handdator

Visa fullständig version : Teknikkoll bröst-/tricepsövning


Aping
2012-08-02, 16:43
Hej!

Jag är motionär och har inga tävlingsambitioner. Övningen jag kör i videon har jag som bröstövning när jag är gymlös. Jag har inga problem eller känningar nu men undrar om utförandet borde justeras på något sätt så att jag inte går sönder i framtiden givet samma (o-)strikthet som i videon. På YT verkar folk förorda att hålla armbågen mer in mot kroppen t ex men har lättare för arm-ut varianten och låtsas att jag kan komma åt bröstet mer på detta sätt, men kanske har inbillat mig fel?

Progressionen som jag tänker mig är upp mer med benen och så småningom gummiband. Just ja, försök bortse från att jag darrar som ett asplöv, har alltid gjort det och det är inte ett tecken på svaghet i mitt fall :)

Tack på förhand!

Apan är en apa (http://tinypic.com/r/2rffok1/6)

Aping
2012-08-02, 18:54
"Ser bra ut, kör hårt! :thumbup:" ?

(Mod får gärna flytta om jag postat galet...)

Kuriosum: Har stått på en våg med handen nu och får belastningen ca 65 % av KV.

Aping
2012-08-03, 07:34
God morgon kolo!

För att förtydliga skulle jag alltså uppskatta om någon med koll på anatomi, sjukgymnastik el dyl kan kommentera på för- och nackdelar med arm-ut positionen i videon jämfört med att hålla armbågen närmare kroppen. Liggande hantelpress ser man exempelvis ofta med närmare 90 grader i axelleden men sällan bänk. Verkar vara fler som får axelproblem av bänk men det kanske inte är av samma orsaker som skulle kunna påverka i den här övningen?

ceejay
2012-08-03, 09:24
imponerande armhävningar :]

Aping
2012-08-03, 14:01
imponerande armhävningar :]
Med reservation för att du drygar dig med tanke på sarkastiska smiley:n så tack! :)

Borde inte imponera på dig med tanke på styrkan du visar i din journal, du kan väl testa att göra några om du inte redan gör dem? Säkert bra för golfsvingen med rotationsstabiliseringen och att leda krafter snett genom kroppen? Om det inte går direkt med din styrka är det bara balansen det hänger på. Eller så får du skaffa en lätt överkopp och korta krumma armar som jag. :thumbup:

PontusAndersson
2012-08-03, 14:40
Jag tycker med det var imponerande! Testade själv på golvet... Fail...

Aping
2012-08-03, 14:59
Jag tycker med det var imponerande! Testade själv på golvet... Fail...
Gör mot en stol som står mot en vägg (så att stolen inte sticker iväg) eller lågt bord först så du får in balansen och testa att stå bredare med fötterna. Superstor skillnad när man hittar rätt läge och kan pressa med full kraft. Jag enrepmaxar precis under 1,2xKV i bänk exempelvis så det är ingen monsterstyrka i själva pressen som behövs. Hantelpressmax har jag inte gjort men ligger kanske på 0,5xKV.

Tacksam för feedback på utförande så att jag inte skadar mig, vet att det finns många duktiga som läser :-/