handdator

Visa fullständig version : Ont i underarmarna


Phasio2004
2004-02-01, 20:41
Hej

Jag får ont i mina underarmar när jag tränar, speciellt när man kör ett armpass. Gissar på att det är sener och lederna som inte pallar med vikterna som jag kör med. Det gör mest ont när man kör bicepscurl med rak stång. Med hantlar känns det inte så mycket, knappt ingenting.

vad ska man göra för att få bort "pain" i underarmarna?
Jag vill helst inte vila heller för jag vill inte vara borta från gymmet heller.

Ska man köra lättare?
Finns det något tillskott som stärker lederna?
vad kan hända om man tränar vidare tungt fast man har ont?

Mvh
Kristian Möller

dantheman
2004-02-01, 20:51
Du har troligtvis benhinneinflammation i underarmarna. Det är vad jag har förstått mkt vanligt hos gymmande människor. Som du själv säger så är ofta boven i dramat den raka skivstången. Både jag och min träningspolare hade samma problem, vi bytte till hantlar och problemet har försvunnit.

z_bumbi
2004-02-01, 21:08
Hur hårt håller du i stången vid curlen?

Har du full rörlighet när det gäller att kunna vrida händerna utåt? Dvs vrid handen så att tummen på vänster hand pekar åt vänster och då ska du inte känna att det stramar i underarmen när tummen är "rakt ut".

Kör med hantlar tills du känner dig säker på vad som är fel.

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:15
Originally posted by Phasio2004
Hej

Jag får ont i mina underarmar när jag tränar, speciellt när man kör ett armpass. Gissar på att det är sener och lederna som inte pallar med vikterna som jag kör med. Det gör mest ont när man kör bicepscurl med rak stång. Med hantlar känns det inte så mycket, knappt ingenting.

vad ska man göra för att få bort "pain" i underarmarna?
Jag vill helst inte vila heller för jag vill inte vara borta från gymmet heller.

Ska man köra lättare?
Finns det något tillskott som stärker lederna?
vad kan hända om man tränar vidare tungt fast man har ont?

Mvh
Kristian Möller

Man får ont i underarmarna om man övertränar! Vila i 1-2 veckor, Börja sedan med ett vettigt upplägg, och inge disco pumps trams! :smash:

/Shadow Warrior

murmeldjur
2004-02-01, 21:26
käka en massa ingefära, det ska tydligen vara bra för lederna..

Simson
2004-02-01, 21:41
Jag får det där rätt ofta, muskel inflammation i underarmarna. Det kommer när jag kör rak skivstångs curl. Jag lägger bara ned den övningen ett tag 4-8 veckor sen brukar det försvinna. Då är det bara på curlen igen. Så kommer det tillbaks. osv. Beror kanske på hur allvarligt det blir, jag brukar få mest ont när jag släpper stången efter att ha kört.
Det är som sagt väldigt vanligt och borde inte vara så allvarligt.
Men byt ut de övningar som gör ont.
Lycka till

JAM
2004-02-01, 21:42
Originally posted by Shadow Warrior
Börja sedan med ett vettigt upplägg, och inge disco pumps trams! :smash:
Och exakt VAD vet du om hur han tränar?? :smash:

AFanatic
2004-02-01, 22:24
Originally posted by Simson
jag brukar få mest ont när jag släpper stången efter att ha kört.


Samma här och det är endast vid skivstångscurl....kör jag med EZ-stång så mildras smärta. Dock har jag lagt ner skivstångscurl och koncentrerar mig på hantlar för det mesta. Känner aldrig ngt längre. Men skulle jag börja köra med skivstången igen så kommer det alltid tillbaka.

Phasio2004
2004-02-01, 22:25
När jag tar upp stången och curlar dom första så är jag ganska avslappnad. Har inte tänkt så mycket på det, men på dom två sista kan jag tänka mig att jag kramar rätt hårt i stången. det blir nog lätt att jag kramar hårdare desto tyngre vikt jag har på stången. Jag får inte ont när jag curlar men när jag släpper ner vikten å ska släppa greppet det är då jag känner av värken i underarmarna.

hjälper det om man tränar upp underarmarna?
eller får man ont i lederna oavsett hur stark man är i underarmen?

Man får ont i underarmarna om man övertränar! Vila i 1-2 veckor, Börja sedan med ett vettigt upplägg, och inge disco pumps trams!

/Shadow Warrior



VAD vet du om det???

JAM
2004-02-02, 00:22
Originally posted by Phasio2004
När jag tar upp stången och curlar dom första så är jag ganska avslappnad. Har inte tänkt så mycket på det, men på dom två sista kan jag tänka mig att jag kramar rätt hårt i stången. det blir nog lätt att jag kramar hårdare desto tyngre vikt jag har på stången. Jag får inte ont när jag curlar men när jag släpper ner vikten å ska släppa greppet det är då jag känner av värken i underarmarna.
Jag känner väl igen mig, men det senaste halvåret har jag inte känt av något. Prova att 1) inte hålla så hårt och 2) att exprimentera med hur brett du håller. Jag vill minnas att det gick bättre om jag höll lite bredare...

Phasio2004
2004-02-02, 15:21
Okej tack för tipsen

Shadow Warrior
2004-02-02, 17:57
Originally posted by JAM

Och exakt VAD vet du om hur han tränar?? :smash:

Om han fått inflamation i underarmarna så beror det "troligtvis" på att han kört för många isoleringsövningar och set.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-02, 17:59
Originally posted by Phasio2004
När jag tar upp stången och curlar dom första så är jag ganska avslappnad. Har inte tänkt så mycket på det, men på dom två sista kan jag tänka mig att jag kramar rätt hårt i stången. det blir nog lätt att jag kramar hårdare desto tyngre vikt jag har på stången. Jag får inte ont när jag curlar men när jag släpper ner vikten å ska släppa greppet det är då jag känner av värken i underarmarna.

hjälper det om man tränar upp underarmarna?
eller får man ont i lederna oavsett hur stark man är i underarmen?

Man får ont i underarmarna om man övertränar! Vila i 1-2 veckor, Börja sedan med ett vettigt upplägg, och inge disco pumps trams!

/Shadow Warrior



VAD vet du om det???

Man ska inte få ont och bli inlfamerad utav träningen, då är det väl uppenbart att man gör något fel!!

/Shadow Warrior

aliquis
2004-02-02, 19:02
och fel är discopumptrams? :D

Jense
2004-02-03, 01:52
men.. jag har ont i början när jag tränar, dvs de första veckorna in på träningen, sen går det över. det är väl bara lite ovana antar jag

hangatyr
2004-02-03, 07:27
om det är inflammation i armbågen eller muskelfästena däromkring finns det några hälskostpreparat du kan käka:
Lyprinol: musselolja, funkar finfint om du inte har chockont.
Kondrosamin: funkade inte alls för mig, men andra säger att det är festival för muskelfästena.
Nyponpulver/kapslar: Funkar dödsskönt enligt en polare med ledont.
Artrox: Köps ej på hälsokost längre, utan på apotek. Bra grejer.


När du kommit till mitt stadium är det dock för sent med sådana receptfria hokus pokus-metoder. Jag käkar något som heter Tradil. Tokbra receptbelagda tabletter som gör leden glad igen.

z_bumbi
2004-02-03, 09:31
Originally posted by Shadow Warrior


Om han fått inflamation i underarmarna så beror det "troligtvis" på att han kört för många isoleringsövningar och set.

/Shadow Warrior

Humor!:laugh:

Jense
2004-02-03, 13:52
Här är bara en, z_bumbi, som har skrvigt något annat än benhinneinflammation eller öveträning.


Arne: do you mind? :) du brukar kunna sånthär.