handdator

Visa fullständig version : Träna sig mentalt?


PontusAndersson
2012-08-03, 10:44
Hände något intressant på gymmet igår när jag körde liggande tricepspress:

Gick ut på 33,5kg med ett mål att göra 7 reps, klarade dock bara 4 st, kämpade som fan och vart helt röd i ansiktet när jag failade på min femte rep.

Eftersom jag kände att jag vart väldigt ansträngd efter första försöket och var rätt långt från att klara mina 7 reps sänkte jag vikten rejält till 26kg inför nästa set och började köra på. Kändes lite lättare men fixade ändå bara 6 reps, failade på nr 7 och kände mig lite irriterad över att jag inte klarade mitt repsmål med en så låg vikt.

När jag skulle lägga tillbaka stången i racket sen upptäckte jag till min stora förvåning att jag hade tagit fel vikt och kört på 33,5 båda gångerna! Jag hade alltså först klarat 4 reps på 33,5 och sen med trötta muskler gjort 6 reps med samma vikt eftersom jag trodde att det var lättare.

Hade någon sagt till mig vid första setet "du får en miljon om du klarar en extra repetition" hade jag förmodligen tackat nej och hänvasat till att det var fysiskt omöjligt. Kände verkligen att det inte gick. Men när jag trodde att jag lyfte mindre klarade jag av det! Jag upplevde att jag hade samma teknik vid båda repetitionerna.

Uppenbarligen spelar det mentala en stor roll i ens träning så min fråga är; Kan man träna upp sig mentalt på något sätt? Vad har ni för knep för att lura er själva till att lyfta mer?

Kort om mig: 192 cm, 80kg, gymmat ett halvår ca

mikaelj
2012-08-03, 10:46
Uppenbarligen spelar det mentala en stor roll i ens träning så min fråga är; Kan man träna upp sig mentalt på något sätt? Vad har ni för knep för att lura er själva till att lyfta mer?

Gå med i en atletklubb och börja med knäböj och marklyft. Då lär du dig att pressa dig själv.

Everest
2012-08-03, 10:55
Brukar visualisera alla möjliga situationer som kan uppstå under ett lopp och fundera ut hur jag vill reagera på dessa "en perfekt dag". Nöter man in det i skallen är det lättare att få in rätt tänk när man verkligen befinner sig i det skarpa läget.

Ovanstående i kombination med att utsätta sig för hårda prövningar gång på gång på gång gör att man blir mentalt stark. Gör man en jobbig sak en gång är det en schysst erfarenhet, gör man en jobbig sak 20 ggr blir det till slut en del av det undermedvetna att verkligen gräva djupt och ta fram det allra bästa när situationen kräver det.

kBengtsson
2012-08-03, 11:13
Gör lumpen.

PontusAndersson
2012-08-03, 12:32
mikaelj
Allright, men vad är det då de gör på atletklubben för att pressa sig så pass långt mentalt?


Everest
Tack för grymt svar! Jag brukar med försöka visualisera hur jag klarar mitt mål. I mitt fall då att lyfta tunga vikter... Ibland kör jag ett "visualiseringspass" utan vikter "i luften" där jag föreställer mig hur jag klarar av rätt antal reps och rätt vikt precis innan jag kör.

Ett annat knep jag kört med är att räkna ner istället för upp, och då lägga på några extra. T.ex:

istället för att räkna upp:
1.. 2.. 3.. 4.. 5.. 6.. 7.. KLAR!
börjar man på lite mer än man klarade förra gången och räknar ner till 0:
8.. 7.. 6.. 5.. 4.. 3.. 2.. 1.. 0.. KLAR!

På något sätt blir jag mer bestämd att klara alla reps när jag räknar ner. Rymdfärjan kan ju inte lyfta på 2.. måste hela vägen till 0 :cool: upplever att det höjer moralen de sista lyften en aning.


kBengtsson
Tack för ditt ovärderliga bidrag till tråden.

mikaelj
2012-08-03, 12:37
mikaelj
Allright, men vad är det då de gör på atletklubben för att pressa sig så pass långt mentalt?

De tävlar i att vara maxstarka och gör tunga lyft, ofta. När du gjort några maxtunga tvåor-treor i knäböj vet du vad det innebär att verkligen pressa sig själv.

Röda Björnen
2012-08-03, 15:35
Träna mig mentalt ?

Jag brukar mer aldrig tänka att jag inte kan, sen om jag vet att jag måste utmana mitt psyke och styrka i t.ex. ett marklyft så brukar jag både skrika och tänka "STARK"!

MVH