handdator

Visa fullständig version : Röker du?


Kåla
2012-08-03, 19:28
Hej,
Vet inte om det redan funnits en sån här poll, men vi testar.
Tänkte kolla lite hur det ser ut för er andra på tobaksfronten.. Kanske är motiverande för mig att faktiskt sluta röka när man (förhoppningsvis) ser att ni är hälsosamma och inte röker!

Vet ju inte riktigt hur det påverkar styrketräningen mer än lite mer utmattning en bit in i passet.

Gäller TRÄNANDE, om någon som inte tränar och har hittat hit så är de ju inte så intressant att vara med i statistiken.

Spartansk
2012-08-03, 19:28
Sluta inte. Det är coolt att röka.

hidden
2012-08-03, 19:30
Röker endast på fest när jag blir bjuden. Det är för att det är coolt, och för att det främst är cigarrer / cigariller. Munbloss endast. Whiskey till helst. Trots att jag är 19 år gammal. Känns inte värt att röka cigaretter.

Kåla
2012-08-03, 19:30
Sluta inte. Det är coolt att röka.

Håller med! Röker du? :cool:

Fugly
2012-08-03, 19:31
Nej, luktar förjävligt och är inte alls coolt med cigaretter. Cigarrer tho, de är riktigt coola.

Sheogorath
2012-08-03, 19:33
Nej. Det här borde vara den enda motiveringen du behöver:

Sv: KOL (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroniskt_obstruktiv_lungsjukdom)

Eng: Chronic obstructive pulmonary disease (http://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_obstructive_pulmonary_disease)

Drabbar många rökare och leder till för tidig död och det är en mycket plågsam och långdragen död där man kvävs till döds.

Sen finns ju det här med alla cancer-sjukdomar, men KOL är det som hade skrämt mig mest.

Spartansk
2012-08-03, 19:33
Håller med! Röker du? :cool:

Nej, jag prioriterar ekonomi och hälsa över coolhet, plus att jag är så töntig ändå. Men om jag hade fått leva om mitt liv så hade jag nog börjat röka när jag var 13, det hade nog hjälp mitt sociala liv mycket.

Everest
2012-08-03, 19:33
Nej, det skulle nog inte vara så bra för träningen jag sysslar med...

Kåla
2012-08-03, 19:36
Va dum jag känner mig nu, trodde det var vanligare..
Dax att lägga av snart. Blir riktigt trött i slutet på passet och tänker att det kanske kan hjälpa att lägga av med rökningen.

Sheogorath
2012-08-03, 19:37
Va dum jag känner mig nu, trodde det var vanligare..
Dax att lägga av snart. Blir riktigt trött i slutet på passet och tänker att det kanske kan hjälpa att lägga av med rökningen.

Men hur vanligt det är spelar väl ingen roll? Du förstår väl hur korkat det är oberoende av hur många som gör det?

Spartansk
2012-08-03, 19:39
Men hur vanligt det är spelar väl ingen roll? Du förstår väl hur korkat det är oberoende av hur många som gör det?

Korkat och korkat, beror väl på vad man prioriterar.

exevision
2012-08-03, 19:42
Verkligen inte. Aldrig tagit ett enda bloss.
Möjligen en period av lite passivrökning i jobbets fikarum för ~12 år sedan.

Amöban
2012-08-03, 19:44
Rökte i åtta år, tvärslutade för snart två år sedan med hjälp av Allen Carr - Äntligen ickerökare, och det är det bästa jag gjort i hela mitt liv! Första veckorna var tuffa, men belöningen är så värt det. Min kropp mår bättre än på väldigt länge, och den svarar på löpträning på ett helt annat sätt nu än tidigare. (Visst, kan bero på annat än rökningen, men jag tror det spelar stor roll.) Men det bästa är ändå att inte vara beroende av dessa cigg! Jag var låst i mitt beroende tidigare, gjorde ständiga val i vardagen som gjorde att jag kunde röka en cigarett varje timme och det är fantastiskt skönt att slippa. Känner mig liksom fri. :)

Jaja, nu blev det här lite väl halleluja över det här inlägget, men jag är så glad över att jag insett att jag inte behöver röka för att må bra, jag mår till och med bättre utan. Hoppas att fler kommer till samma insikt! :)

Tyrwing
2012-08-03, 19:44
Nej verkligen inte. Hatar doften av rök, hatar rökare som befinner sig i min närhet och blåser i min riktning.
Denna djupa avsky är rotad i att pappa alltid rökte när man var liten, alla ens kläder, håret och grejer man hade med sig stank rök när man kom hem. Äckligt.

King Grub
2012-08-03, 19:44
Vet ju inte riktigt hur det påverkar styrketräningen mer än lite mer utmattning en bit in i passet.

Det försämrar muskeluppbyggnaden kraftigt, dygnet runt.

Sheogorath
2012-08-03, 19:45
Korkat och korkat, beror väl på vad man prioriterar.

Utveckla.

olle lindblad
2012-08-03, 19:45
Nej. Det kostar pengar, förstör hälsan och luktar illa. Finns ingen bra anledning att röka.

Spartansk
2012-08-03, 19:51
Utveckla.

Ja, man kanske tycker det är mer värt att få ett förbättrat socialt liv till man är 40, än att leva fri från hosta och med bra kondition från man är 60.

King Grub
2012-08-03, 19:51
Haha "förbättrat socialt liv" av att dra ner gift i lungorna. Då har man verkligen inte mycket till att börja med.

Sheogorath
2012-08-03, 19:55
Ja, man kanske tycker det är mer värt att få ett förbättrat socialt liv till man är 40, än att leva fri från hosta och med bra kondition från man är 60.

Men vilka människor är värda att nå acceptans av genom att röka? Jag kan inte annat än att tycka att det är korkat och patetiskt.

Spartansk
2012-08-03, 19:55
Men vilka människor är värda att nå acceptans av genom att röka? Jag kan inte annat än att tycka att det är korkat och patetiskt.

Jag har träffat ganska många rökare genom åren som jag hade önskat tyckte om mig mer.

Fyllot
2012-08-03, 19:57
Rökning är precis som alkohol ett socialt glidmedel. Dock är rökning en del av att vara WT.

Sheogorath
2012-08-03, 19:58
Jag har träffat ganska många rökare genom åren som jag hade önskat tyckte om mig mer.

Vill du verkligen att en människa som hade tyckt om dig mer om du rökt, ska tycka om dig mer? Är svaret på den frågan "Ja" så får vi nöja oss med att du och jag står på väldigt olika mark här i livet.

Spartansk
2012-08-03, 20:01
Vill du verkligen att en människa som hade tyckt om dig mer om du rökt, ska tycka om dig mer? Är svaret på den frågan "Ja" så får vi nöja oss med att du och jag står på väldigt olika mark här i livet.

Ja... Hade jag rökt så hade jag för det första haft mycket fler tillfällen att umgås med dem. Bara en sån sak.

Rusk
2012-08-03, 20:08
Nej, avskyr cigaretter och om jag ville dö så skulle jag valt en snabbare och mindre smärtsam väg än KOL, lungcancer etc.
Min farmor har levt med KOL i över 14 år och går idag omkring med syrgas för att kunna andas, inte något en normal funtad individ strävar efter.
På hennes tid så visste man inte vad riskerna var, folk som gör det idag är idioter, inklusive min egna mor/bror.
Är väll en idiot med som snusar men det kan knappast mätas med cigaretter.

Robbmeister
2012-08-03, 20:21
Personligen förstår jag inte varför folk sabbar lungorna och slösar pengar på en grej som är både beroendeframkallande och äcklig.

feyin
2012-08-03, 20:24
Jag röker själv inte, men får i mig rök via er andra jävlar som röker kring mig. Skiter fullständigt i om ni väljer att röka men ge fan i att förgifta mig.

Tolkia
2012-08-03, 20:25
Ja... Hade jag rökt så hade jag för det första haft mycket fler tillfällen att umgås med dem.
Hur menar du nu? Jag frågar, eftersom jag umgåtts och umgås med rökare och jag aldrig har märkt att det givit mig färre umgängestillfällen att jag inte röker.

benaciii
2012-08-03, 20:26
Nej. Jag får inte ut någonting av rökning. Det smakar äckligt, luktar vidrigt och ger mig ingenting förutom eventuellt cancer och en tom plånbok.

Spartansk
2012-08-03, 20:28
Hur menar du nu? Jag frågar, eftersom jag umgåtts och umgås med rökare och jag aldrig har märkt att det givit mig färre umgängestillfällen att jag inte röker.

Jag menar att det känns lite fel att gå ut på rökrast när de andra på jobbet gör det, om man inte själv röker. Fast går går det väl.

KalleTeodor
2012-08-03, 20:30
Feströker måste va det konstigaste som finns. Jag röker inte jag feströker... OKEJ!?!?!

Jag dricker inte, jag festdricker bara!

King Grub
2012-08-03, 20:30
Är det verkligen på rökrasterna ens sociala liv grundas eller utvecklas?

Jeneric
2012-08-03, 20:31
Trodde det bara var tjejer som rökte nu för tiden.

Gpajpen
2012-08-03, 20:31
Livet känns meningslöst när man inte röker. Den råa vardagen underlättas helt enkelt extremt mycket av att röka. Lättar på trycket. Gånger jag slutat röka helt har det varit ett initial high helt sjukt högt, lyckorus oövervinnlighet etc. Men efter en tid kommer en djupgående dipp i gränslandet till depression, känner inte nån glädje i livet, kan gå utan att skratta i månader. Tragiskt.
Började röka när jag var 15 och är idag 24. Har varit rökfri flera gånger i olika längd (veckor,månader,år).


"hAhA då är ju ditt liv meningslöst om du måste röka för att det ska ha nån mening gahaha"

Ja men så kan det nog vara. Det är ett av få nöjen jag unnar mig jämfört med många andra. Ända tills jag hittar nått så starkt/meningsfullt i livet att jag inte måste ha cigg för att stå ut.

Spartansk
2012-08-03, 20:31
Är det verkligen på rökrasterna ens sociala liv grundas eller utvecklas?

På jobbet, ja.

Latissimus Dorsi
2012-08-03, 20:31
Aldrig rökt en enda cigarett, kommer aldrig att göra.

Fyllot
2012-08-03, 20:31
Feströker måste va det konstigaste som finns. Jag röker inte jag feströker... OKEJ!?!?!

Jag dricker inte, jag festdricker bara!

Det är väl inget konstigt?

Finns dom som bara dricker på midsommar och nyår.

Frantic
2012-08-03, 20:33
Nej verkligen inte. Hatar doften av rök, hatar rökare som befinner sig i min närhet och blåser i min riktning.


Jag håller med. Lägg dessutom till det mångmiljonbelopp det krävs för att städa upp efter idioterna. Jag förstår inte hur så många rökare bara kan slänga fimpar på backen. De som röker är helt enkelt korkade.

Hemi
2012-08-03, 20:37
Rökte mest på rastplatser och färjor runt om i Europa förut, samt som arbetare i lastbil vid pauser. Svårt att låta bli i ens egen road movie då cigaretter både lugnar och piggnar till, men nu, aldrig, äckligt, farligt. Har alltid en massa Coca cola eller vatten i bakluckan med istället.

Kischen
2012-08-03, 20:38
Trodde det bara var tjejer som rökte nu för tiden.

Jag är med dig, omanligt att röka och skabbigt med tjejer som gör det cofffee

hidden
2012-08-03, 20:40
Jag är med dig, omanligt att röka och skabbigt med tjejer som gör det cofffee

http://static.flickr.com/117/260043482_9c6c4d2c09_o.gif

Tolkia
2012-08-03, 20:40
På jobbet, ja.
Vad jobbar du med?

Spartansk
2012-08-03, 20:41
Vad jobbar du med?

Telefonintervjuare.

TREX
2012-08-03, 20:42
Nej och jag tycker det borde förbjudas.

Kischen
2012-08-03, 20:42
http://static.flickr.com/117/260043482_9c6c4d2c09_o.gif

Du är 19, då tyckte man det var coolt.

hidden
2012-08-03, 20:48
Du är 19, då tyckte man det var coolt.

Generellt sätt så diggar jag ej rökare :) Men undantaget är mig när jag har druckit lite och någon bjuder mig på något finare än en cigarett.


Åtminstone är jag ärlig också. Sen är det hög mysfaktor på cigariller.

Rusk
2012-08-03, 20:51
Livet känns meningslöst när man inte röker. Den råa vardagen underlättas helt enkelt extremt mycket av att röka. Lättar på trycket. Gånger jag slutat röka helt har det varit ett initial high helt sjukt högt, lyckorus oövervinnlighet etc. Men efter en tid kommer en djupgående dipp i gränslandet till depression, känner inte nån glädje i livet, kan gå utan att skratta i månader. Tragiskt.
Började röka när jag var 15 och är idag 24. Har varit rökfri flera gånger i olika längd (veckor,månader,år).


"hAhA då är ju ditt liv meningslöst om du måste röka för att det ska ha nån mening gahaha"

Ja men så kan det nog vara. Det är ett av få nöjen jag unnar mig jämfört med många andra. Ända tills jag hittar nått så starkt/meningsfullt i livet att jag inte måste ha cigg för att stå ut.

Känner igen mig, dom gånger jag försökt lägga snuset på hyllan så blir man bra deppig, som om någon tagit ens livsgnista.
Det jobbigaste är dock dom fysiska symptomen jag får när nikotinet går ur kroppen, fyfan vad dåligt jag mår under dom dagarna.

Amöban
2012-08-03, 20:58
Livet känns meningslöst när man inte röker. Den råa vardagen underlättas helt enkelt extremt mycket av att röka. Lättar på trycket. Gånger jag slutat röka helt har det varit ett initial high helt sjukt högt, lyckorus oövervinnlighet etc. Men efter en tid kommer en djupgående dipp i gränslandet till depression, känner inte nån glädje i livet, kan gå utan att skratta i månader. Tragiskt.
Började röka när jag var 15 och är idag 24. Har varit rökfri flera gånger i olika längd (veckor,månader,år).


"hAhA då är ju ditt liv meningslöst om du måste röka för att det ska ha nån mening gahaha"

Ja men så kan det nog vara. Det är ett av få nöjen jag unnar mig jämfört med många andra. Ända tills jag hittar nått så starkt/meningsfullt i livet att jag inte måste ha cigg för att stå ut.

Läs Allen Carrs Äntligen ickerökare, den hjälpte mig att vända precis sådana här tankar till ett nytt synsätt på cigaretter och livet. Det finns en mening även utan cigaretter. Har inget konkret som kan fylla tomrummet, men det går att få känslan av meningsfullhet i livet utan cigg. Tomrummet krymper av sig själv. :)

Gpajpen
2012-08-03, 21:01
Känner igen mig, dom gånger jag försökt lägga snuset på hyllan så blir man bra deppig, som om någon tagit ens livsgnista.
Det jobbigaste är dock dom fysiska symptomen jag får när nikotinet går ur kroppen, fyfan vad dåligt jag mår under dom dagarna.

Jag har faktiskt inte märkt av några symptom alls nån av gångerna jag slutat, förutom övermycket energi och "inte vilja sitta still". Men det kanske kommer från lyckoruset jag får. Och då röker jag alltid snitt ett paket om dagen. Ofta mer i besvärliga perioder.

Gpajpen
2012-08-03, 21:08
Läs Allen Carrs Äntligen ickerökare, den hjälpte mig att vända precis sådana här tankar till ett nytt synsätt på cigaretter och livet. Det finns en mening även utan cigaretter. Har inget konkret som kan fylla tomrummet, men det går att få känslan av meningsfullhet i livet utan cigg. Tomrummet krymper av sig själv. :)

Har aldrig läst nå sluta-röka material eller liknande, heller aldrig trappat ned eller använt nikotinplåster eller liknande, utan bara slutat helt jävla tvärt efter jag laddat psykiskt några dagar. Men det kanske kan hjälpa för att hålla sig rökfri vad vet jag. Grejen är att varje gång jag börjat igen har det hänt nånting som gör att jag direkt åkt och köpt för att lindra måendet, sen suttit och kedjerökt och sorterat tankar. Typ tog slut med tjejen, sånna saker.
Tror jag röker av en annorlunda anledning än dom flesta, inte för att jag är beroende utan för att trycka bort ångest. Har annorlunda rökstil också. Kan gå utan 5 timmar för att sen poppa 5st på rad t.ex.

Rusk
2012-08-03, 21:09
Jag har faktiskt inte märkt av några symptom alls nån av gångerna jag slutat, förutom övermycket energi och "inte vilja sitta still". Men det kanske kommer från lyckoruset jag får. Och då röker jag alltid snitt ett paket om dagen. Ofta mer i besvärliga perioder.

Är väll rätt individuellt men sen innehåller ju snus bra mycket mer nikotin än cigaretter.
Dom symtom jag upplever är ->

Sega ögon, känns som att dom inte hänger med
Yrsel
Frossa
Sömnsvårigheter
ångest
Koordinationsproblem
Irritation

Har bara lyckats hålla upp 3 dagar sen har jag inte orkat med det mer.
Skulle det dock göras en studie på hur snus påverkar proteinsyntesen som det har gjorts för cigaretter och den visar liknande resultat så skulle jag låst in mig själv i ett rum och svalt nyckeln tills jag är fri från symtomen :d

rubusvulvan
2012-08-03, 21:09
Rökare är vidriga

KalleTeodor
2012-08-03, 21:17
Det är väl inget konstigt?

Finns dom som bara dricker på midsommar och nyår.

med din avatar så förstår jag ditt svar.

312
2012-08-03, 21:21
Det försämrar muskeluppbyggnaden kraftigt, dygnet runt.

Gäller det även snus? Om det ej finns studier, vågar du dig på en kvalificerad gissning?

King Grub
2012-08-03, 21:23
1. Vet inte. 2. Finns ej, och "nej".

exevision
2012-08-03, 21:24
Vad är det med rökning som försämrar muskeluppbyggnaden?

King Grub
2012-08-03, 21:26
Oklart.

http://ajpendo.physiology.org/content/293/3/E843.full

Här diskuteras muskulär katabolism av cigarettrökning med genomgång av möjliga orsaker:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1749-6632.2012.06532.x/full

https://springerlink3.metapress.com/content/9239464x12630524/resource-secured/?target=fulltext.html&MUD=MP&sid=2iitjbdypbk5kb2g0sxkezbo&sh=www.springerlink.com

stromming
2012-08-03, 21:26
Vad är det med rökning som försämrar muskeluppbyggnaden?

Kvalificerad gissning: Det har nog att göra med att man inhalerar giftig rök.

Gpajpen
2012-08-03, 21:28
Kvalificerad gissning: Det har nog att göra med att man inhalerar giftig rök.

Försämras proteinsyntesen av att andas in avgaser?

Rikard Jansson
2012-08-03, 21:29
Oklart.

http://ajpendo.physiology.org/content/293/3/E843.full

Här diskuteras muskelnedbrytning av cigarettrökning:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1749-6632.2012.06532.x/full

Hur mycket är kraftigt? snackar vi 1-2% mindre totalt resultat eller i banor som 20-30? Vet att du ogillar att sätta siffror på sånt här men

King Grub
2012-08-03, 21:30
Du har grafer i studien.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif

Mixed-muscle protein fractional synthesis rate (FSR). Values are means ± SE; n = 8 per group.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Skillnaden i proteinsyntes mellan rökare och icke-rökare 0.037%/h jämfört med 0.059%/h. Icke-rökarna nybildade 60% mer muskelprotein än rökarna, dygnet runt.

TREX
2012-08-03, 21:31
Vad är det med rökning som försämrar muskeluppbyggnaden?

Svårt att bygga muskler med lungcancer? Trisst att böja och hosta blod :)

Rusk
2012-08-03, 21:37
Försämras proteinsyntesen av att andas in avgaser?

Avgaser är nog snäppet värre när det kommer till allt, hört talas om kolmonoxidförgiftning?

Gpajpen
2012-08-03, 21:41
Jo men springande punkten var ju tydligen att det var giftig rök. Personligen tror jag det beror på ett eller flera ämnen, eller flera ämnen i kombination, i tobaksröken, som nedreglerar proteinsyntesen. Direkt eller indirekt.

Rikard Jansson
2012-08-03, 21:41
Galet mycket!

Gpajpen
2012-08-03, 21:44
Galet mycket!

Tänk hur awesome man hade varit idag om man aldrig rökt sen första gången man gymma. +5cm armar garanterat.

King Grub
2012-08-03, 21:47
Det handlar inte om styrketräning. Det är en nedreglering av den normala pågående proteinsyntesen.

Gpajpen
2012-08-03, 21:55
Det handlar inte om styrketräning. Det är en nedreglering av den normala pågående proteinsyntesen.
Ok vad innebär då detta? Att man som rökare är allmänt bättre på att vara katabol, alla variabler lika, styrketräning eller ej, mot en icke-rökare?

Spartansk
2012-08-03, 22:01
Ok vad innebär då detta? Att man som rökare är allmänt bättre på att vara katabol, alla variabler lika, styrketräning eller ej, mot en icke-rökare?

Ja.

kEKKZA
2012-08-03, 22:05
Ingen antydan på att nikotinet är boven i det hela? Röker elcigg (inte varianten som ser ut som en cigg) och droppar på en vätska innehållande dels nikotin men även smakämnen som förångas

Gpajpen
2012-08-03, 22:06
Ja.

Så en vilomånad för en rökare bör i teorin resultera i signifikant större muskelförlust än för en icke-rökare?

Spartansk
2012-08-03, 22:07
Så en vilomånad för en rökare bör i teorin resultera i signifikant större muskelförlust än för en icke-rökare?

Ja...

Tjuckot
2012-08-03, 22:09
Man orkar ju helt enkelt mindre. Syresättningen är mer eller mindre konstant försämrad pga all rök. Rökare får mindre syre ut i hela kroppen och ist massor med kolmonoxid, kärlsammandragande nikotin och övriga tusentals ämnen.

Därtill har de en tendens att äta mindre då nikotinet dämpar hungern. Så för lite näring hjälper ju inte muskelbyggandet precis.

Man brukar f.ö prata om 10-15% bättre kondition vid rökstopp utan träning.

Gpajpen
2012-08-03, 22:10
Ja...

Då förstår jag inte vad som var fel med mitt "+5cm armar" inlägg. Även om det var smått överdrivet.

Gpajpen
2012-08-03, 22:14
Man orkar ju helt enkelt mindre. Syresättningen är mer eller mindre konstant försämrad pga all rök. Rökare får mindre syre ut i hela kroppen och ist massor med kolmonoxid, kärlsammandragande nikotin och övriga tusentals ämnen.

Därtill har de en tendens att äta mindre då nikotinet dämpar hungern. Så för lite näring hjälper ju inte muskelbyggandet precis.

Fast nu tror jag du får skilja på sämre kardiovaskulära egenskaper och diverse kcal-intag, mot att något i tobaksröken nedreglerar proteinsyntesen.

312
2012-08-03, 22:19
Gäller det även snus? Om det ej finns studier, vågar du dig på en kvalificerad gissning?

1. Vet inte. 2. Finns ej, och "nej".

Ber om ursäkt för min retardness, men menar du nej som i "nej, jag vågar inte på en gissning" eller menar du nej, som i "nej, tror det bara gäller rökning, inte snusning".

Jag chansar på det sistnämna då du satte citattecken, men jag måste få det bekräftat. :)

King Grub
2012-08-03, 22:20
menar du nej som i "nej, jag vågar inte på en gissning" eller menar du nej, som i "nej, tror det bara gäller rökning, inte snusning".

Ja.

Tjuckot
2012-08-03, 22:21
Fast nu tror jag du får skilja på sämre kardiovaskulära egenskaper och diverse kcal-intag, mot att något i tobaksröken nedreglerar proteinsyntesen.

Ja, men jag pratade inte om proteinsyntes. Jag pratade om.. ja, det jag pratade om :) Försämrar träningen / prestationen.

Sedan orkar man mindre och mindre ju längre man röker (och pga en gissningsvis ökad mängd cigaretter/dag också), skada på kroppen byggs ju på så att säga.

Sarwien
2012-08-03, 22:21
Rökare är vidriga

sanning

exevision
2012-08-03, 22:23
Ja.

hahaha!

312
2012-08-03, 22:25
Ja.

Haha, alltså.. :laugh: Jävla mindfuck.

Ja, på vilket av dem?

Spartansk
2012-08-03, 22:27
Haha, alltså.. :laugh: Jävla mindfuck.

Ja, på vilket av dem?

Han svarade i den ordningen som frågorna dök upp. Det var ju tre frågor i fråge-inlägget.

TREX
2012-08-03, 22:31
Ja.

http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/136/350/Hater.gif

Tolkia
2012-08-03, 22:50
Fast nu tror jag du får skilja på sämre kardiovaskulära egenskaper och diverse kcal-intag, mot att något i tobaksröken nedreglerar proteinsyntesen.
En väldigt enkel sammanfattning är att tobaksrökning är dåligt för nästan precis allt (utom ulcerös kolit). Och det är inte skräckpropaganda utan fakta; öppna vilken patologibok som helst och kolla.

Gpajpen
2012-08-03, 23:06
En väldigt enkel sammanfattning är att tobaksrökning är dåligt för nästan precis allt (utom ulcerös kolit). Och det är inte skräckpropaganda utan fakta; öppna vilken patologibok som helst och kolla.

Citerade du fel person? Är fullt medveten om det du sa och har aldrig ifrågasatt det.

Matsa
2012-08-03, 23:09
Är väll rätt individuellt men sen innehåller ju snus bra mycket mer nikotin än cigaretter.
Dom symtom jag upplever är ->

Sega ögon, känns som att dom inte hänger med
Yrsel
Frossa
Sömnsvårigheter
ångest
Koordinationsproblem
Irritation

Har bara lyckats hålla upp 3 dagar sen har jag inte orkat med det mer.
Skulle det dock göras en studie på hur snus påverkar proteinsyntesen som det har gjorts för cigaretter och den visar liknande resultat så skulle jag låst in mig själv i ett rum och svalt nyckeln tills jag är fri från symtomen :d

Det är 15 månader sedan jag slutade snusa. Innan dess hade jag trappat ned flera gånger och var nere på så lite som 3 snus om dagen, men jag började alltid snusa mer igen. Jag tror att jag innerst inne inte riktigt ville sluta, det blev alltid "men nu när jag snusar så lite är det ju ganska lugnt att fortsätta" och vips så var man uppe på en dosa om dagen igen. :/

När jag verkligen slutade var det helt utan nedtrappning, jag hade en halv dosa kvar och fick en ren jävla impuls att slänga den och sluta. Jag upplevde inga symptom alls, konstigt nog eftersom jag hade snusat i över 15 år och periodvis riktigt mycket.

Jag har ingen egentlig poäng men kämpa på och fortsätt att försöka sluta så lyckas du nog så småningom. Om du verkligen vill förstås.

Tjuckot
2012-08-03, 23:31
Värsta nikotinabstinensen brukar minska efter 3-4 dagar ungefär. Efter 3v är det oftast ganska lugnt, det som kommer därefter är mer psykologiskt.

glhf
2012-08-04, 00:01
Dock röker ju svenskar inte särskilt mycket jämfört med vad folk i andra länder gör.

Alexton
2012-08-04, 00:31
Jag röker inte, brukade snusa men när sambon var inlagd på sjukhuset så slutade jag snusa för att visa sympati med hennes lidande : /

Tompann
2012-08-04, 00:59
Jag menar att det känns lite fel att gå ut på rökrast när de andra på jobbet gör det, om man inte själv röker. Fast går går det väl.

Dessutom som att träffa vissa vänner över en cigg på det.

Går oftast ut och tar en cigg med närboende polare om kvällarna. Det brukar vara i 10min. Oavsett hur lätt det hade gått att ringa och säga ''Hej, ska vi ses så jag kan titta på dig när du röker'' så hade folk ändå tyckt att jag var efterhängsen om jag sa det.

strikt
2012-08-04, 01:21
Dessutom som att träffa vissa vänner över en cigg på det.

Går oftast ut och tar en cigg med närboende polare om kvällarna. Det brukar vara i 10min. Oavsett hur lätt det hade gått att ringa och säga ''Hej, ska vi ses så jag kan titta på dig när du röker'' så hade folk ändå tyckt att jag var efterhängsen om jag sa det.

Testa en kopp te eller liknande nästa gång, eller en frukt kanske!

Tompann
2012-08-04, 01:45
Testa en kopp te eller liknande nästa gång, eller en frukt kanske!

Finns tyvärr inget behov av att gå ut för en frukt eller en kopp te. Du förstår säkert vad jag menar.

Spartansk
2012-08-04, 06:58
Dessutom som att träffa vissa vänner över en cigg på det.

Går oftast ut och tar en cigg med närboende polare om kvällarna. Det brukar vara i 10min. Oavsett hur lätt det hade gått att ringa och säga ''Hej, ska vi ses så jag kan titta på dig när du röker'' så hade folk ändå tyckt att jag var efterhängsen om jag sa det.

Ja.

1684_
2012-08-04, 07:49
Nej (fina flickor gör de inte ;) skämt ) Nä men jag har aldrig testat heller å kommer inte göra. Om andra vill röka, så visst, men inte inomhus i min närhet helst.

filmjölk
2012-08-04, 08:01
Jag snusar lössnus, det är extremt coolt. Jag började när jag var 12, nu har jag snusat i 22 år. Pga detta har jag aldrig haft ett hål i tänderna.

Tjuckot
2012-08-04, 08:36
Jag snusar lössnus, det är extremt coolt. Jag började när jag var 12, nu har jag snusat i 22 år. Pga detta har jag aldrig haft ett hål i tänderna.

Dom flesta brukar tycka att det jobbiga med snus är beroendet, att vara styrd av snuset på olika sätt, pengar och att man vill vara en bättre förebild. Vad tänker du kring sånt?

Olegh
2012-08-04, 08:40
Nej, har aldrig ens testat.

Jockefoten
2012-08-04, 08:44
Nej, har aldrig ens testat.

+1

Dock testat snus två gånger.

exor
2012-08-04, 08:45
Aldrig testat snus eller cigg. Dricker inte kaffe eller alkohol heller.

mangemani
2012-08-04, 08:47
rökte då jag gick i gymnasiet och nått år efter det.
sen slutade jag och höll upp i 5 år, men så fick jag ett utomhus jobb och fick då en väldigt dum ide, att bara för att jag hade ett jobb som var utomhus, så kunde jag ju börja röka igen.
men efter det så la jag av och har inte rört skiten sen dess, vilket är nått år tillbaks nu och kommer aldrig att börja igen, visst, det är en avkopplande känsla då man röker, men hua, vilken ofräsh och icke hälsosam känsla man får i kroppen varje gång man tänder en.

Spartansk
2012-08-04, 09:05
Jag snusar lössnus, det är extremt coolt. Jag började när jag var 12, nu har jag snusat i 22 år. Pga detta har jag aldrig haft ett hål i tänderna.

Har aldrig snusat och har haft massor hål... Frågan är vad som hade varit dyrast, 15 års snusande eller alla mina tandläkarräkningar... Hmm...

Lychgate
2012-08-04, 09:33
Har trappat ner ett tag undermedvetet och nu är det lika bra att sluta helt. Blir mest att man vill ta en cigg när man är uttråkad eller har 5-10 min att vänta på något. :smash:

gratefuldead
2012-08-04, 10:42
Nej. Jag rökte förut och det blev oerhört mycket tyngre att träna. Absolut inte värt det.

Kalle Axelsson
2012-08-04, 11:01
Ja jag röker. Nej jag tycker inte att det är coolt... Har aldrig rökt för den sakens skull.

Och ja jag skiter i alla eventuella negativa effekter..

Oxe
2012-08-04, 11:24
Skall man prata träningsrelaterat så röker de flesta som jag tränar/tränat med, vissa var periodare och feströkte samt under sina tävlingsdieter sen var dom andra rökare på heltid

Chaan
2012-08-04, 12:00
Sängrökning är otrevligt. Det är okontrollerade självmordsförsök med stor risk att drabba andra, precis som vansinneskörning i trafiken (oavsett om det beror på droger, fylla, trötthet eller bara vansinne)

Annars gillade jag smaken på min första flickvän. Hon rökte Marlboro och gula Blend.

Själv lyckas jag inte bli beroende av något, men sockrat svart té var på håret en gång när jag jobbade på ett kontor 1997 och behövde vakna till på morgonen. Folk är ju vansinniga och började ringa halv nio.

Rökte sist gjorde jag i Hong Kong 1996 men det var hasch. Det var kul några gånger men inget för mig kom jag på.:booty: Dock var det viktigt för min musikaliska utveckling!! På hasch kunde jag redan då urskilja ett enskilt instrument i en orkester, under en längre tid (en låt). IRL tog det många år innan jag kom dithän, men är där nu. (Se min tråd om falskspel i dyra musikproduktioner.)

Baan
2012-08-04, 12:03
Nej

ChuckTesta
2012-08-04, 12:27
Feströker måste va det konstigaste som finns. Jag röker inte jag feströker... OKEJ!?!?!

Jag dricker inte, jag festdricker bara!

Om man röker när man är på krogen, feströker man inte då? Eller är man en rökare?

Akada
2012-08-04, 12:43
Har trappat ner ett tag undermedvetet och nu är det lika bra att sluta helt. Blir mest att man vill ta en cigg när man är uttråkad eller har 5-10 min att vänta på något. :smash:
Hur länge och hur mycket har du rökt?

Eddie Vedder
2012-08-04, 13:52
Skall man prata träningsrelaterat så röker de flesta som jag tränar/tränat med, vissa var periodare och feströkte samt under sina tävlingsdieter sen var dom andra rökare på heltid

När jag varit på SM i byggning och på Luciapokalen så är faktiskt en av mina reaktioner att "Shit vad det röks bland fitnessfolk, det trodde jag inte!" :)

Spartansk
2012-08-04, 13:57
När jag varit på SM i byggning och på Luciapokalen så är faktiskt en av mina reaktioner att "Shit vad det röks bland fitnessfolk, det trodde jag inte!" :)

Knasigt, med tanke på hur de optimerar allt annat.

Oxe
2012-08-04, 15:02
Nja rökning är aptitdämpande och skall höja ämnesomsättningen inte så konstigt att man tar till hjälp när man skall ner till den nivån som dom går

Lasse Kongo
2012-08-04, 15:52
Nja rökning är aptitdämpande och skall höja ämnesomsättningen inte så konstigt att man tar till hjälp när man skall ner till den nivån som dom går

Haha ja fyfan, blodiga fimpar i askkopparna utanför byggartävlingar har man sett ett par ggr.

Spartansk
2012-08-04, 16:02
Haha ja fyfan, blodiga fimpar i askkopparna utanför byggartävlingar har man sett ett par ggr.

Blodiga?

Lasse Kongo
2012-08-04, 16:55
Blodiga?

Yepp, guess why?

Spartansk
2012-08-04, 19:34
Yepp, guess why?

Jag fattar ärligt talat inte varför. De blöder om läpparna, för de har spruckit pga vätskebrist?

Ganymedes
2012-08-04, 19:44
Nej, jag är frisk.

Lasse Kongo
2012-08-04, 20:41
Jag fattar ärligt talat inte varför. De blöder om läpparna, för de har spruckit pga vätskebrist?

Du fattar ju visst!

Kåla
2012-08-05, 08:51
Grub, du nämnde att det försämrar muskeluppbyggningen? Har jag aldrig hört! Var det ett skämt?
Hade ju isåfall varit tillräckligt för mig, att de försämrar kondition är inte riktigt tillräckligt (inte cancer heller). Känner igen mig i de någon nämnde om tomheten när man inte rökt.
Men det blir ett par om dagen, innan träning, efter träning, i bilen påväg till jobb etc. Ganska vidrigt

isterbuk
2012-08-05, 09:33
Nej.

King Grub
2012-08-05, 09:34
Grub, du nämnde att det försämrar muskeluppbyggningen? Har jag aldrig hört! Var det ett skämt?

Ja, jag skrev studien och reviewartiklarna innan jag postade inlägget och laddade upp dom för att driva med dig.

Röda Björnen
2012-08-05, 09:41
Rökning är en av de saker som dödar mest folk varje år. Det är dåligt för hälsan, andras hälsa, muskeluppbyggnad, leder till ett kortare liv [för många, dock inte 100%]...

Nej jag röker inte.

MVH

filmjölk
2012-08-05, 10:58
Dom flesta brukar tycka att det jobbiga med snus är beroendet, att vara styrd av snuset på olika sätt, pengar och att man vill vara en bättre förebild. Vad tänker du kring sånt?

Det är jobbigt att vara beroende av, det är dyrt och jag hoppas att min son inte börjar snusa. Nu kommer jag vara lite fånig med, men snus är en del av min identitet med, jag känner mig härligt Svensk working-class hero med prilla och lätt dialekt :/

Tjuckot
2012-08-09, 08:59
Rökning är en av de saker som dödar mest folk varje år. Det är dåligt för hälsan, andras hälsa, muskeluppbyggnad, leder till ett kortare liv [för många, dock inte 100%]...

Nej jag röker inte.

MVH

Varannan dör i förtid, var fjärde dör i medelåldern plus att det ger ett antal år av ohälsa innan döden.

Det är jobbigt att vara beroende av, det är dyrt och jag hoppas att min son inte börjar snusa. Nu kommer jag vara lite fånig med, men snus är en del av min identitet med, jag känner mig härligt Svensk working-class hero med prilla och lätt dialekt :/

Det är lite sådär det brukar se ut faktiskt. Vad är fördelar/nackdelar med att snusa och vad skulle fördelar/nackdelar vara med att sluta? För att leka lite avvänjare.. :)

Väldigt många identifierar sig som "snusare" eller "rökare", det kan bli lite "vem är jag?" vid ett tobaksstopp. Inget konstigt alls faktiskt.. Svaret brukar faktiskt ofta vara att du fortfarande är filmjölk, men lite rikare, mer hälosammare och ett bättre föredömme m.m :)

Chrbo
2012-08-09, 09:11
Verkligen inte. Aldrig tagit ett enda bloss.
Möjligen en period av lite passivrökning i jobbets fikarum för ~12 år sedan.

+1. Passiv rökning är det enda jag har utsatt min kropp för och jag har inte för avsikt att ändra på det. Vad är det för coolt med att riskera att dö i förtid och att dessutom förpesta för sin omgivning?

Grahn
2012-08-09, 09:20
+1. Passiv rökning är det enda jag har utsatt min kropp för och jag har inte för avsikt att ändra på det. Vad är det för coolt med att riskera att dö i förtid och att dessutom förpesta för sin omgivning?

Att göra det coolt att röka var ju något som det lagts ned rätt mycket arbete på från producenternas sida, som alla andra moden skapar det en bild av någon som folk vill identifiera sig med och därför kopierar det denne gör.

Just nu verkar det vara en tråkig trend hos unga tjejer att röka för att hålla vikten dock så motivationen verkar ha förändrats.

Spartansk
2012-08-09, 09:27
+1. Passiv rökning är det enda jag har utsatt min kropp för och jag har inte för avsikt att ändra på det. Vad är det för coolt med att riskera att dö i förtid och att dessutom förpesta för sin omgivning?

Det finns en väldigt stark koppling mellan "coolt" och "skadligt". Att använda cykelhjälm är töntigt, att inte använda det är coolt. Att vara kriminell är coolt. Att vara elak är coolt. Att supa mycket är coolt. Att plugga är töntigt, att strunta i att plugga är coolt. Att hålla för öronen eller använda öronproppar är töntigt, att stoiskt stå bredvid högtalaren på discot och låta tinnitusen växa sig starkare för varje sekund som en riktig karlakarl är coolt.

Juxta
2012-08-09, 09:43
På tal om rökning så har ju Jim Krantz tagit några jävligt snygga Marlboro Man-bilder:

http://www.gosee.de/images/content2/jk5.jpg

http://dossierjournal.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/adamkimmel.jpg

http://www.wwd.com/images/processed/wwd/2009/06/23/web/kimmel-scoop/portrait/01-large/kimmel.jpg

http://www.modemonline.com/img/_upload/article/753/normal.jpg

http://leoadambiga.files.wordpress.com/2011/10/jkbishp-d2a_0a12209-copy.jpeg

Tjuckot
2012-08-09, 09:45
Det finns en väldigt stark koppling mellan "coolt" och "skadligt". Att använda cykelhjälm är töntigt, att inte använda det är coolt. Att vara kriminell är coolt. Att vara elak är coolt. Att supa mycket är coolt. Att plugga är töntigt, att strunta i att plugga är coolt. Att hålla för öronen eller använda öronproppar är töntigt, att stoiskt stå bredvid högtalaren på discot och låta tinnitusen växa sig starkare för varje sekund som en riktig karlakarl är coolt.

Jo, men det har ju inte "råkat" bli så att rökning/snusning kan uppfattas som "coolt" el. dylikt. Det är ju medveten marknadsföring från tobaksbolag. På samma sätt som man har olika varianter av "light" ciggaretter som ska verka mindre farliga. Marknadsföring, marknadsföring..köp och dö :)

Snuset höll f.ö på att läggas ner där någonstans på.. nu minns jag inte om det var mitten på 60- eller -70talet. Men med ny marknadsföring "räddade" man det.

Zorban
2012-08-09, 10:14
Det är lite sådär det brukar se ut faktiskt. Vad är fördelar/nackdelar med att snusa och vad skulle fördelar/nackdelar vara med att sluta? För att leka lite avvänjare.. :)

Nackdelarna är att det är gott och roligt. Alla dryga och tråkiga situationer kan förbättras genom att ta en snus. Sen har man givetvis de speciella snusen (på morgonen, till ölen, efter maten) som förgyller livet. När man slutar blir det grått och trist. Folk som aldrig har snusat har aldrig varit lika lyckliga som dom som snusar.

Typ :)

Tjuckot
2012-08-09, 10:26
Nackdelarna är att det är gott och roligt. Alla dryga och tråkiga situationer kan förbättras genom att ta en snus. Sen har man givetvis de speciella snusen (på morgonen, till ölen, efter maten) som förgyller livet. När man slutar blir det grått och trist. Folk som aldrig har snusat har aldrig varit lika lyckliga som dom som snusar.

Typ :)

Ja, och allt det där förklaras genom ett nikotinberoende som påverkar belöningscentrumen i hjärnan :) När man inte får sitt nikotin får man abstinens som lindras när man sedan får det. Det kan därför upplevas ganska hemskt att vara utan snus. Vardagen kan kännas grå och trist samt kroppen fungerar dåligt. Men detta är kopplat till nikotinberoende och är en övergående abstinensfas. Personer som slutar snusa / röka mår oftast mycket bättre än före när de fortfarande rökte/snusade.

F.ö mycket vanligt att det känns grått och trist när man slutar, men att detta sedan försvinner och man mår mycket bättre när hjärnan börjar fungera utan mer normalt, dvs utan nikotinreceptorer som bråkar.

Vill inte leka besserwisser egentligen.. alla får göra som dom vill :) Men jag försöker bara förklara lite mekanismer bakom som gör att man kan uppleva det på det sättet du beskriver.

Spartansk
2012-08-09, 10:29
Snus blir man ju faktiskt pigg av också, iaf lössnus. Inte långvarigt kanske, men ändå. Jag har testat lössnus en enda gång, och jag fick en jädra energikick. Kan tänka mig att det kan vara bra inför en maxning på gymmet, t ex.

Chrulle
2012-08-09, 10:32
Jag både snusar och röker, har planer på att sluta röka, men jag tar en sak i taget, ner 20-25kg först, sen sluta röka. Båda går, men det blir så mycket jobbigare.

Tjuckot
2012-08-09, 10:32
Snus blir man ju faktiskt pigg av också, iaf lössnus. Inte långvarigt kanske, men ändå. Jag har testat lössnus en enda gång, och jag fick en jädra energikick. Kan tänka mig att det kan vara bra inför en maxning på gymmet, t ex.

Haha, jag skulle vilja se en icke-nikotinist ta en snus före marklyftsmaxningen :D 50 spänn på kaskadspya, hehe. Nikotin är ju ett nervgift som innan man vant sig kan orsaka illamående, yrsel och liknande effekter. Därmed känns det inte som en jättebra idé :) Men samma gäller inte för en snusare såklart, är nikotinnivåerna låga så presterar de säkert bättre med en snus inne, eftersom de inte behöver bråka med abstinens (trött, okoncenterad, stressad osv).

Juxta
2012-08-09, 10:35
Ja, fyfan. Jag har provat snus 2 ggr i mitt liv. Båda gångerna trodde jag att jag skulle svimma.

Spartansk
2012-08-09, 10:35
Haha, jag skulle vilja se en icke-nikotinist ta en snus före marklyftsmaxningen :D 50 spänn på kaskadspya, hehe. Nikotin är ju ett nervgift som innan man vant sig kan orsaka illamående, yrsel och liknande effekter. Därmed känns det inte som en jättebra idé :) Men samma gäller inte för en snusare såklart, är nikotinnivåerna låga så presterar de säkert bättre med en snus inne, eftersom de inte behöver bråka med abstinens (trött, okoncenterad, stressad osv).

Jag tycks vara unik på det sättet att jag inte mår illa av snus, trots att jag inte är snusare. :cool: Känns som att alla andra spyr första gången.

Zorban
2012-08-09, 10:36
Ja, och allt det där förklaras genom ett nikotinberoende som påverkar belöningscentrumen i hjärnan :) När man inte får sitt nikotin får man abstinens som lindras när man sedan får det. Det kan därför upplevas ganska hemskt att vara utan snus. Vardagen kan kännas grå och trist samt kroppen fungerar dåligt. Men detta är kopplat till nikotinberoende och är en övergående abstinensfas. Personer som slutar snusa / röka mår oftast mycket bättre än före när de fortfarande rökte/snusade.

F.ö mycket vanligt att det känns grått och trist när man slutar, men att detta sedan försvinner och man mår mycket bättre när hjärnan börjar fungera utan mer normalt, dvs utan nikotinreceptorer som bråkar.

Vill inte leka besserwisser egentligen.. alla får göra som dom vill :) Men jag försöker bara förklara lite mekanismer bakom som gör att man kan uppleva det på det sättet du beskriver.
Hehe jag är fullt medveten och påläst om vad som händer med kroppen. Jag jämför med mig hur jag mådde när jag snusade, jämfört med hur jag mådde innan jag hade börjat, för lääänge sen. Och jag hävdar fortfarande att jag mådde bättre som snusare.

Sen är det inte så deprimerande som jag fick det att låta såklart. Jag är helt fri från nikotin nu och har egentligen inget sug efter att ta en snus. Däremot känner jag ofta i dryga situationer att det vore skönt att ta en snus och koppla av. På samma sätt som det kan vara skönt med ett glas alkohol när man vill koppla av.

Anton Fräs
2012-08-09, 10:41
Har feströkt tidigare, slutat med det. Idioti.

Tjuckot
2012-08-09, 10:42
Ja, fyfan. Jag har provat snus 2 ggr i mitt liv. Båda gångerna trodde jag att jag skulle svimma.

Ditto, typ.

Jag tycks vara unik på det sättet att jag inte mår illa av snus, trots att jag inte är snusare. :cool: Känns som att alla andra spyr första gången.

Vem vet :) Röker du?

Hehe jag är fullt medveten och påläst om vad som händer med kroppen. Jag jämför med mig hur jag mådde när jag snusade, jämfört med hur jag mådde innan jag hade börjat, för lääänge sen. Och jag hävdar fortfarande att jag mådde bättre som snusare.

Sen är det inte så deprimerande som jag fick det att låta såklart. Jag är helt fri från nikotin nu och har egentligen inget sug efter att ta en snus. Däremot känner jag ofta i dryga situationer att det vore skönt att ta en snus och koppla av. På samma sätt som det kan vara skönt med ett glas alkohol när man vill koppla av.

Jag förstår! :) För många som slutat är det vanligt att man har en liten romantiserande bild av hur det var att snusa/röka. E.x man tänker tillbaka på de där "fina" vid dom där "härliga" tillfällena. Men hur många var dom e.g? Alla andra som inte var lika roliga då?

Dock skulle det inte fungera på samma sätt som med alkohol. Skulle du som nikotinfri nu ta en snus skulle du antagligen inte "njuta" av den, eftersom dina niktoinreceptorer är vilande. Du skulle antagligen få någon biverkning som jag nämnde ovan. Alkohol däremot behöver man inte på samma sätt ha jobbat upp någon form av beroende av för att kunna njuta av det! Alkohol kan man dricka säg, en gång om året och kunna njuta av medan snus en gång om året vore en mindre trevlig upplevelse.. :)

Usch, känns som jag föreläser.. men men :)

Spartansk
2012-08-09, 10:42
Vem vet :) Röker du?


Nix!

Tjuckot
2012-08-09, 10:42
Har feströkt tidigare, slutat med det. Idioti.

Good for you! :)

Supermicke
2012-08-09, 10:44
0bALh0DDbSQ

haha.. jag har aldrig provat lössnus tho :P palla

ducedo
2012-08-09, 10:52
Finns det något värre än en lägenhet som luktar rök flera gånger i veckan p.g.a. att grannen har en dödsönskan?

Zorban
2012-08-09, 10:55
Jag förstår! :) För många som slutat är det vanligt att man har en liten romantiserande bild av hur det var att snusa/röka. E.x man tänker tillbaka på de där "fina" vid dom där "härliga" tillfällena. Men hur många var dom e.g? Alla andra som inte var lika roliga då?

Nej, jag tycker nackdelarna var fler än fördelarna (dåligt för ekonomin och ofrächt). Men för välbefinnandet var det bra, annars hade man väl inte börjat snusa. Och som du säger var det givetvis inte bara fina tillfällen. Det fanns fina tillfällen, och det fanns "vanliga" tillfällen. Men inga tillfällen som man mådde sämre av :) Jag njöt av min första snus och därför fortsatte jag. Dock en annan sorts njutning i form av ett starkare rus.

Tricklew
2012-08-09, 10:58
Finns det något värre än en lägenhet som luktar rök flera gånger i veckan p.g.a. att grannen har en dödsönskan?

Ja, mord tex.


phone

ducedo
2012-08-09, 11:24
Ja, mord tex.

Tja, utgången blir densamma men möjligt att passiv rökning bör falla under dråp.

Tompann
2012-08-09, 11:45
Tja, utgången blir densamma men möjligt att passiv rökning bör falla under dråp.

Sen bör dumma personer bli fällda för dödshjälp då de får mig att vilja ta livet av mig ibland.

loadout
2012-08-09, 15:32
Rökning är precis som alkohol ett socialt glidmedel. Dock är rökning en del av att vara WT.

WT att röka? Är du dum i hela huvudet? Kan du förklara varför? Och nej, jag röker inte.

Spartansk
2012-08-09, 15:35
WT att röka? Är du dum i hela huvudet? Kan du förklara varför? Och nej, jag röker inte.

Nog för att alla som röker inte är WT, men rökning ingår definitivt i WT-paketet. Det är inte många WT:are som inte röker.

ChuckTesta
2012-08-09, 16:52
WT att röka? Är du dum i hela huvudet? Kan du förklara varför? Och nej, jag röker inte.

Haha va? Måste du ha en förklaring till varför det är wt att röka?

Tjuckot
2012-08-09, 18:29
Nog för att "wt" är ett ganska löjligt och urvattnat internetbegrepp (tycker varenda svensson passar in på vad detta nu än ska vara). Men de som röker mest är personer med låg utbildning, låg lön, arbetslösa, osv. Det kan man ju tolka som man vill.

gustafffsson
2012-08-09, 18:43
har aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv :)

loadout
2012-08-09, 19:31
Haha va? Måste du ha en förklaring till varför det är wt att röka?

Ja, det vore kul att veta varför det är "WT". För att det luktar illa? Är ohygieniskt?

Hemi
2012-08-09, 19:35
Om "WT" har någonting att göra med originaltermen så ser jag själv folk som åtminståne delar område med säsongarbetande bondkillar i trailers speciellt i midwest, USA. Och jo, de kan vara konservativa med många saker med inte när det gäller tobak. ;)

Rikard Jansson
2012-08-09, 19:38
Fortfarande snus-sugen 4 månader efter att jag slutade, varje dag. Om det blir som för Fordon att det sitter i år efter år så tänker jag börja igen. Ger det 20 månader fr.o.m. nu

Loccii
2012-08-09, 19:42
Fortfarande snus-sugen 4 månader efter att jag slutade, varje dag. Om det blir som för Fordon att det sitter i år efter år så tänker jag börja igen. Ger det 20 månader fr.o.m. nu

Samma här. helt jävla sjuk

Loccii
2012-08-09, 19:43
Nog för att "wt" är ett ganska löjligt och urvattnat internetbegrepp (tycker varenda svensson passar in på vad detta nu än ska vara). Men de som röker mest är personer med låg utbildning, låg lön, arbetslösa, osv. Det kan man ju tolka som man vill.

källa?

Eddie Vedder
2012-08-09, 19:51
Men de som röker mest är personer med låg utbildning, låg lön, arbetslösa, osv. Det kan man ju tolka som man vill.

Till exempel som så att rökning inte längre skulle vara WT om bara "rätt" grupp var de som rökte mest. Om högutbildade och rika skulle vara de som röker mest ja då är det glassigt och en högstatusmarkör. :)

PowPow
2012-08-09, 19:54
Fortfarande snus-sugen 4 månader efter att jag slutade, varje dag. Om det blir som för Fordon att det sitter i år efter år så tänker jag börja igen. Ger det 20 månader fr.o.m. nu

Hehe, det är ganska sjukt egentligen. Var nästan i din sits en gång. Bara tre månader dock. Abstinens och sådant gick över fort. Men när man fortfarande var sugen på en snus efter varje jävla måltid efter tre månader. Det var inte något direkt sug, utan mer ett "fan, det hade varit gott". Inte svårt att låta bli att snusa. Men svårt att göra det flera gånger om dagen. I månader.

Men hoppas att du klarar det!

Rikard Jansson
2012-08-09, 19:59
Jag hoppas det också. Det är dyrt som fan nuförtiden och ingen vill hångla med en nyktra när man har en fet kramsnus inne. Men jävlarimig vad gott det är (det tyckte jag även när jag snusade, så ingen romantisering), främsta anledningen till att jag slutade var att zyzz inspirerade mig, lol

PowPow
2012-08-09, 20:01
Jag antar att det inte är nu jag ska ta upp snus som t.ex. Kaliber, som kostar 150 kr stocken? :d

Rikard Jansson
2012-08-09, 20:03
Hehe. Jag slutade för nåt år sen och började igen när jag fick se sådan billig snus, men det var inte värt det då tycker jag, kaliber osv är inte gott nog. Göteborg Rapé lös och Skruf Lös... om de hade kostat 20kr dosan så hade jag inte tvekat!

Zorban
2012-08-09, 20:05
Jag antar att det inte är nu jag ska ta upp snus som t.ex. Kaliber, som kostar 150 kr stocken? :d
Nu blir jag sugen på att börja igen. Det hade nog dock bara lett till att jag snusar två dosor per dag istället för en :-)

dream_theater_
2012-08-09, 20:13
Jag antar att det inte är nu jag ska ta upp snus som t.ex. Kaliber, som kostar 150 kr stocken? :d

Kallar du det för snus? lol

PowPow
2012-08-09, 20:42
Kallar du det för snus? lol

Ja, vet inte vad jag annars ska kalla det?

dream_theater_
2012-08-09, 20:51
Ja, vet inte vad jag annars ska kalla det?

Nej jag har inte en aning om vad man borde kalla det, men absolut inte snus!

Åsberg
2012-08-09, 20:53
Röka i bilen är ju underbart.

pwnyou
2012-08-09, 21:00
WT att röka? Är du dum i hela huvudet? Kan du förklara varför? Och nej, jag röker inte.Klart som fan att det är WT? Det är ju retarderat att röka, och WT gör retarderade saker.

Samma sak gäller alkoholkonsumtion och snabbmatskonsumtion, naturligtvis.

Googla lite så hittar du hur mycket som helst.

"Cigarette smokers have lower IQs than non-smokers, and the more a person smokes, the lower their IQ, a study in over 20,000 Israeli military recruits suggests."

"The average IQ for a non-smoker was about 101, while the smokers' average was more than seven IQ points lower at about 94, the study determined."

PowPow
2012-08-09, 21:02
Nej jag har inte en aning om vad man borde kalla det, men absolut inte snus!

För att det inte är gott eller? Eller för att det är portionssnus? Vad är snus?

dream_theater_
2012-08-09, 21:15
För att det inte är gott eller? Eller för att det är portionssnus? Vad är snus?

Nej det finns väl riktigt snus som inte heller smakar bra, men de är så fruktansvärt... urvattnade? Visst att de kostar 150:- stocken. Jag provade som tur var att köpa en dosa först. Fick stoppa in tre stycken och kände inget vilket som. Innehåller ju väldigt lite nikotin.

Jag vet inte vilket snus som ger mest för pengarna, men granit ligger nog bra till. Annars är väl general lös favoriten.

PowPow
2012-08-09, 21:22
Nej det finns väl riktigt snus som inte heller smakar bra, men de är så fruktansvärt... urvattnade? Visst att de kostar 150:- stocken. Jag provade som tur var att köpa en dosa först. Fick stoppa in tre stycken och kände inget vilket som. Innehåller ju väldigt lite nikotin.

Jag vet inte vilket snus som ger mest för pengarna, men granit ligger nog bra till. Annars är väl general lös favoriten.

Nu ska jag ju inte på något sätt säga vad du känner. Men mindre nikotin innehåller de inte. Samma nikotinhalt och vikt som general portion (som väl är det vanligaste snuset?). Sen finns det säkert andra sorter som innehåller mer nikotik.

Men jag kan känner igen det. Jag tror det är något psykologiskt. När jag snusar annan snus än jag brukar snusa så känns det inte som att jag får i mig någon nikotin. Kanske för att hjärnan inte sammankopplar smaken med nikotin lika starkt som om det hade varit den snusen man brukar använda.

Tjuckot
2012-08-09, 21:23
Fortfarande snus-sugen 4 månader efter att jag slutade, varje dag. Om det blir som för Fordon att det sitter i år efter år så tänker jag börja igen. Ger det 20 månader fr.o.m. nu

Samma här. helt jävla sjuk

De fysiska abstinensbesvären brukar vara över på ca 1 månad, kan såklart variera. Det som hänger efter är oftast mer psykiska kopplingar, e.x gamla vanor, vänner. Brukar släppa efter ett tag, men första året innehåller ofta ett antal "första gången" tillfällen som man får handskas med :)

Tänker ni lika ofta på snus som säg, första veckan efter snusstopp? Antar att ni varit helt nikotinfria då, har man inte varit det kan man ju dra ut lite på det hela.

Till exempel som så att rökning inte längre skulle vara WT om bara "rätt" grupp var de som rökte mest. Om högutbildade och rika skulle vara de som röker mest ja då är det glassigt och en högstatusmarkör. :)

Ja, cigaretten var från början en lågstatusprodukt. Om jag minns rätt från dagens läsning så kom det ursprungligen från att den fattigare varianten av människor samlade ihop cigarrarbitar och rullade ihop med papper. Sedan har det nog varit lite både och.. om jag minns rätt. Väldigt länge använde man bara cigaretterna till munbloss faktiskt, tills runt 40-talet tror jag det var. Sedan kom de på att man kunde sänka ph-värdet bl.a :)

Nåja. Marknadsföring, marknadsföring.. Boken jag läser nu (se vad läser du nu tråden) innehåller berättar historien om cigaretten och tobaksbolagen, mycket kul läsning :)

Tjuckot
2012-08-09, 21:24
källa?

Bara att kolla runt lite på fhi, can osv. Inget kontroversiellt påstående faktiskt :)

dream_theater_
2012-08-09, 21:26
Nu ska jag ju inte på något sätt säga vad du känner. Men mindre nikotin innehåller de inte. Samma nikotinhalt och vikt som general portion (som väl är det vanligaste snuset?). Sen finns det säkert andra sorter som innehåller mer nikotik.

Men jag kan känner igen det. Jag tror det är något psykologiskt. När jag snusar annan snus än jag brukar snusa så känns det inte som att jag får i mig någon nikotin. Kanske för att hjärnan inte sammankopplar smaken med nikotin lika starkt som om det hade varit den snusen man brukar använda.

Jo men jo? Jag har för mig att jag jämförde med rappe portion, och det var rätt mycket mindre. 16 gram i din, och 21 i rappe! Om jag inte minns helt åt helvete.

Rikard Jansson
2012-08-09, 21:28
Det låter ju fint det du säger Tjuckot men det stämmer inte, inte för mig iaf. Kan bokstavligt talat känna smaken av snus iaf 50% av den vakna tiden och sakna det som attan. Har inga problem med att få för mig att vilja köpa en dosa och snusa, men fan vad jag saknar smaken och känslan. Problemet för mig också med att sluta snusa är att det känns som ett hål där man hade snusen förr, under läppen, som nog kommer ifrån att man såklart snusar hela tiden, till skillnad från rökare. (om de inte kedjeröker konstant då), och det här hålet gnager konstant på ens uppmärksamhet genom att skrika efter snus, ungefär som att gå runt och vara hungrig hela tiden

Akada
2012-08-09, 21:30
Det låter ju fint det du säger Tjuckot men det stämmer inte, inte för mig iaf. Kan bokstavligt talat känna smaken av snus iaf 50% av den vakna tiden och sakna det som attan. Har inga problem med att få för mig att vilja köpa en dosa och snusa, men fan vad jag saknar smaken och känslan. Problemet för mig också med att sluta snusa är att det känns som ett hål där man hade snusen förr, under läppen, som nog kommer ifrån att man såklart snusar hela tiden, till skillnad från rökare. (om de inte kedjeröker konstant då), och det här hålet gnager konstant på ens uppmärksamhet genom att skrika efter snus, ungefär som att gå runt och vara hungrig hela tiden
Har du en snusgrop? Stor, liten?

PowPow
2012-08-09, 21:31
Jo men jo? Jag har för mig att jag jämförde med rappe portion, och det var rätt mycket mindre. 16 gram i din, och 21 i rappe! Om jag inte minns helt åt helvete.

Nope. Enligt deras hemsida: Rape vikt 0,9 g per prilla, nikotinhalt 0,80%. Motsvarande på kaliber är vikt 0,9 g per prilla, nikotinhalt 0,85%. Dock väger det totala innehållet i kaliber 18g istället för Rapes 21,6. Men det beror väl på att det är färre prillor i Kaliber (det hade jag ingen aning om faktiskt, sicka fulingar :d)

Rikard Jansson
2012-08-09, 21:32
Har du en snusgrop? Stor, liten?

mediumish, vet dock inte om den kommit av snus eller om det alltid varit så (mina tänder är lite fukked up så lade den på vänstersidan då den passade där ifrån början)

dream_theater_
2012-08-09, 21:34
Nope. Enligt deras hemsida: Rape vikt 0,9 g per prilla, nikotinhalt 0,80%. Motsvarande på kaliber är vikt 0,9 g per prilla, nikotinhalt 0,85%. Dock väger det totala innehållet i kaliber 18g istället för Rapes 21,6. Men det beror väl på att det är färre prillor i Kaliber (det hade jag ingen aning om faktiskt, sicka fulingar :d)

Jaha, var det så det var. Men som du skriver, så är det alltså.. öö.. 20 %? Mindre i Kaliber. Då blir prisskillnaden inte så stor som man tror!

PowPow
2012-08-09, 21:35
Jaha, var det så det var. Men som du skriver, så är det alltså.. öö.. 20 %? Mindre i Kaliber. Då blir prisskillnaden inte så stor som man tror!

Nej, det är sant. Men snus är det i alla fall :d

PowPow
2012-08-09, 21:37
Men Rikard, testat Nikotinfria snus?

Eller det är kanske bara att dra ut på lidandet?

Akada
2012-08-09, 21:37
mediumish, vet dock inte om den kommit av snus eller om det alltid varit så (mina tänder är lite fukked up så lade den på vänstersidan då den passade där ifrån början)
Okej, funderade lite på om den här känslan att något saknas till viss del kan bero på att man gått ifrån normaltillståndet och förändrat utseendet på tandköttet så att det faktiskt behövs något, t.ex. snusen, för att jämna till det. Provat med att snusa något substitut? Eller maybe nikotintuggummin-/plåster?

dream_theater_
2012-08-09, 21:39
Nej, det är sant. Men snus är det i alla fall :d

Nä, helvete heller. ;)

Rikard Jansson
2012-08-09, 21:42
Men Rikard, testat Nikotinfria snus?

Eller det är kanske bara att dra ut på lidandet?

Okej, funderade lite på om den här känslan att något saknas till viss del kan bero på att man gått ifrån normaltillståndet och förändrat utseendet på tandköttet så att det faktiskt behövs något, t.ex. snusen, för att jämna till det. Provat med att snusa något substitut? Eller maybe nikotintuggummin-/plåster?

tuggummi funkar utmärkt men det är jävla tröttsamt att gå runt med hela tiden, även om man får vita tänder lulz

nikotinfri snus är ju allt det dåliga, dyrt, äckligt säkert, utan nikotinet!

Tjuckot
2012-08-09, 21:46
Det låter ju fint det du säger Tjuckot men det stämmer inte, inte för mig iaf. Kan bokstavligt talat känna smaken av snus iaf 50% av den vakna tiden och sakna det som attan. Har inga problem med att få för mig att vilja köpa en dosa och snusa, men fan vad jag saknar smaken och känslan. Problemet för mig också med att sluta snusa är att det känns som ett hål där man hade snusen förr, under läppen, som nog kommer ifrån att man såklart snusar hela tiden, till skillnad från rökare. (om de inte kedjeröker konstant då), och det här hålet gnager konstant på ens uppmärksamhet genom att skrika efter snus, ungefär som att gå runt och vara hungrig hela tiden

Det orala är ganska vanligt att man känner av. Testa med tuggumin, läkerol, sockerfria saker som distraherar?

mediumish, vet dock inte om den kommit av snus eller om det alltid varit så (mina tänder är lite fukked up så lade den på vänstersidan då den passade där ifrån början)

Vad säger tandläkaren?

Men Rikard, testat Nikotinfria snus?

Eller det är kanske bara att dra ut på lidandet?

Inte att rekomendera, brukar dra ut på det.. Bättre med något som inte är så likt snus.

Okej, funderade lite på om den här känslan att något saknas till viss del kan bero på att man gått ifrån normaltillståndet och förändrat utseendet på tandköttet så att det faktiskt behövs något, t.ex. snusen, för att jämna till det. Provat med att snusa något substitut? Eller maybe nikotintuggummin-/plåster?

Det brukar ofta vara så att man helt enkelt är så otroligt van vid det. Känslan av att ha något under läppen är en trygghet (nikotin förrut, men känslan/minnet av det som trygghet finns kvar).

Helt tobaksfri blir man när man brutit alla gamla vanor och kopplingar till tobak och ersatt dem med nya. Det kan handla från det lilla (inte ta en cigg i väntan på bussen) till det stora (hantera sorg utan cigarett/snus). Som filmjölk var inne på är det också ofta en stor del av ens identitet, något man måste bryta med på flera olika sätt.

Har man varit utan nikotin i 4 månader har man inget fysiskt begär längre, det finns inte kvar. Det är mer om det mentala. Kanske inställningen man hade när man slutade kan påverka, mycket som kan ligga bakom :)

Ganymedes
2012-08-10, 09:48
Röka i bilen är ju underbart.

Det är fan det äckligaste skit jag vet när man ser folk som gör sånt. Menar du allvar?

Grahn
2012-08-10, 09:58
Klart man aldrig blir helt av med det psykologiska behovet, det fanns ju där innan rökningen den finns där efter.

Tjuckot
2012-08-10, 10:15
Klart man aldrig blir helt av med det psykologiska behovet, det fanns ju där innan rökningen den finns där efter.

Hur menar du?

Grahn
2012-08-10, 11:02
Hur menar du?

Något form av behov fick ju en att börja från början, om man slutar senare så betyder det väl inte att man automagiskt förändrats som person så att det behovet inte längre finns. Man associerar väl snarare kraftigare mellan det behovet och just rökning efteråt.

Även efter att ha slutat för massor av år sedan så ter sig ju att ta en cigg ofta som precis lika attraktivt som det var när man var femton. Jag har bara lite mer saker i bagaget som hindrar mig från att börja igen.

Lite så tänker jag :)

tjing
2012-08-10, 11:10
På sistone har jag börjat fundera på att sluta snusa helt. Kör bara 2-3 portioner per kväll i dagsläget, vilket känns väldigt moderat. Jag överstiger heller aldrig den mängden och har skurit ner från lös, till fler portioner, till dagens mindre mängd över ett par år.

På senare tid har jag också märkt av abstinens mer under dagtid (använder snus som en slags belöning på kvällen) och framåt kvällen blir jag rätt rastlös och får en diffus känsla av jag blir spänd och att det känns lite jobbigt att andas, med sedvanliga känslor av abstinens. Det börjar kännas lite onödigt och drygt att dras med abstinens varje dag och direkt när jag tar en snus, släpper allt.

Hur upplever ni abstinens och är det lättast att sluta cold turkey? Det var för länge sen jag försökte sist, så jag minns knappt hur man gör ;)

TomasB
2012-08-10, 11:12
Jag röker cigarr. Men det fanns inte som alternativ så jag tog feströker, det beskriver bäst min relation till tobak.
Dock VAR jag rökare av cigaretter på heltid till för ett par månader sedan :)

Spartansk
2012-08-10, 11:12
Något form av behov fick ju en att börja från början, om man slutar senare så betyder det väl inte att man automagiskt förändrats som person så att det behovet inte längre finns.

Många börjar röka för att imponera på sina 13-åriga klasskamrater, så det är stor chans att det som fick en att börja är borta när man tänker sluta.

Grahn
2012-08-10, 11:13
Vet inte om jag sluta på något särskilt sätt, slutade rätt rakt av och fortsatte feströka ett tag tills jag slutade med det med( förvisso med regelbundet festande med ).

Kaffe, kaffe vettefan om jag ens kan sluta med....får sjuk huvudvärk om jag inte får mitt dagliga kaffe. :/

Grahn
2012-08-10, 11:14
Många börjar röka för att imponera på sina 13-åriga klasskamrater, så det är stor chans att det som fick en att börja är borta när man tänker sluta.

Vafan har världen slut på trettonåringar?!

Men jo så kan det ju vara med, vet inte om jag helt köper att behovet är riktigt så enkelt dock.

Spartansk
2012-08-10, 11:15
Kaffe, kaffe vettefan om jag ens kan sluta med....får sjuk huvudvärk om jag inte får mitt dagliga kaffe. :/

Den huvudvärken går över efter ett par dagar, så det kan du säkert! Du kan ju börja med att trappa ner, så slipper du troligen huvudvärken.

Grahn
2012-08-10, 11:16
Den huvudvärken går över efter ett par dagar, så det kan du säkert! Du kan ju börja med att trappa ner, så slipper du troligen huvudvärken.

Går det så pass fort alltså? Låter ju lovande för det är irriterande som fan.

Spartansk
2012-08-10, 11:18
Går det så pass fort alltså? Låter ju lovande för det är irriterande som fan.

Japp. Jag dricker själv väldigt mycket kaffe, men har slutat helt i korta perioder. Jag skulle som sagt tro att det är bättre att trappa ner i detta fallet. 1-2 koppar tar bort huvudvärken, gissar jag (man är fortfarande tröttare än normalt, men det är ju inte lika farligt). Och när du kört 1-2 koppar/dag en vecka eller så kan du nog sluta helt, utan huvudvärk.

tjing
2012-08-10, 11:19
Fast problemet med att sluta med stimulanter är ju inte direkt de fysiska utsättningssymptomen, utan dopaminkicken.

Grahn
2012-08-10, 11:22
Japp. Jag dricker själv väldigt mycket kaffe, men har slutat helt i korta perioder. Jag skulle som sagt tro att det är bättre att trappa ner i detta fallet. 1-2 koppar tar bort huvudvärken, gissar jag (man är fortfarande tröttare än normalt, men det är ju inte lika farligt). Och när du kört 1-2 koppar/dag en vecka eller så kan du nog sluta helt, utan huvudvärk.

Låter kanske som något man borde pröva ett tag om inte annat för att inte känna sig som en koffeinslav. Gillar kaffe men vore gott att slippa huvudvärken.

Och ja du har rätt det räcker med en mugg för att jag inte skall känna någon huvudvärk den dagen, men man tar ju nästan aldrig bara EN mugg.....

Zorban
2012-08-10, 11:24
På sistone har jag börjat fundera på att sluta snusa helt. Kör bara 2-3 portioner per kväll i dagsläget, vilket känns väldigt moderat. Jag överstiger heller aldrig den mängden och har skurit ner från lös, till fler portioner, till dagens mindre mängd över ett par år.

På senare tid har jag också märkt av abstinens mer under dagtid (använder snus som en slags belöning på kvällen) och framåt kvällen blir jag rätt rastlös och får en diffus känsla av jag blir spänd och att det känns lite jobbigt att andas, med sedvanliga känslor av abstinens. Det börjar kännas lite onödigt och drygt att dras med abstinens varje dag och direkt när jag tar en snus, släpper allt.

Hur upplever ni abstinens och är det lättast att sluta cold turkey? Det var för länge sen jag försökte sist, så jag minns knappt hur man gör ;)
Om du bara tar snus som belöning på kvällarna å knappt känner någon abstinens under dagstid så är du inte vidare hooked. Nog lättast att köra cold turkey.

För min del som snusade dygnet runt (ja även på natten) i 15 år blev abstinensen för hemsk med cold turkey. Kunde varken sova eller arbeta.

Spartansk
2012-08-10, 11:25
men man tar ju nästan aldrig bara EN mugg.....

http://newspaper.li/static/64328682771b65bac609e5c5cd7e4997.jpg

;)

Grahn
2012-08-10, 11:29
http://newspaper.li/static/64328682771b65bac609e5c5cd7e4997.jpg

;)

Hahaha point taken :) fan nu kan jag ju inte whinea om att alla dricker så mkt kaffe på kontoret heller utan att skada min manlighet.

DAMMIT!

:d

Tjuckot
2012-08-10, 12:47
På sistone har jag börjat fundera på att sluta snusa helt. Kör bara 2-3 portioner per kväll i dagsläget, vilket känns väldigt moderat. Jag överstiger heller aldrig den mängden och har skurit ner från lös, till fler portioner, till dagens mindre mängd över ett par år.

På senare tid har jag också märkt av abstinens mer under dagtid (använder snus som en slags belöning på kvällen) och framåt kvällen blir jag rätt rastlös och får en diffus känsla av jag blir spänd och att det känns lite jobbigt att andas, med sedvanliga känslor av abstinens. Det börjar kännas lite onödigt och drygt att dras med abstinens varje dag och direkt när jag tar en snus, släpper allt.

Hur upplever ni abstinens och är det lättast att sluta cold turkey? Det var för länge sen jag försökte sist, så jag minns knappt hur man gör ;)

Det som är lurigt med nikotin (och som du märker av nu) är att det inte nöjer sig vid en låg konsumtion. Utan efter ett tag (upp till en viss nivå) vänjer nikotinreceptorerna sig vid en viss nivå och behöver mer för att man inte ska få abstinens.

Jag tycker www.slutasnusa.se är en ganska bra sida just för snusare, privatperson som startat och driver. Bra tips, forum osv.

Men min tanke är att ifall du tar såpass "lite" ändå. Om du bestämt dig för att sluta, konkretisera din motivation - den behövs både före under och efter snusstoppet! Bestäm ett stoppdatum, förbered dig mentalt, ladda upp med något att göra och något att ha i munnen som tuggumin eller dyl, släng dosor/ge bort dom och kör på. Abstinenssymtom är övergående och inte farliga, är det för mycket kan du komplettera med något enklare nikotinläkemedel så som sugtablett, tuggumi, spray.

Typ.

mikaelj
2012-08-10, 12:54
Det låter ju fint det du säger Tjuckot men det stämmer inte, inte för mig iaf. Kan bokstavligt talat känna smaken av snus iaf 50% av den vakna tiden och sakna det som attan. Har inga problem med att få för mig att vilja köpa en dosa och snusa, men fan vad jag saknar smaken och känslan. Problemet för mig också med att sluta snusa är att det känns som ett hål där man hade snusen förr, under läppen, som nog kommer ifrån att man såklart snusar hela tiden, till skillnad från rökare. (om de inte kedjeröker konstant då), och det här hålet gnager konstant på ens uppmärksamhet genom att skrika efter snus, ungefär som att gå runt och vara hungrig hela tiden

Du kommer att ha suget eftersom du tillater dig att sakna snuset. En icke-snusare saknar inte snus. Sa fragan ar om du ser dig sjalv som en icke-snusare eller en snusare som just nu inte snusar? Om du inte ar beredd att se dig sjalv pa ratt satt kommer du att borja igen.

Tjuckot
2012-08-10, 13:13
Du kommer att ha suget eftersom du tillater dig att sakna snuset. En icke-snusare saknar inte snus. Sa fragan ar om du ser dig sjalv som en icke-snusare eller en snusare som just nu inte snusar? Om du inte ar beredd att se dig sjalv pa ratt satt kommer du att borja igen.

Klokt sagt!

filmjölk
2012-08-10, 14:18
Du kommer att ha suget eftersom du tillater dig att sakna snuset. En icke-snusare saknar inte snus. Sa fragan ar om du ser dig sjalv som en icke-snusare eller en snusare som just nu inte snusar? Om du inte ar beredd att se dig sjalv pa ratt satt kommer du att borja igen.

Klokt sagt, men har man sluta snusa så är man alltid just en snusare som just nu inte snusar. Ungefär som en nykter alkoholist. Saknaden finns alltid kvar. Man får förlika sig med tanken på att det är bättre att sakna snus än att snusa snus.

tjing
2012-08-10, 14:42
Om du bara tar snus som belöning på kvällarna å knappt känner någon abstinens under dagstid så är du inte vidare hooked. Nog lättast att köra cold turkey.


Men jag är å andra sidan hardcore.

Och har jobbat ner mängden snus under ett par år, i väääldigt lugn takt.

tjing
2012-08-10, 14:44
Det som är lurigt med nikotin (och som du märker av nu) är att det inte nöjer sig vid en låg konsumtion. Utan efter ett tag (upp till en viss nivå) vänjer nikotinreceptorerna sig vid en viss nivå och behöver mer för att man inte ska få abstinens.

Jag tycker www.slutasnusa.se är en ganska bra sida just för snusare, privatperson som startat och driver. Bra tips, forum osv.

Men min tanke är att ifall du tar såpass "lite" ändå. Om du bestämt dig för att sluta, konkretisera din motivation - den behövs både före under och efter snusstoppet! Bestäm ett stoppdatum, förbered dig mentalt, ladda upp med något att göra och något att ha i munnen som tuggumin eller dyl, släng dosor/ge bort dom och kör på. Abstinenssymtom är övergående och inte farliga, är det för mycket kan du komplettera med något enklare nikotinläkemedel så som sugtablett, tuggumi, spray.

Typ.

Jo visst, men det jag undrar är hur man klarar sig helt utan nikotin?

Jag har varit nikotinist sedan jag var 15 år gammal, d v s i 18 år nu, fast väldigt moderat under senare år då. Och jag har rökt i flera år när jag var yngre för att sedan snusa istället och jag ser bara tomhet framför mig om jag skulle sluta helt.

Dopaminkicken som sagt.

Tjuckot
2012-08-10, 14:46
Klokt sagt, men har man sluta snusa så är man alltid just en snusare som just nu inte snusar. Ungefär som en nykter alkoholist. Saknaden finns alltid kvar. Man får förlika sig med tanken på att det är bättre att sakna snus än att snusa snus.

Håller faktiskt inte med. Det är en stor skillnad på de som går in i ett tobaksstopp med tankesättet "nu slipper jag detta, äntligen" (eller liknande.. ni fattar) och de som har tankesättet "Nu måste jag ge upp detta".

tjing
2012-08-10, 14:47
Klokt sagt, men har man sluta snusa så är man alltid just en snusare som just nu inte snusar. Ungefär som en nykter alkoholist. Saknaden finns alltid kvar. Man får förlika sig med tanken på att det är bättre att sakna snus än att snusa snus.

Eller hur.

Snus lämnar en sådan grym saknad efter sig att man rent av blir ledsen när man försöker sluta. Som att någon dött eller något. När man sedan får en snus igen, känns allting bra.

Den intensiva nikotinkicken som dagens första stora lössnus ger, har få motsvarigheter inom det lagliga spekrat.

Tjuckot
2012-08-10, 14:55
Jo visst, men det jag undrar är hur man klarar sig helt utan nikotin?

Jag har varit nikotinist sedan jag var 15 år gammal, d v s i 18 år nu, fast väldigt moderat under senare år då. Och jag har rökt i flera år när jag var yngre för att sedan snusa istället och jag ser bara tomhet framför mig om jag skulle sluta helt.

Dopaminkicken som sagt.

Det är det många är rädda för kan man säga. "Hur ska livet vara om jag inte får mitt nikotin, det kan väl inte vara något kul/bra/positivt och måste ju vara så jäkla grått och trist". Man behöver inte niktoin ursprungligen och man fick lära kroppen att behöva det, på samma sätt kan man lära kroppen att inte behöva det.

Man har en omställningsperiod, hjärnan ska lära sig att klara sig utan nikotin och börja leverera dopamin m.m utan nikotinpåverkan. Då kan det kännas grått och trist, men det är en övergångsfas! Det är många som känt precis som du beskriver det för att sedan må mycket bättre när man fått bort beroendet. De flesta mår faktiskt bättre. De jobbigaste dagarna brukar vara i de 3-4 första dagarna (kan variera såklart) men sedan blir det successivt mindre och mindre (eller rättare sagt, bättre och bättre!). Efter en månad är det fysiska beroendet oftast väck, kvar är oftast gamla vanor och mönster som gör att det kan klia under läppen eller så.

Att ha varit nikotinist under mer än halva sitt liv och sedan ge sig ut och bli fri. Det är en resa ut i det okända, men med en sund motivation, bra råd och verktyg så kan det gå riktigt bra!

loadout
2012-08-10, 15:42
Samma sak gäller alkoholkonsumtion och snabbmatskonsumtion, naturligtvis.


Haha, lilla gubben...

Allan Ballan
2015-08-28, 01:59
Du har grafer i studien.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol293/issue3/images/medium/zh10100750680001.gif



http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/293/3/E843

Skillnaden i proteinsyntes mellan rökare och icke-rökare 0.037%/h jämfört med 0.059%/h. Icke-rökarna nybildade 60% mer muskelprotein än rökarna, dygnet runt. Förlåt att jag bumpar detta menar verkligen inte att mucka med dig King Grub tro mig men jag måste fråga om du tror att detta har med nikotin att göra eller om det är själva röken?

Funtar på att byta ut cigg mot nikotinplåster nämligen, men är det själva nikotinet som sabbar proteinsyntesen är ju det också dumt.

loaded
2015-08-28, 04:52
Bara cannabis.

Rökt cigg till och från sedan 12år men halsen blir dålig och orken blir märkbart sämre, dock är det livskvalite med en cigg och en öl/kaffe i solen efter en rejäl måltid.

Jokester
2015-08-28, 06:12
Förlåt att jag bumpar detta menar verkligen inte att mucka med dig King Grub tro mig men jag måste fråga om du tror att detta har med nikotin att göra eller om det är själva röken?

Funtar på att byta ut cigg mot nikotinplåster nämligen, men är det själva nikotinet som sabbar proteinsyntesen är ju det också dumt.

Tror det var just att nikotinet har en katabol inverkan.

ccm
2015-08-28, 06:24
Markus Rühl röker... (https://www.youtube.com/watch?v=dC8HT_So__w)

Personligen har jag aldrig testat att varken röka eller snusa. Det ser så sjukt löjligt ut, samtidigt som det stinker, förstör kroppen, kostar pengar och avslöjar att man är psykiskt svag (för grupptryck).

ARMSTARK
2015-08-28, 07:18
Bara gräs.

King Grub
2015-08-28, 07:20
Bara ål.

Shqypnia
2015-08-28, 09:14
Nej. Har inte tagit ett enda bloss på 5 år exakt.
Jag avråder alla från att börja. Jag avråder alla att sluta 'feströka' för det är så beroendet börjar. Alla som är relativt nya rökare bör fimpa så fort som möjligt.

4623
2015-08-28, 09:20
Nej. Har inte tagit ett enda bloss på 5 år exakt.
Jag avråder alla från att börja. Jag avråder alla att sluta 'feströka' för det är så beroendet börjar. Alla som är relativt nya rökare bör fimpa så fort som möjligt.

Jag har feströkt i kanske 15 år. När blir jag beroende?

Shqypnia
2015-08-28, 09:22
Jag har feströkt i kanske 15 år. När blir jag beroende?

För 15 år sedan.

qozmox
2015-08-28, 09:22
Jag har feströkt i kanske 15 år. När blir jag beroende?

samma här.
eller har rökt för realz något år åt gången, men sen slutat utan problem.

qozmox
2015-08-28, 09:24
Tror det var just att nikotinet har en katabol inverkan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203948

Nikotin har i provrörsstudier (in vitro) visat sig kunna aktivera AMPK i fettceller, vilket i sin tur inhiberar enzymet FAS (fatty acid synthase), vilket resulterar i minskad fettinlagring (14). Nikotin aktiverar också AMPK i hypotalamus vilket minskar orexigen signalering (minskad hunger), ökar kroppslig rörelse vilket ökar energiförbrukningen, samt stimulerar i termogenes i brun fettvävnad (15).

Inte nog med det. Nikotin stimulerar också mTOR i skelettmuskulatur (16). Nikotin minskar inte heller bara fettinlagring som jag nämnde ovan, utan stimulerar också potent lipolys (fettförbränning) dels p g a både adrenerg stimulering av fettceller via katekolaminer samt en direkt aktivering av kolinerga lipolytiska receptorer som återfinns i fettvävnad (17). En annan studie på kroniskt nikotinintag hos råttor ger också vid handen det som framkommit ovan, d v s att nikotin ökar fettförbränning, minskar fettinlagring och skyfflar energi mot muskler istället för att lagras in som underhudsfett (18).

Derbel McDillet
2015-08-28, 09:24
Jag feströkte i fyra år innan jag köpte mitt första paket nyktert. Först då fastnade jag ordentligt. Tre paket om året blev tre paket i veckan. Idag är jag rökfri i hela EN vecka!

qozmox
2015-08-28, 09:25
För 15 år sedan.

https://pbs.twimg.com/profile_images/2186156246/realmindblowing.jpg

Wilt the Stilt
2015-08-28, 09:38
Puffar cigarr/pipa.

(Och snusar absurt mycket)

cero
2015-08-28, 09:51
Tobakrökning måste vara bland det dummaste människor sysslar med. Man får absolut ingenting för det, förutom cancer.

4623
2015-08-28, 09:51
För 15 år sedan.

Nej jag är inte beroende

Tobbey
2015-08-28, 09:58
Röker då och då, oftast i samband med något och någon. Typ 3 cigaretter i veckan. Under en utekväll blir det nog 1 paket cigg. Dumt. Iofs blir det kanske 3-4 utekvällar per år så... :d Snusar 1 dosa om dagen i övrigt.

TomasB
2015-08-28, 10:01
Tobakrökning måste vara bland det dummaste människor sysslar med. Man får absolut ingenting för det, förutom cancer.

Nja, jag håller inte med. Jag försöker begränsa min rökning till cigarrer då och då samt nån cigg på semestern (av just hälsoskäl). Men njutningen av en god cigarr eller några cigaretter i samband med en god middag på semestern är svårslagen (IMHO).

Däremot är det farligt och jävligt dumt av det skälet. Men visst ger det något utöver att bara stilla ett beroende.

cero
2015-08-28, 10:09
Nja, jag håller inte med. Jag försöker begränsa min rökning till cigarrer då och då samt nån cigg på semestern (av just hälsoskäl). Men njutningen av en god cigarr eller några cigaretter i samband med en god middag på semestern är svårslagen (IMHO).

Däremot är det farligt och jävligt dumt av det skälet. Men visst ger det något utöver att bara stilla ett beroende.

Stillad abstinens är väl inte njutning? Lite som att hålla sig en hel dag och sedan gå på toaletten. Ska man röka något kan man lika gärna röka cannabis, lär vara likvärdigt hälsomässigt.

Hövdingen
2015-08-28, 11:36
Stillad abstinens är väl inte njutning?

Jo?

Wilt the Stilt
2015-08-28, 11:43
Cigarrpuffning är inte beroendeframkallande som cigg. Det är en hobby/njutning/avkoppling imo. Inte så mycket abstinensbesvär direkt om man inte röker på ett tag. Jag röker cigarr regelbundet men tog exempelvis paus nu i sommar på ett par månader.

"Åhhh, måste komma av planet så jag kan röka cigarr, har sån abstineeens". Säger inte många ;)

Wilt the Stilt
2015-08-28, 11:52
Cigarrpuffning är inte beroendeframkallande som cigg. Det är en hobby/njutning/avkoppling imo. Inte så mycket abstinensbesvär direkt om man inte röker på ett tag. Jag röker cigarr regelbundet men tog exempelvis paus nu i sommar på ett par månader.

"Åhhh, måste komma av planet så jag kan röka cigarr, har sån abstineeens". Säger inte många ;)

Munbloss givetvis.

Tjuckot
2015-08-28, 12:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203948

Vad som sker är ju att en rökare får en sämre syresättning och lungor vilket medför att man inte kan pressa sig lika hårt som en icke-rökare. Det säger sig självt, kan man inte pressa sig så växer man ju inte. Röka ett paket per dag och köra maxreps på marklyft lär inte vara en höjdare, hehe.

Gällande cigarrökning tyckte jag denna artikeln (http://www.svd.se/forbjud-all-forsaljning-av-cigaretter)innehöll ett par intressanta rader kring cigarrer/cigaretter och PH-värden m.m.


Vanan att röka tobak importerades till Europa från Amerika redan i slutet på 1400-talet. Såvitt man vet, drog indianerna inte halsbloss på sina cigarrer och pipor. Det finns en betydelsefull skillnad mellan cigarr- och piptobak å ena sidan, och cigarettobak å den andra: cigarrtobak har varit föremål för en mer omsorgsfull (= dyrare) beredningsprocess, där tobaken utsatts för fermentering efter den beredning (”curing”) som även cigarettobaken utsätts för. Vid fermentering (”lagring” vid kontrollerad temperatur och fuktighet) omsätts bland annat sockerarterna i tobaken till andra ämnen.

Att sockret är borta ur cigarr- och piptobak, medför att när man sätter fyr på den, får tobaksröken ett svagt alkaliskt pH. Cigarettobak, som bara fått uppleva en billigare beredning, ger däremot en svagt sur rök. Vattenlösligheten hos nikotin är starkt pH-beroende. Det innebär, att cigarrökens nikotin är vattenlösligt redan i munhålan. För att däremot få en nikotinkick ur cigarettröken måste rökaren använda lungorna som ”skrubber”, det vill säga dra halsbloss. Att man inte ska dra halsbloss på cigarr är alltså inte bara en etikettsfråga. Det behövs helt enkelt inte. Dessutom bör man inte göra det – alkalisk rök är betydligt mer slemhinneirriterande än svagt sur rök. Den icke-nikotinist, som tvivlar på att cigarr eller pipa ger nikotin utan halsbloss kan göra ett enkelt test: Rök en cigarr utan halsbloss! Sannolikheten är hög att toalettbesök behövs inom en halvtimme – nikotin är starkt tarmstimulerande, om man inte har tillvant kroppen vid nikotintillförsel.

Tyvärr går det inte att få någon positiv effekt av att ställa om gamla förhärdade cigarettrökare till cigarr- eller piprökare. Cigarettrökare tenderar att fortsätta dra ner röken i lungorna, och cigarrök innehåller mer tjära och kolmonoxid än cigarettrök, så det är ingen bra idé.

TomasB
2015-08-28, 12:35
Stillad abstinens är väl inte njutning? Lite som att hålla sig en hel dag och sedan gå på toaletten. Ska man röka något kan man lika gärna röka cannabis, lär vara likvärdigt hälsomässigt.

Fast att gå på muggen när man är riktigt nödig är ju fan att likstämma med sex! Magiskt!

Jag gillar ju inte cannabis så för mig är det inte alls samma sak. Dessutom är det inte så mycket stillad abstinens för mig (snusar annars).

Cigarr: Tid för kontemplation och ro. Riktigt känna av smakerna och koppla bort allt vad jobb och åtaganden heter.

Cigaretter är förknippat med ledighet för mig: När jag tar en bättre espresso och en cigarett på semestern känner jag mig verkligen ledig och fri.

Cigaretterna kan jag nog sluta med helt, samma känsla kan jag absolut få med en cigarr - men just cigarrer är en njutning av rang och det ska till hälsoproblem för att jag ska lägga dem åt sidan.

VikG
2015-08-28, 12:51
Röker cigarill efter lunch, middag och eventuellt på kvällen. 2-3 om dagen, dvs

spoon
2015-08-28, 12:51
Började röka lite smått när jag var 15 och blev nog rökare på heltid när jag var 19-20. Rökte ett paket om dagen tills jag var 25. Då slutade jag men började igen efter ett år. Gick ganska fort över till snus istället och har sedan dess snusat och feströkt emellanåt. Funderar på att sluta med allt för att det är ganska onödigt att vara beroende i onödan. Cigg var lätt att sluta med men jag misstänker att det kan bli svårare med snuset.

qozmox
2015-08-28, 13:06
Vad som sker är ju att en rökare får en sämre syresättning och lungor vilket medför att man inte kan pressa sig lika hårt som en icke-rökare. Det säger sig självt, kan man inte pressa sig så växer man ju inte. Röka ett paket per dag och köra maxreps på marklyft lär inte vara en höjdare, hehe.


fast nu talade vi om nikotin och inte rökning.

cero
2015-08-28, 13:30
Jo?

Inte riktigt typen av njutning jag är ute efter i alla fall. Annars hade man ju bara kunnat skaffa massvis med meningslösa beroenden och "njuta" hela dagen lång. *facepalm*

loaded
2015-08-28, 13:35
Inte riktigt typen av njutning jag är ute efter i alla fall. Annars hade man ju bara kunnat skaffa massvis med meningslösa beroenden och "njuta" hela dagen lång. *facepalm*

Det är ju så vi lever idag? Allt från att kolla film till shopping för att stilla vårt dopaminberoende. Vad man sen gör skiljer väl sig åt men drivkraften är den samma.