handdator

Visa fullständig version : Potatisskal, farligt?


svag74
2012-08-02, 16:07
Låt säga att man gör egen klyftpotatis att steka i ugn, och behåller skalen på (efter skrubbning). Är det bra eller dåligt? Gifter och så?
Eller är det helt enkelt så att det inte ens blir gott med skalen kvar? :D

Zizou
2012-08-02, 16:26
Gör alltid klyftpotatis med skalet på och har aldrig ätit klyftpotatis utan skal (Varken gjort själv eller blivit bjuden). Ser inget farligt med det, skölj/skrubba dom bara lite innan för att bli av med eventuella jordrester.

svag74
2012-08-02, 16:27
Gör alltid klyftpotatis med skalet på och har aldrig ätit klyftpotatis utan skal (Varken gjort själv eller blivit bjuden). Ser inget farligt med det, skölj/skrubba dom bara lite innan för att bli av med eventuella jordrester.

Mmm jord = farligt.
Tänkte på besprutning och sådant, man skalar ju alltid (?) kokt potatis, men kanske mest för det inte är så gott där.

Tack, ska testa :)

LikeTheDog
2012-08-02, 20:56
Får väl köra på ekologisk om du vill undvika besprutningmedel och dylikt.

Gober
2012-08-02, 21:41
Potatis är värstingen när det kommer till besprutning av våra svenska produkter. King Edward är värst. Ekologiskt är att rek. Men hur ohälsosamt det faktiskt är vet jag inte.

Rickard
2012-08-02, 21:45
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanin

svag74
2012-08-02, 21:52
Jo gröna potatisar ska man inte äta, men har nog inte så mycket med just skalet att göra ...

Olaaa
2012-08-03, 00:01
Majoriteten av solanin m.m sitter i skalet och upp till 1 mm under det. Äter man potatis då och då skulle jag inte bry mig om skalet direkt och gör inte det heller. Om man däremot äter potatis i stora mängder dagligen skulle jag skala för det mesta.

http://wholehealthsource.blogspot.se/2010/09/potatoes-and-human-health-part-ii.html

Nebuchadnezzar
2012-08-03, 00:19
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5870751#post5870751



Men nej, det är inga farliga mängder solanin i skalet om du inte äter väldigt stora mängder. Ät inte grön potatis.

Zizou
2012-08-03, 07:41
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5870751#post5870751



Men nej, det är inga farliga mängder solanin i skalet om du inte äter väldigt stora mängder. Ät inte grön potatis.

Hur mycket räknas till stora mängder? Käkar just nu 1 kg potatis om dagen, orkar inte skala just nu. Fast antar att det är betydligt mer än det?

Beelz
2012-08-03, 09:50
Skalar aldrig längre, tvätta och borsta bara av dom så ska det väl räcka....

kBengtsson
2012-08-03, 10:57
Min mormor bor på bondgård på landet och har aldrig skalat en potatis i sitt liv, har inte hon märkt skillnad lär inte vi andra göra det heller :) Sitter det inte bla fibrer, kalcium, järn, zink, fosfor och B-Vitamin i skalen som man går miste om när man skalar med? Har också fått för mig att massa c-vitamin kokas bort om de inte har skalet kvar när man kokar..
Gröna potatisar låter man vara :))

Sverker
2012-08-03, 17:02
Potatis är värstingen när det kommer till besprutning av våra svenska produkter. King Edward är värst. Ekologiskt är att rek. Men hur ohälsosamt det faktiskt är vet jag inte.

Bonden besprutar blasten för att förhindra olika bladmögel eller skadeinsekter. Potatisen ligger skyddat i jorden och utsätts inte för preparaten.

svag74
2012-08-03, 17:19
Bonden besprutar blasten för att förhindra olika bladmögel eller skadeinsekter. Potatisen ligger skyddat i jorden och utsätts inte för preparaten.

Intressant, tack :)

Gober
2012-08-03, 17:21
Bonden besprutar blasten för att förhindra olika bladmögel eller skadeinsekter. Potatisen ligger skyddat i jorden och utsätts inte för preparaten.

Jo jag vet hur man besprutar. Men tas inte en del upp av plantan eller genom jorden? Har man inte mätt upp en viss halt i potatis?

Frågar och påstår inget alltså.

Sverker
2012-08-03, 17:59
Tittade igenom artiklar på Livsmedelsverkets hemsida. Sökte på bekämpningsmedel och bekämpningsmedelsrester + potatis.

Det enda som kommer fram är groningshämmaren klorprofan. Kanske inte så konstigt att potatis besprutas efter skörd. Ämnet är uppenbart giftigt.
Annars hittade jag inget spännande.