handdator

Visa fullständig version : Behöver input efter ca fyra månaders deff


Silencer
2012-08-04, 08:35
Jag har minskat i vikt kontinuerligt under hela deffen, utan att tappa styrka, men min impedansvåg stannade runt 13,9% för länge sedan, och jag ser inte längre någon skillnad i spegeln. Tycker tvärtom ibland att jag börjar se slätare ut. Med bibehållen styrka och minskad vikt borde ju fettet vara det som försvinner, eller? Hur ska jag kunna mäta förändringar när impedansvågen säger att jag tappar muskler, och spegeln inte visar någon skillnad?

AronP
2012-08-04, 08:37
Måttband! En kaliper om du har någon i din närhet som kan det.

Impendansvågen ska du inte lita på.

Går vikten ned och styrkan är kvar så skulle jag tolka det som en positiv trend. Du säger att du ser slätare ut, hur länge har du gjort det?

Silencer
2012-08-04, 08:46
Nja inte generellt slätare ut utan mer att det i perioder känns som att konturerna på musklerna försvinner lite. Det kanske bara är normal varians av underhudsfett eller vätska eller något. Vet du någonstans där man kan köpa en kaliper?

Skulle säga att jag de första två månaderna såg dramatiska förändringar i spegeln, nu kommer det typ små små förändringar där det är svårt att med ögat avgöra om man lurar sig själv eller ej...

AronP
2012-08-04, 10:34
Att det ibland ser mer slätt ut kan bero på ökat kolhydratsintag, vilodagar, salt mm.

http://www.linear-software.com/slimguide.html
Lite stor och klumpig och gör sitt jobb för en billig peng, går säkert att hitta i Sverige också men jag orkade inte leta. För vardagsmätningar funkar den bra.

Att du ser mindre nu än tidigare är lite oroväckande men du borde se även om det var muskler som försvann, borde nästan se mer då. Sen är det lätt bli blind på en diet också.

RykteT
2012-08-04, 11:40
Att det ibland ser mer slätt ut kan bero på ökat kolhydratsintag, vilodagar, salt mm.

Ninjar tråden lite och frågar: Hur påverkar högt kolhydrat och saltintag muskeldefinitionen?

AronP
2012-08-04, 14:50
Ninjar tråden lite och frågar: Hur påverkar högt kolhydrat och saltintag muskeldefinitionen?
Kolhydrater kan fylla upp musklerna vilket gör att dom "spänner" hårdare mot huden och gör att man på så sätt ser bättre ut, fylligare men även mer definierad. Däremot om man äter för mycket kolhydrater så kan det "slå över" vilket resulterar i att man lägger vatten under huden och ser sk "blöt" ut, man är odefinierad.

Salt fungerar på ungefär samma sätt, salt kan resultera i att man ser lite mer tryckfull ut och framförallt mer vaskulär. Tyvärr så är resultat oftast bara att man binder vatten under huden och ser blöt ut.

En vilodag kan resultera i att du har lite mindre "tryck i musklerna" och därför inte ser lika fylld ut, händer inte så ofta efter en dags vila men du kanske vet själv från när du varit borta från träningen en vecka att du ser betydligt mindre ut.

krubkungen
2012-08-04, 15:31
Kolhydrater kan fylla upp musklerna vilket gör att dom "spänner" hårdare mot huden och gör att man på så sätt ser bättre ut, fylligare men även mer definierad. Däremot om man äter för mycket kolhydrater så kan det "slå över" vilket resulterar i att man lägger vatten under huden och ser sk "blöt" ut, man är odefinierad.

Salt fungerar på ungefär samma sätt, salt kan resultera i att man ser lite mer tryckfull ut och framförallt mer vaskulär. Tyvärr så är resultat oftast bara att man binder vatten under huden och ser blöt ut.

En vilodag kan resultera i att du har lite mindre "tryck i musklerna" och därför inte ser lika fylld ut, händer inte så ofta efter en dags vila men du kanske vet själv från när du varit borta från träningen en vecka att du ser betydligt mindre ut.

Jag gillar att ligga på högkolhydratsintag just av den anledningen med "fylligheten" samt att jag rör på mig rätt mycket så jag presterar bättre med mycket kollisar. Men har du några bra tips ifall man märker att man börjar se lite blöt ut? Dra ner på saltet/vätska?

AronP
2012-08-04, 15:57
Att dra ned ffa salt men även vätska kan hjälpa, även att sprida ut intaget mer men i grunden handlar det om att det är för mkt kolhydrater. Att köra en eller fler dagar i veckan med ett lägre kolhydratsintag borde hjälpa om du ligger på gränsen, typ en vilodag eller nåt.

RykteT
2012-08-05, 15:58
Att dra ned ffa salt men även vätska kan hjälpa, även att sprida ut intaget mer men i grunden handlar det om att det är för mkt kolhydrater. Att köra en eller fler dagar i veckan med ett lägre kolhydratsintag borde hjälpa om du ligger på gränsen, typ en vilodag eller nåt.

Vad är för mycket? Vet att det är en svår fråga men jag äter ca 3 g kolhydrater/kg kroppsvikt, är det för mycket eller märker man sådant själv?

AronP
2012-08-05, 16:05
Vad är för mycket? Vet att det är en svår fråga men jag äter ca 3 g kolhydrater/kg kroppsvikt, är det för mycket eller märker man sådant själv?

Vi bör poängtera här att när vi pratar om för mkt så är det inte för mkt för kroppen i allmänhet utan bara för att att inte se slät ut. På bulk är det svårt att inte se slät ut så kroppen hela tiden är full av energi men rent generellt så bör inte 3 gånger kv vara några problem om man är aktiv om dagarna och tränar. Det finns lite tabeller på hur mkt man kan lagra baserat på kv men för att få en indikation på hur mkt så kan man kolla hur formen ser ut efter en svulldag, så länge man inte ser sämre ut än dagen innan så har kroppen svarat bra på det.

Edit: vill även säga att det är en hel del bioscience över sånt här.

RykteT
2012-08-05, 16:16
Okej, då förstår jag nog vad du menar! Tackar vänligast! :)