handdator

Visa fullständig version : variation i intensitet


ZaCoOzA
2012-08-02, 18:57
Lite som rubriken säger, jag personligen avskyr att köra det vanliga där man kör styrka och volym periodvis.
Eller visst, volymen är rolig men att endast köra lågreps med lång vila mellan seten ger mig ingen tillfredsställelse alls, jag tycker det är riktigt trist så jag undrar om sättet nedan räcker för att fortsätta utvecklas och inte "vänja" kroppen?

*5 veckor styrka och volym, startar varje pass med en basövning och kör tungt (1-6 reps) följt av en komplementövning där jag kör lite högre reps med kortare setvila.
Exempel ->

Bänkpress 4 x 3-6 (3 min setvila)
Lutande bänkpress 3 x 6-10 (90s setvila)

*3 veckor endast volym (6-10 reps, 90-60s setvila).

Mvh

ZaCoOzA
2012-08-02, 22:10
Ingen?
Vet att det finns många erfarna här, skulle gärna höra vad er syn är på det.

Gust87
2012-08-03, 10:20
Personligen så tror jag att det enda viktiga är att du över tid lyckas öka vikten på stången eller utföra mer reps på samma vikt.
Det är när man når en "platå" som man kanske bör börja variera intensiteten (låga/höga reps) och börja köra negativa reps med en tung vikt för att bryta sig förbi den.

z_bumbi
2012-08-03, 10:39
Jag vet inte riktigt varför du måste ha 3 min setvila om du inte gillar det? Om du känner att du orkar göra det som du vill få ut av passet så är det bara att köra på. När vikterna börjar bli tyngre så kommer du kanske märka att du måste vila mer i vissa övningar men då är du fullt upptagen med att återhämta dig istället för att fundera på om du har trist...

ZaCoOzA
2012-08-03, 11:21
Jag vet inte riktigt varför du måste ha 3 min setvila om du inte gillar det? Om du känner att du orkar göra det som du vill få ut av passet så är det bara att köra på. När vikterna börjar bli tyngre så kommer du kanske märka att du måste vila mer i vissa övningar men då är du fullt upptagen med att återhämta dig istället för att fundera på om du har trist...

Det är ju just det, jag vilar 3min för jag känner att jag behöver det vid tunga set;p
Men vad är din syn på variationen i sig?
Förlorar jag något på att inte köra perioder där det endast fokuseras på styrka?
Och nu när jag tänker efter, borde man inte kunna hålla sig till styrka/volym på samma pass i all evighet och att endast variera tex split (frekvens) eller volym då och då?
Sålänge vikterna eller repsen ökar så är det väll onödigt att hoppa från styrka till volym fram och tillbaka?

z_bumbi
2012-08-03, 11:24
På din sista fråga så ja.