handdator

Visa fullständig version : Känner sällan nåt i musklerna?


StampChamp
2012-08-04, 00:58
Vad kan det bero på att jag nästan aldrig känner någon värk i musklerna? Får tryck/pump hyfsat bra, sen släpper det rätt fort ibland... känner dock sällan mer än så, lite tryck en kortare stund.

Börjar jag bli riktigt nertränad? Har ju tränat mycket med knappt några vilodagar, mycket pumpträning blandat med tunga lågreps ibland, men mest högreps och rykt i allt, med hög frekvens.

Jag menar nånting borde ju få mig att få värk? Testat höja vikter, mer lågreps, negativa, mindre setvila, mer setvila etc... verkar inte funka.

Hinner mina muskler aldrig återhämta sig och "känna efter"? Vad tror ni?

Doolie
2012-08-04, 02:12
jag är precis som du, väntar spänt på svar :D

Albin Eriksson
2012-08-04, 02:32
Det är ganska individuellt, samt för olika individer olika beroende på muskelgrupp och kan egentligen inte dras någon slutsats av.

RobbanColeman
2012-08-04, 08:15
Under bulk: Alltid rejäl värk, redan samma dag som muskeln körts. Ibland redan under passet.

Under deff: Bara värk efter ätardag, kan komma redan 2-3 timmar efter jag börjat svulla då. Det intressanta är att då kommer värken i det jag körde för flera dagar sedan också.


Denna iakttagelse fick mig för många år sedan att tolka det som att det är uppbyggnaden som gör ont. Detta medför att jag som ren bör fylla på(ätardag) relativt ofta då jag deffar för annars blir det fotbollsfysik då jag är färdig oavsett vad jag innehar vid deffens start.

My five cents...

StampChamp
2012-08-04, 10:03
Under bulk: Alltid rejäl värk, redan samma dag som muskeln körts. Ibland redan under passet.

Under deff: Bara värk efter ätardag, kan komma redan 2-3 timmar efter jag börjat svulla då. Det intressanta är att då kommer värken i det jag körde för flera dagar sedan också.
Denna iakttagelse fick mig för många år sedan att tolka det som att det är uppbyggnaden som gör ont. Detta medför att jag som ren bör fylla på(ätardag) relativt ofta då jag deffar för annars blir det fotbollsfysik då jag är färdig oavsett vad jag innehar vid deffens start.
My five cents...

Det är precis så där det varit för mig, under deff har jag känt väldigt lite, speciellt om jag snålat med kolhydrater, har jag laddat på har jag känt mer.

Men nu avslutade jag ju min deff för 4 veckor sedan, och då borde väl kroppen återhämtat sig? Har ju fyllt på nu varje dag och tycker att nån värk nån gång borde jag väl få?

Eller ska det vara så här? Gå med knappt någon känsla i musklerna efteråt? Tycker ju att nån gång borde jag få värk... enda gången jag fått det är i triceps två gånger tror jag och lite i bröst.

Tar jag ut mig för lite? Tränar ju om musklerna rätt ofta också.

StampChamp
2012-08-04, 10:05
Nu kör jag en 3 ibland 4 split som jag rullar utan vilodagar, blandar lågreps och högreps... vissa pass riktigt hårt och vissa lite mer försiktig pumpträning, kanske skulle satsa på ett pass för varje muskelgrupp och bomba den?

Jag vet att man inte behöver ha träningsvärk, men vore trevligt att ha det nån gång, innan förra deffen hade jag ju det ibland!

z_bumbi
2012-08-04, 10:06
Hög frekvens och höga reps brukar resultera i att man inte får någon träningsvärk. Frekvensen eftersom musklerna är vana vid att belastas ofta och höga reps eftersom det blir så låga vikter vilket även resulterar i att belastningen inte ökar så snabbt om ens alls.

Vill du ha träningsvärk så är det enkelt att fixa men jag ser inte riktigt meningen med det.

StampChamp
2012-08-04, 10:15
Hög frekvens och höga reps brukar resultera i att man inte får någon träningsvärk. Frekvensen eftersom musklerna är vana vid att belastas ofta och höga reps eftersom det blir så låga vikter vilket även resulterar i att belastningen inte ökar så snabbt om ens alls.

Vill du ha träningsvärk så är det enkelt att fixa men jag ser inte riktigt meningen med det.

Kanske är så att musklerna tänker att nu får vi inte känna efter för mycket, denna galning tänker köra igenom oss hårt snart igen, gäller att inte gnälla och vara beredd närsomhelst? Haha bara en tanke jag haft. :D

Visst kanske träningsvärk inte är nåt att eftersträva, men känns som det ger mer att ibland få träningsvärk eftersom man kanske pressar sig mer... känns som man bara går på tomgång och inte utvecklas annars!

Fyllot
2012-08-04, 10:19
Byt övningar och variera utförandet. Långsam excentrisk/koncentrisk brukar ta död på mig.

RobbanColeman
2012-08-04, 10:24
Den värk jag menar är som sagt kostrelaterad. Att få ont av ovanliga övningar fyller inget syfte mer än smärtan som sådan då. Det är nämligen inte samma smärta. Det Känns annorlunda. Det jag menar trycker på inifrån och gör sig som mest gällande vid kontraktion, men då gör det lika ont som den andra värken, så fungerar det för mig.

StampChamp
2012-08-04, 10:56
Okej ändå lite konstigt att man inte känner mer, nån gång, få tillfällen som jag fått.

Men musklerna måste ju ha blivit så van med mycket belastning så ofta, känns ju som att de inte ger lika mycket fast det inte är så... ibland känns musklerna slappa och slöa, inte genuina.

glhf
2012-08-04, 12:03
Själv får jag alltid träningsvärk i brösten och har alltid fått.
Däremot får jag aldrig träningsvärk i axlar.

StampChamp
2012-08-04, 12:07
Hög frekvens och höga reps brukar resultera i att man inte får någon träningsvärk. Frekvensen eftersom musklerna är vana vid att belastas ofta och höga reps eftersom det blir så låga vikter vilket även resulterar i att belastningen inte ökar så snabbt om ens alls.


Men då kan det ju inte vara så bra att köra hög frekvens med hög och lite lågreps, om belastningen inte kan ökas i lika bra takt, vilket jag märker själv... därav uteblir ju värken!

z_bumbi
2012-08-04, 12:37
Men då kan det ju inte vara så bra att köra hög frekvens med hög och lite lågreps, om belastningen inte kan ökas i lika bra takt, vilket jag märker själv... därav uteblir ju värken!

Värk och framsteg har fortfarande inget direkt samband.

Men om du inte ökar i rimlig takt så behöver du antagligen ändra något.

Commando1980
2012-08-04, 12:51
Rent generellt ger högre frekvens per muskelgrupp mindre träningsvärk jämfört med en lägre frekvens.

StampChamp
2012-08-04, 13:15
Rent generellt ger högre frekvens per muskelgrupp mindre träningsvärk jämfört med en lägre frekvens.

Nä och då får jag väl räkna med att jag inte känner allt för mycket :) Mina muskler är väl så van hög frekvens och tung träning, är väl nåt överlevnadsstrategi av musklerna, hade ju inte funkat om jag fick enorm värk flera dagar när jag tränar som jag gör.

Ska bara hålla koll på att jag ökar vikterna, så länge jag gör det kör jag på... annars får jag ändra och träna mindre!

Mala
2012-08-04, 13:22
Visst kanske träningsvärk inte är nåt att eftersträva, men känns som det ger mer att ibland få träningsvärk eftersom man kanske pressar sig mer... känns som man bara går på tomgång och inte utvecklas annars!

Om du inte har stagnerat och exempelvis ökat vikterna, frekvensen, intensiteten etc etc sen ett tag bak så går du ju inte på tomgång, du utvecklas :naughty:
Tog drygt 1 års uppehåll från träningen och börjat köra i cirka 1 månad nu och jag känner träningsvärk väldigt ofta, inget jag vill ha eftersom det begränsar mig i vardagen ibland.

apfel
2012-08-04, 13:26
Kanske är så att musklerna tänker att nu får vi inte känna efter för mycket, denna galning tänker köra igenom oss hårt snart igen, gäller att inte gnälla och vara beredd närsomhelst? Haha bara en tanke jag haft. :D

Visst kanske träningsvärk inte är nåt att eftersträva, men känns som det ger mer att ibland få träningsvärk eftersom man kanske pressar sig mer... känns som man bara går på tomgång och inte utvecklas annars!

Nä och då får jag väl räkna med att jag inte känner allt för mycket :) Mina muskler är väl så van hög frekvens och tung träning, är väl nåt överlevnadsstrategi av musklerna, hade ju inte funkat om jag fick enorm värk flera dagar när jag tränar som jag gör.

Ska bara hålla koll på att jag ökar vikterna, så länge jag gör det kör jag på... annars får jag ändra och träna mindre!

Du verkar tro att muskler är någon sorts levande organism som kan både tänka, känna och som har en överlevnadsstrategi? *screwy*

om du vill få träningsvärk så gör något som du aldrig gjort förut och gör det riktigt hårt. testa rullskidor i uppförsbacke tillexempel. men som många sagt, träningsvärk har ingenting med muskeltillväxt och göra.