handdator

Visa fullständig version : Lever och njurvärden som en 80-åring. För lågt fettintag?


John M
2012-08-02, 17:03
Har just nu enligt läkaren jag pratade med, lever och njurvärden som motsvarar en 60-80-årings värden. Jag är 27 år.

Enligt två läkare som undersökt värdena så har det inget med sömnmedicinen jag tar att göra (tar inga andra mediciner) utan det beror på andra faktorer.
Dåliga levervärden enligt dom två läkarna beror på ett för högt proteinintag.

- Detta är nu halverat.

Just nu har jag gått på diet i två månader och har haft ett fettintag på 20 gram fett om dagen. Väger 86 kg just nu.

Kan det vara mitt låga fettintag som är boven i dramat?

Jag äter en matsked olivolja om dagen, ca 10 gram fett, och får resten av fettet ifrån proteinpulver och kyckling.

Jag vet att fett skyddar njurar och lever och funderar på om det kan vara min dramatiska sänkning av fettintaget som skadar min lever och njurar.
Vad tror ni?

Läkarna och sjukvården verkar inte ha så stor koll. Bör jag möjligtvis rådgöra med en dietist eller liknande?

Har för övrigt bestämt mig för att inte dricka något mer alkohol detta året, dricka max 1 kopp kaffe om dagen, och som sagt halvera proteinintaget till max 2 gram/protein per kg kroppsvikt.

Några andra förbättringar jag bör göra för att optimera lever och njurar?

Ivantheman
2012-08-02, 17:21
Tänk på att kreatintillskott kan ge falskt förhöjda njurvärden...

Sverker
2012-08-02, 17:52
Ta kontakt med din läkare istället. Fråga din läkare vad som händer när du ändra kosten under behandling.

Old Nick
2012-08-02, 18:57
Ät mat?

Jag har ingen aning om exakt hur ditt kostupplägg ser ut men personligen hade jag sett till att skippa tillskotten och bara käka riktig mat. Kött, grönsaker, ägg och sånt. Hälla lite fullfet mjölk på gröten, bregott på mackan och inte vara rädd för fett. Lägga av med bulk eller deff och bara försöka få i mig bra näringsämnen från naturliga källor.

Men det är bara min ryggmärgsreaktion. Du får ta det för vad det är. Jag är lite av en mathippe som gillar naturliga prylar (även om jag till största delen ligger åt lchf-hållet).

Masterpan
2012-08-02, 19:05
Har just nu enligt läkaren jag pratade med, lever och njurvärden som motsvarar en 60-80-årings värden. Jag är 27 år.

Enligt två läkare som undersökt värdena så har det inget med sömnmedicinen jag tar att göra (tar inga andra mediciner) utan det beror på andra faktorer.
Dåliga levervärden enligt dom två läkarna beror på ett för högt proteinintag.

- Detta är nu halverat.

Just nu har jag gått på diet i två månader och har haft ett fettintag på 20 gram fett om dagen. Väger 86 kg just nu.

Kan det vara mitt låga fettintag som är boven i dramat?

Jag äter en matsked olivolja om dagen, ca 10 gram fett, och får resten av fettet ifrån proteinpulver och kyckling.

Jag vet att fett skyddar njurar och lever och funderar på om det kan vara min dramatiska sänkning av fettintaget som skadar min lever och njurar.
Vad tror ni?

Läkarna och sjukvården verkar inte ha så stor koll. Bör jag möjligtvis rådgöra med en dietist eller liknande?

Har för övrigt bestämt mig för att inte dricka något mer alkohol detta året, dricka max 1 kopp kaffe om dagen, och som sagt halvera proteinintaget till max 2 gram/protein per kg kroppsvikt.

Några andra förbättringar jag bör göra för att optimera lever och njurar?

Om du enbart käkar 1 matsked fett om dagen är det nog mycket bättre om den kommer från fiskolja, ännu bättre om du käkar 1 matsked fiskolja och 1 matsked olivolja.

Alkro
2012-08-02, 21:42
Nu är jag ju inte insatt i exakt hur pass dåliga dina värden är men om det är kreatinin som de syftar på så kan detta vara relativt högt hos unga personer med större andel muskelmassa.

Många äldre som har friska njurar kan ha väldigt lågt kreatinin då de har väldigt lite muskelmassa. Så att säga att du har njurvärden som en 60-åring är ganska tramsigt.

Om du vill räkna ut hur pass bra njurfunktion du har så måste man ta vikt och ålder i beräkning.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/kreatinin.jsp
Där kan man räkna ut sitt njurclearance(hur pass bra njurarna fungerar). En normal frisk man har typ 80-120 ml/min. Jag skulle inte bli jätteförvånad om din läkare enbart kollat på kreatinin utan att räkna ut clearence.

Angående dina leverprover så finns det flera orsaker till förhöjda leverprover som t.ex. alkohol, infektioner, vissa hälsokostpreparat etc.

John M
2012-08-03, 00:49
Har säkert pratat med 30-40 olika läkare i 6 olika länder. Dom verkar ofta inte ha någon större koll, och inte bry sig heller. Man får själv fråga på forum, googla, läsa på wikipedia mm och forska och testa för att komma fram till vad som kan vara fel när kroppen inte funkar som den ska:)

I alla fall nu är jag på Cypern, normala kreatinin-nivåer är tydligen mellan 0.51-0.95 och jag ligger på 1.26 enligt analysmaskinen.

Runt 30% högre än dom högsta "normalvärdena". Jag tog kreatintillskott och slutade med det ca 7 veckor innan jag gjorde testerna. Verkar det vara en vettig anledning till varför mina värden är högre än normalvärdena?

Jag ska lägga om kosten lite och göra ett nytt test om ca 4 veckor så får vi se vad som händer.

Klein
2012-08-03, 04:40
Har säkert pratat med 30-40 olika läkare i 6 olika länder. Dom verkar ofta inte ha någon större koll, och inte bry sig heller. Man får själv fråga på forum, googla, läsa på wikipedia mm och forska och testa för att komma fram till vad som kan vara fel när kroppen inte funkar som den ska:)

I alla fall nu är jag på Cypern, normala kreatinin-nivåer är tydligen mellan 0.51-0.95 och jag ligger på 1.26 enligt analysmaskinen.

Runt 30% högre än dom högsta "normalvärdena". Jag tog kreatintillskott och slutade med det ca 7 veckor innan jag gjorde testerna. Verkar det vara en vettig anledning till varför mina värden är högre än normalvärdena?

Jag ska lägga om kosten lite och göra ett nytt test om ca 4 veckor så får vi se vad som händer.

Mer muskelmassa innebär högre kreatininnivåer även om dina njurar fungerar perfekt och oavsett ditt intag av kreatin. Normala kreatininnivåer är beräknade på smalfeta personer. Det stämmer inte för muskulösa personer. Om du är orolig över din njurfunktion så kan du ta ett annat enkelt test där mängden kreatinin och albumin i urinen mäts och deras ratio fastställs. Så länge albuminet är relativt lågt så är det ingen fara. Ett blodprov med kreatininnvärden ovanför det normala spannet säger väldigt lite om njurhälsan hos en muskulös person.

Alkro
2012-08-03, 06:00
Har säkert pratat med 30-40 olika läkare i 6 olika länder. Dom verkar ofta inte ha någon större koll, och inte bry sig heller. Man får själv fråga på forum, googla, läsa på wikipedia mm och forska och testa för att komma fram till vad som kan vara fel när kroppen inte funkar som den ska:)

I alla fall nu är jag på Cypern, normala kreatinin-nivåer är tydligen mellan 0.51-0.95 och jag ligger på 1.26 enligt analysmaskinen.

Runt 30% högre än dom högsta "normalvärdena". Jag tog kreatintillskott och slutade med det ca 7 veckor innan jag gjorde testerna. Verkar det vara en vettig anledning till varför mina värden är högre än normalvärdena?

Jag ska lägga om kosten lite och göra ett nytt test om ca 4 veckor så får vi se vad som händer.

Hmm då har de något annorlunda enheter för kreatinin där än här men jag tror att man bara multiplicerar med 100 så stämmer det överrens med itnervallen, dvs här i sverige är ditt kreatinin 126.

126 på en person med en hel del muskler och som väger 86 kg är inget direkt uppseendeväckande. Om jag själv hade haft ett kreatinin som du hade jag inte blivit särskilt orolig. Däremot är det ju samtidigt ganska enkelt att göra en liten utredning för att se att dina njurar är okej vilket jag tycker dina läkare borde ha gjort istället för att automatiskt skylla det på din kost.

Alkro
2012-08-03, 06:11
Ett prov man enkelt kan ta för att fastställa njurfunktionen är cystatin C, detta provet påverkas inte av muskelmassa, ålder etc.

http://www.lj.se/infopage.jsf?childId=15039&nodeId=39794

exevision
2012-08-03, 06:38
Så det enda som testades var kreatinin?
Kopplade de ihop det med levern?

MrKashchei
2012-08-03, 11:01
D var inte mkt info att gå på, än mindre när inte specifika prover har angivits. Räknat på din vikt, ålder och förmodat kreatinin på 126mikromol/L så har du ett kreatininclearence på 94ml/min. Det är jfr med normal njurfunktion. MEN när d kommer till sjukvård är d just din ansv. Läk du ska prata med, inte ett forum, även om jag förstår att du söker input fr olika håll.