffar info och protesterar eller så dyker man ner i Bag in boxen och inväntar nästa helg och satsar på den egna personliga njutningen i livet och skiter i resten.

länka gärna till en sida där det står.

litar inte på politiker

Spartansk
2012-08-04, 23:21
Ja man kan bli rik på bidrag i vårat land. Vad jag förstått så är vi helt ensamma om denna idé/politik.

Vet inte om det räknas, men i Quatar kan man bli rik på medborgarlön.

Angel
2012-08-04, 23:22
Var lite wtf i Göteborgsposten förra veckan. Ena dagen så var det en stor artikel om de 20 000 somaliska anhöriga som skall invandra under detta och nästa år till Sverige, och hur kommunerna förbereder sig med bostäder, skola, etableringsprogram, vård osv.

Dagen efter så är det en stor artikel om hur stadsdelarna i Göteborg måste spara ner inom hemtjänsten, bla ta bort vikarier, ta bort saker som promenader osv för gamlingarna.

Jag försöker verkligen att inte lägga värderingar på migrationspolitik av flera olika anledningar. Men de va sånt stort wtf på det.

tjabolabo
2012-08-04, 23:31
Var lite wtf i Göteborgsposten förra veckan. Ena dagen så var det en stor artikel om de 20 000 somaliska anhöriga som skall invandra under detta och nästa år till Sverige, och hur kommunerna förbereder sig med bostäder, skola, etableringsprogram, vård osv.

Dagen efter så är det en stor artikel om hur stadsdelarna i Göteborg måste spara ner inom hemtjänsten, bla ta bort vikarier, ta bort saker som promenader osv för gamlingarna.

Jag försöker verkligen att inte lägga värderingar på migrationspolitik av flera olika anledningar. Men de va sånt stort wtf på det.

27 000

http://avpixlat.info/2012/06/15/27-000-somalier-ar-pa-vag-prislapp-minst-300-miljoner/

http://www.rod.se/search/node/somalier

Angel
2012-08-04, 23:43
Ja, men vad ska man göra? Verkligen, vad ska man göra?

tjabolabo
2012-08-04, 23:43
länka gärna till en sida där det står.

litar inte på politiker

Ska se om jag har sparat den nånstans för den var postad i Janolssons tråd som blev raderad när det blev känsligt.

Spiffy
2012-08-04, 23:46
Så jag sålde en BMW Z3 för 30 papp under vad den var värd, la ut alla mina möbler på blocket till pisspriser, sålde av mig precis allt jag ägde för att få pengar till hyran.. helt sjukt men ingen av trygghetsinstanserna hjälpte till.. tog 3 månader innan jag fick något som helst insatt på mitt bankkonto.. :/

Tre månaders hyra krävde att du sålde allt det. Vad hade du för jäkla monster hyra.

filmjölk
2012-08-04, 23:50
Socialbidrag för att gå ut? OMG jag blir kreeengt! Arbetslösa skall inte "gå ut" de skall söka jobb, har de sökt alla jobb skall de spendera tid med att effektivisera sitt sätt att söka jobb. Arbetslösa skall fan inte få ha roligt och springa på gym, ägna sig åt matlagning, hobbys, slöande, eller sova. Sådant är reserverat för arbetande människor.

2 mål mat om dagen, med havregryn, vatten och multivitamintablett - det räcker! Skall inte vara nån jävla semesterlyxresort att vara arbetslös! sova behöver de inte göra mer än 4timmar...vafan sova 8 timmar, då kan man använda minst 4 av dom till att söka jobb! De skall även sälja sin dator, sin tv, sin lägenhet etc. är man arbetslös kan man sova i en barack i anslutning till arbetsförmedlingen. Sina barn skall man också sälja till en taiwanesisk skofabrik, inte faaaan skall man få ha barn som arbetslös!

man skall även ta det som erbjuds, vara flyttbar inom hela EU-området, och alltid ha passet redo. sexarbetare i Prag? sök! Medicinsk försökskanin för radiaktivitet i Tjernobyl? Sök.

Oxe
2012-08-04, 23:50
Ja, men vad ska man göra? Verkligen, vad ska man göra?

Det jag gör är att rösta på sverige demokraterna och kommer göra det tills ett seriöst parti får upp ögonen för det och fixar en liten sundare linje angående invandringspolitik.

Tycker SD förövrigt är ett jävla skit parti men det är en annan femma

Tycker mig i övrigt känna igen dom där siffrorna men vill inte tro på dom.

tjabolabo
2012-08-04, 23:52
Ja, men vad ska man göra? Verkligen, vad ska man göra?

Antingen röstar du på 7-klövern som vanligt men Annie Lööf ideer-

http://affes.wordpress.com/2011/09/28/annie-loof-grillas-i-agenda/

http://dagbladet.se/insandare/1.3964298-sverige-kan-fa-40-miljoner-invanare-enligt-annie-loof

Eller på-

https://sverigedemokraterna.se/

Dom 7 övriga partierna lär köra på som vanligt tills det inte finns nått Sverige kvar utan ett världsland med världsmedborgare.

Latissimus Dorsi
2012-08-04, 23:57
Att hata invandrare verkar vara mainstream, beror antagligen på gigantiska kunskapshål.

dluddeckens
2012-08-05, 00:00
rent "hjälpmässigt" hade de pengarna förmodligen gjort mycket mer nytta i deras hemländer..

tjabolabo
2012-08-05, 00:04
Att hata invandrare verkar vara mainstream, beror antagligen på gigantiska kunskapshål.

Där kom det igen.

Roy Beck förklarar varför invandring inte är bra för vare sej landet som tar emot invandrare eller för fattiga länder.

http://www.youtube.com/watch?v=EqGnCv-3y4w&list=PL7E12CB470B0F1F15&index=10&feature=plpp_video

Latissimus Dorsi
2012-08-05, 00:05
Där kom det igen.

Roy Beck förklarar varför invandring inte är bra för vare sej landet som tar emot invandrare eller för fattiga länder.

http://www.youtube.com/watch?v=EqGnCv-3y4w&list=PL7E12CB470B0F1F15&index=10&feature=plpp_video

Jag har en åsikt som stödjer de flestas syn här, men jag påstår mest att det är ryggdunkning som pågår. Antingen hatar man invandrare, eller så är man ute.

shadowfire
2012-08-05, 00:05
Tre månaders hyra krävde att du sålde allt det. Vad hade du för jäkla monster hyra.

Precis flyttat för jobbets skull, så satt på dubbla lägenheter, dubbla telefoner, el osv... fick förflyttning internt på jobbet med kravet att börja "på måndag" och det var fredagen innan då jag fick jobbet. Fick tag på en kompis i Skövde med lastbil och lyckades spontanflytta bohaget på 2 dygn. Därefter uppsägningstider på precis allt i 3 månaders tid.

Flytten gick på runt 30 papp så jag tömde sparkonto osv för att flytta till mitt nya - vad jag trodde var ett framtidsjobb - i Järvsö. Hann knappt packa upp innan jobbet konkade. Mina chefer visste om att de skulle sätta jobbet i konkurs när de skickade dit mig. "Bra med en mellanchef som håller ställningarna undertiden".

Scratch89
2012-08-05, 00:08
Socialbidrag för att gå ut? OMG jag blir kreeengt! Arbetslösa skall inte "gå ut" de skall söka jobb, har de sökt alla jobb skall de spendera tid med att effektivisera sitt sätt att söka jobb. Arbetslösa skall fan inte få ha roligt och springa på gym, ägna sig åt matlagning, hobbys, slöande, eller sova. Sådant är reserverat för arbetande människor.

2 mål mat om dagen, med havregryn, vatten och multivitamintablett - det räcker! Skall inte vara nån jävla semesterlyxresort att vara arbetslös! sova behöver de inte göra mer än 4timmar...vafan sova 8 timmar, då kan man använda minst 4 av dom till att söka jobb! De skall även sälja sin dator, sin tv, sin lägenhet etc. är man arbetslös kan man sova i en barack i anslutning till arbetsförmedlingen. Sina barn skall man också sälja till en taiwanesisk skofabrik, inte faaaan skall man få ha barn som arbetslös!

man skall även ta det som erbjuds, vara flyttbar inom hela EU-området, och alltid ha passet redo. sexarbetare i Prag? sök! Medicinsk försökskanin för radiaktivitet i Tjernobyl? Sök.

Fast nu överdriver du väl igen, som vanligt. Och det var väl inte riktigt det som tråden handlade om?

dluddeckens
2012-08-05, 00:09
Fast nu överdriver du väl igen, som vanligt. Och det var väl inte riktigt det som tråden handlade om?

surmjölken kanske tog det personligt :D

Angel
2012-08-05, 00:10
2 mål mat om dagen, med havregryn, vatten och multivitamintablett - det räcker!

Ja.

shadowfire
2012-08-05, 00:10
surmjölken kanske tog det personligt :D

troligtvis då lite goa bidrag o glassig skattebetald semester är det som passar surmjölk bäst ;)

jahaa
2012-08-05, 00:14
Precis flyttat för jobbets skull, så satt på dubbla lägenheter, dubbla telefoner, el osv... fick förflyttning internt på jobbet med kravet att börja "på måndag" och det var fredagen innan då jag fick jobbet. Fick tag på en kompis i Skövde med lastbil och lyckades spontanflytta bohaget på 2 dygn. Därefter uppsägningstider på precis allt i 3 månaders tid.

Flytten gick på runt 30 papp så jag tömde sparkonto osv för att flytta till mitt nya - vad jag trodde var ett framtidsjobb - i Järvsö. Hann knappt packa upp innan jobbet konkade. Mina chefer visste om att de skulle sätta jobbet i konkurs när de skickade dit mig. "Bra med en mellanchef som håller ställningarna undertiden".


Men om dom konka precis när du kom dit hade du ju endå inte hunnit jobba ihop någon lön? såfall hade du ju behövt sälja saker endå för att täcka dina räkningar. Låter som white trash planering.

Oxe
2012-08-05, 00:14
Jag har en åsikt som stödjer de flestas syn här, men jag påstår mest att det är ryggdunkning som pågår. Antingen hatar man invandrare, eller så är man ute.

nja tror alla överens om att det inte är några fel på invandrarna i sig, utan att det är politikerna som gör situationen ohållbar

manekin
2012-08-05, 00:16
Det jag gör är att rösta på sverige demokraterna och kommer göra det tills ett seriöst parti får upp ögonen för det och fixar en liten sundare linje angående invandringspolitik.

Tycker SD förövrigt är ett jävla skit parti men det är en annan femma

Tycker mig i övrigt känna igen dom där siffrorna men vill inte tro på dom.

Är själv invandrare och drar mitt strå till stacken så att många i denna tråd ska få ersättning till sin platta Sofiero inför helgen. Kan säga att SDs framfart har oroat mig en del, men så länge folk som inte kan stava till partiet dom själva röstar på gör sig hörda är allt enligt sin ordning....

Angel
2012-08-05, 00:17
Men om dom konka precis när du kom dit hade du ju endå inte hunnit jobba ihop någon lön? såfall hade du ju behövt sälja saker endå för att täcka dina räkningar. Låter som white trash planering.

Skriver som en whitetrash.

shadowfire
2012-08-05, 00:18
Men om dom konka precis när du kom dit hade du ju endå inte hunnit jobba ihop någon lön? såfall hade du ju behövt sälja saker endå för att täcka dina räkningar. Låter som white trash planering.

hur tänker du nu?
2x hyror, 2x elräkningar, 2x teleräkningar precis efter att du tömt sparpengarna på en flytt.. de flesta fixar nog dubbla utgifter någon/några månader med normal lön, men när inkomsten uteblev helt = ingen lön, ingen a-kassa, ingen soc så blev plötsligt 2x utgifter lite tungt.

Vad menar du med white trash-planering? Hur tänkte du där?
Edit; för att förtydliga så sa länsstyrelsen att konkursutredningen kunde ta upp emot 6 månader i tid, dvs när jag sålde av mig allt jag ägde så var jag inställt på att få 0kr i 6 månaders tid i värsta fall.

Angel
2012-08-05, 00:18
Är själv invandrare och drar mitt strå till stacken så att många i denna tråd ska få ersättning till sin platta Sofiero inför helgen. Kan säga att SDs framfart har oroat mig en del, men så länge folk som inte kan stava till partiet dom själva röstar på gör sig hörda är allt enligt sin ordning....

Kanske därför det inte går bättre, ett svart hål av ogiltiga röster då ingen fixade stavningen.

Latissimus Dorsi
2012-08-05, 00:19
nja tror alla överens om att det inte är några fel på invandrarna i sig, utan att det är politikerna som gör situationen ohållbar

Huvudet på spiken problemet grundar sig i politikernas konstiga inställning.

Vinter
2012-08-05, 00:25
Som aktiv Politiker kan jag säga att dom stämmer.

Antingen aktiverar man sig och skaffar info och protesterar eller så dyker man ner i Bag in boxen och inväntar nästa helg och satsar på den egna personliga njutningen i livet och skiter i resten.

http://www.skl.se/vi_arbetar_med/integration1/etablering_for_nyanlanda_2/etablering_-_regelverk

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-2010407-om-ersat_sfs-2010-407/?bet=2010:407

http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/etableringsreformen/

Etableringsersättning 4 §:
Etableringsersättning får inte lämnas för samma tid som någon av följande förmåner lämnas enligt socialförsäkringsbalken:

2. föräldrapenning,
3. tillfällig föräldrapenning,

Etableringstillägg
9 § Etableringstillägg lämnas månadsvis med
– 800 kronor per barn som inte har fyllt 11 år, och
– 1 500 kronor per barn som har fyllt 11 men inte 20 år.

Etableringstillägg lämnas för högst tre barn. Är barnen fler än tre lämnas etableringstillägg för de tre äldsta barnen. Om en nyanländ får underhållsstöd för tre barn enligt 18 kap. socialförsäkringsbalken, ska etableringstillägg enligt denna paragraf endast lämnas för de två äldsta barnen. Om underhållsstöd lämnas för fyra eller fem barn, ska etableringstillägg endast lämnas för det äldsta barnet. Om underhållsstöd lämnas för sex eller flera barn, lämnas inte något etableringstillägg. Förordning (2010:1742).


Man får alltså inte all bidrag kulmativt, föräldrapenning betalas inte ut om man har ovanstående ersättning osv.

Så dår jag jag bevisat att kalkylen inte stämmer källa--> riksdagen

Samtidigt har jag bevisat att Tbajolabo ljuger och inte har någon som helst koll. jackpott?

Rango
2012-08-05, 00:29
^Ouch

Scratch89
2012-08-05, 00:42
Så där kan man äga. Påminner lite om tråden som diskuterade USA-politik, där pragmatist skrev ett bra och pedagogiskt inlägg. Någon random kommer in och skriker "LOL du har fel, du vet inte vad du pratar om!" och pragmatist svarar "Jag föreläser på högskolenivå om internationell politik. Vad har du själv för meriter?". :D

EDIT: Inte pragmatist, den andra...

Oxe
2012-08-05, 00:47
http://www.skl.se/vi_arbetar_med/integration1/etablering_for_nyanlanda_2/etablering_-_regelverk

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-2010407-om-ersat_sfs-2010-407/?bet=2010:407

http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/etableringsreformen/

Etableringsersättning 4 §:
Etableringsersättning får inte lämnas för samma tid som någon av följande förmåner lämnas enligt socialförsäkringsbalken:

2. föräldrapenning,
3. tillfällig föräldrapenning,

Etableringstillägg
9 § Etableringstillägg lämnas månadsvis med
– 800 kronor per barn som inte har fyllt 11 år, och
– 1 500 kronor per barn som har fyllt 11 men inte 20 år.

Etableringstillägg lämnas för högst tre barn. Är barnen fler än tre lämnas etableringstillägg för de tre äldsta barnen. Om en nyanländ får underhållsstöd för tre barn enligt 18 kap. socialförsäkringsbalken, ska etableringstillägg enligt denna paragraf endast lämnas för de två äldsta barnen. Om underhållsstöd lämnas för fyra eller fem barn, ska etableringstillägg endast lämnas för det äldsta barnet. Om underhållsstöd lämnas för sex eller flera barn, lämnas inte något etableringstillägg. Förordning (2010:1742).


Man får alltså inte all bidrag kulmativt, föräldrapenning betalas inte ut om man har ovanstående ersättning osv.

Så dår jag jag bevisat att kalkylen inte stämmer källa--> riksdagen

Samtidigt har jag bevisat att Tbajolabo ljuger och inte har någon som helst koll. jackpott?

Jag vet inte hur det funkar men kollar på första inlägget, och summan där är ju ex föräldra penningen som det var snack om att man kunde få ut retroaktivt. så hur stämmer inte dom ?

Hobbes
2012-08-05, 00:54
DN - Debatt: Asylsökandes ersättning har blivit skamligt låg (http://www.dn.se/debatt/asylsokandes-ersattning-har-blivit-skamligt-lag)

Tycker det är intressant att följa, är ju själv invandare!

Kwon
2012-08-05, 00:59
Du är väl svensk som flyttat till Canada? :)

Vinter
2012-08-05, 01:08
Jag vet inte hur det funkar men kollar på första inlägget, och summan där är ju ex föräldra penningen som det var snack om att man kunde få ut retroaktivt. så hur stämmer inte dom ?

Du har inte rätt till föräldrapenning om du har etableringsersättning.

Dessutom överskrider kalkylen gång på gång maxbeloppet för ersättningar.
Du kan max få ut 3500kr oavsätt hur många barn du har i etableringstillägg, så att få ut 4500kr är lite svårt.

Etableringsstöd är ett specifikt program som innebär SFI , skola, och andra aktiviteter för att anpassas in i svenk arbetsmarknad. Dvs etablerinngsaktivitet räknas som din sysselsättning som är på heltid, så du är inte heller arbetslös.

Fel på fel på fel.

Hobbes
2012-08-05, 01:24
Du är väl svensk som flyttat till Canada? :)

Ouch, Kwon, kallade du mig etnisk svensk:d

Ja, det var skrivet med eftertanke, jag är arbetsinvandrare och inte flykting. Canada har extremt tuff arbetsinvandringspolitik men även flyktingpolitik. Vill minnas att de för något år sedan drog tillbaka Permanenta Upphållstillstånd från flera hundra flyktingar för att de ljugit i sina ansökningar.

Men för att besvara frågan, ja, jag är "Caucasian", Svensk. Men fortfarande invandrare:)

Kwon
2012-08-05, 01:31
Det vet jag väl M, men det är ju trots allt skillnad på hur det är för invandrare i Canada jämfört med invandrare i Sverige. :D

Därav reaktionen på "jag är ju själv invandrare!"-kommentaren!

Big diff! :D It all depends on where you're from and where you end up.

Hobbes
2012-08-05, 01:33
Det vet jag väl M, men det är ju trots allt skillnad på hur det är för invandrare i Canada jämfört med invandrare i Sverige. :D

Därav reaktionen på "jag är ju själv invandrare!"-kommentaren!

Big diff! :D It all depends on where you're from and where you end up.

Absolut, instämmer fullständigt, det är en stor skilland!!

Lasse Kongo
2012-08-05, 09:13
nja tror alla överens om att det inte är några fel på invandrarna i sig, utan att det är politikerna som gör situationen ohållbar

Här är ju någon som förstår iallafall, det handlar inte om att hata invandrare.

Sverige är ett jävla fihttland där nog större delen av sveriges befolkning tycker det är fel det som verkar pågå, att Muhammad ska ha arbete för Bengt osv osv osv, MEN man är så jävla rädd och feg att öppna truten för man KAN JU TAS FÖR EN RASIST!!!

Sverige är nog det enda landet där det är fel att älska sitt land, tycka om sin flagga, vara lite patriotisk etc.

Vi kan kolla på vårt grannland bara som exempel, de är stolta över sitt land, ja de elsker sitt land osv, det verkligen känns och syns utåt, i Sverige kan man dock inte älska sitt land, MAN KAN JU TAS FÖR RASIST!

Och den där förväxta ledsna bebisen som styr Sverige nu gör ju absolut inget annat än att stoppa sitt fula tryne i sanden vad gäller detta.

Felet är att ingen vågar prata om det, och det är nog framförallt svenssons fel, för jag är säker på att majoriteten stör sig som sagt.

Hur ofta hör man inte meningen "alltså jag är inte rasist men....."


Att vilja sitt lands bästa och att hata andra för sitt uraprung är två jävligt! skilda saker.

Vinter
2012-08-05, 09:33
Jag brukar inte klaga så mycket, finns ca 192 länder som det är värre att bo i än Sverige (imho).

Fyllot
2012-08-05, 09:51
Felet är att ingen vågar prata om det, och det är nog framförallt svenssons fel, för jag är säker på att majoriteten stör sig som sagt.



Alla stör sig efter ett par öl, däremot är det viktigare vad man har kvar i plånboken vid löning. Ett tuffare Sverige med
reformerad invandringspolitik cofffee

Hobbes
2012-08-05, 10:34
Jag brukar inte klaga så mycket, finns ca 192 länder som det är värre att bo i än Sverige (imho).

You think.;)

filmjölk
2012-08-05, 10:42
Alltså jag är rasist men, börjar det inte bli lite väl trist att traggla detta ämne i tråd efter tråd efter tråd?

Lasse Kongo
2012-08-05, 11:43
Alltså jag är rasist men, börjar det inte bli lite väl trist att traggla detta ämne i tråd efter tråd efter tråd?

Om du läser första inlägget så ser du att jag vill ha svar på en fråga.

Det är ju jättefint och fränt av dig att framhäva att du är rasist ironi eller ej, men du startar ju minst en blöjtråd per dag så varför inte hålla dig till dem?

Du behöver inte posta i alla trådar vet du.

Sverker
2012-08-05, 13:51
Vilken urkraft !

Trebarn och ensamstående. Har hon tagit sig hela vägen hit kommer hon också att skapa något stort åt oss !!!

Latissimus Dorsi
2012-08-05, 14:50
Här är ju någon som förstår iallafall, det handlar inte om att hata invandrare.

Sverige är ett jävla fihttland där nog större delen av sveriges befolkning tycker det är fel det som verkar pågå, att Muhammad ska ha arbete för Bengt osv osv osv, MEN man är så jävla rädd och feg att öppna truten för man KAN JU TAS FÖR EN RASIST!!!

Sverige är nog det enda landet där det är fel att älska sitt land, tycka om sin flagga, vara lite patriotisk etc.

Vi kan kolla på vårt grannland bara som exempel, de är stolta över sitt land, ja de elsker sitt land osv, det verkligen känns och syns utåt, i Sverige kan man dock inte älska sitt land, MAN KAN JU TAS FÖR RASIST!

Och den där förväxta ledsna bebisen som styr Sverige nu gör ju absolut inget annat än att stoppa sitt fula tryne i sanden vad gäller detta.

Felet är att ingen vågar prata om det, och det är nog framförallt svenssons fel, för jag är säker på att majoriteten stör sig som sagt.

Hur ofta hör man inte meningen "alltså jag är inte rasist men....."


Att vilja sitt lands bästa och att hata andra för sitt uraprung är två jävligt! skilda saker.
Mjao det är fegheten i att våga uttrycka sig, och den fegheten ligger i dom enorma sanktionerna som finns ifall man skulle vara lite för hård i nyporna när man uttrycker sig om invandrarpolitiken.

MAXX
2012-08-05, 15:14
3 mån bollades jag mellan olika paragrafer, fick 0 kr i inkomst.. sedan fick jag 170 papp när akassa, semesterlön, inkomstförsäkring o allt annat betaldes ut... nästan 4 mån efter att jobbet stängde, hade redan sålt av bil, dumpat lägenhet mm i ren panik

vill jag straffa moderaterna för detta? näh, det var sossarna som hade makten då och deras bidragssystem sög bara fetingpung... o för övrigt så att skylla ens liv på ett parti är bara fegt och lågt, kamma luggen o kämpa för fan.

Du är rolig du. :)

En % i skattehöjning hit eller dit. Folk som bråkar om hurvida moderaterna eller sossarna är bättre kan jämföras med två personer som bråkar om hur bajskorvarna på silverfatet ska kryddas. Utan att ägna någon tanke åt att serveras olika former av bajskorvar. *screwy*

Exdiaq
2012-08-05, 19:45
ändå ett kapilaistexempel...
jag blev själv av med jobbet iom en konkurs, fick 60 minuter på oss att lämna byggnaden osv.

jag var ju med i akassa, så hörde efter när jag skulle få pengar, detta var den 23'e precis före löning (vilket företaget som kursade hade timeat planerat). Icke, ingen akassa före blankett B-1 från länsstyrelsen. Ringde länsstyrelsen, men, errrr, ingen blankett B1 förrän konkursförvaltaren gjort sitt.

Gick till soc, förklarade att jag precis flyttat, tömt sparkonton, kom till ett cepeföretag som gick i konkurs och att jag lovar att flytta till nytt chefsjobb inom landet inom 3 mån. Nada. Jag hade ju akassa? Wtf.

OffT.

Själv har man fått vänta 6 månader att få a-kassa-ersättning man hade rätt till från början. Först ett avslag som jag överklagade. Ytterligare ett avslag som jag överklagade till Förvaltningsrätten. Den överklagan går genom berörda a-kassa som sedan skickar den vidare. Efter 2-3 veckor ringde jag a-kassan för att fråga vilken Förvaltningsrätt de skickat överklagan till. Efter många omkopplingar till andra personer fick jag till slut veta att min överklagan gått igenom efter att de "kollat på fallet en gång till" och därför inte skickat vidare min överklagan till Förvaltningsrätten.

Alltså med största sannolikhet hoppades de att jag skulle ge upp avslaget, vilket jag var nära att göra. Men efter inrådan av en man på kommunen gav jag inte upp. När jag väl fått rätt dröjde det säkert 1,5 månad innan jag fått de pengar jag hade rätt till redan från början.

Gick med i Alfa-kassan istället när jag fått mina pengar.

C.E.J.
2012-08-06, 11:10
min lön NU är inte vad den var DÅ.. detta var på glesbygden i hälsingland... Mental var för övrigt en av de anställda ;)
jag har för övrigt sällan haft bra lön.

Inte "bra" lön, för det tycker ni chefer aldrig att ni har, trots att ni tjänar multum, utan "så pass hög", vilket ni chefer definitivt har. Lever du Lyxfällan-livet får du skylla dig själv om du står pank vid konkurs.

Mental
2012-08-06, 12:21
Heh, jag hade skitbra lön på solvus/softcom, enligt mig själv då :D

Ondskapelsen
2012-08-06, 13:42
Det jag gör är att rösta på sverige demokraterna och kommer göra det tills ett seriöst parti får upp ögonen för det och fixar en liten sundare linje angående invandringspolitik.

Tycker SD förövrigt är ett jävla skit parti men det är en annan femma

Tycker mig i övrigt känna igen dom där siffrorna men vill inte tro på dom.

Detta är intressant!
Ogillar Sverige Demokraterna starkt men kanske är det dem som behöver få huvudet över vattnet för att andra partier ska stärka sina koncept lite.
Vad vet jag..

BigSpawn
2012-08-06, 13:46
Det som gör mig extra irriterad är att även om det är 50% av vad som beskrivs så är det mer än min mamma som är nybliven änka får INNAN skatt. Då har hon jobbat så gott som hela sitt liv förutom en period när jag var liten för att hon var hemma med oss barn. Det är pinsamt hur våra pensionärer behandlas i detta landet, folk som kommer hit utan att gjort ett dugg får mer än vad dom får.

Bailah
2012-08-06, 13:52
Det som gör mig extra irriterad är att även om det är 50% av vad som beskrivs så är det mer än min mamma som är nybliven änka får INNAN skatt. Då har hon jobbat så gott som hela sitt liv förutom en period när jag var liten för att hon var hemma med oss barn. Det är pinsamt hur våra pensionärer behandlas i detta landet, folk som kommer hit utan att gjort ett dugg får mer än vad dom får.

Nu vet jag inte hur mkt din mor får, men jag kan nästan lova dig min vän att folk på soc lever inte bra. Sluta läsa alla dessa random "rasist sidor" som ger falsk information och vrider och vänder på allt så det ska se så farligt ut som möjligt.

Juxta
2012-08-06, 14:02
Nu vet jag inte hur mkt din mor får, men jag kan nästan lova dig min vän att folk på soc lever inte bra. Sluta läsa alla dessa random "rasist sidor" som ger falsk information och vrider och vänder på allt så det ska se så farligt ut som möjligt.

Jag vill egentligen inte ge mig in i debatten men jag får in en hel del jobb som handlar om folk som lever på försäkringskassan/soc men som jobbar helt friska i smyg. Dom lever bra kan jag säga och det är uteslutande araber. Gör vad du vill med det.

tjabolabo
2012-08-06, 14:08
Grattis dumma Svenne-Bidragsinvandrare får HÖGRE pension än arbetande svenskar


http://www.friatider.se/bidragsinvandrare-far-hogre-pension-an-arbetande-svenskar

http://www.gp.se/ekonomi/minapengar/1.906323-40-ars-arbete-gav-inget-extra

thunder
2012-08-06, 14:09
Nu vet jag inte hur mkt din mor får, men jag kan nästan lova dig min vän att folk på soc lever inte bra. Sluta läsa alla dessa random "rasist sidor" som ger falsk information och vrider och vänder på allt så det ska se så farligt ut som möjligt.

Friska människor som lever på soc har det bra. Kan dom dessutom dryga ut kassan med svartjobb lever dom ganska bekväma liv.

Jag vet flera som lever på soc och arbetar svart för att kunna sända hem pengar till släkten i irak/afganistan/pakistan.

Att dessutom veta att ens föräldrar kommer få lägre pension efter helt helt liv som egna företagare än vad en nyanländ invandrare får i bidrag från dag ett gör givetvis att man blir lite less. Inte nödvändigtvis för att invandraren får "hjälp" utan för att vi bevisligen inte har råd med våra pensionärer pga andra prioriteringar.

tomccc
2012-08-06, 14:23
Det som gör mig extra irriterad är att även om det är 50% av vad som beskrivs så är det mer än min mamma som är nybliven änka får INNAN skatt. Då har hon jobbat så gott som hela sitt liv förutom en period när jag var liten för att hon var hemma med oss barn. Det är pinsamt hur våra pensionärer behandlas i detta landet, folk som kommer hit utan att gjort ett dugg får mer än vad dom får.
Inget ont om din mamma men antagligen behöver den nyanlände invandraren med småbarn pengarna mer än insert random pensionär. Den nyanlände invandraren har även större chans att kunna bidra till framtida intäkter till Sverige än random pensionär.

Men visst vore det vackert om alla grupper kunde få mer pengar, någonstans måste ju dock pengarna komma från.

Jag vill egentligen inte ge mig in i debatten men jag får in en hel del jobb som handlar om folk som lever på försäkringskassan/soc men som jobbar helt friska i smyg. Dom lever bra kan jag säga och det är uteslutande araber. Gör vad du vill med det.
Stoppa pressarna, finns det folk som utnyttjar systemet?!

Juxta
2012-08-06, 14:24
Stoppa pressarna, finns det folk som utnyttjar systemet?!

Konstigt att du uppfattade mitt inlägg som om jag försökte avslöja något extraordinärt eller avslöjande.

Vinter
2012-08-06, 14:27
Grattis dumma Svenne-Bidragsinvandrare får HÖGRE pension än arbetande svenskar


http://www.friatider.se/bidragsinvandrare-far-hogre-pension-an-arbetande-svenskar

http://www.gp.se/ekonomi/minapengar/1.906323-40-ars-arbete-gav-inget-extra

http://www.pensionsmyndigheten.se/3085.html

Pensionsmyndigheten har en sida som heter "Myter om äldreförsörjningsstödet" Jag undrar varför??

Bailah
2012-08-06, 14:33
Visst finns det folk som lever bra på socialen som jobbar svart, men det är väl inte riktigt det vi pratar om? Vi pratar om bidrag, varenda jävel kan ju jobba svart. Invandrare eller etnisk svensk som ni så gillar å kalla det. Eller har jag missat något?

Juxta
2012-08-06, 14:34
Visst finns det folk som lever bra på socialen som jobbar svart, men det är väl inte riktigt det vi pratar om? Vi pratar om bidrag, varenda jävel kan ju jobba svart. Invandrare eller etnisk svensk som ni så gillar å kalla det. Eller har jag missat något?

Jag svarade endast på att folk kan visst leva bra på soc, sen handlar tråden om invandrare. Inte svårare än så.

Pepparkakssmurfen
2012-08-06, 21:44
Inget ont om din mamma men antagligen behöver den nyanlände invandraren med småbarn pengarna mer än insert random pensionär. Den nyanlände invandraren har även större chans att kunna bidra till framtida intäkter till Sverige än random pensionär.

Men visst vore det vackert om alla grupper kunde få mer pengar, någonstans måste ju dock pengarna komma från.


Stoppa pressarna, finns det folk som utnyttjar systemet?!

Ja,tänk hur många som skulle bli arbetslösa om det inte kom invandrare=många fängelser skulle stå tomma och stängas.
Arbetsförmedlingen skulle behöva säga upp personal osv osv.

petah
2012-08-06, 21:56
Jag vill egentligen inte ge mig in i debatten men jag får in en hel del jobb som handlar om folk som lever på försäkringskassan/soc men som jobbar helt friska i smyg. Dom lever bra kan jag säga och det är uteslutande araber. Gör vad du vill med det.

Jag kan säga att jag känt till 4 stycken helsvenskar som gjort exakt samma sak, flikar bara in det så du inte tror att svenskar är några helgon.

thunder
2012-08-06, 22:04
Jag kan säga att jag känt till 4 stycken helsvenskar som gjort exakt samma sak, flikar bara in det så du inte tror att svenskar är några helgon.

Japp. I min lilla hemby finns det ett par sjukskrivna som ändå lyckats bygga nytt hus och även arbeta lite svart. Så svenskar är lika dåliga i vissa fall.

Skillnaden är att vi inte betalar dom för att komma hit och sedan försörjer dom hela livet. Vi får dras med dom ofrivilligt tyvärr. Men invandrarna kan vi ställa krav på redan innan de kommer hit. Sortera ut de sämsta och ta in de bästa. Så jag röstar på hårdare och tydligare krav på alla som vill hit.

Feelgood
2012-08-06, 22:48
Detta är sjukt , förlåt men jag tror att det svenska folket kommer rösta mer o mer på SD om detta fortsätter. Inte för att jag har fördommar mot alla invandrare då vissa är riktigt bra.

shadowfire
2012-08-06, 22:50
Inte "bra" lön, för det tycker ni chefer aldrig att ni har, trots att ni tjänar multum, utan "så pass hög", vilket ni chefer definitivt har. Lever du Lyxfällan-livet får du skylla dig själv om du står pank vid konkurs.

OFT men; hahhaha, "ni chefer"?
Du är ju rolig :)

Jag har nästan alltid medarbetare som tjänar mer och jobbar mindre än mig själv. Anledningen att de har betalt för övertid och det har inte jag, så jag kan jobba 60 timmar/v och få mindre betalt än dem som jobbar 55 tim/vecka och får OB+övertid. Det är en sak med VD's, fackpampar o direktörer kanske, annars tjänar faktiskt en medarbetare som är duktig inte allför sällan mer än "chefen" och de yrkesområdena jag har jobbat inom har varit IT, bank & finans, kundservice, el & energi, handels osv.

Det är lite som svartsjukekommentarerna på AB om att statsministern tjänar för mycket pengar, när en nattarbetare som har ansvarstillägg inom industrin nästan kommer upp i samma summor som den som är utsedd att styra landet.

för övrigt så plus ett på petah, vi kanske ska städa framför egen dörr först innan vi ställer unika krav på invandrarna. Men det är klart enklare att kräva att Moustafa från Iran ska sköta sig än morfar som skattefuskar.

Chrulle
2012-08-06, 22:54
Jag fattar inte varför folk är förvånade, hade jag höjt min standard med några hundra procent utan att behöva jobba så hade jag aldrig jobbat. Hade jag kommit från ett land i krig till ett lugnt land hade jag inte börjat söka jobb direkt om jag inte behövde.

Sen har ju jag levt på bidrag hela mitt vuxna liv i princip, det är inte så jättelångt, men det räcker.

Fast jobb nu visserligen.

Vinter
2012-08-06, 23:29
Japp. I min lilla hemby finns det ett par sjukskrivna som ändå lyckats bygga nytt hus och även arbeta lite svart. Så svenskar är lika dåliga i vissa fall.

Skillnaden är att vi inte betalar dom för att komma hit och sedan försörjer dom hela livet. Vi får dras med dom ofrivilligt tyvärr. Men invandrarna kan vi ställa krav på redan innan de kommer hit. Sortera ut de sämsta och ta in de bästa. Så jag röstar på hårdare och tydligare krav på alla som vill hit.

Menar du Norge dit du har invandrat? Lite förvirrande.

C.E.J.
2012-08-07, 07:21
OFT men; hahhaha, "ni chefer"?
Du är ju rolig :)

Jag har nästan alltid medarbetare som tjänar mer och jobbar mindre än mig själv. Anledningen att de har betalt för övertid och det har inte jag, så jag kan jobba 60 timmar/v och få mindre betalt än dem som jobbar 55 tim/vecka och får OB+övertid. Det är en sak med VD's, fackpampar o direktörer kanske, annars tjänar faktiskt en medarbetare som är duktig inte allför sällan mer än "chefen" och de yrkesområdena jag har jobbat inom har varit IT, bank & finans, kundservice, el & energi, handels osv.

Det är lite som svartsjukekommentarerna på AB om att statsministern tjänar för mycket pengar, när en nattarbetare som har ansvarstillägg inom industrin nästan kommer upp i samma summor som den som är utsedd att styra landet.

Du missade tydligen helt min poäng, tar det igen: Lever du Lyxfällan-livet får du skylla dig själv om du står pank vid konkurs.

Paria
2012-08-07, 08:00
Detta kan väl inte vara en nyhet för någon alls, som tänker någorlunda fritt och inte är fullständigt indoktrinerad?

Detta = "Att invandrare går på bidrag och är kriminella i en enormt större utsträckning än svenskar, alltså."

Juxta
2012-08-07, 08:10
Jag kan säga att jag känt till 4 stycken helsvenskar som gjort exakt samma sak, flikar bara in det så du inte tror att svenskar är några helgon.

Absolut inte. Jag har mina duster med svenskar också.
I Sverige begår man inget brott om man "råkar" deklarera fel t.ex.

Svenskar har saker jag stör mig på, invandrare har saker jag stör mig på.

thunder
2012-08-07, 08:58
Menar du Norge dit du har invandrat? Lite förvirrande.

Givetvis gäller det Norge också. Sverige och Norge har liknande problem med invandringen.

Men jag ser mig fortfarande som svensk och mitt hemland kommer alltid att vara Sverige. Jag har bott här tillräckligt länge för att kunna byta in mitt svenska pass mot ett norskt. Men även om jag gör det och bor här i 50 år till kommer jag fortfarande vara norrlänning och svensk med Norskt pass. Inget annat. Precis som för alla som invandrar till Sverige.

Det finns inget magiskt sätt att få folk att ändra kultur, värderingar och nationalitet. Och därför måste vi ställa extremt höga krav på alla som vill bli en del av vårat land och ta del av vårat välfärdssystem.

Eller var det något annat du menade med att jag var invandrare själv?

Kotten
2012-08-07, 09:08
100000 somalier förväntas flytta till Sverige närmaste året, sen mär dom kommer hit får domtillfälligt uppehållstillstånd och då kommer det vara fritt fram att ta hit hela släkten. Jag är inte rasist, men det här är helt sjukt.

skaparn
2012-08-07, 12:19
Det som är intressant med denna tråd är hur lite effekt Vinters inlägg får. Det är väldigt lätt att lite Paulunskt lägga ihop saker som var för sig är sanna och sedan knåda ihop det till sitt eget lilla hemkok av mistänkliggörande, uppbackat av "jag är politiker så jag borde veta". Sen när det kommer sakligt motbevis så fortsätter de flesta som ingenting hänt.

Det ger mig en pusselbit i hur moderna mytbildningar fungerar.

Pepparkakssmurfen
2012-08-07, 12:28
Vi pratar om fakta här,inte myter.
Fakta är att invandrarna kostar mig och dig ofantliga summor varje dag,pengar som kunde ha gått till dina barn och dina far- och morföräldrar istället.
Som bonus blir vi rånade och våldtagna av dessa härliga spännande kulturberikare.
Samhället har blivit otryggt.
Dock har vi fått Zlatan och kebabpizza! :)

edit: jag är inte rasist,så använd inte rasistkortet på mig.

C.E.J.
2012-08-07, 12:34
Lika intresserad som skaparn är av modern mytbildning är jag av hur argumentet "pengar som går till invandrarna kunde ha gått till bättre vård, skola, omsorg" uppstod. Jag tror, precis som med argumentet "vi är emot rasblandning inte för att vi hatar andra raser, utan för att vi värnar om rasernas mångfald", att denna omsorg för andra av samma nationalitet är skitsnack.

noob76
2012-08-07, 12:35
Första klicket in i denna tråd !

Ser int emeningen i att plöjja igenom alla inlägg efer att ha läst det första och några andra, men shiat vad mycket felaktiga uppgifter det finns i tråden som presenteras som fakta. Sen kan man ju undra om flertalet av de som stämmer in i SD-haveristkören verkligen tror på allt som skrivs eller bara ser det som ett enkelt sätt att megafonera ut propaganda ?


Jag tänkte bidra med lite egenpåhittad "fakta", som i denna tråd mycket väl kan bli verklighet bland unga frustrerade män, har tagit lite intryck av tråden och detta fick jag ihop :

9 av 10 invandrare stjäl våra jobb
9 av 10 invandrare går på bidrag
5 av 10 flyktingar har dubbla personnummer så de får dubbelt socialbidrag
Flyktingar får bättre sjukvård än etniska Svenskar
Invandrare går före i vårdköerna eftersom läkarna är PK-infiltratörer
Nästan alla invandrare begår våldsbrott
De flesta flyktingar skäller ut bankpersonalen när de hämtar ut socialbidragen
Man ser regelbundet flyktingar som nåt uttagsstoppet i bankomater ( 10 000:- sek )
Alla invandrare får full pension från första dagen de kommer hit
Alla dyra Mercedes ägs av svartjobbande invandrare

Fylla gärna på min lista med "sanningar" ;) , dvs. bara låta tråden spinna på som tidigare så vi verkligen får veta sanningen om bidragen, som vi ju vet "media" försöker tysta ner... ;)

Chrulle
2012-08-07, 12:37
Att dom flesta kommuner i Sverige har lite enkel syn på socialbidrag är inte invandrarnas fel, hade varje kommun tagit sitt ansvar och infört något slags arbetsprogram för alla socialbidragstagare så hade man fått någon slags valuta för pengarna iallafall, nu får man en belöning för att inte vara aktiv på arbetsmarknaden, vilket jag kan tycka är fel, fast jag utnyttjade det i många år. Man blir ganska förslappad.


Jävla fint jag skrev, så kan det gå när man försöker låta smartare än vad man är :)

noob76
2012-08-07, 12:40
Lika intresserad som skaparn är av modern mytbildning är jag av hur argumentet "pengar som går till invandrarna kunde ha gått till bättre vård, skola, omsorg" uppstod. Jag tror, precis som med argumentet "vi är emot rasblandning inte för att vi hatar andra raser, utan för att vi värnar om rasernas mångfald", att denna omsorg för andra av samma nationalitet är skitsnack.


Precis !

Bara vi skär ner på flyktingkostnaderna så kommer ALLA de pengarna att gå till oss vanliga människor så vi får bätttre vägar, sjukvård och skola. :laugh:

Steg två är att vi skall ta tillbaka alla jobb som invandrarna stulit från oss, jag tänker särskilt på alla högavlönade teknikerjobb som vi etniska Svenskar vill ha. Exempelvis SANITETStekniker ;)

win-win

Chrulle
2012-08-07, 12:46
Vem ska jobba i fängelserna om alla invandrare "åker hem"? :(

BigSpawn
2012-08-07, 12:48
Precis !
Bara vi skär ner på flyktingkostnaderna så kommer ALLA de pengarna att gå till oss vanliga människor så vi får bätttre vägar, sjukvård och skola. :laugh:


Nu vet jag inte om du trollar men när man ser att sjukvården, ålderdomsvården osv skär ner samtidigt som vi tar emot många flyktingar/invandrare så är det väl inte allt för svårt att tänka sig att om vi omprioriterat lite så hade vi inte behövt skära ner på dessa viktiga saker?

Paria
2012-08-07, 12:49
Nu vet jag inte om du trollar men när man ser att sjukvården, ålderdomsvården osv skär ner samtidigt som vi tar emot många flyktingar/invandrare så är det väl inte allt för svårt att tänka sig att om vi omprioriterat lite så hade vi inte behövt skära ner på dessa viktiga saker? Är du rasist eller?!

Pepparkakssmurfen
2012-08-07, 12:50
Precis !

Bara vi skär ner på flyktingkostnaderna så kommer ALLA de pengarna att gå till oss vanliga människor så vi får bätttre vägar, sjukvård och skola. :laugh:

Steg två är att vi skall ta tillbaka alla jobb som invandrarna stulit från oss, jag tänker särskilt på alla högavlönade teknikerjobb som vi etniska Svenskar vill ha. Exempelvis SANITETStekniker ;)

win-win


Med minskade flykting-/invandrarkostnader har kommunerna mer pengar i budgeten att röra sig med,pengar som skulle kunna gå t.ex. till utbildning och äldreomsorg.

Invandrarna har skapat ett överskott på potentiella arbetare vilket har medfört en sänkt lönenivå i samhället.

Chrulle
2012-08-07, 12:51
Nu vet jag inte om du trollar men när man ser att sjukvården, ålderdomsvården osv skär ner samtidigt som vi tar emot många flyktingar/invandrare så är det väl inte allt för svårt att tänka sig att om vi omprioriterat lite så hade vi inte behövt skära ner på dessa viktiga saker?
Men samtidigt så hade dom inte skurit ner vissa saker om det var livsnödvändigt.

Paria
2012-08-07, 12:55
Men samtidigt så hade dom inte skurit ner vissa saker om det var livsnödvändigt. Öh? Är du allvarlig nu? Har du missat alla skandaler inom äldrevården, t ex?

noob76
2012-08-07, 12:55
Nu vet jag inte om du trollar men när man ser att sjukvården, ålderdomsvården osv skär ner samtidigt som vi tar emot många flyktingar/invandrare så är det väl inte allt för svårt att tänka sig att om vi omprioriterat lite så hade vi inte behövt skära ner på dessa viktiga saker?


Nu förenklar du eftersom du inte förstår hur systemet fungerar, eller för att du vill att systemet skall passa in i en enkel världsbild.

Fundera lite kring hur den offentliga välfärden sett ut de sista åren i samband med att vi sänkt skatterna ca 100 miljarder :-)

Du kan ju likagärna se samband där. Men jag förstår ditt resonemang, jag resonerade likadant när jag var 20. men det var då det.

Den välfärdssegregering du ser är i första hand ett klassproblem och inte ett invandrarproblem. de som är själviska och har det gott ställt propagerar för låga skatter och nerbantad offentlig välfärd. Inget nytt under solen.

noob76
2012-08-07, 12:57
Men samtidigt så hade dom inte skurit ner vissa saker om det var livsnödvändigt.


Dom, vilka avser du med dom ?

ps. Carema och Attendo hälsar :laugh:

ps2. kolla upp följande ord i ordlistan : vinstkrav, kvartalsrapport, vinstvarning, utförsäljning, privatisering och avreglering ;)

Paria
2012-08-07, 12:57
Nu förenklar du eftersom du inte förstår hur systemet fungerar, eller för att du vill att systemet skall passa in i en enkel världsbild.

Fundera lite kring hur den offentliga välfärden sett ut de sista åren i samband med att vi sänkt skatterna ca 100 miljarder :-)

Du kan ju likagärna se samband där. Men jag förstår ditt resonemang, jag resonerade likadant när jag var 20. men det var då det.

Den välfärdssegregering du ser är i första hand ett klassproblem och inte ett invandrarproblem. de som är själviska och har det gott ställt propagerar för låga skatter och nerbantad offentlig välfärd. Inget nytt under solen. Du har fel. Det är ett faktum att invandrare utnyttjar bidragssystemet i större utsträckning än svenskar.

noob76
2012-08-07, 13:00
Med minskade flykting-/invandrarkostnader har kommunerna mer pengar i budgeten att röra sig med,pengar som skulle kunna gå t.ex. till utbildning och äldreomsorg.

Invandrarna har skapat ett överskott på potentiella arbetare vilket har medfört en sänkt lönenivå i samhället.


10000+

För om inte invandrarna , vi kan väll tillåta oss att klumpa ihop dem, hade tagit våra jobb så hade ju inte Svenskt näringsliv eller någon annan lobbyorganisation arbetat för att sänka realönerna. inte alls. *kissass*

noob76
2012-08-07, 13:01
Du har fel. Det är ett faktum att invandrare utnyttjar bidragssystemet i större utsträckning än svenskar.

Visst, och därför skall vi skylla på invandrarna och inte förändra systemet. *screwy*

tjabolabo
2012-08-07, 13:31
Säg emot detta-

Ekonomiskt bistånd i Sverige under perioden 1998-2010.


http://affes.wordpress.com/?s=socialbidrag

Vilka bidrag kan invandrare få?

http://blogghelvetet.be/vilka-bidrag-kan-invandrare-fa/

Hobbes
2012-08-07, 13:47
Det som är intressant med denna tråd är hur lite effekt Vinters inlägg får. Det är väldigt lätt att lite Paulunskt lägga ihop saker som var för sig är sanna och sedan knåda ihop det till sitt eget lilla hemkok av mistänkliggörande, uppbackat av "jag är politiker så jag borde veta". Sen när det kommer sakligt motbevis så fortsätter de flesta som ingenting hänt.

Det ger mig en pusselbit i hur moderna mytbildningar fungerar.

Du menar lite såsom:

ddiJr3XmGqY

Chrulle
2012-08-07, 13:52
Dom, vilka avser du med dom ?

ps. Carema och Attendo hälsar :laugh:

ps2. kolla upp följande ord i ordlistan : vinstkrav, kvartalsrapport, vinstvarning, utförsäljning, privatisering och avreglering ;)

Med dom avser jag dom som bestämmer vilka nedskärningar man ska göra.

Att DOM anställer t.ex Carema till att sköta det här är antagligen efterblivna, eftersom det är samma grej i USA, fast sju resor värre. Som att anställa en pedofil att sköta ett dagis och sen bli förvånad när det inte går helt rätt till. Jag har jobbat en väldigt kort sväng inom äldreomsorgen, vilket var innan Carema visserligen, men då var det väldigt mycket dötid och för mycket personal, iallafall dagtid och enligt mig.

Om vi snackar nedskärningar så tycker jag att man kan skrota alla fula statyer och skit som slängs ut överallt bara för att man måste göra slut på sin budget, för annars "förlorar" man ju pengar. Eller börja titta på vafan många kommunanställda egentligen gör för sin lön. Eller hur pengarna läggs på oviktiga saker rent allmänt.

Jag lägger hellre pengar på att försörja en invandrare än att kommunanställda ska köpa nya kontorsmöbler varj år två veckor innan nya budgeten presenteras.

Petoria
2012-08-07, 13:54
Såna här trådar är alltid roliga.

"Jag är inte rasist men, *insert rasistisk åsikt och påhittad statistik*"

Flygplan
2012-08-07, 15:16
Säg emot detta-

Ekonomiskt bistånd i Sverige under perioden 1998-2010.


http://affes.wordpress.com/?s=socialbidrag

Vilka bidrag kan invandrare få?

http://blogghelvetet.be/vilka-bidrag-kan-invandrare-fa/

14.7% av befolkningen, över 60% av bidragen då. 8.8 ratio. Ännu värre än siffrorna för våldtäkt och mord som ligger runt 4-5.

Skattebetalarna i Växjö måste ju hurra, 21:1 ratio invandrare/svenskar för ekonomiskt bistånd.

Men gott folk, detta är ju bara tråkiga siffror. Tänk på alla fördelarna som väger upp detta med råge. Som.... ööö... Spännande möten? Ja, just det. Finns som bekant inget mysigare än att träffa på ett gäng spralliga killar i 17års åldern från mellanöstern på en öde gata.

tomccc
2012-08-07, 15:27
Säg emot detta-

Ekonomiskt bistånd i Sverige under perioden 1998-2010.


http://affes.wordpress.com/?s=socialbidrag


Nu ska jag använda dina egna siffror. Så bidragen till invandrare kostar Sverige 7 miljarder årligen... Inser du hur lite pengar 7 miljarder är i det stora hela?!

Den totala skattenivån i Sverige ligger t.ex. på 1450 miljarder. Alliansen har sedan de kom till makten sänkt skatterna med över 100 miljarder. Intressant för övrigt hur bidragen enligt din länk har ökat sedan alliansen tog över, när vissa här i tråden proklarmerar för hur mycket bidragen kommer öka vid eventuellt maktskifte nästa val.

Hur vore det om ni la er energi på något som skulle kunna göra skillnad, t.ex. storbankerna för de kostar dig och mig betydligt mer än invandrarna. Endast Nordea tjänade förra året 25 miljarder efter skatt.

Flygplan
2012-08-07, 15:47
Nu ska jag använda dina egna siffror. Så bidragen till invandrare kostar Sverige 7 miljarder årligen... Inser du hur lite pengar 7 miljarder är i det stora hela?!

Den totala skattenivån i Sverige ligger t.ex. på 1450 miljarder. Alliansen har sedan de kom till makten sänkt skatterna med över 100 miljarder. Intressant för övrigt hur bidragen enligt din länk har ökat sedan alliansen tog över, när vissa här i tråden proklarmerar för hur mycket bidragen kommer öka vid eventuellt maktskifte nästa val.

Hur vore det om ni la er energi på något som skulle kunna göra skillnad, t.ex. storbankerna för de kostar dig och mig betydligt mer än invandrarna. Endast Nordea tjänade förra året 25 miljarder efter skatt.

De där siffrorna avser endast socialbidrag. Det är precis som du säger en liten utgiftspost, men det ger en bra fingervisning om hur produktiv gruppen invandrare egentligen är. Titta på siffror inom vården, brott osv. Överallt är det samma skeva fördelning.

tjabolabo
2012-08-07, 16:10
Nu ska jag använda dina egna siffror. Så bidragen till invandrare kostar Sverige 7 miljarder årligen... Inser du hur lite pengar 7 miljarder är i det stora hela?!

Den totala skattenivån i Sverige ligger t.ex. på 1450 miljarder. Alliansen har sedan de kom till makten sänkt skatterna med över 100 miljarder. Intressant för övrigt hur bidragen enligt din länk har ökat sedan alliansen tog över, när vissa här i tråden proklarmerar för hur mycket bidragen kommer öka vid eventuellt maktskifte nästa val.

Hur vore det om ni la er energi på något som skulle kunna göra skillnad, t.ex. storbankerna för de kostar dig och mig betydligt mer än invandrarna. Endast Nordea tjänade förra året 25 miljarder efter skatt.

Som sagt det är bara den lilla delen. Staten har ju faktist en siffra från 50 miljarder och uppåt som dom är säkra på vad det kostar.

tomccc
2012-08-07, 16:33
Som sagt det är bara den lilla delen. Staten har ju faktist en siffra från 50 miljarder och uppåt som dom är säkra på vad det kostar.
Men nu klagade du ju på bidragen att de var för höga, uppenbarligen är det inga pengar att bråka om. 50 miljarder är inte heller det några siffror i sammanhanget. Förstår ni inte att flyktingar blir hjälpta från risk för svält och tortyr. Är då en kostnad för Sverige för att hjälpa dessa människor bestående 3,4% av totala skattenivån verkligen ett stort problem enligt dig? I mitt exempel ovan tjänade t.ex. Nordea 25 miljarder efter skatt förra året, av dina och mina pengar. Det är EN bank, det finns alltså andra orättvisor som är faktiska problem ni kanske borde lägga mer energi på.

Chrulle
2012-08-07, 16:37
Om vi tar socialbidraget som exempel, det jag får in på det, handlar jag mat här i Sverige till stor del för, då går väl en del av det tillbaka, så kallad skatt? Så siffrorna är ju lite missvisande, dom tar bara upp det en invandrare (för dom är roten till det onda i det här fallet) tar, och inte vad han ger, för att få så höga siffror som möjligt, eller?

Flygplan
2012-08-07, 17:10
Men nu klagade du ju på bidragen att de var för höga, uppenbarligen är det inga pengar att bråka om. 50 miljarder är inte heller det några siffror i sammanhanget. Förstår ni inte att flyktingar blir hjälpta från risk för svält och tortyr. Är då en kostnad för Sverige för att hjälpa dessa människor bestående 3,4% av totala skattenivån verkligen ett stort problem enligt dig? I mitt exempel ovan tjänade t.ex. Nordea 25 miljarder efter skatt förra året, av dina och mina pengar. Det är EN bank, det finns alltså andra orättvisor som är faktiska problem ni kanske borde lägga mer energi på.


För det första, vår invandringpolitik handlar inte i första hand om flyktingmottagning. Endast 5-10% av de som kommer hit är klassade som flyktingar. Vilket betyder ca 5-10.000 personer per år.

För det andra, 50 miljader kronor är enormt mycket pengar. Det är mer pengar än flera u-länders totala budget. De pengarna hade kunnat hjälpa miljontals människor till en bra levnadsstandrad.

Du menar också, för att Nordea gör en stor vinst, ska vi inte bry oss om det som står här ovan. Dvs. ofördela resurserna och hjälpa miljoner människor plats, istället för de lyckliga 10.000 här i Sverige. Hur tänkte du där? Vad skulle du vilja säga till de miljoner människor som drog nitlotten och inte kunde pröjsa Mr. Människosmugglare 50 papp för att komma hit? - "Sorry, Norda gör stor vinst, 50 miljader är ändå ingen stor summa lol" (?).

Brunfel
2012-08-07, 17:15
Inte "bra" lön, för det tycker ni chefer aldrig att ni har, trots att ni tjänar multum, utan "så pass hög", vilket ni chefer definitivt har. Lever du Lyxfällan-livet får du skylla dig själv om du står pank vid konkurs.
I egenskap av produktionschef med tre förmän och totalt cirka 40 underställda kände jag mig bara tvungen att skratta åt detta :)
Random byggare/målare kan mycket väl dra in samma siffror, förvisso med sämre arbetstider. All min övertid går ju in på ett flexsaldo, och alltså inget jag får i pengar.

C.E.J.
2012-08-07, 17:19
I egenskap av produktionschef med tre förmän och totalt cirka 40 underställda kände jag mig bara tvungen att skratta åt detta :)
Random byggare/målare kan mycket väl dra in samma siffror, förvisso med sämre arbetstider. All min övertid går ju in på ett flexsaldo, och alltså inget jag får i pengar.

Intressant med trivia, men vad har det att göra med vad jag skrev?

Brunfel
2012-08-07, 17:22
Du menar, förutom att 75% av din post bestod av ett påstående att alla chefer har höga löner?
Jag inser att jag hoppade in mitt i en konversation, men jag ville bara döda denna myt.

Carry on! :)

C.E.J.
2012-08-07, 17:30
Du menar, förutom att 75% av din post bestod av ett påstående att alla chefer har höga löner?

Jag tror du menar den omvända siffran.

Ignatius72
2012-08-07, 17:52
Nu förenklar du eftersom du inte förstår hur systemet fungerar, eller för att du vill att systemet skall passa in i en enkel världsbild.

Fundera lite kring hur den offentliga välfärden sett ut de sista åren i samband med att vi sänkt skatterna ca 100 miljarder :-)

Du kan ju likagärna se samband där. Men jag förstår ditt resonemang, jag resonerade likadant när jag var 20. men det var då det.

Den välfärdssegregering du ser är i första hand ett klassproblem och inte ett invandrarproblem. de som är själviska och har det gott ställt propagerar för låga skatter och nerbantad offentlig välfärd. Inget nytt under solen.

Någon större skillnad på hur det offentliga fungerar nu och 2005 går inte att finna så man säga att man slösat 100 miljarder skattekronor tidigare. Eller stulit från folket.
Invandring kostar pengar, det är väl inget att debattera om. Har man inte oändligt med resurser så måste man prioritera. Inte heller det något att debattera. Debattfrågan är om man vill det, om man tycker det är värt det av olika anledningar.
Har man minsta lilla insikt i kommunala förvaltningar så vet man att effektivitetspotentialen är enorm.

tjing
2012-08-07, 18:18
En konflikträdsla och överdrivet moraliskt patos ligger till grunden för extrema bidragssystem och ett överdrivet mottagande, imo.

Det finns som sagt inget liknande i världen. Och invandring är ju inget problem så länge det inte är ett problem och en del problem har onekligen följt i kölvattnet av invandring från särskilt en del länder (mellanöstern/afrika). Vi ser utanförskap och segregerade bostadsområden. Ändå ska fler komma. Hur tänker man att det ska fungera rent praktiskt?

Vi är för övrigt nog ett av få länder i världen där man blir klassad som nazist om man tar upp det hela. Absurt är bara förnamnet. Jag är själv halv-finne och Sverige och Finland är två helt olika världar när det kommer till invandring, fosterlandskärlek osv.

Den stalinistiska mentaliteten i den svenska debatten är överhuvudtaget besvärande. Och då har jag ändå röstat på vänstern och sossarna i ett par val tidigare.

Brunfel
2012-08-07, 18:19
Jag tror du menar den omvända siffran.
Du kan inte mena allvar?
Jag ber om ursäkt om mitt initiala svar på din post tolkades som någon form av utmaning i vem som får sista ordet, för det var inte poängen.
Jag ville bara komma med anekdotiskt "bevis" för att det är fel att generalisera så som du gjorde.

Nu har jag derailat tråden tillräckligt :)

Vinter
2012-08-07, 18:46
En konflikträdsla och överdrivet moraliskt patos ligger till grunden för extrema bidragssystem och ett överdrivet mottagande, imo.

Det finns som sagt inget liknande i världen. Och invandring är ju inget problem så länge det inte är ett problem och en del problem har onekligen följt i kölvattnet av invandring från särskilt en del länder (mellanöstern/afrika). Vi ser utanförskap och segregerade bostadsområden. Ändå ska fler komma. Hur tänker man att det ska fungera rent praktiskt?

Vi är för övrigt nog ett av få länder i världen där man blir klassad som nazist om man tar upp det hela. Absurt är bara förnamnet. Jag är själv halv-finne och Sverige och Finland är två helt olika världar när det kommer till invandring, fosterlandskärlek osv.

Den stalinistiska mentaliteten i den svenska debatten är överhuvudtaget besvärande. Och då har jag ändå röstat på vänstern och sossarna i ett par val tidigare.

Det har i sin tur sin grund i efterkrigstidens Sverige med ekonomisk boom, och flera hundra årig tradition av att anställa invandrande arbetskraft vid behov.


Sverige ligger i lä ganska ordentligt om man jämför många länder i afrika och asien som tar emot flyktingar från andra regioner.
Där Sverige är krigsförande nation bla. Att påstå att Sverige gör något ofantligt stort när det finns afrikanska länder som tagit emot nära miljonen/över miljonen är lite konstigt.

Svenska är bra på att blåsa upp och överdriva statistik, troligtvis en gammal Sosse tradition. Eller visste du att Utländska studenter klassas som invandrare?

Segregation är väll ingen nyhet? Danderyd-Bromma. Båda områdena med Svenska boende i majoritet, men vilka svenskar från dessa två områden tror du har bäst förutsättningar i livet? Segregationen och klyftorna har endast flyttats ett steg nedåt, och invandrarna har intagit botten positionen. Det är inte så ofantligt länge sedan Södermalm var bebyggt av kåkstäder och fattigslum. Såna där bråkiga fattigjon på den tiden.

Nazist är man om man har nazistiska ideer, rasist är man om man ..ja.

Socialism är vad det brukade kallas, solidaritet. Vart du får Stalinism ifrån är lite av ett mysterium. Men socialismen är döende även inom Socialdemokraterna, vilket jag personligen tycker är tråkig.

Ignatius72
2012-08-07, 20:59
Sverige ligger i lä ganska ordentligt om man jämför många länder i afrika och asien som tar emot flyktingar från andra regioner.
Där Sverige är krigsförande nation bla. Att påstå att Sverige gör något ofantligt stort när det finns afrikanska länder som tagit emot nära miljonen/över miljonen är lite konstigt.
*cupid*.

Är det bara mark man ska bistå med så kan Sverige ta emot 5 miljoner. Norrland är stort. Flykting i Kongo eller flykting i Sverige är inte jämförbart.

Pepparkakssmurfen
2012-08-07, 21:52
Om vi tar socialbidraget som exempel, det jag får in på det, handlar jag mat här i Sverige till stor del för, då går väl en del av det tillbaka, så kallad skatt? Så siffrorna är ju lite missvisande, dom tar bara upp det en invandrare (för dom är roten till det onda i det här fallet) tar, och inte vad han ger, för att få så höga siffror som möjligt, eller?

Fast nu är det som så att dessa personer tråden handlar om inte nyttjar den vita marknaden utan man handlar mat hos kusin kalle,köper tv:n av grannen nisse och köper pizzan hos gurra,allt utan kvitto(=ingen skatt).

edit:påhittade namn

Chrulle
2012-08-07, 21:55
Justja, dom odlar även potatis i parketten dom små liven.

Bailah
2012-08-07, 22:10
Fast nu är det som så att dessa personer tråden handlar om inte nyttjar den vita marknaden utan man handlar mat hos kusin kalle,köper tv:n av grannen nisse och köper pizzan hos gurra,allt utan kvitto(=ingen skatt).

edit:påhittade namn

Haha du är ju helt slut.

filmjölk
2012-08-07, 22:26
Justja, dom odlar även potatis i parketten dom små liven.

Ja jäklar, och om man får ihop det med en av deras tjejer så får man kusiner, brorsor, farbröder och farsor efter sig och blir mördad.

tjabolabo
2012-08-07, 22:58
Men nu klagade du ju på bidragen att de var för höga, uppenbarligen är det inga pengar att bråka om. 50 miljarder är inte heller det några siffror i sammanhanget. Förstår ni inte att flyktingar blir hjälpta från risk för svält och tortyr. Är då en kostnad för Sverige för att hjälpa dessa människor bestående 3,4% av totala skattenivån verkligen ett stort problem enligt dig? I mitt exempel ovan tjänade t.ex. Nordea 25 miljarder efter skatt förra året, av dina och mina pengar. Det är EN bank, det finns alltså andra orättvisor som är faktiska problem ni kanske borde lägga mer energi på.

Ibland undrar man.. Sovjet,Planekonomi.. Du kan ha vilka ideologier du vill. Jag vet vad som inte funkar då jag sitter i flera nämder i kommunen och det blir så tydligt på kommunnivå hur vi fördelar skattemedel. Vår Gatuchef står med kreditkortet varje kväll och drar kortet för och tända gatlysena för vi har prioriterat åt helvete fel i kommunbudgeten. Ideologi och verklighet funkar inte alltid så bra i hop.

tomccc
2012-08-07, 22:58
För det första, vår invandringpolitik handlar inte i första hand om flyktingmottagning. Endast 5-10% av de som kommer hit är klassade som flyktingar. Vilket betyder ca 5-10.000 personer per år.

För det andra, 50 miljader kronor är enormt mycket pengar. Det är mer pengar än flera u-länders totala budget. De pengarna hade kunnat hjälpa miljontals människor till en bra levnadsstandrad.

Du menar också, för att Nordea gör en stor vinst, ska vi inte bry oss om det som står här ovan. Dvs. ofördela resurserna och hjälpa miljoner människor plats, istället för de lyckliga 10.000 här i Sverige. Hur tänkte du där? Vad skulle du vilja säga till de miljoner människor som drog nitlotten och inte kunde pröjsa Mr. Människosmugglare 50 papp för att komma hit? - "Sorry, Norda gör stor vinst, 50 miljader är ändå ingen stor summa lol" (?).
Haha nej du missar poängen. Ni verkar oroade över hur mycket pengar invandringen kostar er. Många andra saker, i det här exemplet bankerna, kostar er MER. Alltså borde ni rimligtvis koncentrera er på något vettigare.

Petoria
2012-08-07, 22:59
Haha nej du missar poängen. Ni verkar oroade över hur mycket pengar invandringen kostar er. Många andra saker, i det här exemplet bankerna, kostar er MER. Alltså borde ni rimligtvis koncentrera er på något vettigare.

Invandrare är roligare att klaga på än banker.

tp_88
2012-08-08, 01:16
Haha nej du missar poängen. Ni verkar oroade över hur mycket pengar invandringen kostar er. Många andra saker, i det här exemplet bankerna, kostar er MER. Alltså borde ni rimligtvis koncentrera er på något vettigare.
Fast jag förstår inte vad du menar, över huvud taget.

Företag X gör Y miljarder i vinst, kostnad Z i statsbudgeten = Y-1 -> Företag X kostar mer!1

Wut? Betalas företagens vinst ut direkt ur statskassan?

Förövrigt skulle det bli tämligen få saker man skulle diskutera om man uteslutande skulle diskutera sådant som har absolut störst betydelse.

Scratch89
2012-08-08, 07:55
Fast jag förstår inte vad du menar, över huvud taget.

Företag X gör Y miljarder i vinst, kostnad Z i statsbudgeten = Y-1 -> Företag X kostar mer!1

Wut? Betalas företagens vinst ut direkt ur statskassan?

Förövrigt skulle det bli tämligen få saker man skulle diskutera om man uteslutande skulle diskutera sådant som har absolut störst betydelse.
Nordea är väl statligt och går back?

tomccc
2012-08-08, 08:02
Wut? Betalas företagens vinst ut direkt ur statskassan?Tänk till lite nu, har du ett lönekonto, sparar du pengar, lånar du pengar, har du pension? Vem tror du banken får sina pengar från?

stridis
2012-08-08, 08:03
Men nu klagade du ju på bidragen att de var för höga, uppenbarligen är det inga pengar att bråka om. 50 miljarder är inte heller det några siffror i sammanhanget. Förstår ni inte att flyktingar blir hjälpta från risk för svält och tortyr. Är då en kostnad för Sverige för att hjälpa dessa människor bestående 3,4% av totala skattenivån verkligen ett stort problem enligt dig? I mitt exempel ovan tjänade t.ex. Nordea 25 miljarder efter skatt förra året, av dina och mina pengar. Det är EN bank, det finns alltså andra orättvisor som är faktiska problem ni kanske borde lägga mer energi på.

Men du, det är faktiskt såhär att vi kan hjälpa mångfaldigt fler på plats om det är svält det gäller och politiska flyktingar är ganska få, det är inte den stora delen vi får hit. Sedan så är det trygghet och annat socialt kapital som möjligtvis irreversibelt går förlorat om vi tar emot folk som är totalt ointegrerbara, det lär ju inte hända i bankexemplet om vi inte typ konkar och konkurser brukar ju länder kunna repa sig ifrån så...

Bankerna kan vi inte göra så helvetes mycket åt på egen hand är jag rädd.

Grahn
2012-08-08, 08:03
Tänk till lite nu, har du ett lönekonto, sparar du pengar, lånar du pengar, har du pension? Vem tror du banken får sina pengar från?

Finns det någon regel jag missat där man bara får oroa sig över det värsta problemet på planeten?

Lite som en större version av "tänk på barnen i afrika!" när man inte ville äta upp.

Chrulle
2012-08-08, 08:04
Banken tjänar ju pengar på dina pengar, men du förlorar inga pengar, men du får heller ingen bra ränta, antar jag?

polle
2012-08-08, 08:40
Tänk till lite nu, har du ett lönekonto, sparar du pengar, lånar du pengar, har du pension? Vem tror du banken får sina pengar från?
Skaffa en annan bank då?

http://www.jak.se

skaparn
2012-08-08, 08:46
Hjälpa på plats, låter så enkelt. Och även om det går i en enskild konflikt så finns det fler skäl att fly ett land än svält och direkta bombningar. Men jag välkomnar ala som stöder ett utökat stöd till en långsiktig stabilitet som till exempel ökat samarbete med AU. (även om jag faktiskt vet väldigt lite om hur pass mycket tillit man kan sätta till den, finns ju medlemsstater som är allt annat än liberaldemokratiska)

Som någon skrev tidigare så ja, det kostar pengar att ta emot flyktingar, helt klart, oavsett hur man räknar. Jag ser bara alternativet som betydligt värre på lång sikt och alla diskussioner borde handla om var vi misslyckats i integration snarare än stängda gränser.
Jag vill hellre att mina barn får brottas med förortsproblem än att de växer upp i ett land med etniska svenskar som lyssnar på Sabaton och möter främmande kulturer endast på exotiska hyllan på Coop och på Ayia Napa.

tjabolabo
2012-08-08, 08:59
Hjälpa på plats, låter så enkelt. Och även om det går i en enskild konflikt så finns det fler skäl att fly ett land än svält och direkta bombningar. Men jag välkomnar ala som stöder ett utökat stöd till en långsiktig stabilitet som till exempel ökat samarbete med AU. (även om jag faktiskt vet väldigt lite om hur pass mycket tillit man kan sätta till den, finns ju medlemsstater som är allt annat än liberaldemokratiska)

Som någon skrev tidigare så ja, det kostar pengar att ta emot flyktingar, helt klart, oavsett hur man räknar. Jag ser bara alternativet som betydligt värre på lång sikt och alla diskussioner borde handla om var vi misslyckats i integration snarare än stängda gränser.
Jag vill hellre att mina barn får brottas med förortsproblem än att de växer upp i ett land med etniska svenskar som lyssnar på Sabaton och möter främmande kulturer endast på exotiska hyllan på Coop och på Ayia Napa.

Vi får väl se om du resonerar likadant den dagen din dotter har blivit gruppvåldtagen som hon här har blivit-

48 spermafläckar efter flyktingarnas gruppvåldtäkt.

Den svenska tvåbarnsmamman gruppvåldtogs under skratt och glada rop av minst nio flyktingar på en flyktingförläggning i småländska Mariannelund. Kvinnan blev i det närmaste apatisk efter händelsen och fortfarande känns det enligt henne som att hon har någonting uppstoppat i underlivet. Idag lade åklagaren fram spermabevis som binder nio män till den mycket sadistiska våldtäkten. En av de misstänkta flyktingarna kallar den våldtagna svenskan för "hora"

EN AV MÄNNEN. Afghanen Rafi Bahaduri, 25, anmäldes redan i juni för våldtäkt av en kanadensisk kvinna. Men åklagaren lade ned fallet och i december 2011 häktades han för rekordvåldtäkten i Mariannelund. (Foto: Privat/Realisten.se)

Det var i december förra året på flyktingförläggningen i småländska Mariannelund som sex ensamkommande flyktingar från Afghanistan i flera timmar våldtog den svenska tvåbarnsmamman med hjälp av en 33-årig fyrbarnsfar och en 25-åring, även de afghaner.

I rättegången har kvinnan berättat att flyktingmännen i samförstånd attackerade henne och att alla flyktingarna var med på våldtäkten. Flyktingarna ska enligt ett vittne ha uppgett att de ville hämta ”en tjej för att knulla” och medan våldtäkten pågick skrattade männen och klappade i händer.

Hittades apatisk
Tvåbarnsmamman har i förhör med polisen berättat om hur hon förgäves försökte slita sig loss från afghanerna när de våldtog henne vaginalt, analt och oralt på samma gång. ”Det är som jobbigast när de håller på samtidigt överallt”, förklarade kvinnan senare under rättegången, meddelar Höglandsnytt.

När den svenska tvåbarnsmamman i blodigt tillstånd till slut hittades av polis i flyktingarnas lägenhet var hon apatisk. Hon hade då för ont för att sitta ner och hon hade även ont i svalg, underliv och mage. Kvinnan blev så allvarligt skadad att hon tvingades sitta i rullstol och tvingades vårdas på psykklinik i Västervik i fyra veckor.

Åklagare Gunnar Brodin berättade i sin slutlädering idag att kriminaltekniker hittat 48 spermafläckar i den flyktinglägenhet där gruppvåldtäkten skedde. I tvåbarnsmammans ändtarm och längre upp i matsmältningssystemet återfanns spermier från minst fyra personer. Sammanlagt kan nio män bindas till våldtäkten.

Hindrade henne från att andas
Förutom den sadistiska gruppvåldtäkten utsatte de afghanska flyktingarna tvåbarnsmamman för livsfara genom att under våldtäkten täppa igen hennes andningsvägar, uppgav målsägarbiträde Charlotte Bokelund under rättegången.

Tvåbarnsmamman, som driver en butik, är efter våldtäkten rädd för män och speciellt rädd för utländska män. Enligt Charlotte Bokelund upplever kvinnan att det fortfarande känns som om hon har någonting uppstoppat i underlivet.

”Hon är en hora”
En av de åtalade, den 25-årige afghanen Rafi Bahaduri, är sedan tidigare dömd för våldtäkt och har figurerat som misstänkt i andra våldtäktsfall. Bahaduri, som är bosatt i närliggande Vimmerby, anser att tvåbarnsmamman förtjänade det inträffade.

- Hon är en hora. Jag visste att det här skulle hända. Hon ville det, förklarade han för polisen när han greps.

Rafi Bahaduri har, trots sitt gedigna brottsregister, blivit anställd av migrationsverket som tolk.

Tvåbarnsmamman, som valt att följa rättegången på plats, har vid flera tillfällen mått så dåligt att hon tvingats lämna rättssalen för att kräkas.

http://www.friatider.se/48-spermaflackar-hittade-efter-flyktingarnas-gruppvaldtakt-pa-svenska-tvabarnsmamman

tomccc
2012-08-08, 09:00
Finns det någon regel jag missat där man bara får oroa sig över det värsta problemet på planeten?

Lite som en större version av "tänk på barnen i afrika!" när man inte ville äta upp.

Poängen missas igen så jag ska försöka vara tydligare..


Ja, invandingen kostar pengar, dock relativt lite i sammanhanget och det går bra för Sveriges ekonomi även fast vi hjälper människor genom invandring. Hur vore det om ni var lite solidariska?


Solidaritet*(av*latinets*solidum, hela summan, kapitalet) innebär för*kollektiv*att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa.

Ignatius72
2012-08-08, 09:02
Jag vill hellre att mina barn får brottas med förortsproblem än att de växer upp i ett land med etniska svenskar som lyssnar på Sabaton och möter främmande kulturer endast på exotiska hyllan på Coop och på Ayia Napa.

Många säger det, men det syns inte. Har man minsta möjlighet så väljer folk områden som är mycket dyrare för att komma ifrån förortsproblemen. Oavsett politisk ideologi. I praktiken så möter medelklassen ändå bara förortsproblemen i media.
Jag kan ju inte påstå att jag känner att jag missar något i mitt liv för att jag vuxit upp i ett tämligen homogent samhälle. Främmande kulturer, ja. Förortsproblem, nej.
Om man skulle behöva välja så har jag svårt att se på vilket sätt förortsproblematik berikar min värld.

stridis
2012-08-08, 09:03
Hjälpa på plats, låter så enkelt. Och även om det går i en enskild konflikt så finns det fler skäl att fly ett land än svält och direkta bombningar.

Jag vill hellre att mina barn får brottas med förortsproblem än att de växer upp i ett land med etniska svenskar som lyssnar på Sabaton och möter främmande kulturer endast på exotiska hyllan på Coop och på Ayia Napa.

Ja men att fly problem, löser det något? Det leder inte till något långsiktigt hållbart globalt sett. Synd om dem som sitter i skiten förstås, men alternativen är inte bättre. De med mest problem är ju ställen där kvinnor inte har något att säga till om och är underutbildade. Om de bland annat skulle hyffsa till sig på den punkten så skulle nog deras ohållbara befolkningstillväxt i många av dessa länder(främst afrikanska då) också normaliseras.

Om jag får barn så föredrar jag ifall de växer upp i en trygg idyll, typ. Världen är såpass global ändå, så kulturmöten kommer tillstånd ändå och av bättre kvalitet än flyktingar och lycksökare. Ja om vi nu inte fuckar upp så att inga utrikes vill jobba här eller vara utbytesstudenter här, det vore himla tragiskt.
Kosmopolitiskt betyder inte MENA, finns många kulturer på vårt klot. ;)

MathiasF
2012-08-08, 09:20
Poängen missas igen så jag ska försöka vara tydligare..


Ja, invandingen kostar pengar, dock relativt lite i sammanhanget och det går bra för Sveriges ekonomi även fast vi hjälper människor genom invandring. Hur vore det om ni var lite solidariska?

Även om alla i landet hade en lila sjuklig fallenhet för solidaritet så delar inte alla invandrare din syn, vad tycker du om de som biter din utsträckta hand?

Jag tar gärna in alla invandrare i detta landet som är skötsamma och bra, tyvärr r det bara bottenskrapet som når gränsen.

skaparn
2012-08-08, 09:26
Många säger det, men det syns inte. Har man minsta möjlighet så väljer folk områden som är mycket dyrare för att komma ifrån förortsproblemen. Oavsett politisk ideologi. I praktiken så möter medelklassen ändå bara förortsproblemen i media.
Jag kan ju inte påstå att jag känner att jag missar något i mitt liv för att jag vuxit upp i ett tämligen homogent samhälle. Främmande kulturer, ja. Förortsproblem, nej.
Om man skulle behöva välja så har jag svårt att se på vilket sätt förortsproblematik berikar min värld.

Nu missade du, eller valde att missa, min poäng. Det var inte problematiken jag var ute efter, lika lite som en kärnkraftsförespråkare är ute efter avfallet. Men det gör det hela lite enklare för dig om du missförstår.

åtminstone sakligt och ärligt


flyktingarnas gruppvåldtäkt.


Det där inlägget kom fortare än jag hade trott. Och eftersom jag inte tror du trollar så tänkte jag faktiskt skriva en rad.
Fruktansvärt brott. Vill du stänga gränserna på grund av detta?

Vidare, vill du att jag ska ta upp ett aktuellt exempel på vad en mångkulturmotståndare har gjort? Det är visserligen totalt irrelevant eftersom Du aldrig skulle meja ner 60+ ungdomar för att de inte tyckte som du.

Juxta
2012-08-08, 09:32
Vidare, vill du att jag ska ta upp ett aktuellt exempel på vad en mångkulturmotståndare har gjort? Det är visserligen totalt irrelevant eftersom Du aldrig skulle meja ner 60+ ungdomar för att de inte tyckte som du.

Utan att sålla mig till endera sida tror jag nog att gruppvåldtäkter är vanligare än mord på drygt 60 pers, eller?

Catstyle
2012-08-08, 10:11
Jag vill hellre att mina barn får brottas med förortsproblem än att de växer upp i ett land med etniska svenskar som lyssnar på Sabaton och möter främmande kulturer endast på exotiska hyllan på Coop och på Ayia Napa.
Haha, yeah right.
Låter ju bra i teorin, dock. :)

Hobbes
2012-08-08, 10:17
Utan att sålla mig till endera sida tror jag nog att gruppvåldtäkter är vanligare än mord på drygt 60 pers, eller?

+1
Dock blir det ju enklare att resonsera så än att behöva säga vad man egentligen tycker.

tp_88
2012-08-08, 10:38
Tänk till lite nu, har du ett lönekonto, sparar du pengar, lånar du pengar, har du pension? Vem tror du banken får sina pengar från?
Men... skämtar du?

Menar du på fullaste allvar att ett företags vinst är att jämföra med en kostnad i statsbudgeten, bara för att det är "vanligt folk" som har konsumerat deras produkter och genererat vinsten?

Tänk vad bra det hade blivit om alla vinstgivande företag förbjöds, och endast företag som gick med förlust fick finnas!

skaparn
2012-08-08, 10:51
Haha, yeah right.
Låter ju bra i teorin, dock. :)

Att Ignatius72 avsiktligt missförstod mig är en sak, att du gör det efter jag skrivit en förklaring är spännande.

Utan att sålla mig till endera sida tror jag nog att gruppvåldtäkter är vanligare än mord på drygt 60 pers, eller?

Poängen var att enda sättet som gruppvåldtäktsexemplet kan bli relevant är om skribenten gör gällande att det är en ras/kultur-fråga och då funkar det inte längre med "jag är inte rasist men invandringen kostar pengar".

+1
Dock blir det ju enklare att resonsera så än att behöva säga vad man egentligen tycker.

Vad menar du, vem är det som tycker något annat än den tycker? Jag kände mig semiträffad och blir nyfiken.

Allan
2012-08-08, 11:12
1. Några skribenter i den här tråden har aldrig nånsin postat nåt annat än invandringshätska inlägg. Är ni månne här på uppdrag? Några av er skriver dessutom exakt samma stavfel fast olika användare - sånt gör mig misstänksam...
2. Vi kostar alla pengar i nån form. Samhällets kostnad för ett barn tills dess att barnet börjar tjäna egna pengar är ca 1,5 miljoner. Men precis som med oerhört mycket av samhällets kostnader så finns det också intäkter. Både när det gäller barn och invandring.

3. Det vore ett större problem om alla invandrare alltid var bidragstagare. Så är inte fallet. I själva verket skulle det inte förvåna mig om det sociala arvet är mindre inom invandrargrupperna än inom den homogent infödda delen - av de greker, turkar, jugoslaver, latinamerikaner, bosnier etc som kommit hit genom åren lyckas andragenerationen rätt bra, och tredjegenerationen utmärkt. När det gäller de vuxenkommande vette fan om inte Sverige går med plus, om vederbörande kommer ut i jobb snabbt.
Vilket automatiskt leder mig till att det viktigaste är jobb. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara mer lönsamt att ha folk i ersättningssystem (a-kassa och sjukpenning är INTE bidrag!) istället för i jobb. Och att det viktigaste för att integreras i samhället är att man jobbar. Även om det skulle handla om statligt subventionerade anställningar är jag övertygad om att nettoeffekten skulle vara enorm.

Spiffy
2012-08-08, 11:16
När det gäller de vuxenkommande vette fan om inte Sverige går med plus, om vederbörande kommer ut i jobb snabbt.
Vilket automatiskt leder mig till att det viktigaste är jobb. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara mer lönsamt att ha folk i ersättningssystem (a-kassa och sjukpenning är INTE bidrag!) istället för i jobb. Och att det viktigaste för att integreras i samhället är att man jobbar. Även om det skulle handla om statligt subventionerade anställningar är jag övertygad om att nettoeffekten skulle vara enorm.

Det är väl där det stora problemet ligger?

joko
2012-08-08, 11:18
Även om det skulle handla om statligt subventionerade anställningar är jag övertygad om att nettoeffekten skulle vara enorm.

Det här är jag också övertygad om, men om det skulle realiseras kommer det svänga tillbaka till de gamla tar-våra-jobb-argumenten mot invandring.

Allan
2012-08-08, 11:22
Det är väl där det stora problemet ligger?


Självklart. I tider av arbetslöshet sticker alltid folk med bruna åsikter upp sina näsor och börjar hojta om att "invandrarna" kostar pengar.

skaparn
2012-08-08, 11:23
Det här är jag också övertygad om, men om det skulle realiseras kommer det svänga tillbaka till de gamla tar-våra-jobb-argumenten mot invandring.

Kanske, men då blir det mer uppenbart att det handlar om inskränkthet och främlingsfientligheten lockar inga andra än förvirrade ungdomar (som behöver en lokal!!11) och riktigt bitta köksbordstyckare. Problemet med den bristfälliga politiken kring invandring är att Sanningssägande slipade retoriker får så mycket material att förvränga så en ganska stor grupp människor kan tänka sig rösta på SD

Chrulle
2012-08-08, 11:24
Men något som sällan tas upp i den här frågan är hur fördelningen är på behandlingshem, LVU, LVM-placerade och dom som har det som straff, eller är där frivilligt, det kostar nog iallafall 1500kr-2000kr per dygn, dom jag har varit på har det varit minst 95% svenskar.

För jag tänker, om invandrare sitter i fängelse medans en dömd svensk tar vård istället för fängelse, borde inte det ge en skev statistik?

Catstyle
2012-08-08, 11:41
Att Ignatius72 avsiktligt missförstod mig är en sak, att du gör det efter jag skrivit en förklaring är spännande.
Du missförstod nog mig.
Jag förstod den bakomliggande poängen du så oratoriskt ville framföra.
Kul att du finner det spännande, dock. :)

Grahn
2012-08-08, 11:44
Hmmm har inte argumenten numera varit mer "de får/tar/hittar ju inga jobb!" snarare än att de tar "våra"?

tjabolabo
2012-08-08, 11:45
Nu missade du, eller valde att missa, min poäng. Det var inte problematiken jag var ute efter, lika lite som en kärnkraftsförespråkare är ute efter avfallet. Men det gör det hela lite enklare för dig om du missförstår.






Det där inlägget kom fortare än jag hade trott. Och eftersom jag inte tror du trollar så tänkte jag faktiskt skriva en rad.
Fruktansvärt brott. Vill du stänga gränserna på grund av detta?

Vidare, vill du att jag ska ta upp ett aktuellt exempel på vad en mångkulturmotståndare har gjort? Det är visserligen totalt irrelevant eftersom Du aldrig skulle meja ner 60+ ungdomar för att de inte tyckte som du.

Varken jag eller SD har stängd gräns på agendan.Alla med riktig flyktingstatus skall tas emot precis som i dag.


Runt 60-70% av Sveriges befolkning tycker SD har den bästa invandringspolitiken så då borde vi ju ha rätt många potentiella Brevik kopior från alla partigrupper. Brevik är en sjuk människa det borde räcka där.

Allan
2012-08-08, 11:47
Breivik var fascist och nationalist. Givetvis rubbad också men utan den invandringskritiska gödseln på nätet hade han inte funnits

Tricklew
2012-08-08, 11:51
Fred på Jorden och kärlek till alla.


phone

Ignatius72
2012-08-08, 11:56
Nu missade du, eller valde att missa, min poäng. Det var inte problematiken jag var ute efter, lika lite som en kärnkraftsförespråkare är ute efter avfallet. Men det gör det hela lite enklare för dig om du missförstår.



Du ställer upp ekvationen hellre förortsproblematik än att bo i ett homogent samhälle. Vad är det för stora problem du ser med det senare?

Som, jag skrev och du valde att bortse ifrån, var att främmande kultur-ja. Förortsproblematik-nej.
Det du skriver är att "hellre härdsmälta än vindkraft" för att du tror på kärnkraften. Det gör dock att du skjuter, långt, över målet.

PowPow
2012-08-08, 11:56
Runt 60-70% av Sveriges befolkning tycker SD har den bästa invandringspolitiken

Var hämtar du dessa siffror?

tjabolabo
2012-08-08, 11:56
1. Några skribenter i den här tråden har aldrig nånsin postat nåt annat än invandringshätska inlägg. Är ni månne här på uppdrag? Några av er skriver dessutom exakt samma stavfel fast olika användare - sånt gör mig misstänksam...
2. Vi kostar alla pengar i nån form. Samhällets kostnad för ett barn tills dess att barnet börjar tjäna egna pengar är ca 1,5 miljoner. Men precis som med oerhört mycket av samhällets kostnader så finns det också intäkter. Både när det gäller barn och invandring.

3. Det vore ett större problem om alla invandrare alltid var bidragstagare. Så är inte fallet. I själva verket skulle det inte förvåna mig om det sociala arvet är mindre inom invandrargrupperna än inom den homogent infödda delen - av de greker, turkar, jugoslaver, latinamerikaner, bosnier etc som kommit hit genom åren lyckas andragenerationen rätt bra, och tredjegenerationen utmärkt. När det gäller de vuxenkommande vette fan om inte Sverige går med plus, om vederbörande kommer ut i jobb snabbt.
Vilket automatiskt leder mig till att det viktigaste är jobb. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara mer lönsamt att ha folk i ersättningssystem (a-kassa och sjukpenning är INTE bidrag!) istället för i jobb. Och att det viktigaste för att integreras i samhället är att man jobbar. Även om det skulle handla om statligt subventionerade anställningar är jag övertygad om att nettoeffekten skulle vara enorm.


Känner mig lite träffad så jag ska förklara lite. Nej jag är inte hitsänd av nån.
Jag har hängt här till och från sen 02 och är rätt mätt på och prata träning och anser att jag inte har några direkta frågor i det däremot så har jag ett stort ifrågasättande av hur invandringspolitiken sköts i Sverige och det negativa den medför. Ja jag vet det finns positiva saker med.Den dagen det positiva överväger det negativa ska jag inte ifrågasätta mer..

Ignatius72
2012-08-08, 12:01
Självklart. I tider av arbetslöshet sticker alltid folk med bruna åsikter upp sina näsor och börjar hojta om att "invandrarna" kostar pengar.

Det behöver man knappast ha bruna åsikter till. Det är ju bara att räkna. Om 85% av somalierna är arbetslösa på livstid så kostar det självklart stora pengar. Har vi råd till det? Det är klart vi har. Det kostar dock fortfarande pengar.
har vi oändliga resurser? nej. Det innebär att man måste prioritera någonstans.
Vill Allan tjäna mindre pengar? Nej, det vill han inte. Vill han att arbetare från andra länder ska få göra hans jobb, nej det vill han inte. Solidariteten sträcker sig inte längre bort än den egna plånboken och då ger man hellre bidrag till en flykting i sverige än att en bulgar ska få jobba på byggena.

tjabolabo
2012-08-08, 12:27
Var hämtar du dessa siffror?

http://avpixlat.info/2012/06/28/sverigedemokraterna-har-den-basta-invandringspolitiken/

http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/04/YouGovOpinion-Väljaropinion-April-2011.pdf

http://www.expressen.se/nyheter/s-har-storst-fortroende-i-de-viktigaste-fragorna/

Ska finnas en undersökning på 74% som jag inte hittar.

69% av skåningarna tycker att sd har den bästa invandringspolitiken:

http://www.svt.se/content/1/c8/02/75/61/33/YouGovOpinion%20-%20Sk%E5neopinion%20Mars%202012.pdf

Gober
2012-08-08, 12:37
Undrar hur mycket SD-troll har i lön för att sprida sin "information" på nätet. Eller är det bara hobbyverksamhet?

Vinter
2012-08-08, 12:47
http://avpixlat.info/2012/06/28/sverigedemokraterna-har-den-basta-invandringspolitiken/

http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/04/YouGovOpinion-Väljaropinion-April-2011.pdf

http://www.expressen.se/nyheter/s-har-storst-fortroende-i-de-viktigaste-fragorna/

Ska finnas en undersökning på 74% som jag inte hittar.

69% av skåningarna tycker att sd har den bästa invandringspolitiken:

http://www.svt.se/content/1/c8/02/75/61/33/YouGovOpinion%20-%20Sk%E5neopinion%20Mars%202012.pdf

Jag tyckte det var mest intressant att 11% kan tänka sig rösta på SD, men bara 5% har störst förtroende för Jimmy Åkesson. I Skåne.

MathiasF
2012-08-08, 13:15
Jag tyckte det var mest intressant att 11% kan tänka sig rösta på SD, men bara 5% har störst förtroende för Jimmy Åkesson. I Skåne.

Är ju inte särskilt konstig när det bara är en bråkdel av hans politik som är populär i Skåne, även om den delen är mycket populär.

MathiasF
2012-08-08, 13:39
Är ju inte särskilt konstig när det bara är en bråkdel av hans politik som är populär i Skåne, även om den delen är mycket populär.

Jag kommenterade fel

Vinter
2012-08-08, 13:45
Är ju inte särskilt konstig när det bara är en bråkdel av hans politik som är populär i Skåne, även om den delen är mycket populär.

Bra nu börjar vi vidröra det vesäntliga.

Pepparkakssmurfen
2012-08-08, 14:56
Var hämtar du dessa siffror?

Kan säga att gammelmedia inte publicerar siffror som inte känns helt pk.
Sanningen skrivs av oberoende media på nätet,sök och lär.

PowPow
2012-08-08, 14:58
Kan säga att gammelmedia inte publicerar siffror som inte känns helt pk.
Sanningen skrivs av oberoende media på nätet,sök och lär.

Menar du att siffrorna från svt, yougov, och expressen inte stämde? Eller att de inte var publicerade?

tjabolabo
2012-08-08, 15:22
Menar du att siffrorna från svt, yougov, och expressen inte stämde? Eller att de inte var publicerade?

Dom här var ju publicerade men att SD varit tredje största parti tre gånger på kort tid med mellan 8-10% har bara visats en gång.

Allan
2012-08-08, 15:28
Jo, avpixlat är ju kända som oberoende.... *bs*

stridis
2012-08-08, 15:31
Bra nu börjar vi vidröra det vesäntliga.

Det väsentliga är ju att övriga riksdagspartier håller samma linje som antagligen skiljer sig ifrån majoriteten av folket i invandrarfrågan- denna disparitet fylls genom partiet SD. Det är egentligen lite att gå över ån efter vatten, om folket skulle tillfrågas direkt i en omröstning skulle nog SD få det svårt efteråt, då det är deras valvinnande fråga.

stridis
2012-08-08, 15:33
Jo, avpixlat är ju kända som oberoende.... *bs*

:d

Nä de är partsinlaga, men de är inte de enda med en agenda.

Vinter
2012-08-08, 15:37
Det väsentliga är ju att övriga riksdagspartier håller samma linje som antagligen skiljer sig ifrån majoriteten av folket i invandrarfrågan- denna disparitet fylls genom partiet SD. Det är egentligen lite att gå över ån efter vatten, om folket skulle tillfrågas direkt i en omröstning skulle nog SD få det svårt efteråt, då det är deras valvinnande fråga.

Nej jag menade mer att i olika undersökningar uppger ibland 10-15% att de skulle rösta på SD. Men i valet så halveras de sifforna eller ännu mindre, det var poängen. Det är svårt att överleva som missnöjesparti vid övergången till högkonjunktur. Just nu är det high time, måste ju hitta en syndabock att kasta lite skit på.

stridis
2012-08-08, 15:56
Nej jag menade mer att i olika undersökningar uppger ibland 10-15% att de skulle rösta på SD. Men i valet så halveras de sifforna eller ännu mindre, det var poängen. Det är svårt att överleva som missnöjesparti vid övergången till högkonjunktur. Just nu är det high time, måste ju hitta en syndabock att kasta lite skit på.

Om allt är bra så får ju missnöjespartier det svårt ja, om något inte är trasigt varför fixa det? Men det behöver inte handla om ekonomi endast utan om sociala faktorer som trygghet etc. Men det är klart, om folk röstar med plånboken så blir det därefter.

filmjölk
2012-08-08, 16:27
Nej jag menade mer att i olika undersökningar uppger ibland 10-15% att de skulle rösta på SD. Men i valet så halveras de sifforna eller ännu mindre, det var poängen. Det är svårt att överleva som missnöjesparti vid övergången till högkonjunktur. Just nu är det high time, måste ju hitta en syndabock att kasta lite skit på.

Du kan nog förklara några procent av de många "extrarösterna" emellan valen partiet har på det sättet, men de flesta av dem tror jag beror på att SD, till skillnad ifrån andra partier är aktiva även när det är långt ifrån val.

Vinter
2012-08-08, 16:32
Du kan nog förklara några procent av de många "extrarösterna" emellan valen partiet har på det sättet, men de flesta av dem tror jag beror på att SD, till skillnad ifrån andra partier är aktiva även när det är långt ifrån val.

Jag behöver egentligen inte förklara, jag behöver bara snegla lite på Ny demokrati.

filmjölk
2012-08-08, 17:03
Jag behöver egentligen inte förklara, jag behöver bara snegla lite på Ny demokrati.

Nja, SD har vart mycket mer seglivat än Ny demokrati. De har följt samma mönster även innan de blev "inne" (Med Jimmie Åkesson) med att ha väldigt mycket mer sympatisörer mellan valen än de har på valår.

PowPow
2012-08-08, 17:28
Dom här var ju publicerade men att SD varit tredje största parti tre gånger på kort tid med mellan 8-10% har bara visats en gång.

Men det förtjänar mer medieutrymme? Hur stora partierna är avgörs vid val. Sifo-undersökningar (eller motsvarande) görs hela tiden, men är väl egentligen bara aktuella när det närmar sig val samt när opinionen för de ledande partierna och deras konkurrenter svänger.

Det kan inte vara så att det inte extrarapporteras med löp och helsidor när SDs resultat fluktuerar upp eller, inte för att det cencureras, utan för att det inte är en så stor nyhet?

Hur ofta ser vi rapporter om miljöpartiets, vänsterpartiets eller kristdemokraternas resultat i sifoundersökningar? (sålänge det inte innebär att de är på väg ur riksdagen, blockmakten svänger eller liknande).

Men det vore kanske något för avpixlat, friatiden och alla andra gelikar som verkligen brinner för att rapportera om sådant gammelmedia inte rapporterar om... eller? "Miljöpartiet upp 2 %, gammelmedia tiger, vi har sanningen, för vi reflekterar verkligheten".

Allan
2012-08-08, 18:09
Anledningen till att SD inte kommer bli ett stort parti är flera. En är att invandring kommer rätt långt ner på listan över frågor som är avgörande vid riksdagsval. I den stora undersökningen (http://www.slideshare.net/tnssifo/riksdagspartiernas-vljarpotential-infr-2014) i början av året fördelar sig åsikterna såhär (det är ett flervalssystem som ligger bakom, svaren är i %):

De viktigaste sakfrågorna enligt väljarna
Skola/utbildning 80
Sjukvården 80
Sysselsättning 75
Landets ekonomi 73
Äldreomsorg 67
Lag & ordning 67
Barnomsorg 62
Pensioner 59
Miljö 55
Energipolitik 55
Egen ekonomi 54
Sociala frågor 53
Sjukförsäkringsfrågor 52
Bostäder 47
Skatter 46
Jämställdhet 44
Invandring 42
Familjepolitik 42
Etikfrågor 38
Utrikespolitik 35
Företagens villkor 34
EU-frågor 30
Regionalpolitik 30
Försvaret 22

Att nu hävda hoho, vi har 44% av valmanskåren bakom oss(och inte ens det är sant - ungefär 15% av de svaranden tycker, enligt Sören Holmberg i Almedalen i somras, att invandringen/rasismen borde vara en större fråga för samhället i form av integration, information, tolerans, solidaritet) gör sig inte i det läget, eftersom frågan kommer rätt långt ner på agendan.
Detta beror naturligtvis på att mupparna i SD faktiskt är muppar - och saknar trovärdighet i de andra frågorna, även om deras paradgren lanseras som om de var ett 25%-parti. De har ingen som helst trovärdighet i de andra frågorna - därför att svenska val avgörs av de FEM översta på listan, precis som de senaste 60 åren. Det finns ingenting som tyder på att ett enfråge-parti har kapacitet att bryta det mönstret.


Men det här är väl inte tillräckligt oberoende antar jag....

Loccii
2012-08-08, 19:48
Kanske off t men det är 2012 och ändå så pratar folk om raser och skit? Fattar inte hur en hud/hårfärg kan betyda så mycket för många.

stridis
2012-08-08, 20:01
De viktigaste sakfrågorna enligt väljarna
Skola/utbildning 80
Sjukvården 80
Sysselsättning 75
Landets ekonomi 73
Äldreomsorg 67
Lag & ordning 67
Barnomsorg 62
Pensioner 59
Miljö 55
Energipolitik 55
Egen ekonomi 54
Sociala frågor 53
Sjukförsäkringsfrågor 52
Bostäder 47
Skatter 46
Jämställdhet 44
Invandring 42
Familjepolitik 42
Etikfrågor 38
Utrikespolitik 35
Företagens villkor 34
EU-frågor 30
Regionalpolitik 30
Försvaret 22


Med andra ord så kan man mer eller mindre skita i försvaret, etiken, invandring, EU iom att det inte är utslagsgivande. Faktiskt lite sådant som retar mig, röstar man på ett parti så får man på köpet en massa snömos och tjafs, så de mindre frågorna går ju åt fanders, även om de är rena principfrågor istället för budgetfrågor, för ärligt talat om sådant som budget och annat viktigt är åt helvete- ja det kan man ju inte tillåta och banne mig om man kan få hela paketet.

Vinter
2012-08-08, 20:08
Med andra ord så kan man mer eller mindre skita i försvaret, etiken, invandring, EU iom att det inte är utslagsgivande. Faktiskt lite sådant som retar mig, röstar man på ett parti så får man på köpet en massa snömos och tjafs, så de mindre frågorna går ju åt fanders, även om de är rena principfrågor istället för budgetfrågor, för ärligt talat om sådant som budget och annat viktigt är åt helvete- ja det kan man ju inte tillåta och banne mig om man kan få hela paketet.


Vi har ju inget tydligt yttre hot, så nu skiter vi i försvaret. Etik, invandring meeeh. Det handlar om privata plånboken och pensionerna och mycket om sjukvården på val natten, så här i sämre tider. Skola ja, lite tanke på barnen finns ju alltid med iaf några timmar runt valet.

thunder
2012-08-08, 20:11
Kanske off t men det är 2012 och ändå så pratar folk om raser och skit? Fattar inte hur en hud/hårfärg kan betyda så mycket för många.

Hudfärgen spelar absolut ingen roll. Kunda lika gärna vara finländare som kom hit med en påhittad religion, vägrade lära sig språket, levde på bidrag och ökade på kriminaliteten. Jag skulle ogilla det lika mycket.

Jag förstår inte hur folk glatt betalar pengar för något som inte ger några synliga fördelar utan att iallafall ifrågasätta litegrann. Och försöka förbättre de dåliga delarna.

Loccii
2012-08-08, 20:29
Hudfärgen spelar absolut ingen roll. Kunda lika gärna vara finländare som kom hit med en påhittad religion, vägrade lära sig språket, levde på bidrag och ökade på kriminaliteten. Jag skulle ogilla det lika mycket.

Jag förstår inte hur folk glatt betalar pengar för något som inte ger några synliga fördelar utan att iallafall ifrågasätta litegrann. Och försöka förbättre de dåliga delarna.

Vrf tror du förortskillar blir kriminella ? Utan bidrag så hade det nog sett värre ut.

Allan
2012-08-08, 20:35
Hudfärgen spelar absolut ingen roll. Kunda lika gärna vara finländare som kom hit med en påhittad religion....

Och vilken religion är inte påhittad? :smash:

thunder
2012-08-08, 20:37
Och vilken religion är inte påhittad? :smash:

Ville bara förtydliga det :cool:

thunder
2012-08-08, 20:43
Vrf tror du förortskillar blir kriminella ? Utan bidrag så hade det nog sett värre ut.

Fattiga blir i större utsträckning kriminella, ja. Men ändå är de överrepresentarade både bland bidrag och brottslighet.

Tror du att de slutar vara kriminella om vi bara ger dom lite mera bidrag, eller är det något annat bakom? Känns lite som utpressning isåfall?

Allan
2012-08-08, 20:52
Fattiga blir i större utsträckning kriminella, ja. Men ändå är de överrepresentarade både bland bidrag och brottslighet.

Tror du att de slutar vara kriminella om vi bara ger dom lite mera bidrag, eller är det något annat bakom? Känns lite som utpressning isåfall?

Faktum är att de som är kriminella i mycket liten utsträckning omfattas av bidragssystemet. För att kunna begå brott, utanför sin egna etniska grupp, krävs det en acklimatisering till de rådande förhållandena. Man måste kort sagt ha kontakter och kunskaper.
De som växer upp i socioekonomiskt svaga områden tenderar att ha högre kriminalitet inom vissa områden, men inte alls inom alla. Samhällsekonomiskt vore det bättre om de också begick miljöbrott eller ekonomiska brott, eftersom de också har en större tendens att åka fast.
Däremot kan vi inte se att kriminaliteten i sig är knutet till den etniska bakgrunden, eller till invandringen. Nästan alla vill mer än allt ha ett jobb! Den är som sagt socioekonomisk. Det vore värre om samma etniska grupp fortsätter ha ett stort bidragsberoende och hög inomgruppskriminalitet över en längre period - och så är det ju naturligtvis inte.

Sen finns det naturligtvis en massa snorisar som åkt på spö av nåt gäng av annan härkomst, och som därför gör dagismatematiken av typ "jag fick spö, ut med dem..." Eller som av nån märklig anledning tror att fattigpensionärerna skulle få mer över om det inte fanns invandrarkvinnor som jobbade i hemtjänsten.

Hobbes
2012-08-08, 20:58
Vad menar du, vem är det som tycker något annat än den tycker? Jag kände mig semiträffad och blir nyfiken.

Ber om ursäkt, uttryckte mig klumpigt!

thunder
2012-08-08, 21:16
Faktum är att de som är kriminella i mycket liten utsträckning omfattas av bidragssystemet. För att kunna begå brott, utanför sin egna etniska grupp, krävs det en acklimatisering till de rådande förhållandena. Man måste kort sagt ha kontakter och kunskaper.
De som växer upp i socioekonomiskt svaga områden tenderar att ha högre kriminalitet inom vissa områden, men inte alls inom alla. Samhällsekonomiskt vore det bättre om de också begick miljöbrott eller ekonomiska brott, eftersom de också har en större tendens att åka fast.
Däremot kan vi inte se att kriminaliteten i sig är knutet till den etniska bakgrunden, eller till invandringen. Nästan alla vill mer än allt ha ett jobb! Den är som sagt socioekonomisk. Det vore värre om samma etniska grupp fortsätter ha ett stort bidragsberoende och hög inomgruppskriminalitet över en längre period - och så är det ju naturligtvis inte.

Sen finns det naturligtvis en massa snorisar som åkt på spö av nåt gäng av annan härkomst, och som därför gör dagismatematiken av typ "jag fick spö, ut med dem..." Eller som av nån märklig anledning tror att fattigpensionärerna skulle få mer över om det inte fanns invandrarkvinnor som jobbade i hemtjänsten.

Ok. Om vi godtar socioekonomisk som orsak till allt ont.

Vad skall vi göra åt våra förstäder som verkar ha störst problem. Skolan är värdelös. Brottsligheten är hög. Gemenskapen med övriga samhället(svenskarna) är låg. I princip parallella samhällen helt utan förtroende för myndigheter.

Det är här jag vägrar tro att öka invandringen är lösningen.

Och till ditt lite nedvärderande citat mot våra ungdomar som trakasseras och misshandlas vill jag bara kommentera att givetvis borde alla invandrare som missköter sig och speciellt sådana som sysslar med våldsbrott utvisas direkt. Ser absolut ingen anledning att betala för dessa personer.

Khyron_
2012-08-08, 21:30
Kanske off t men det är 2012 och ändå så pratar folk om raser och skit? Fattar inte hur en hud/hårfärg kan betyda så mycket för många.

Ras, etnicitet eller vad du nu vill kalla det verkar betyda mycket för vissa..
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/judar-narmare-slakt-an-man-tidigare-trott

Pepparkakssmurfen
2012-08-08, 21:47
Vrf tror du förortskillar blir kriminella ? Utan bidrag så hade det nog sett värre ut.

Varför fanns det ingen kriminalitet i miljonprogramsområdena på 50-/60-talen innan massinvandringen gjorde sitt intåg?

Petoria
2012-08-08, 21:52
Varför fanns det ingen kriminalitet i miljonprogramsområdena på 50-/60-talen innan massinvandringen gjorde sitt intåg?

Tror du inte det fanns kriminalitet i Sverige innan invandrarna? Vilken värld lever du i?

MathiasF
2012-08-08, 21:58
Tror du inte det fanns kriminalitet i Sverige innan invandrarna? Vilken värld lever du i?

Tala med generationerna som kommer ihåg 30-70 talet så ska du få höra att det var knappt någon som ens bemöade sig att låsa ytterdörr, cykel, bil osv.

Petoria
2012-08-08, 23:39
Tala med generationerna som kommer ihåg 30-70 talet så ska du få höra att det var knappt någon som ens bemöade sig att låsa ytterdörr, cykel, bil osv.

Och alla barnen var ute och lekte istället för att sitta inomhus, pensionärerna var ute och gick säkra på kvällarna. Synd att invandrarna kom hit och förstörde allting.

*rolleyes*

Mindek
2012-08-09, 00:19
Det här var en ganska intressant rapport kring invandrare och förvärvsfrekvens. Framför allt diagram 5 ang. somalier som nu är den största invandrargruppen till Sverige.

- Av somalier var 35% i arbete efter 14 år i landet.
- 50% av invandrarna från Afrika i arbetsförålder var i arbete efter 10 år.

http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00007/Bortom_etnicitet_7739a.pdf

Frågan är då om man nu har bättre lösningar för att få dessa grupper i arbete eller om man budgeterat för att försörja merparten via bidrag livet ut.

Elgreco
2012-08-09, 06:02
Visst finns det många invandrare som går på bidrag, men sverige tjänar i stora drag på invandringen. För faktum kvarstår de flesta invandrare arbetar o betalar skatt.
Sen kan jag absolut hålla med att man inte kan ta in fler än man kan hjälpa eller det finns jobb till. Problemet med liknande diskussioner, är att "ofta" är de ända som uttrycker nationalism i sverige antingen är ny nazister eller obildade rasister. Hurvida invandrare har större benägenhet att bli kriminella eller gå på bidrag är diskussioner som alltid förts. På 30 talet fördes liknade studier i chicago, där bland annat ett område med svenska invandrare var med.

MathiasF
2012-08-09, 06:21
Och alla barnen var ute och lekte istället för att sitta inomhus, pensionärerna var ute och gick säkra på kvällarna. Synd att invandrarna kom hit och förstörde allting.

*rolleyes*

Ja nä för det finns inte ens en uns sanning i det, det vet du!
Vilken tur att vi har dig som oberoende kritiker med svar på allt.

Chrulle
2012-08-09, 06:35
Jag tror att det där är ett storstadsfenomen (stadsfenomen?), men brott öht, där dom lever segregerat.. Bott i en mindre stad (30 000 inv) och 90% av kriminaliteten där var av svenskar, och det bor ganska mycket invandrare där.

MathiasF
2012-08-09, 06:41
Jag tror att det där är ett storstadsfenomen (stadsfenomen?), men brott öht, där dom lever segregerat.. Bott i en mindre stad (30 000 inv) och 90% av kriminaliteten där var av svenskar, och det bor ganska mycket invandrare där.

Det är annorlunda i Skåne, främst misshandel, rån och småstölder begås av folk med annan bakgrund, det är anledningen till att SD har starkast stöd här.
Men detta vägrar man insé, skygglapparna på!

Mental
2012-08-09, 06:47
Det är annorlunda i Skåne, främst misshandel, rån och småstölder begås av folk med annan bakgrund, det är anledningen till att SD har starkast stöd här.
Men detta vägrar man insé, skygglapparna på!

Skåne är ju lite väl vagt? Av det jag har sett här i kristianstad är det nästan enbart packade svenskar som beter sig dåligt.

Chrulle
2012-08-09, 06:50
Ja jag är söder om Stockholm typ en gång om året max, så det vet jag ingenting om. Men är det extremt mycket mer invandrare där än i resten av Sverige, eller är det städerna/kommunerna i Skåne det är fel på?

MathiasF
2012-08-09, 06:59
Skåne är ju lite väl vagt? Av det jag har sett här i kristianstad är det nästan enbart packade svenskar som beter sig dåligt.

Åk ner i Skåne istället

MathiasF
2012-08-09, 07:01
Ja jag är söder om Stockholm typ en gång om året max, så det vet jag ingenting om. Men är det extremt mycket mer invandrare där än i resten av Sverige, eller är det städerna/kommunerna i Skåne det är fel på?

Ja Malmö är en jävla sophåla med ilmar reepalu i spetsen.

MathiasF
2012-08-09, 07:03
En sak ska ni veta att jag är inte rasist, men jag ser och utsätts för de problem vi har här och jag är inte blind.

thunder
2012-08-09, 07:10
Visst finns det många invandrare som går på bidrag, men sverige tjänar i stora drag på invandringen. För faktum kvarstår de flesta invandrare arbetar o betalar skatt.
Sen kan jag absolut hålla med att man inte kan ta in fler än man kan hjälpa eller det finns jobb till. Problemet med liknande diskussioner, är att "ofta" är de ända som uttrycker nationalism i sverige antingen är ny nazister eller obildade rasister. Hurvida invandrare har större benägenhet att bli kriminella eller gå på bidrag är diskussioner som alltid förts. På 30 talet fördes liknade studier i chicago, där bland annat ett område med svenska invandrare var med.

Jag antar att du kan komplettera dessa tre påståenden med källor?

Problemet som jag ser det är att "antirasisterna" ser inga problem med invandringen och kan därför inte komma med ett enda förslag till förbättringar. Och kommer någon med förslag så anklagas det direkt för att vara populistiska och rasistiska förslag. Och då blir SD faktiskt det enda partiet som tar upp frågan seriöst och får därför alla invandringskritiska röster.

Mental
2012-08-09, 07:11
Åk ner i Skåne istället

Jo, sist jag kollade ligger kristianstad i skåne, om du ska uttala dig för skånes räkning kan du ju inte bara prata om rosengård?

Bailah
2012-08-09, 07:13
Bott i Skåne i 26 år, hängt mycket i Malmö och Landskrona. Har fan aldrig blivit rånad.
Har varit i slagsmål med både svenskar och invandrare. Inget mer än det andra.

PowPow
2012-08-09, 07:16
Bott i Skåne i 26 år, hängt mycket i Malmö och Landskrona. Har fan aldrig blivit rånad.
Har varit i slagsmål med både svenskar och invandrare. Inget mer än det andra.

Samma här. Malmö i snart 30 år.

Visst, man slogs kanske en del på högstadiet, som den cooling man var då. Men i övrigt har livet varit lugnt.

Och med tanke på inflyttningstakten till Malmö (halva småland bor fan här snart), så kan det väl inte vara en så jäkla sophåla? Eller så trivs folk i sophålor, jag vet inte.

Hade folk inte trivts och valt bort städer som det bor mycket invandrare i så hade väl alla mindre byar i Norrland varit överbefolkade vid detta laget?

Mental
2012-08-09, 07:19
Eller alla grötiga köpenhamnare som vill bo i malmö...

MathiasF
2012-08-09, 07:24
Jo, sist jag kollade ligger kristianstad i skåne, om du ska uttala dig för skånes räkning kan du ju inte bara prata om rosengård?

Jag pratar om det befolkade västra Skåne, förutom Kristianstad så är resten bara bönder. Jag kan inte säga emot att du/ni inte har haft några dåliga möten med invandrare, men du har inte växt upp här och kan faktiskt inte uttala dig, att du sen försöker motbevisa en personlig erfarenhet, inte en åsikt. Det är bara nonchalant. Kalla mig inte nonchalant som avfärdar alla invandrare blabla, för det gör jag inte. Även om det så är en minoritet av dem som står för skiten så står de för en majoritet av skiten.

Ignatius72
2012-08-09, 07:27
Däremot kan vi inte se att kriminaliteten i sig är knutet till den etniska bakgrunden, eller till invandringen. Nästan alla vill mer än allt ha ett jobb!

Vilka är vi Allan? Sitter du och kopierar text igen?
Nästan alla vill ha ett jobb skriver du, ändå så importerar vi 10000-tals bärplockare från andra sidan jorden. Nu med garantilön. Inga svenskar eller "svenskar" verkar vara intresserade.
När det kommer folk från europa som vill jobba på byggena så står Allan med högaffeln och motar bort dem. Vill de ha bidrag så är de välkomna men vill de jobba så får de göra det någon annanstans. Solidariteten tar slut vid den egna plånboken. Klassisiskt vänsterhyckleri. Solidarisk i både ord och handling-med andras pengar.

Mental
2012-08-09, 07:38
Jag pratar om det befolkade västra Skåne, förutom Kristianstad så är resten bara bönder. Jag kan inte säga emot att du/ni inte har haft några dåliga möten med invandrare, men du har inte växt upp här och kan faktiskt inte uttala dig, att du sen försöker motbevisa en personlig erfarenhet, inte en åsikt. Det är bara nonchalant. Kalla mig inte nonchalant som avfärdar alla invandrare blabla, för det gör jag inte. Även om det så är en minoritet av dem som står för skiten så står de för en majoritet av skiten.

Säg det då, och inte skåne, och säg att det bara är en personlig åsikt och inte annat, för det låter på dig i tråden som att du talar för hela skåne. Jag försöker inte motbevisa dig, du har inte lagt fram några bevis alls, bara massa tyckanden. Och jag lägger då fram den bild jag har fått som inte på någotsätt motbevisar din bild, utan enbart erbjuder ett alternativ till din.

Som inföding är du hemmablind jämfört med någon utifrån.

MathiasF
2012-08-09, 07:43
Säg det då, och inte skåne, och säg att det bara är en personlig åsikt och inte annat, för det låter på dig i tråden som att du talar för hela skåne. Jag försöker inte motbevisa dig, du har inte lagt fram några bevis alls, bara massa tyckanden. Och jag lägger då fram den bild jag har fått som inte på någotsätt motbevisar din bild, utan enbart erbjuder ett alternativ till din.

Som inföding är du hemmablind jämfört med någon utifrån.

Har man aldrig sett en känguru så kan man inte säga att de inte finns.
Det gäller hela Skåne även om problemen är koncentrerade till väst där invandrarna finns.
Du försöker inte motbevisa nä, du hoppar bara in i en känguruobservationstråd och skriver att i Kristianstad finns minsann inga så min åsikt är obetydlig.



Vem FAN är blind egentligen.

Elgreco
2012-08-09, 07:44
Jag antar att du kan komplettera dessa tre påståenden med källor?

Problemet som jag ser det är att "antirasisterna" ser inga problem med invandringen och kan därför inte komma med ett enda förslag till förbättringar. Och kommer någon med förslag så anklagas det direkt för att vara populistiska och rasistiska förslag. Och då blir SD faktiskt det enda partiet som tar upp frågan seriöst och får därför alla invandringskritiska röster.

1. Har inga källor, och har ytterst svårt att tro det finns några källor som bevisar motsatsen. Logiken säger att invandrarna som kommit till sverige från 50-talet tills idag, så har huvudelen jobb. Sen kan jag hålla med om att rent procentuellet, så är arbetslösheten större bland invandrare. Men det är fortfarande flertalet som jobbar o betalar skatt.

2. Andra påståndes var meningen att vara provocerande. Men Sverige är för övrigt känt för att inte vara särkilt nationalistiskt. Och den största nationalismen tar oftast form i nazism o rasism. Tar vi danmark, så ser det oehört annorlunda ut. Kan bero på att Sverige inte behövt kämpa för sin frihet sedan tidernas begynnelse. Men det är en annan diskussion.

3. Tredje påståndet, angånde studien i chicago. (Zorbaugh, Harvey Warren: The gold coast and the slum. A sociological study of chicago's near north side. Chicago 1929).
Där man bland annat pekade på, invandrarnas benägenhet till arbetslöshet (lata varleser), benägenhet till våld o kriminalitet. Här talades en hel del om den svenska invandringen. Fanns tydligen ett Svenskt getto, där kriminaliteten var enomrt hög. Gjordes liknelser vid aggresiva och ociviliserade vikingar,därav anledningen till att Svensken gärna tog till våld, och inte ville jobba för sina pengar.

MathiasF
2012-08-09, 07:49
1. Har inga källor, och har ytterst svårt att tro det finns några källor som bevisar motsatsen. Logiken säger att invandrarna som kommit till sverige från 50-talet tills idag, så har huvudelen jobb. Sen kan jag hålla med om att rent procentuellet, så är arbetslösheten större bland invandrare. Men det är fortfarande flertalet som jobbar o betalar skatt.



Anders Borg och Fredrik Reinfeldt är en källa,
Undra vad socialkommunisterna i tråden gör med den infon.