handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor..


CouchPotato
2012-08-03, 17:45
Kille, 29år som har tränat ca ett halvår nu. Man kan läsa så många olika åsikter om träningsmängden att jag inte vet vad jag ska tro på.

Jag tränar själv 3ggr i veckan. Tränar alltid dessa pass och jag tränar ganska hårt. Programmet ser ni nedan..

Så nu stötte jag på dessa youtube tvillingar på Twin Muscle workout som säger att man ska träna "max 8-14 set totalt per pass." Annars kan man bli övertränad eller skada sig. De säger sig dessutom träna nästan precis som jag. 3 split och endast 3 pass i veckan.

http://www.youtube.com/watch?v=FMA4iIhk_3E

Som ni ser nedan så blir ju alla mina pass lätt över 25 set totalt.

Hur mycket är för mycket egentligen? Skulle färre antal set vara att föredra?

Sen en snabb fråga, hur länge efter ett pass växer våra muskler? Ar det dessa 24-48 timmar som det snackas om eller växer de under hela veckan fram till nästa pass?

Tacksam för svar

Dag 1 Bröst och Rygg

Bänkpress/Hantel press 5 set 8-10 reps
Lutande bänk/Hantelpress 3 set 8-10 reps
Dips 3 set 8-10 reps
Kabelflyes sittande/stående 2 set 8-10 reps
Sittande rodd 5 set 8-10 reps
Latsdrag 5 set 8-10 reps
Sittande rodd i maskin 3-4 set 8-10 reps (alltså sån där man lutar med bröstet mot ett stöd)

Dag 2 Ben

Knäböj 5 set 8-10 reps
Framsida lår maskin 5 set 8-10 reps
Bakre lår maskin 5 set 8-10 reps
Vader maskin stående 5 set 8-10 reps
Nedre rygg lyft 3 set 8-10 reps
Crunches 3 set 10-15 reps

Dag 3 axlar - armar

Militärpress hantlar 5 set 8-10 reps
Bakre axlar maskin 3-4 set 8-10 reps
Sidolyft hantlar/kabel 3-4 set 8-10 reps
Triceps pushdown 4-5 set 8-10 reps
Bicepscurl 4-5 set 8-10 reps
Omvänd bicepscurl 4-5 set 8-10 reps
Crunches 3 set 10-15 reps

Jorgen
2012-08-03, 18:02
Så nu stötte jag på dessa youtube tvillingar på Twin Muscle workout som säger att man ska träna "max 8-14 set totalt per pass." Annars kan man bli övertränad eller skada sig. De säger sig dessutom träna nästan precis som jag. 3 split och endast 3 pass i veckan.

Nej, man blir normalt inte övertränad av mer än 8-14 set totalt per pass.

z_bumbi
2012-08-03, 18:16
Programmet är inte helller fel. Det går alltid att diskutera ett program (annars skulle den här delen av forumet inte överleva) men det viktiga i början är att det inte ser idiotiskt ut och att den som tränar tar i och ökar vikterna vartefter och båda sakerna verkar vara uppfyllda.

King Grub
2012-08-03, 18:20
Sen en snabb fråga, hur länge efter ett pass växer våra muskler? Ar det dessa 24-48 timmar som det snackas om eller växer de under hela veckan fram till nästa pass?

Upp till 24 timmar om man inte är en absolut nybörjare, då uppregleringen av muskeluppbyggnaden av styrketräningen kan vara längre.

Stora Skuggan
2012-08-03, 18:24
Lite OT men jag är nyfiken: när du blivit fit och inte är coughpotato längre, ska du avregga dig här eller byta nick? ;)

CouchPotato
2012-08-03, 18:42
Upp till 24 timmar om man inte är en absolut nybörjare, då uppregleringen av muskeluppbyggnaden av styrketräningen kan vara längre.

Tack alla för era svar.

Grub

Så de växer endast 24h. Kan man då anta att det vore att föredra att träna varje muskelgrupp 2ggr/vecka? Jag tänker att om det är 7 dagar vila för en muskelgrupp så blir det ca 5 dagar där det inte händer nånting. Kan man tänka så?

Stora Skuggan

Behåller nog mitt nick eftersom jag älskar soffan. Kan ligga en hel dag utan att bli rastlös som vissa. Men när jag kommer till gymmet är det fullt ös. Är lite sån person, all or nothing.. :)

King Grub
2012-08-03, 18:46
Det är många som tränar varje muskel två gånger per vecka och får bra resultat.

Observera att det faktum att muskeluppbyggnaden efter styrketräningen inte längre är förhöjd när det gått mer än ett dygn inte betyder att full återhämtning hos muskler och nervsystem har skett.

Commando1980
2012-08-03, 19:15
Tack alla för era svar.

Grub

Så de växer endast 24h. Kan man då anta att det vore att föredra att träna varje muskelgrupp 2ggr/vecka? Jag tänker att om det är 7 dagar vila för en muskelgrupp så blir det ca 5 dagar där det inte händer nånting. Kan man tänka så?

Stora Skuggan

Behåller nog mitt nick eftersom jag älskar soffan. Kan ligga en hel dag utan att bli rastlös som vissa. Men när jag kommer till gymmet är det fullt ös. Är lite sån person, all or nothing.. :)

Tänk så här: Får du resultat så fortsätter du träna som du gör tills du inte får resultat längre. Oavsett om du tränar en muskelgrupp 1 eller 2ggr i veckan (eller allt emellan). Dessutom finns det ofta överlapp i olika träningsprogram vilket man måste beakta.

Den typen av split du har lagt upp kan fungera utmärkt förutsatt att du fyller passen med bra träning. Dina pressmuskler får jobba 2ggr i veckan med det upplägget vilket enligt min mening är överlägset en push/pull/legs split med 3 pass i veckan (där pressmusklerna tränas endast en gång).

CouchPotato
2012-08-03, 20:13
Commando1980

Ok, det låter klokt det du säger..:thumbup: