handdator

Visa fullständig version : Vilket sötningsmedel för bak?


Akada
2012-08-02, 15:06
Hallå!

Har provat att baka lite med det jag har hemma nu, strö av märket gold sweet, och det verkar som att sötman försvinner helt. När jag smakar av smeten är den perfekt, efter en stund i ugnen smakar det mycket... degigare.

Vad använder ni när ni gör era godsaker?

bear.flowertwig
2012-08-02, 15:11
Har kört Hermesetas, Canderel och Stevia. Nu i eftermiddags en sats muffins med Canderel och fluffet när jag vispade med ägg och Canderel blev betydligt bättre än med Stevia märkte jag. Trodde det skulle vara tvärtom så Stevia sitter nog löst till i fortsättningen då jag tycker den smaken är betydligt sämre också.

Akada
2012-08-02, 15:17
Enda jag använt av hermesetas är deras flytande variant, och det tycker jag har en lite oangenäm bismak (oavsett mängd).

Stevia gav jag ett försök med (flytande där också), råkade ta lite för mycket i kvargen vilket ledde till att jag kände satans fissmak i munnen i ca 1 dygn efteråt.

Får ge canderel ett försök!

King Grub
2012-08-02, 15:26
Hallå!

Har provat att baka lite med det jag har hemma nu, strö av märket gold sweet

Det beror på att det är aspartambaserat, och aspartam klarar helt enkelt inte av värme.

gQLLe
2012-08-02, 15:29
Det beror på att det är aspartambaserat, och aspartam klarar helt enkelt inte av värme.

vilka märken är icke aspartambaserade?

Akada
2012-08-02, 15:30
Det beror på att det är aspartambaserat, och aspartam klarar helt enkelt inte av värme.
Vilka fungerar bättre för det ändamålet?

Googlade lite snabbt innan och hittade denna http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Valkommen_till_Vardgivarwebben/Riktlinjer--metoder/Handbocker/Nutrionsparm/Kapitel-5---Kost-till-friska-diabetiker-och-vid-metabola-syndromet-SNR-kost/Kost-till-friska-diabetiker-och-vid-metabola-syndromet-SNR-kost/Sotningsmedel/ som säger att det är ok (vilket det ju tydligen inte är) dock kanske de menar att det funkar i te't, eller något sådant.

Zizou
2012-08-02, 16:05
Hermesetas & Canderel sötningsströ fungerar betydligt bättre än stevia tycker jag. Smakar mycket bättre. Stevia ger en dålig bismak tycker jag.
Hermesetas lättströ är min favorit.

King Grub
2012-08-02, 16:07
Vilka fungerar bättre för det ändamålet?

Icke aspartam-baserade.

Löpsko
2012-08-02, 16:15
Icke aspartam-baserade.

http://static.fjcdn.com/comments/you+sir+deserve+a+medal+i+have+none+of+those+_1b5a 01f8ac1aa67f22f0db109b0eb09d.jpg

vicarious
2012-08-02, 18:55
Jag brukar köra med Hermesetas lättströ. Det är baserat på maltodextrin, fruktofibrer samt aspartam & acesulfam-K. Har inte märkt någon skillnad smakmässigt jämfört med stevia. Stevia är betydligt dyrare så jag kör nog på Hermesetas tills stevia blir billigare.

Tolkia
2012-08-02, 22:39
Ofta står det på förpackningen om sötningsmedlen klarar upphettning eller inte.

astrodog
2012-08-02, 22:41
Är inte din bak söt nog som den är?

RykteT
2012-08-02, 22:53
Jag brukar köra med Hermesetas lättströ. Det är baserat på maltodextrin, fruktofibrer samt aspartam & acesulfam-K. Har inte märkt någon skillnad smakmässigt jämfört med stevia. Stevia är betydligt dyrare så jag kör nog på Hermesetas tills stevia blir billigare.

+1

Jag bakar också allting med Hermesetas och har aldrig fått några bismaker eller negativa effekter!