handdator

Visa fullständig version : Vilken visuell effekt har en vältränad erector spinae?


Barbastark
2012-08-03, 12:42
Jo jag undrar lite kring hur en vältränad erector spinae ser ut. Gör den någon direkt visuellt märkbar skillnad för ryggen? Den är ju ändå ganska "inbakad" under latsen och trapezius.

Någon som har någon jämförande bild kanske?

MVH

Spartansk
2012-08-03, 12:48
Det blir två "limpor" bredvid ryggraden. Mycket snyggt IMO.

Kolla de nedersta centimetrarna på den här killens rygg, mellan hans händer:
http://www.criticalbench.com/images/big-back-muscles.jpg

Stefan J
2012-08-03, 12:48
Stor skillnad! För det vältränade ögat så är det skillnaden mellan att syssla med riktig styrketräning och discobygge. En rygg blir aldrig riktigt imponerande utan två massiva limpor. Du blir platt och trist utan dem, ett fuskbygge!

mikaelj
2012-08-03, 12:49
Stor skillnad! För det vältränade ögat så är det skillnaden mellan att syssla med riktig styrketräning och discobygge. En rygg blir aldrig riktigt imponerande utan två massiva limpor. Du blir platt och trist utan dem, ett fuskbygge!

Hur går man tillväga för att transformera sina tunnbröd till ett par rejäla Skogaholmslimpor? (jag tänker massvis med marklyft och knäböj, men det kanske finns något bättre?)

Stefan J
2012-08-03, 12:51
Hur går man tillväga för att transformera sina tunnbröd till ett par rejäla Skogaholmslimpor?

Många år med OL eller marklyft brukar fixa biffen! Jag tycker limpor på ryggen är som blomkålsöron för brottningen, ett tecken på att du är rejäl. Sen är det ju såklart genetiskt också. Men en rygg blir aldrig massiv och snygg om man uppenbart ser att den aldrig utsatts för ett tungt lyft i sitt liv utan att den bara är byggd i kabelmaskiner.

LoveMachine
2012-08-03, 13:02
Jag tycker att föregående bild är ett dåligt exempel där övre rygg är så pass mycket grövre än nedre rygg. Jag skulle i såfall kontra med denna.

https://nlaperformance.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/03/Lu-Xiaojun-Chinese-Weightlifting-Snatch-Pulls-Back-Cover-Milo-194-1.jpg

Jämfört med förra bilden så tycker jag att man ser en mer harmonisk rygg där de olika musklerna tillsammans ger ett kraftfullt intryck och ett imponerande djup.

Spartansk
2012-08-03, 13:13
Jämfört med förra bilden så tycker jag att man ser en mer harmonisk rygg där de olika musklerna tillsammans ger ett kraftfullt intryck och ett imponerande djup.

Jag håller med, men mycket av ryggen på den där bilden är traps och lats. De går ganska långt ner på ryggen och bidrar också till "djupet".

rooz
2012-08-03, 13:17
Hur går man tillväga för att transformera sina tunnbröd till ett par rejäla Skogaholmslimpor? (jag tänker massvis med marklyft och knäböj, men det kanske finns något bättre?)

Kettelbells, Ol träning med mycket ryck borde göra susen:thumbup:

AronP
2012-08-03, 13:22
Jag är ego och slänger upp en bild på mig själv som visar korsryggen bra tycker jag. Jag är närmast i bild och mark och raka mark byggde den ryggen. http://img.tapatalk.com/d9ae4346-c28b-d8e9.jpg

Spartansk
2012-08-03, 13:23
Aron, det där var det sjukaste Erector spinae/resten av ryggen-ratio jag någonsin sett (menat som en komplimang).

Mart|n
2012-08-03, 13:26
http://www.t-nation.com/forum_images/1/1/.1122151145749.DSCN0120.JPG

http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/pictures_pics_photo_body_image_performance/all_powerlifters_are_fatties

tntballe
2012-08-03, 13:28
Hur går man tillväga för att transformera sina tunnbröd till ett par rejäla Skogaholmslimpor? (jag tänker massvis med marklyft och knäböj, men det kanske finns något bättre?)

Det och en massa hyperextensions som avslut på passen. Sen ska man inte vara rädd för att belasta ryggen, dvs inte avsluta bara för att ryggen tycker att det är tungt.

filmjölk
2012-08-03, 15:45
StefanJ mfl har fel. Såna där limpor är ju imo inte direkt vackra. En platt bred rygg byggd med tex. pull-ups, bröststödda roddar, latsdrag är väldigt mycket snyggare än en köttig lyft-från-golvet rygg.

Stefan J
2012-08-03, 15:49
StefanJ mfl har fel. Såna där limpor är ju imo inte direkt vackra. En platt bred rygg byggd med tex. pull-ups, bröststödda roddar, latsdrag är väldigt mycket snyggare än en köttig lyft-från-golvet rygg.

Om man vill bli 2-D mannen så har du helt rätt! Tänk vilka elements of surprise du kan utföra med en sådan fysik och hur bra det hade varit i MMA! Man kan stå rakt framför någon, vända sig på sidan och bli osynlig i den tredimensionella världen och sen zzappp dyker du upp bakom ryggen på din motståndare och smäller till honom i bakhuvudet. I princip teleportering. Man får akta sig för vindpustar bara.

Flygplan
2012-08-03, 16:14
Om man vill bli 2-D mannen så har du helt rätt! Tänk vilka elements of surprise du kan utföra med en sådan fysik och hur bra det hade varit i MMA! Man kan stå rakt framför någon, vända sig på sidan och bli osynlig i den tredimensionella världen och sen zzappp dyker du upp bakom ryggen på din motståndare och smäller till honom i bakhuvudet. I princip teleportering. Man får akta sig för vindpustar bara.

Livlig fantasi där :laugh:

Spartansk
2012-08-03, 16:14
Om man vill bli 2-D mannen så har du helt rätt! Tänk vilka elements of surprise du kan utföra med en sådan fysik och hur bra det hade varit i MMA! Man kan stå rakt framför någon, vända sig på sidan och bli osynlig i den tredimensionella världen och sen zzappp dyker du upp bakom ryggen på din motståndare och smäller till honom i bakhuvudet. I princip teleportering. Man får akta sig för vindpustar bara.

Man kanske rentav kan glidflyga, som en flygekorre?

Tyrwing
2012-08-03, 16:31
Grovf rygg. Ge mig.

Sarwien
2012-08-04, 18:43
Stor skillnad! För det vältränade ögat så är det skillnaden mellan att syssla med riktig styrketräning och discobygge. En rygg blir aldrig riktigt imponerande utan två massiva limpor. Du blir platt och trist utan dem, ett fuskbygge!

Men en rygg blir aldrig massiv och snygg om man uppenbart ser att den aldrig utsatts för ett tungt lyft i sitt liv utan att den bara är byggd i kabelmaskiner.

+10000000000000

Du är fan sanningens man.

SteelPulse
2012-08-05, 10:33
Jag tycker att föregående bild är ett dåligt exempel där övre rygg är så pass mycket grövre än nedre rygg. Jag skulle i såfall kontra med denna.

https://nlaperformance.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/03/Lu-Xiaojun-Chinese-Weightlifting-Snatch-Pulls-Back-Cover-Milo-194-1.jpg

Jämfört med förra bilden så tycker jag att man ser en mer harmonisk rygg där de olika musklerna tillsammans ger ett kraftfullt intryck och ett imponerande djup.Fy fan va mäktig rygg, jag dör...

RobbanColeman
2012-08-05, 11:09
Det tycker jag är fint rent symmetriskt! *cupid*

Tänk att byggning en gång i tiden faktiskt var snyggt!