handdator

Visa fullständig version : Berätta om era bieffekter ni upplever från lång deff eller väldigt lågt kroppsfett


Barbastark
2012-08-03, 09:29
Hejhej

Är intresserad av att höra lite om de bieffekter ni upplevt/upplever från lång deff och främst från väldigt låg kroppsfett%.

Jag vill gärna ligga väldigt lågt i fett% MEN vill ju inte att kroppens hormonsystem eller dyl ska braka ihop.

Det enda jag sett, läst och hört på temat är något abstrakt ang ett antal personer som hade väldigt lågt kroppsfett under väldigt kort tid utan bieffekter, samt folk som berättat om lägre sexdrift. Har även mailat värdcentral ang potentiella bieffekter, men dem varken kunde svara på det hela eller rekommendera någon annan som kunde.

Så, berätta eran historia!

Mental
2012-08-03, 09:50
Svårare att somna och fryser mer.

Nutrid
2012-08-03, 09:59
Hungrig ofta.
Dåligt mer energi.
Jobbigt som fan att träna.
Dålig sexdrift.
Fryser.
Behöver mer sömn.

Jag brukar känna mig allmänt svag bara :s

Sheogorath
2012-08-03, 10:01
Jag kan inte urskilja om mina "bieffekter" berott på långvarigt kaloriunderskott eller lågt kroppsfett eller i vilken ratio dessa påverkar om båda gör det. Men saker jag upplevt när jag legat lågt på kroppsfett (vilket sammanfaller med en längre tid på underskott är):
Matfantasier dygnet runt. Vill prata om mat, höra om vad andra äter etc.
Sover oroligt.
Sämre tankeverksamhet, svårt att finna ord. Sämre förståelse.
Asexualitet (vi snackar inte sämre libido, vi snackar NOLL intresse).
Fryser mer.
Lättirriterad.
Slutar bekymra mig över vad folk tycker och tänker (allmän "skit samma"-inställning).
Ortostatisk hypotension (yr när man reser sig).
Finns inte kraft till mycket annat än träning och knappt det, och där dopar man på sig friskt med koffein i mängder för att orka.
...
..
.

Men rippad blev jag. I efterförloppet tog överlevnaden över och jag åt för kung och fosterland och nu sitter jag här med en stundande dietperiod för att plocka bort sommarkilona. Lärdom: sluta tidigare. Det finns ett liv både under och efter dieten. :)

Ultra
2012-08-03, 10:15
Fryser som en idiot.

Känslig för allt, det gråts till fler filmer, blir mer rysningar till musik,
blir i princip hög på en kopp kaffe och tar åt mig som faaan om någon är
lite småsur eller på dåligt humör.

Mängden information som min hjärna kan processa i stöten begränsas.

Lägre smärttröskel/ökad känslighet, saker som gör ont gör ondare,
saker som är skönt blir skönare

En känsla av att man är i en bubbla, avskild från resten av världen och
att man är i full färd att klättra Mount Everest utan att en jävel i ens
omgivning ser eller förstår vad man faktiskt håller på med... den känslan
kan ge mig en känsla av distans till min omgivning just då. De fattar ju inte.

aldoschadewitz
2012-08-03, 10:39
fryyyyser
trött
oangagerad
yrsell och nära på att svimma
kan somna på spårvagnar lite här och var
sämre humör och tålamod

Jeml
2012-08-03, 11:50
yr
trött
illamående
hungrig drömmer om mat dygnet runt
allmänt matt

detta under deff inte på riktigt lång bf % då jag aldrig haft riktigt lågt

Spartansk
2012-08-03, 11:58
Nästan alla människor jag pratar med påpekar hur smal jag har blivit/hur dåligt jag måste må. Det är väl egentligen den enda dåliga effekten jag har märkt när jag är färdigdeffad.

Under själva deffan så har jag märkt att jag har blivit mer lättirriterad. Glömsk, tankspridd och okoncentrerad är jag alltid, och har alltid svårt att sova, så det är svårt att bedöma om jag lider av det pga deff eller om det bara är normala fluktuationer. Minskad sexdrift har jag också upplevt, men det ser jag som en fördel.

gQLLe
2012-08-03, 12:06
deprimerad (enligt andra)
segare (obviously)
markant sämre sexlust
allt smakar gott
stundvis lugnare, stundvis lättirriterad och skriker åt allt och alla.

raddum
2012-08-03, 16:13
Blodtrycksfall
Fryser
Dålig sexlust
Irritabel
Tänker mycket på mat
Seg i kroppen
Kissar ofta

I preincip allmänt sur och aningen neråt, iaf efter en lång tids deffande

raddum
2012-08-03, 16:14
deprimerad (enligt andra)
segare (obviously)
markant sämre sexlust
allt smakar gott
stundvis lugnare, stundvis lättirriterad och skriker åt allt och alla.

I'll second that!!

Kischen
2012-08-03, 16:32
Hm, sämre sexlust och svagare.

Kört pf i över 2 år så tycker inte att hungern är så farlig.

strikt
2012-08-03, 16:44
Ni får ju gärna skriva vilken % ni tror er ligga på också.

WLHung
2012-08-03, 16:45
-Mycket mindre energi när det väl kommer till passen. Brukade vara höjdpunkten på dagen, numera sitter jag och överväger om jag ens ska bege mig dit.
-Inte lika kåt längre, vilket är väldigt olikt mig.
-Inte alls lika driven eller engagerad längre.


Kanske dags att ge fan i att deffa?

Spartansk
2012-08-03, 16:45
Ni får ju gärna skriva vilken % ni tror er ligga på också.

Har nog varit nere på 7 %.

Sheogorath
2012-08-03, 16:52
Var nog nere på ~5% när jag avbröt.

Mouline
2012-08-03, 18:19
Jag kan inte urskilja om mina "bieffekter" berott på långvarigt kaloriunderskott eller lågt kroppsfett eller i vilken ratio dessa påverkar om båda gör det. Men saker jag upplevt när jag legat lågt på kroppsfett (vilket sammanfaller med en längre tid på underskott är):

Matfantasier dygnet runt. Vill prata om mat, höra om vad andra äter etc.
Sover oroligt.
Sämre tankeverksamhet, svårt att finna ord. Sämre förståelse.
Asexualitet (vi snackar inte sämre libido, vi snackar NOLL intresse).
Fryser mer.
Lättirriterad.
Slutar bekymra mig över vad folk tycker och tänker (allmän "skit samma"-inställning).
Ortostatisk hypotension (yr när man reser sig).
Finns inte kraft till mycket annat än träning och knappt det, och där dopar man på sig friskt med koffein i mängder för att orka.
...
..
.

Men rippad blev jag. I efterförloppet tog överlevnaden över och jag åt för kung och fosterland och nu sitter jag här med en stundande dietperiod för att plocka bort sommarkilona. Lärdom: sluta tidigare. Det finns ett liv både under och efter dieten. :)

Jag instämmer i dina "syntom" till punkt.. Jag trodde jag var ensam men fan så skönt att veta man är mänsklig, nu mår jag någorlunda bättre, ty!

Tolkia
2012-08-03, 18:30
Jag instämmer i dina "syntom" till punkt.. Jag trodde jag var ensam men fan så skönt att veta man är mänsklig, nu mår jag någorlunda bättre, ty!
Kolla gärna upp Minnesotastudien (jag tror att den heter Minnesota semi-starvation study); Sheos lista är en rätt bra sammanfattning av vad man fann i den. Inklusive det ätbeteende när det väl fanns mat som han antyder i slutkommentaren.

Albin Eriksson
2012-08-03, 18:51
Jag kan inte urskilja om mina "bieffekter" berott på långvarigt kaloriunderskott eller lågt kroppsfett eller i vilken ratio dessa påverkar om båda gör det. Men saker jag upplevt när jag legat lågt på kroppsfett (vilket sammanfaller med en längre tid på underskott är):
Matfantasier dygnet runt. Vill prata om mat, höra om vad andra äter etc.
Sover oroligt.
Sämre tankeverksamhet, svårt att finna ord. Sämre förståelse.
Asexualitet (vi snackar inte sämre libido, vi snackar NOLL intresse).
Fryser mer.
Lättirriterad.
Slutar bekymra mig över vad folk tycker och tänker (allmän "skit samma"-inställning).
Ortostatisk hypotension (yr när man reser sig).
Finns inte kraft till mycket annat än träning och knappt det, och där dopar man på sig friskt med koffein i mängder för att orka.
...


Känns som det snarare är pga själva deffdietandet än det låga kroppsfettet, under ätardagar kan man leva upp i viss mån och ett par dagar efter avslutad deff kan det mesta av energin kommit tillbaka och "bieffekterna" försvunnit.
Håller förresten med om punkterna i stort, samt får nog tillägga "mer skadebenägen". (tänker på hur lätt man skadar sig i träningssammanhang)

Sheogorath
2012-08-03, 18:53
Känns som det snarare är pga själva deffdietandet än det låga kroppsfettet, under ätardagar kan man leva upp i viss mån och ett par dagar efter avslutad deff kan det mesta av energin kommit tillbaka och "bieffekterna" försvunnit.
Håller förresten med om punkterna i stort, samt får nog tillägga "mer skadebenägen". (tänker på hur lätt man skadar sig i träningssammanhang)

*tittar ner på sin vänstra armbåge*

Jepp. Vi lägger till den till listan. :(

Ultra
2012-08-03, 18:59
Jag instämmer i dina "syntom" till punkt.. Jag trodde jag var ensam men fan så skönt att veta man är mänsklig, nu mår jag någorlunda bättre, ty!

Men... av vad jag sett så är inte den där Sheogorath särskilt mänsklig. :d

Muskedunder
2012-08-03, 19:02
Hur långt ner i fettprocent anser ni att man måste gå innan dessa biverkningar dyker upp?

Sheogorath
2012-08-03, 19:04
Hur långt ner i fettprocent anser ni att man måste gå innan dessa biverkningar dyker upp?

Jag är inne på Albins spår att det inte handlar om fettprocenten först och främst utan om det kroniska energiunderskottet. Som han säger är det lite som att tända en lampa när man väl får äta. Hjärnan börjar fungera igen, humöret blir bra osv.

exevision
2012-08-03, 19:19
Fast att vara "mer skadebenägen" har väll en del att göra med själva fettprocenten?

Sheogorath
2012-08-03, 19:24
Fast att vara "mer skadebenägen" har väll en del att göra med själva fettprocenten?

Mjae. Främst med underskottet det med tänker jag. Att kroppen inte reparerar sig ordentligt.

AronP
2012-08-03, 22:18
Sheo har redan skrivit i princip allt jag tänkt skriva, bortsett från att jag inte blir yr.

Jag tror dock att fettprocenten spelar en stor roll i det hela, även om jag nu mår lite bättre med CBL.

strikt
2012-08-03, 23:52
AronP Vad ligger du på när det är tävling? Har du testat bodpod mätning?

AronP
2012-08-03, 23:54
AronP Vad ligger du på när det är tävling? Har du testat bodpod mätning?

Inte bodpod, bara kaliper. Bodpod kanske ger lite mer exakt resultat men kaliper säger mer. Sist låg jag strax under 5, den här gången ska jag försöka pusha mig under 4.

1684_
2012-08-04, 04:26
Blir mest ledsen av att läsa, att ni frivilligt går ner i kroppsfett % för att ja... lyckas bli muskulösa å se rippade ut... Alla punkter som dom flesta räknat upp här e något man levt med i snart 7år till och från, pga anorexia som man inte direkt valde men som e fan att komma loss ifrån.... Nåväl..

Min lågafett % som kvinna..

*Fryser som in i helvete! speciellt efter matintag, OAVSETT!
*Ingen sexlust
*Irriterad, rastlös, ser ut som benrangel?
*Ont att träna
*Orkeslös
* Matfixerad dygnet runt
*Torrare och fulare hy
*Yrsel

Nää, tacka vet jag lite kött på kropppen ;) Grr!!

Albin Eriksson
2012-08-04, 05:44
Blir mest ledsen av att läsa, att ni frivilligt går ner i kroppsfett % för att ja... lyckas bli muskulösa å se rippade ut... Alla punkter som dom flesta räknat upp här e något man levt med i snart 7år till och från, pga anorexia som man inte direkt valde men som e fan att komma loss ifrån.... Nåväl..



Skillnad på att dra ner kroppsfettet inför tävling och fortfarande ha lite distans till det jmf med att lida av en sjukdom dock.

Silencer
2012-08-04, 08:50
Nu vet jag inte hur lågt jag är, kanske runt 12% men iaf detta upplever jag efter fyra månader:

* Lågt blodtryck/svimningstendenser
* Fryser lätt
* Enorm aptit, jag kan äta måltider av storlekar jag bara kunnat fantisera om tidigare
* Ökat intresse för mat, och framförallt ökade vällustkänslor inför allt som rör mat och godis

Sheogorath
2012-08-04, 08:59
Blir mest ledsen av att läsa, att ni frivilligt går ner i kroppsfett % för att ja... lyckas bli muskulösa å se rippade ut... Alla punkter som dom flesta räknat upp här e något man levt med i snart 7år till och från, pga anorexia som man inte direkt valde men som e fan att komma loss ifrån.... Nåväl..

Min lågafett % som kvinna..

*Fryser som in i helvete! speciellt efter matintag, OAVSETT!
*Ingen sexlust
*Irriterad, rastlös, ser ut som benrangel?
*Ont att träna
*Orkeslös
* Matfixerad dygnet runt
*Torrare och fulare hy
*Yrsel

Nää, tacka vet jag lite kött på kropppen ;) Grr!!

Fast det är väl just det: att man bryter det och över dagar eller några veckor återgå till ett normalt liv. Det jag sysslar med under diet skulle ingen utanförstående kalla för ett sunt eller friskt förhållande till mat men det skiljer sig från anorexi genom att det är tillfälligt och reversibelt utan allt för stor ansträngning.

Vissa personer kan gå från "på" till "av" från en dag till en annan. Andra behöver lite tid för omställning (för mig tar det några dagar eller nu senast någon vecka innan det slutar känns konstigt att inte väga maten) medan åter andra fortsätter att ha ett mer knepigt förhållningssätt till mat även utanför dietperioderna.

Det går inga skarpa skott mellan "friskt" och "sjukt" är väl egentligen det jag vill säga, men det är inte anorexi eller bulemi, eller ens ortorexi för min del (äter godis, chips, pizza osv även under deff).

Dreas
2012-08-04, 09:17
Hur långt ner i fettprocent anser ni att man måste gå innan dessa biverkningar dyker upp?Jag märkte av minskad sexlust efter ca 5mån på diet och 15kg ner. Tog iaf så lång tid att upptäcka att den inte fanns.

Fryser, sover dåligt, pissar mer frekvent. Hungerkänslorna efter 90% av deffen var inte att leka med heller. Åt allt och mycket. Tog 8kg upp innan kroppen började tagga ned på hungern lite. Ohungrig var det bästa jag kunde nå efter en måltid. Sure, man kunde äta tills man mådde dåligt och var mätt. Det varade i 20min eller så.

Edit: Gick väl ifrån 24-25 i bf till 10 eller så. 20kg ner på 8mån.

martikainen
2012-08-04, 09:29
Matfantasier dygnet runt. Vill prata om mat, höra om vad andra äter etc.
...


Detta tycker jag är väldigt intressant, jag "lider" av detta från dag 1 på mina dieter, jag blir verkligen besatt av mat, tänker på olika saker jag vill äta, googlar recept, lusläser trådarna på matbilder här i forumet.
Sist under älgjakten satt jag med smartphonen och skrev lista på allt jag skulle äta så fort dieten var över.

*Stuvade makaroner och falukorv
*mos och korv
*blodpudding med lingonsylt
*stekt potatis och pölsa.

Det är ju direkt populära maträtter jag blir sugen på heller, snarare lite udda saker (nu för tiden i alla fall)

För övrigt instämmer jag i allt Sheo skrev, förutom sexlusten, förmodligen blir jag kåtare för att jag får sån jävla självkänsla när jag går under 8%, minns inte hur det var när jag var som hårdast (runt 5%).

Sheogorath
2012-08-04, 09:59
Detta tycker jag är väldigt intressant, jag "lider" av detta från dag 1 på mina dieter, jag blir verkligen besatt av mat, tänker på olika saker jag vill äta, googlar recept, lusläser trådarna på matbilder här i forumet.
Sist under älgjakten satt jag med smartphonen och skrev lista på allt jag skulle äta så fort dieten var över.

*Stuvade makaroner och falukorv
*mos och korv
*blodpudding med lingonsylt
*stekt potatis och pölsa.

Det är ju direkt populära maträtter jag blir sugen på heller, snarare lite udda saker (nu för tiden i alla fall)

För övrigt instämmer jag i allt Sheo skrev, förutom sexlusten, förmodligen blir jag kåtare för att jag får sån jävla självkänsla när jag går under 8%, minns inte hur det var när jag var som hårdast (runt 5%).

Höhö.

Spartansk
2012-08-04, 10:00
Detta tycker jag är väldigt intressant, jag "lider" av detta från dag 1 på mina dieter, jag blir verkligen besatt av mat, tänker på olika saker jag vill äta, googlar recept, lusläser trådarna på matbilder här i forumet.
Sist under älgjakten satt jag med smartphonen och skrev lista på allt jag skulle äta så fort dieten var över.

*Stuvade makaroner och falukorv
*mos och korv
*blodpudding med lingonsylt
*stekt potatis och pölsa.

Det är ju direkt populära maträtter jag blir sugen på heller, snarare lite udda saker (nu för tiden i alla fall)

För övrigt instämmer jag i allt Sheo skrev, förutom sexlusten, förmodligen blir jag kåtare för att jag får sån jävla självkänsla när jag går under 8%, minns inte hur det var när jag var som hårdast (runt 5%).

Inget blod i huvudet?

martikainen
2012-08-04, 10:37
damn u people! ;)

Beelz
2012-08-04, 12:43
jag blir helt asexuell typ, normalt är jag väldigt ohorny så bruden blir tokig xD

Spartansk
2012-08-04, 12:45
Hur vågar ni med flickvänner ge er på långa deffar? Är ni inte rädda att hon ska lämna er/vara otrogen?

Beelz
2012-08-04, 13:01
Hur vågar ni med flickvänner ge er på långa deffar? Är ni inte rädda att hon ska lämna er/vara otrogen?

Min flickvän är inte endast ihop med mig för sexet ;)

Akada
2012-08-04, 13:08
Min flickvän är inte endast ihop med mig för sexet ;)
Har du pengar också?

RykteT
2012-08-04, 13:12
Har du pengar också?

Eller är hon med barn?

hidden
2012-08-04, 13:41
Existerar inte kärlek på kolo? :D

AronP
2012-08-04, 14:44
Hur vågar ni med flickvänner ge er på långa deffar? Är ni inte rädda att hon ska lämna er/vara otrogen?

Det är väl hennes problem isf.

RassK
2012-08-04, 14:50
Man ska skilja på vägen till lågt kroppsfett och att befinna sig där. När man gör det som krävs på vägen ner så ryker humöret, energin, man blir besatt av mat och hinner inte återhämta sig pga kaloriunderskottet (aka skadebenägenhet). Men när man väl kommit dit och lägger sig på balans/överskott så försvinner en del av de akuta effekterna som besatthet av mat, energibrist, nocturi och humörsvängningar. Dock kvarstår förlust av libido (eller som Sheo poängterade, total asexualitet) och en väldigt bräcklig kropp (senor, ligament, leder osv) och kan kvardröja en längre tid.

Effekter som dåligt hår, dåliga naglar och torr hud är snarare effekter av en kass kostsammansättning och löses rätt enkelt genom mer av diverse makro/mikronutrienter.

Jag har f.ö. dietat flertal gånger till 3-5% och hållt mig under 7% i strax över ett halvår med balans/överskott.

RassK
2012-08-04, 14:51
Hur vågar ni med flickvänner ge er på långa deffar? Är ni inte rädda att hon ska lämna er/vara otrogen?

Taktik. Det gäller att ha en otroligt förstående partner och dessutom vara väldigt skicklig på "relationship management".
Annars är det väl som Aron säger, hennes problem. Har du skaffat så pantad flickvän är det iofs ditt eget fel.

Sheogorath
2012-08-04, 14:59
Hur vågar ni med flickvänner ge er på långa deffar? Är ni inte rädda att hon ska lämna er/vara otrogen?

Jag har (hittills) dietat ungefär samtidigt som min flickvän så vi har varit på samma våglängd. Sen efter +5 års förhållande dristar jag mig till att påstå att förhållanden inte är så sexberoende som de är i början... *host*

AronP
2012-08-04, 15:06
Jag har (hittills) dietat ungefär samtidigt som min flickvän så vi har varit på samma våglängd. Sen efter +5 års förhållande dristar jag mig till att påstå att förhållanden inte är så sexberoende som de är i början... *host*

Du tycker det fungerar att dieta tillsammans alltså? Jag och tjejen och flera av våra vänner har alltid dietat i om vartannat då vi inte står ut med varandra om vi båda är på diet.

Sheogorath
2012-08-04, 15:09
Du tycker det fungerar att dieta tillsammans alltså? Jag och tjejen och flera av våra vänner har alltid dietat i om vartannat då vi inte står ut med varandra om vi båda är på diet.

Det fungerar mycket bättre för oss att dieta tillsammans. :thumbup: När hon har annat fokus står hon inte ut med en slötänkt Sheo. Den här sura kommentaren fick jag strax innan jag avbröt (hon hade klivit av två veckor innan):

"Jag blev inte tillsammans med dig för att du är dum i huvudet, du vet det va?"

:D

Sverker
2012-08-04, 15:32
Allmänt obekvämt att sitta.
Upplevde att bäckenet trycker "igenom huden" mot stolen. Blir till att plocka fram kudden på stolen sista veckan av deffen. Finns anledning till att kalla det sittfläsk:d

King Grub
2012-08-04, 15:35
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Spartansk
2012-08-04, 16:03
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Har du högre kroppsfett nu? Varför?

King Grub
2012-08-04, 16:08
Jag vill. Bara man har tvärribbor på korsrygg, triceps och lår så är det okej.

timoat
2012-08-04, 16:36
En tendens att få kramp benen jävligt ofta när jag ligger på lågt kcal intag. Märker också att fingrar domanr bort lätt om man tex läser i sängen.

T

Barbastark
2012-08-04, 16:39
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

GÖTT att höra. Så inget spökande med hormonrubbningar osv? Det är ju detta jag är mest orolig för. Att man ska hamna i någon kronisk, oåterkallelig rubbning av något av kroppens system.

exevision
2012-08-04, 16:53
Det är väl hennes problem isf.

Bra kille du är då. Lycka till i förhållandet.

Akada
2012-08-04, 17:09
Sitter just nu med ca 27c i rummet.

Det är kul att deffa!

maqan
2012-08-05, 13:14
Jag upplever att det snarare är tillfällig näringsstatus som avgör hur man mår snarare än hur mycket fett du har lagrat på kroppen. Har man legat på kraftigt energiunderskott en längre period verkar det dock som att det tar tid för kroppens hormonsystem att återhämta sig.

Albin Eriksson
2012-08-05, 15:49
Allmänt obekvämt att sitta.
Upplevde att bäckenet trycker "igenom huden" mot stolen. Blir till att plocka fram kudden på stolen sista veckan av deffen. Finns anledning till att kalla det sittfläsk:d

Förra dieten kändes jag under mig i sätet i bilen var och varannan gång, det med tanken: "Jag måste satt mig på något?!"

= Ja jag hade satt mig på något, röven kallas det.

samsam
2012-08-05, 17:00
Som grub säger, låg BF är positivt.
Själv upplever jag högre självförtroende, livskvalitet och motivation.
Dessutom ser man grymt mycket bättre ut.

Lider man under dieten, då gör man fel.

Shark
2012-08-05, 21:39
Lider man inte under dieten, då gör man fel.

fyp

Inge Enveten
2012-08-05, 22:17
Som grub säger, låg BF är positivt.

Var skrev han det?

hidden
2012-08-06, 09:53
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Hur såg träningen ut? 2h kondition per dag?

Eddie Vedder
2012-08-06, 09:59
Lider man under dieten, då gör man fel.

Jag tycker ofta att de som deffat många gånger berättar om hur de både mår bättre och får bättre resultat i takt med erfarenheten och korrigeringar av gamla misstag.

tjing
2012-08-06, 11:04
Tja, samma symptom som redan rekommenderats i tråden. Mitt lägsta är väl dock kring 8-9% och jag har ingen lust att gå lägre egentligen.

Mina matsug försvinner tvärtom mycket på deff, eftersom jag äter rätt obelönande mat och medvetet inte äter goda saker. Det upplever jag som en befrielse. Lite snus och kaffe på det så är deffen nästan för enkel ibland.

Chrillee
2012-08-06, 12:24
Stämmer in på Sheos inlägg som de allra flesta.

Jag trodde inte att en deff skulle vara så pass jobbig som den var. Det värsta var nog orkeslösheten i kombination med pollenallergi, orka knappt stå när det var som värst.
Den avsaknaden sexlusten gjorde min sambo orolig innan jag upplyste henne om symtomen som kan uppstå.

Sen att man jämnt tänker på snask och mat, och efter dieten frossar man i allt möjligt och släpper spärren för mycket vilket gjorde att man var tillbaka i den form innan deffen. *gah!*
Till nästa vår måste jag lösa det på ett bättre sätt, så man inte blir så himla manisk på 'snask' efter dietens slut.

Sniggel
2012-08-06, 13:05
Jag tycker ofta att de som deffat många gånger berättar om hur de både mår bättre och får bättre resultat i takt med erfarenheten och korrigeringar av gamla misstag.

Stämmer. Senaste gånger har inte libidon sjunkit och tankarna på mat är visserligen större men det är inte så att man blir besatt. Det är t om så att själva matätandet blir mycket trevligare än annars, utan att man blir plågad av hunger emellan måltiderna.
Det kan vara bra att hitta en balans och inte vara extrem. Snabb viktnedgång, torftiga livsmedel i tråkiga maträtter, extrem makronutrientfördelning och/eller extrem förändring i träningsmängd är väl sånt som ställer till med problem.
Bättre med små justeringar så att förändringarna kommer över längre tid. Ska man riktigt lågt i bf kanske det är svårt att undvika problemen dock.
Fast det kanske är som Grub säger att det är låg energitillgänglighet som är problemet och inte lågt bf.

Jeml
2012-08-06, 16:10
idag är jag enormt hungrig, yr, trött. höll på att svimma tidigare, blev svart för ögonen under några sekunder.

Runnberg
2012-08-06, 16:52
kan dessa symptom inträffa även om man bara ligger på t.ex 300 kcal underskott?

Eddie Vedder
2012-08-06, 17:23
kan dessa symptom inträffa även om man bara ligger på t.ex 300 kcal underskott?

Ja och det behöver ju inte ens vara varje dag. Det är dels en fråga om hur känslig du är och dessutom en fråga om tid. Du lär ju märka det.

cero
2012-08-06, 21:08
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Aha, att ligga på 2000 kcal blir alltså inte samma sak som att äta 4000 och sedan förbruka 2000 extra varje dag?

Vad beror det på? Man förbrukar ju energin så att det blir samma låga energitillgänglighet tänker jag.

Paria
2012-08-06, 22:31
Aha, att ligga på 2000 kcal blir alltså inte samma sak som att äta 4000 och sedan förbruka 2000 extra varje dag?

Vad beror det på? Man förbrukar ju energin så att det blir samma låga energitillgänglighet tänker jag. Trollar du eller begriper du på allvar inte att King Grub inte menar att äta och förbruka mer, för att uppnå samma energibalans på ett större matintag?

Tror du att han har deffat i 10 år i sträck?

Han menar att alla problem man får kommer från energiunderskottet; inte av att ha lite kroppsfett.

cero
2012-08-06, 23:11
Lugn nu. Att man inte är lika påläst som dig betyder inte att man är ett troll.

Kan du förtydliga första meningen? Jag tolkade det så här:

Man har en kaloribalans på 2000.

Istället för att äta 2000 och lida av alla symptom, så äter man 4000 och förbrukar 2000 extra för att hamna på samma kaloribalans. Han skrev att han åt 4000 varje dag, och då lät det som att han åt mer energi än vad energibalansen tillät.

Eller är det själva processen när man gör sig av med fettet och minskar sitt procentuella kroppsfett som orsakar alla symptom?

Mental
2012-08-06, 23:27
Det jag tror han menar är att om ditt behov är 2500 och du äter 2000 kommer du må dåligt och uppvisa diverse symtom på detta, oavsett om du har 4 eller 14%BF

Medans om du har ett behov på 4000 och äter 4000 (energibalans) kommer du må bra/vara symtomfri oavsett om du har 4% eller 14%BF

Paria
2012-08-06, 23:31
Lugn nu. Att man inte är lika påläst som dig betyder inte att man är ett troll. Det handlar inte om att vara påläst inom näringslära, utan helt enkelt om att besitta en normalfungerande läsförståelse. Men strunt samma.

Jag tolkade det så här:

Man har en kaloribalans på 2000.

Istället för att äta 2000 och lida av alla symptom, så äter man 4000 och förbrukar 2000 extra för att hamna på samma kaloribalans. Det är feltolkat.


Han skrev att han åt 4000 varje dag, och då lät det som att han åt mer energi än vad energibalansen tillät. King Grub skrev att han åt 4000 kcal per dag och bibehöll sin låga kroppsfettnivå; han låg alltså på energibalans, och inget annat.

Eller är det själva processen när man gör sig av med fettet och minskar sitt procentuella kroppsfett som orsakar alla symptom? Ja, det är precis det King Grub menar. Det är alltså själva vägen till 5 % fett som orsakar problem; när man väl har 5 % kroppsfett är det inga problem.


Att jag inte tror att det är så enkelt, är en annan femma.

cero
2012-08-06, 23:49
Det handlar inte om att vara påläst inom näringslära, utan helt enkelt om att besitta en normalfungerande läsförståelse. Men strunt samma.

Med en normalfungerande intelligens kan man räkna ut att man inte förstår alla texter trots att man har bra läsförståelse.

Mental: Tack!

sleepwalker
2012-08-07, 00:12
Det enda jag kan bidra med är nog att jag frös väldigt mycket mer när jag badade än annars.

Upplevde även att vid superhård ansträngning (körde vätternrundan) i slutet på deffen så blev jag helt borta efteråt. Låg och skakade och frös som fan trots att jag låg i en varm bubbelpol.

Antagligen så när kroppen inte har något att ta av när energi behövs!

Annars bara goa grejer som att du är väldigt lätt när du ska röra dig på det ena eller andra sättet, göra chins osv :)

McCoy
2012-08-07, 18:37
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Antar att du körde både konditions- och styrketärning med ett kaloriintag på över 4000 kcal. Använde dig du även av konditionsträning på vägen ner till 3% kroppsfett? (Intensivare träning än bara promenader eller lätt cardio syftar jag på). Kan tänka mig att det underlättar att få utrymme för mer mat på så låga nivåer av kroppsfett.

Sniggel
2012-08-07, 21:03
Det är alltså själva vägen till 5 % fett som orsakar problem; när man väl har 5 % kroppsfett är det inga problem.


Mja det behöver inte vara så heller. Ett kaloriunderskott behöver inte vara 500 i genomsnitt per dag. Det kan vara 100 och det är ju "nästan kaloribalans". På ett år är det 5 kilos viktnedgång, vilket kan ta en från säg 12% till 5% utan någon större påfrestan på kroppen.

Tolkia
2012-08-08, 05:09
Det är dels en fråga om hur känslig du är och dessutom en fråga om tid.
Det här vill jag gärna trycka på lite. Man är olika känslig, och det som funkar bra för en behöver inte funka bra för en annan. Det är förstås också en helt annan påfrestning på kroppen under lång tid än under kort - alla kan ju t.ex. vara helt utan mat ett dygn utan att det påverkar dem på sikt. Hur mycket symptom/besvär man upplever beror också på hur ens liv ser ut utanför deff/bantning; hur mycket man sover, hur återhämtningen i övrigt ser ut, stress, jobb, resor etc.

Smegma
2012-08-08, 11:03
Härlig och givande tråd! Inspirerade samtidigt med en avskräckande ton. Påbörjar min första diet 1 september.

Längtar till dålig sömn, minskad sexualdrift, yrsel och irritabilitet.

Mouline
2012-09-25, 16:56
Förtjänar en bump.. Van der Satan vad jag fryser.. mitt BF börjar bli riktigt lågt! :o

Jeml
2012-09-25, 18:11
Förtjänar en bump.. Van der Satan vad jag fryser.. mitt BF börjar bli riktigt lågt! :o

vad ligger BF:et på?

Har också märkt att jag fryser när ingen annan gör det. Kanske beror på för lite kläder också :D

BelowAverage
2012-09-25, 18:28
Frös mer.
Tänkte mycket på mat.

Mådde väldigt bra (bättre) i övrigt, antagligen för att jag åt nyttigare.

Mouline
2012-09-25, 18:47
vad ligger BF:et på?

Har också märkt att jag fryser när ingen annan gör det. Kanske beror på för lite kläder också :D

Ingen aning men med tanke på att jag aldrig varit i den form jag är i och har aldrig haft bf under 10 så antar jag att jag är där nere nu.. ''ser ut'' som det iaf..

slimjim10
2012-09-28, 18:59
Haha så gott att höra alla historier om ni som fryser under deffen. Började deffa för några veckor sen och har siktat på ca 6 månader, och började nytt jobb i måndes i frysen på ett lager, minus 26 grader :hbang:

thompaboy
2012-09-29, 16:13
Fryser lättare
Mer lättirriterad
Svårare att sova
Taskigare libido

Albin Eriksson
2012-09-29, 19:26
Frös mer.
Tänkte mycket på mat.

Mådde väldigt bra (bättre) i övrigt, antagligen för att jag åt nyttigare.

Hur lågt var du?

gratefuldead
2012-09-29, 19:33
Själv fryser jag rejält fastän jag är fet.

Tomi
2012-09-29, 19:37
Själv fryser jag rejält fastän jag är fet.

Jag känner samma symptom. Har dessutom alltid kalla händer. Jag är väldigt långt ifrån låg bf, ligger nog på 16%

gratefuldead
2012-09-29, 19:47
Jag känner samma symptom. Har dessutom alltid kalla händer. Jag är väldigt långt ifrån låg bf, ligger nog på 16%

Kanske dålig blodcirkulation? Brukar ju vara det om man har kalla lemmar. Jag är diabetiker och vi sägs ju ligga i större riskzon men jag vet inte. Ligger nog på runt 20% BF nu.

Tomi
2012-09-30, 08:37
Kanske dålig blodcirkulation? Brukar ju vara det om man har kalla lemmar. Jag är diabetiker och vi sägs ju ligga i större riskzon men jag vet inte. Ligger nog på runt 20% BF nu.

Jag har aldrig haft kalla händer innan. Det är först nu efter en väldigt lång deff som jag har märkt av det.

Joe Hardgainer
2012-09-30, 10:25
samma saker överlag.
Problem att somna.
Blev generellt mer inaktiv.
Kunde äta mycket mat, men kände fortfarande att jag inte var mätt och belåten.
Frös som en hund under vintern.
För mig är detta lite av en vågskål. D.v.s det tippade över till det negativa när jag började komma under 7%. Då blev det successivt mer påtagligt.

LizaK
2012-10-01, 17:58
Då jag hade som lägst bf..
..försvann mensen
..kände jag mig pissnödig såfort jag reste mig från toan..
..blev trött/hade överskottsenergi..
..sov för lite eller för mycket..
..frös jämt..
..fick torr hud..
..luktade konstigt..
..håret blev tunnare..
..blev svagare..
..sexlusten försvann..
..magen sade upp kontraktet med mig och började leva sitt eget liv..
..hade till slut bara en sak i pallet MAAAAT.

Nelli
2012-10-01, 21:32
Då jag hade som lägst bf..
..försvann mensen
..kände jag mig pissnödig såfort jag reste mig från toan..
..blev trött/hade överskottsenergi..
..sov för lite eller för mycket..
..frös jämt..
..fick torr hud..
..luktade konstigt..
..håret blev tunnare..
..blev svagare..
..sexlusten försvann..
..magen sade upp kontraktet med mig och började leva sitt eget liv..
..hade till slut bara en sak i pallet MAAAAT.

+1 på detta

cero
2012-10-01, 23:14
Lizak, Nelli: Vid vilken % upplevde ni dessa symptom?

justi
2012-10-02, 14:07
Då jag hade som lägst bf..
..försvann mensen
..kände jag mig pissnödig såfort jag reste mig från toan..
..blev trött/hade överskottsenergi..
..sov för lite eller för mycket..
..frös jämt..
..fick torr hud..
..luktade konstigt..
..håret blev tunnare..
..blev svagare..
..sexlusten försvann..
..magen sade upp kontraktet med mig och började leva sitt eget liv..
..hade till slut bara en sak i pallet MAAAAT.

THIS! Plus att jag är lite instabilt känslomässig (gråter tom till tecknade barnfilmer!!)

Dock så ligger jag inte på så lång BF, typ 18-19%, så det är nog mer låg energi intaget än själva BF....


Vet någon hur fort det går över om man börjar öta på balans?

AronP
2012-10-02, 14:18
THIS! Plus att jag är lite instabilt känslomässig (gråter tom till tecknade barnfilmer!!)

Dock så ligger jag inte på så lång BF, typ 18-19%, så det är nog mer låg energi intaget än själva BF....


Vet någon hur fort det går över om man börjar öta på balans?

Har du dom problemen och ligger så högt i bf så bör du nog kolla upp dig.

strikt
2012-10-02, 14:21
Fast gråta till tecknat är väl inte onormalt?

:em:

Jag är 30+ och man för övrigt!

justi
2012-10-02, 14:22
Har du dom problemen och ligger så högt i bf så bör du nog kolla upp dig.

Jag tycker inte det är högt, vi tjejer brukar ha motsvarande 7-10% högre BF än män.

AronP
2012-10-02, 14:23
Jag tycker inte det är högt, vi tjejer brukar ha motsvarande 7-10% högre BF än män.

Du ligger lågt för att vara tjej men inte så lågt att uppleva dom problemen.

justi
2012-10-02, 14:31
Du ligger lågt för att vara tjej men inte så lågt att uppleva dom problemen.

Hmm, då blir det bara att gå till någon läkare... Fast jag tror ändå att det är för låg kalori intag i kombination med lågblodtryck, men ska börja strax äta på balans och se vad som händer

Sheogorath
2012-10-02, 14:39
Vi har ju kommit fram till att det främst är långvarigt underskott och inte kroppsfettprocenten som är det avgörande. Har du legat på underskott i många veckor behöver du inte springa till läkare för att du upplever alla vanliga symtom av att ligga på underskott i många veckor...

Mental
2012-10-02, 14:48
Ett samtal till sjukvårdsrådgivningen tycker jag dock alltid man kan kosta på sig.

Sheogorath
2012-10-02, 14:51
Ett samtal till sjukvårdsrådgivningen tycker jag dock alltid man kan kosta på sig.

Eller så börjar man äta och se om det reder upp sig. Vilket är vad sjukvårdsrådgivningen skulle rekommendera om de fick alla korten på bordet.

Holabandola
2012-10-02, 14:52
Lågt kalium, 3,4....gav mig möjligen dubbelslag på hjärtat i den mån det märktes. Kontaktade sjukvården för det sa kaBOOOm från bröstkorgen emellanåt, väldigt obehagligt. Konstaterades DS, men helt normalt, troligen det lägre kaliumet som gjorde DS kraftigare än vanligt och att de därmed märktes.
Har fortfarande DS om jag mäter min puls nu, men det är inget jag märker av. Deffar jag märks dubbelslagen alltså.

I övrigt inget särskilt.

cero
2012-10-02, 16:49
Vi har ju kommit fram till att det främst är långvarigt underskott och inte kroppsfettprocenten som är det avgörande. Har du legat på underskott i många veckor behöver du inte springa till läkare för att du upplever alla vanliga symtom av att ligga på underskott i många veckor...

Sen förvärras väl symptomen ju större underskottet är.

Sheogorath
2012-10-02, 18:50
Sen förvärras väl symptomen ju större underskottet är.

Säkert. Men jag misstänker att viktnedgång i sig, även mycket långsam, kan generera vissa av de här symtomen efter en längre tid. Matfixering ser jag som kroppens sätt att säga: ät för helvete. Går man ner i vikt lever man inte i en biologiskt säker miljö och sexualdriften stängs ner. Finns det inte mat nog till mig finns det inte mat nog till mig OCH ett barn.

LizaK
2012-10-03, 03:14
lizak, nelli: Vid vilken % upplevde ni dessa symptom?

Samtliga vid 8-9%, men de flesta långt innan.
Och nej, det var inte meningen att det skulle bli en sådan viktnedgång, tyvärr
så sade som sagt min mage upp sig från jobbet och hann bli en gående
tandpetare innan jag fick rätt hjälp. .Lite otäckt. .

WiXiAN
2012-10-03, 17:56
Fryser. Kalla händer/fötter. trött.

Springer
2012-10-04, 21:07
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Jag har läst det här några gånger, och jag är inte säker på hur man skall tolka detta.

A) Färre biverkningar/lättare att ligga på 4000 kcal i balans än 2500 kcal?
B) Färre biverkningar/lättare att ligga på 500 kcal underskott och äta 3500 kcal än 500 kcal underskott och äta 2000 kcal?
C) All of the above?

Hörsägen säger mig att en del som springer 10-12 mil i veckan (dryga 1000 kcal om dagen bara där med löparkroppsvikter) börjar få tänka på vad de äter för att inte tappa vikt. Skulle stämma bra med A ovanför tycker jag.

xanton
2012-10-14, 08:16
fyp

man behöver inte lida vid deff, det är inte meningen heller.

Fugly
2012-10-14, 09:16
Att frysa hela jävla tiden, speciellt händerna.

jokem
2012-10-14, 09:26
Den enda bieffekten jag märker av är att jag känner mig så liten efter att ha tappat vikt. Märks mycket i kläder, särskilt byxor. Jag kan inte påstå att jag fryser extra mycket heller.

Beelz
2012-10-14, 09:50
Den enda bieffekten jag märker av är att jag känner mig så liten efter att ha tappat vikt. Märks mycket i kläder, särskilt byxor. Jag kan inte påstå att jag fryser extra mycket heller.

att tappa lite vikt är inte samma sak som att ligga på ~5% BF

Glutenkatt
2012-11-04, 00:51
Jag antar att om man varit smal/undernärd typ hela sitt liv, så är det inte samma sak som om man har varit normalviktig/fet och gått ner till att vara smal?

För isåfall har min omedvetna deff pågått i ~20 år utan bieffekter.

Rahf
2012-11-04, 04:13
Jag antar att om man varit smal/undernärd typ hela sitt liv, så är det inte samma sak som om man har varit normalviktig/fet och gått ner till att vara smal?

För isåfall har min omedvetna deff pågått i ~20 år utan bieffekter.

Det beror givetvis på om man varit smal eller undernärd. Smala personer kan må prima. Undernärda däremot...

Akada
2012-11-04, 10:30
Jag antar att om man varit smal/undernärd typ hela sitt liv, så är det inte samma sak som om man har varit normalviktig/fet och gått ner till att vara smal?

För isåfall har min omedvetna deff pågått i ~20 år utan bieffekter.
Samma sak, med avseende på vad? Men ja, har du t.ex. två tvillingar varav den ena legat på 70kg hela livet och den andra gått ner till 70kg från 100kg så kommer de inte riktigt vara likadana rent hormonellt etc.

Förresten så har du nog missuppfattat ordet deff, du har väl inte legat på underskott i 20 år? :d

uf_74
2012-11-04, 10:50
Har deffat sedan i slutet av januari och ligger just nu runt 15%bf. De bieffekter jag märk av (först på sista tiden) är;

* Fryser
* Kalla händer/fötter
* Låg libido
* Matfixering
* Trött på dagarna men sover samtidigt dåligt (vaknar tidigt)
* Dåligt humör

Ska försöka ta mig ner mot 10% sedan är det balans ett tag och sedan börja BYGGA. So far -23kg. Bibehållen styrka så förhoppningsvis är en hel del av musklerna kvar (det lilla som fans)

tearz
2012-11-04, 11:31
Förmodligen haft under 5% någon kortare period och antagligen legat sub 7% över 1 år nu.
Och har väl stött på de flesta biverkningarna som ni nämner /:

Kan tillägga att jag "jobbar" på att gå upp i lagom takt

Albin Eriksson
2012-11-05, 18:18
Bieffekter sista veckorna innan SM:

- Har sparat 17 bokmärke i webbläsaren till olika sidor med recept på cupcakes.
- Vadå Libido?
- Frös om händer och fötter.
- Frös och svettades om vart annat under nätterna, antingen var täcket för tunnt eller för tjockt.
- Lättirriterad när det gällde mina närmaste och hade svårt att uppfatta "skojande"/ironi.
- Halvmosad kokt potatis blandad med proteinpulver smakade gott.
- På en vecka mäktades montering av fyra ben på ett köksbord med.
- Alla är större och mer vältränade än man själv är.

McCoy
2014-01-01, 12:28
Dom flesta biverkningarna beskrivna ovan är resultaten av låg energitillgänglighet , inte lågt kroppsfett i sig. Jag låg på 3% kroppsfett i över 10 år utan biverkningarna ovan (förutom att frysa lätt), men då gjorde jag det med ett kaloriintag på över 4000 kcal per dygn.

Jag har läst det här några gånger, och jag är inte säker på hur man skall tolka detta.

A) Färre biverkningar/lättare att ligga på 4000 kcal i balans än 2500 kcal?
B) Färre biverkningar/lättare att ligga på 500 kcal underskott och äta 3500 kcal än 500 kcal underskott och äta 2000 kcal?
C) All of the above?

Hörsägen säger mig att en del som springer 10-12 mil i veckan (dryga 1000 kcal om dagen bara där med löparkroppsvikter) börjar få tänka på vad de äter för att inte tappa vikt. Skulle stämma bra med A ovanför tycker jag.

BUMP!
Jag undrar liksom Springer hur Grubs inlägg ska tolkas. Syftar "låg energitillgänglighet" på det totala energiintaget under balans och/eller underskott (alternativ A), B) eller C) ovan) eller menar han D) att det är storleken på ens underskott som spelar roll under diet?

behnam
2014-01-01, 12:52
Det står förklarat ett par sidor längre fram :)

Vad som menas (tror jag) är:

Det är inte antalet kalorier som avgör ditt mående/deffsymptomerna - det är att du ligger på kcal underskott under en längre tid.

Du kan ha bra mående om du ligger på kcalbalans med lågt bf

D.v.s att du antagligen mår sämre/får symptomet om du tex:
- Ligger på långvarig underskott med 20% bf på 2500kcal om dagen
- Ligger på långvarig underskott med 5%bf på 2000kcal om dagen

Men inte om du tex:
- Ligger på kcalbalans med 5% bf på 2500kcal om dagen
-Ligger på kcal balans med 20% bf på 3000kcal om dagen

Hajjaru? :)

McCoy
2014-01-01, 14:00
Jag har läst hela tråden och motstridiga tolkningar förekommer, varför jag citerar Springers fråga som ingen har svarat på ännu :)

Du tror inte att kalorierna är avgörande, men varför skulle då Grub nämna att han åt så mycket som 4000 kcal per dag? Jag tycker dessutom att ”energitillgänglighet” låter som just den totala mängden energi man har tillgängligt att inmundiga under en dag och skapa ett underskott av, men det kanske jag är ensam om.

Är det exempelvis någon skillnad mellan:
A) energibalans, 5% bf, 2000 kcal/dag
B) energibalans, 5% bf, 4000 kcal/dag
???

tearz
2014-01-01, 14:09
Trött
Tjurig
Besatthet runt mat
Nedsatt sexlust
Allmän "whatever feeling"
Klen
"Stress i kroppen" > Hjärtklappning
Störd nattsömn

Detta upplevde jag under en längre period där jag låg på 3000 kalorier per dag och tränade både kampsport och gym, fem till sex pass per vecka.
Kroppsfett uppskattningsvis 5-7 % konstant.

...

behnam
2014-01-01, 15:13
Jag har läst hela tråden och motstridiga tolkningar förekommer, varför jag citerar Springers fråga som ingen har svarat på ännu :)

Du tror inte att kalorierna är avgörande, men varför skulle då Grub nämna att han åt så mycket som 4000 kcal per dag? Jag tycker dessutom att ”energitillgänglighet” låter som just den totala mängden energi man har tillgängligt att inmundiga under en dag och skapa ett underskott av, men det kanske jag är ensam om.

Är det exempelvis någon skillnad mellan:
A) energibalans, 5% bf, 2000 kcal/dag
B) energibalans, 5% bf, 4000 kcal/dag
???

Nu är jag med - jag missförstod frågan. Förlåt :)

Ja det kan man ju undra.. jag tror att det bidrar positivt till ens mående om man kan äta mer och ändå ligga på balans. Så fungerar det för mig de dagar jag har förbränt ett antal hundra mer kalorier och behöver kompensera genom att äta mer. Psykiskt iallafall. Det tror jag att ganska många kan komma överens om.
(undrar dock ifall detta gör någon skillnad på de fysiska symptomen?)


För de som behöver motionera extra för att öka sitt kaloribehov blir väl frågan ifall man har tid till detta - för att kunna må bättre på större kaloribehov vid balans.

Peter Hansen
2014-01-01, 17:17
Kan det vara en bra idé att mitt under deffen lägga sig på, vad man tror är, kaloribalans? jag kör 2-2,3Mcal nu och funderar på att ta 2 veckor på 3,2 Mcal =D Typ med det som är inne nu att överäta glukos och ligga lågt i fett etc. Täntke på att man kanske kan få tillbaka lite sexlust..Har ny flickvän nu så inte så nice att deffa egentligen......

Sheogorath
2014-01-01, 17:30
Kan det vara en bra idé att mitt under deffen lägga sig på, vad man tror är, kaloribalans? jag kör 2-2,3Mcal nu och funderar på att ta 2 veckor på 3,2 Mcal =D Typ med det som är inne nu att överäta glukos och ligga lågt i fett etc. Täntke på att man kanske kan få tillbaka lite sexlust..Har ny flickvän nu så inte så nice att deffa egentligen......

Är du inte stressad med dieten och inte bara "vill ha det gjort" är det säkert jättebra både för kropp och själ. :)

Peter Hansen
2014-01-01, 18:16
Grymt! Kanske till och med kan leva lite på de återhämtade hormonnivåerna efter dessa 2 veckor!

Bryggan
2014-01-02, 07:27
Bieffekter sista veckorna innan SM:

- Har sparat 17 bokmärke i webbläsaren till olika sidor med recept på cupcakes.
- Vadå Libido?
- Frös om händer och fötter.
- Frös och svettades om vart annat under nätterna, antingen var täcket för tunnt eller för tjockt.
- Lättirriterad när det gällde mina närmaste och hade svårt att uppfatta "skojande"/ironi.
- Halvmosad kokt potatis blandad med proteinpulver smakade gott.
- På en vecka mäktades montering av fyra ben på ett köksbord med.
- Alla är större och mer vältränade än man själv är.
Apropå ingenting men det fetstilta i Albins text är något som händer ibland, oavsett diet eller inte. Vad beror det på? Vissa nätter så kan man inte reglera temperaturen på ett "normalt sätt"!

Förstår inte hur vissa kan skriva: "Lider man under deff så gör man fel", "löjligt enkelt" osv.
Alltså att ligga under kaloriunderskott om man vägrar röra sig mer än normalt Måste vara lite plågsamt!!
Deffen som företeelse är ju en uppvisning i självkontroll, som kommer sig av att man gör något mot vad kroppen vill. Alltså det är förknippat med ett visst självplågeri och uppoffrande!

martikainen
2014-01-02, 08:03
Förstår inte hur vissa kan skriva: "Lider man under deff så gör man fel", "löjligt enkelt" osv.
Alltså att ligga under kaloriunderskott om man vägrar röra sig mer än normalt Måste vara lite plågsamt!!
Deffen som företeelse är ju en uppvisning i självkontroll, som kommer sig av att man gör något mot vad kroppen vill. Alltså det är förknippat med ett visst självplågeri och uppoffrande!

Dock ska man ju göra skillnad på en vanlig komma i form diet, och en tävlingsdiet.

Att gå från 15% till 8% är en barnlek och där behöver man inte lida direkt, självklart kommer du vara lite hungrig då och då men tidigare nämnda problem skall inte ta över varadagen, då gör man något galet!

Men att gå från 8% till tävlingsform, då lider nog de flesta.

ddavid
2014-01-02, 13:36
Täntke på att man kanske kan få tillbaka lite sexlust..Har ny flickvän nu så inte så nice att deffa egentligen......

Jag känner igen mig i din situation ^^ Flickvänner kommer alltid som olägligast. Dom borde veta hut! *flex*

För övrigt är det rätt komiskt/illavarslande/pinsamt/fascinerande att se vad man faktiskt genomlider för att få en snyggare kropp en period. Är inte så konstigt att vissa drar på sig diverse sjukdomar =/

Shqypnia
2014-01-03, 10:59
Vilket är det bästa sättet att mäta sin kroppsfett på? Antar att en kaliper man kan skaffa privat inte är så pålitlig.

Stjarnan
2014-01-03, 16:56
Jag har en sån här:

http://www.harpenden-skinfold.com/images/hsk.jpg

Dock så blir det väldigt svårt att mäta på sig själv om du vill göra en 9-punkts..

cAase
2014-06-17, 11:42
Bumpar här. Efter att ha dietat i snart 5 månader och lyckats tappa en 14 kg har jag märkt många effekter.

- Blir aldrig mätt och belåten, hur stor volym jag än äter känner jag mättnad i max 10 min.
-allting smakar gudomligt
-ökad puls, får alltid det mot slutet
-noll tolerans för saker som irriterar mig
-smått irriterad konstant
-trött och allmänt energilös
-yr när jag ställer mig upp efter inaktivitet
-zero f*cks gällande allt
-oengagerad i samtal
-smått apatisk, toppar samt dalar är bortklippta, neutral med större lutning emot nedstämdhet.
-omotiverad att träna, längtade till passen förr, och nu känns det mer som ett måste
-trögtänkt
-känsla av att man lever i en bubbla avskärmad ifrån världen
-kraftigt nedsatt libido, sexlust är helt eliminerad

Som tur är min diet över 1 a juli, så då kanske man kan fungera som en människa igen. :D



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Armed Dingo
2014-06-17, 22:08
Har varit mentalt retarderad så det gått ut över arbetsuppgifter senaste två dagarna så nu tar jag paus på en-två veckor. En strikt paus utan gluffsande.

Har pratat med folk som ställt enkla frågor till mig och jag har inte kunnat ge dom ett bra svar. Samtidigt som jag har en konstig känsla i huvudet. Har tagit mycket koffein senaste dagarna också, det kan bero på det. Ska pausa med det också.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Depzon
2014-06-18, 23:04
Jag upplever ingen bieffekt förutom sånt som har med mat att göra. Eventuellt att det är svårt att få en bra natts sömn ibland. Det här året har jag deffat lite kortare och lite lugnare och känner mig inte manisk, som förra året. Då blev det:

- Tänkte på mat hela tiden, drog ofta och besökte olika mataffärer och mest bara tittade på förpackningar och näringsinnehåll
- Kunde inte landa mjukt efter avslutad deff utan hamnade i matvansinne. Gick upp åtta kilo på tre veckor.
- Kunde inte bli mätt ens när jag åt så mycket jag fysiskt orkade/rymde

Har dock aldrig upplevt irritation eller någon förändring i sexlusten.

Vitkål
2014-06-19, 00:54
Skönt att läsa den här tråden. Har gått på autopilot på hård kalorirestriktion och inte ägnat en tanke åt att det kan ha varit lite för hårt.

Har varit yr, illamående, snurrig i skallen, hög puls, orkeslös, matt och skiftade kall/varm. Trodde att jag hade blivit sjuk men efter en vecka med balans och nu mår jag direkt bättre. Min BF är mellan 6-8 % enligt olika 9punkts. Tror dock inte det är för lågt utan jag misstänker det var det låga kaloriintaget som orsakade mitt tillstånd.

cero
2014-06-21, 20:42
- Tänkte på mat hela tiden, drog ofta och besökte olika mataffärer och mest bara tittade på förpackningar och näringsinnehåll

Lol.

När deffen har gått för långt...

cero
2014-06-21, 20:49
Jag har läst hela tråden och motstridiga tolkningar förekommer, varför jag citerar Springers fråga som ingen har svarat på ännu :)

Du tror inte att kalorierna är avgörande, men varför skulle då Grub nämna att han åt så mycket som 4000 kcal per dag? Jag tycker dessutom att ”energitillgänglighet” låter som just den totala mängden energi man har tillgängligt att inmundiga under en dag och skapa ett underskott av, men det kanske jag är ensam om.

Är det exempelvis någon skillnad mellan:
A) energibalans, 5% bf, 2000 kcal/dag
B) energibalans, 5% bf, 4000 kcal/dag
???

Äta 4000 kcal per dag kan man göra om man har mycket muskelmassa och därför mycket vikt, trots att man har lågt kroppsfett. Är det det han syftar på kanske? Är också förvirrad.

En byggare på 5% kanske behöver äta 6000 kcal bara för att bibehålla den höga vikten, och kommer därför inte må dåligt.

En löparspinkis på 5% har knappt någon massa och kan därför bara äta 1500 kcal utan att lägga på sig massa fett. Han kommer må skräp.

Så kanske?

Barbastark
2014-06-22, 08:45
Jag har läst hela tråden och motstridiga tolkningar förekommer, varför jag citerar Springers fråga som ingen har svarat på ännu :)

Du tror inte att kalorierna är avgörande, men varför skulle då Grub nämna att han åt så mycket som 4000 kcal per dag? Jag tycker dessutom att ”energitillgänglighet” låter som just den totala mängden energi man har tillgängligt att inmundiga under en dag och skapa ett underskott av, men det kanske jag är ensam om.

Är det exempelvis någon skillnad mellan:
A) energibalans, 5% bf, 2000 kcal/dag
B) energibalans, 5% bf, 4000 kcal/dag
???

Har inte heller någon hel klarhet i den frågan, men tror det är en blandning mellan ens fysiologiska förutsättningar och energitillgänglighet.

Någon med hög % kroppsfett har ju mycket massa att imobilisera och använda till energi, medans någon med lägre inte har så mycket endogena resurser utan behöver antagligen vara mer noggrann med att få i sig tillräckligt via maten.

Så bf5% och 2000kcal kommer tex ha mycket mindre energi i omlopp sett över dygnet jämfört med bf5% och 4000kcal, och därmed oftare riskera att hamna i lägen där kroppen skulle behöva ta från sina egna resurser för att täcka upp. Och då det inte finns något överflöd här så börjar kanske kroppen sakta ned olika "icke essentiella" system vilka gör att man mår skit.

CalleP
2014-06-22, 21:16
Lol.

När deffen har gått för långt...
haha klockrent!

Stylaren
2014-07-02, 14:51
Fryser hela tiden och extremt mycket. Går med vinterjacka på mig till gymmet fast det är juli och sol.
Tänker på mat större del av dygnet och frågor ofta andra vad dom ätit osv.
Sexlusten är minimal, under några veckor hade jag ingen alls.
De dagar man ätit (ätardagar) går till kraftig överdrift, det enda som verkar stoppa mig är magsäckens storlek.
Seg i kropp, jobbigt att gå i trappor osv.
Trött i skallen.


BF% = 5.9

Alsor
2014-07-03, 01:56
Tjejer som e på en hela tiden o ska smeka, och drar upp t-shirten på en.. för jävla jobbigt. Jag vill ju bara äta, kvinnor!

rippedjack1
2017-05-06, 11:20
Lyfter en gammal tråd!

Ligger själv i deff sedan 3 veckor tillbaka, intressant att se hur alla andra mår.
Personligen mår jag i det stora hela riktigt bra just nu..

Hur äter och tränar ni som upplever alla dessa symtom?

Jag vägde 77 kg när jag började och ligger nu nere på 74,8.
Det enda biverkning jag känt av just nu är väl lite mindre sexlust och lägre blodtryck.
Har inte alltid morgonstånd, det verkar komma och gå lite.
Men jag är fortfarande sugen, dock så kommer det inte lika kraftigt som tidigare.
Sen har jag märkt att dagen innan re-feed av kolhydrater (6:e dagen på low carb) så är blodtrycket lägre.

Jag gymmar 3 dagar i veckan nu bara och har hållit all muskelmassa hittils och ökat lite i visa övningar.
Tränar med lägre reps/set och tyngre kortare pass.
Kör lättare cardio 1 2 ggr i veckan.

Ligger på ca 700 kcal underskott just nu.
Schemat ser ut såhär.

Frukost: 1 dl body science platinum(vassle&kasein) 1 dl havregryn, 3 dl mellanmjölk.

Lunch: t.ex och 150g tonfisk, broccoli, rivna morötter.
100 g fullkornsbröd.

Mellanmål: 1 dl whey 80, 20st sötmandlar (ca 20g)

Middag: T.ex 3 ägg, 100g fullkornsbröd, grönsaker.
3-4 g omega 3 tabletter. 500 mg c vitamin
6 ui d3.

Kvällsmål: 250g lätt kvarg med 1 tsk äppelmos, eller skivade bär.

Kör enligt 9/10 regeln och tänker då såhär.
Äter 35 måltider på 7 dagar, 34/35 är på strikt diet.
1 kontrolleradl fuskmåltid(kolhydratsrik)

slavteeeeke
2022-06-20, 06:42
Du tycker det fungerar att dieta tillsammans alltså? Jag och tjejen och flera av våra vänner har alltid dietat i om vartannat då vi inte står ut med varandra om vi båda är på diet.