handdator

Visa fullständig version : Att tävla i styrkelyft


Kalliban
2012-08-02, 08:54
Ni som tävlar i styrkelyft: När började ni? Hur mycket tog ni i de olika övningarna?
Jag antar att ni inte började först när ni var så starka att ni kunde vinna tävlingarna, hur motiverade ni er att tävla ändå?

Jag tror inte att jag kommer vilja börja tävla, men det är så klart roligt att veta hur ni andra tänkte när ni började. Än så länge ligger min träningsmotivation bra, så om det fortsätter så länge så kanske jag ändrar mig :)

spoon
2012-08-02, 09:09
Jag började för ungefär två år sedan. Då klarade jag 130-115-200. Att träna på klubb gör ofta att man blir starkare fortare och får hjälp med teknik och upplägg. Så det är bara dumt att vänta. Personligen så kommer jag aldrig att nå toppen i SL så jag sätter upp egna mål som går ut på att bli så bra som jag kan. Gör man ett tävlingsresultat så kan man ju inte vara sämre på nästa tävling. Det är en bra morot till att ligga i med träningen.

Iväg med dig till närmsta klubb :)

Niwah
2012-08-02, 09:17
Kalliban: Jag själv tävlar inte i SL eller tränar på klubb men ska börja nu i höst. Tror dock inte att det spelar så stor roll hur mycket man tar när man börjar tävla. Man tävlar ju mot sig själv till en början och det kan ju vara bra att få in tävlingsvana + att det är en bra måttstock på hur träningen går genom att maxa med jämna mellanrum.
Sen kan jag tänka mig att sätta PB på tävling måste vara en sjukt härlig känsla :)
SL-folket verkar vara bland de mest genuint trevliga människorna som går att hitta.

mini
2012-08-02, 09:17
Jag började med att vara med i filmtävlingen som fanns här på Kollo.
Efter det hamnade jag på en klubb där jag uppmuntrades och hjälptes upp på flaket. Jag hade egna mål att ta innan jag skulle börja tävla men gjorde första tävlingen strax innan (och klarade målen på den tävlingen.)
Det viktigaste för mig var att börja träna på en atletklubb. På STK fick jag hjälp och peppning och träningen blev rolig på ett helt nytt sätt. Är man det minsta nyfiken eller intresserad av styrkelyft, som tävlingsform eller träningsform, är en bra klubb guld värt.

Forqie
2012-08-02, 14:43
När jag började träna kanske jag skulle maxa runt 50-20-70 i de tre stora. Detta var för 2 år och 10 månader sen. När jag började klubben, för 1 år och 3 månader sen kanske jag skulle klara 300 totalt, lite mer kanske. Nu på serie 3 hoppas jag på 565.

mikaelj
2012-08-02, 17:03
Jag började för ungefär två år sedan. Då klarade jag 130-115-200. Att träna på klubb gör ofta att man blir starkare fortare och får hjälp med teknik och upplägg. Så det är bara dumt att vänta. Personligen så kommer jag aldrig att nå toppen i SL så jag sätter upp egna mål som går ut på att bli så bra som jag kan. Gör man ett tävlingsresultat så kan man ju inte vara sämre på nästa tävling. Det är en bra morot till att ligga i med träningen.

Iväg med dig till närmsta klubb :)

Håller helt med!
Jag började för ett år sedan och gjorde då 150-115-200 på träning.

Jag motiverar mig till att tävla genom att det dels är en konst att få till alla tre lyft som man vill på en och samma dag, dels för att jag gillar själva tävlingsmomentet, även när jag inte tävlar om medaljplats.
Postat via en mobil enhet

Morty
2012-08-02, 17:06
Vadå, det är väl häftigt att se vad man själv är kapabel till. Att utveckla sig själv och till slut nå de gränser som man trodde var omöjliga tidigare.

Att nån annan är starkare borde man inte fästa så stor vikt på om man inte är elit. Tävlingar kan vara skitkul ändå.

gunhamn
2012-08-02, 18:28
testade böj och mark 1 gång innan jag tävlade första gången. sen var jag fast :)

Mart|n
2012-08-02, 18:44
testade böj och mark 1 gång innan jag tävlade första gången. sen var jag fast :)

Det har ju t.o.m. gått ganska hyfsat för dig! :)

Rikard Jansson
2012-08-02, 18:46
bara tävlat i bänk, men tror jag gjorde 120 första tävlingen på dm, sen typ 20 år senare gjorde jag 132.5 en gång sen la jag av

Pepz
2012-08-02, 18:49
började tävla alldeles för sent. gjorde första tävlingen för tre år sen med bara bälte 190-145-260 i -100
önskar att jag hittat styrkelyftsträningen och ffa till en klubb redan som tonåring. då hade jag definitivt haft en chans att vara i toppen i Sverige idag.

Vunnis
2012-08-02, 18:53
Började för ett år sedan när jag var 19. Gjorde 165-135-200(tror jag? Oo) i -83.
Jag började för att andra sa att det var vettigt att börja innan man blev stark. Man skulle tydligen inte vänta tills man var "starkast"... och det var väl kanske tur det när det bara blev en tävling.

Herman H
2012-08-02, 21:23
Ni som tävlar i styrkelyft: När började ni? Hur mycket tog ni i de olika övningarna?
Jag antar att ni inte började först när ni var så starka att ni kunde vinna tävlingarna, hur motiverade ni er att tävla ändå?

Jag tror inte att jag kommer vilja börja tävla, men det är så klart roligt att veta hur ni andra tänkte när ni började. Än så länge ligger min träningsmotivation bra, så om det fortsätter så länge så kanske jag ändrar mig :)

Att vänta tills man vinner med att börja tävla är ju lite trist, mycket roligare att ta det lite lugnt i början och sen efter hand som man blir lite mer motiverad att dra på lite i vikter så kan man börja tävla mot sig själv. Detta är en bra erfarenhet när man sen kanske ska vinna över andra. Du missar en himla massa skoj om du väntar så länge som du verkar ha tänkt.
Och du, det är inte pinsamt att lyfta låga vikter, vi har alla varit där en gång och jag personligen blir bara glad när någon yngre ny kille eller tjej tar steget och vågar få upp på flaket för första gången. Det är riktigt styrka!

Prova, vad har du att förlora? *flex*

Stefan J
2012-08-02, 21:25
Jag började när jag var 16. Hade inga direkta mål, ville bara bli stark!

Damien Thorne
2012-08-02, 21:56
Jag började när jag var 16. Hade inga direkta mål, ville bara bli stark!

Men det är ju det bästa målet :D

Boston77
2012-08-02, 23:50
Jag började tävla i Januari 2011 med dräkt första gången då raw serie inte fans då skulle jag fylla 25 det året och jag hade gärna börjat mycket tidigare men jag visste inte att sporten fans förens jag var 24år gammal. Min första klassiska tävling gjorde jag i slutet av maj 2011 sedan dess kör jag bara klassiskt/Raw. Jag har alltid gillat att tävla och nu har jag hittat rätt sport och rätt klubb för mig och det roligaste tycker jag är att efter första tävlingen hamnade man med på rankinglistan i knäböj, bänkpress, marklyft och totalen och för varje tävling försöker jag slå mina egna rekord samt klättra på rankingarna i varje gren och jag finner en stor glädje när man tar en placering eller ett nytt rekord. Det är också väldigt roligt att även att de andra lyftarna är konkurrenter så är alla som jag träffat väldigt trevliga.

2010-12-31 var mina rekord på träning Knäböj 212.5kg Bänkpress 155kg marklyft 290kg
2011-05-28 Första klassiska tävlingen Knäböj 222.5kg bänkpress 155kg Marklyft 315kg totalt 692.5kg
2012-05-26 har jag som rekord på tävling knäböj 262.5kg Bänkpress 172.5kg och marklyft 342.5kg totalt 770kg

Jag tycker jag har ökat bra och det är för att jag har börjat tävla och gått med i en styrkeklubb så jag som de flesta andra tycker att du ska gå med i en klubb och börja tävla för det är sjukt roligt och motiverande särskilt efter varje tävling.

exor
2012-08-03, 06:21
Jag har funderat många år på att tävla. Men jag vill bli bättre innan jag ställer upp. En rimlig chans på medalj på tex raw sm. Vet att det aldrig kommer hända utan tävlingserfarenhet. Jag kan inte tävla med mig själv och bara delta tyvärr. Önskar att jag kunde tänka annorlunda. Nu kommer jag förmodligen aldrig ställa upp i en tävling.

Kalliban
2012-08-03, 07:41
Jag ska ärligt talat ta och fundera på det här ett tag och känna efter. Just nu är gymkortet fortfarande uppbundet fram till nyår, men efter det kanske jag skulle ta och prova på en klubb och se hur det känns. Stockholm AK ligger ändå bara 11 minuter med tunnelbanan hemifrån. Som det verkar på er så lär jag aldrig vilja gå tillbaka till ett vanligt gym igen :P Dock är det skönt med vanliga gymmet att det ligger så nära och på vägen hem från jobbet, så en blandning kanske vore något. Det är riktigt motiverande att höra er, så tack för alla svar! :)

LoveMachine
2012-08-03, 07:48
Vad det gäller Stockholms AK så har jag viss insikt då jag tränar där. Klubben är till 90 % (minst) en tyngdlyftningsklubb. Sen finns det tydligen några som tränar och tävlar i styrkelyft fast jag har inte sett röken av dem. Själv så smyger jag runt och kör Wendler 5/3/1 som en hobby-SL i ett hav av OL. Utrustningen är väldigt spartansk men det finns hur många stänger och bumperplates som helst. Fast då är det billigt, nära jobbet och ingen blir upprörd om marklyften dunsar och lever om så käns det som ett bra ställe för mig.

Morty
2012-08-03, 08:17
Jag har funderat många år på att tävla. Men jag vill bli bättre innan jag ställer upp. En rimlig chans på medalj på tex raw sm. Vet att det aldrig kommer hända utan tävlingserfarenhet. Jag kan inte tävla med mig själv och bara delta tyvärr. Önskar att jag kunde tänka annorlunda. Nu kommer jag förmodligen aldrig ställa upp i en tävling.

Börja kör 5/3/1, ge allt på varje pass och räkna ut hur snart du når medaljvikter med en flawless progression. Sen ökar du den tiden med ~50%. Då kan du säkert gå in med medaljchans på din första tävling. Det vore tufft.

z_bumbi
2012-08-03, 08:19
Jag brukar säga åt folk att komma över och kolla läget även om de har tid kvar på kortet på något annat gym. Man bör ju i alla fall testa ett nytt gym ett tag innan man bestämmer sig och märker man att det funkar så blir det lättare att byta. Funkar det inte så är det ingen större skada skedd utom att man ev har förlorat lite pengar och man hinner också testa lite andra gym för att se om de är bättre

sweetkarolina
2012-08-03, 08:26
Jag har funderat många år på att tävla. Men jag vill bli bättre innan jag ställer upp. En rimlig chans på medalj på tex raw sm. Vet att det aldrig kommer hända utan tävlingserfarenhet. Jag kan inte tävla med mig själv och bara delta tyvärr. Önskar att jag kunde tänka annorlunda. Nu kommer jag förmodligen aldrig ställa upp i en tävling.

Det här tycker jag är intressant!
Jag undrar om många/vissa avskräcks från deltagande i SL för att det liksom finns för få nivåer att tävla på. Det är liksom inget mellanting mellan SM-nivå, och tävla med sig själv? Jag menar det finns väl ingen jävel som låter bli att börja spela fotboll bara för att man inte kan spela i allsvenskan? Standardsvaret skulle ju i regel varit att du kan vara med och prova tävla på en serieomgång, där man inte tävlar mot varandra i viktklasser utan ens resultat räknas till ens klubbs serielag som jämförs med andra klubbars serielag i en tabell efteråt. Alltså det är ingen som tävlar mot nån annan än sig själv just där på plats iaf. (Och oavsett så måste du vara med på minst en tävling för att ens kvala till SM)
Nu vill jag inte utmåla dig på något sätt utan jag vill mer veta, vilka tävlingar skulle kunna finnas för att locka? Skulle det kännas värt att åka på typ Stockholmsmästerskapen för att kunna starta någonstans? Ändå ha motstånd och placera sig i en klass, men kanske inte riktigt lika hög nivå som SM. Eller om det bara var en öppen tävling, typ Sundbyberg Open.

Jag undrar om vi i styrkelyft skulle tjäna på att avskaffa serien, och öppna upp för att föreningar kan arrangera sina egna cup-tävlingar, eller whatever liksom. Jag saknar Göteborg Cup tex.

hertzman
2012-08-03, 09:12
Det här tycker jag är intressant!
Jag undrar om många/vissa avskräcks från deltagande i SL för att det liksom finns för få nivåer att tävla på. Det är liksom inget mellanting mellan SM-nivå, och tävla med sig själv? Jag menar det finns väl ingen jävel som låter bli att börja spela fotboll bara för att man inte kan spela i allsvenskan? Standardsvaret skulle ju i regel varit att du kan vara med och prova tävla på en serieomgång, där man inte tävlar mot varandra i viktklasser utan ens resultat räknas till ens klubbs serielag som jämförs med andra klubbars serielag i en tabell efteråt. Alltså det är ingen som tävlar mot nån annan än sig själv just där på plats iaf. (Och oavsett så måste du vara med på minst en tävling för att ens kvala till SM)
Nu vill jag inte utmåla dig på något sätt utan jag vill mer veta, vilka tävlingar skulle kunna finnas för att locka? Skulle det kännas värt att åka på typ Stockholmsmästerskapen för att kunna starta någonstans? Ändå ha motstånd och placera sig i en klass, men kanske inte riktigt lika hög nivå som SM. Eller om det bara var en öppen tävling, typ Sundbyberg Open.

Jag undrar om vi i styrkelyft skulle tjäna på att avskaffa serien, och öppna upp för att föreningar kan arrangera sina egna cup-tävlingar, eller whatever liksom. Jag saknar Göteborg Cup tex.

Absolut! Visst skulle det vara roligt med fler öppna tävlingar med ett mer varierat motstånd. Om jag ser till mig själv så är jag för dålig för att få en plats på SM och har så pass bra klubbkamrater att jag inte heller platsar i serien. Kvar är att tävla mot sig själv och försöka slå personbästa. Höjdpunkterna blir distriktsmästerskapen och särskilt norrlandsmästerskapen. Fantastiska tävlingar där motståndet blir lite mer på min egen nivå. Mer sånt!

gunhamn
2012-08-03, 09:15
.

Jag undrar om vi i styrkelyft skulle tjäna på att avskaffa serien, och öppna upp för att föreningar kan arrangera sina egna cup-tävlingar, eller whatever liksom. Jag saknar Göteborg Cup tex.

Vrf inte ta båda flugorna i en smäll? som norrlandsmästerskapen?

Håller med om att det finns för få "vanliga" tävlingar i sl. det enda som finns är serieomgångarna och alla sm/rmen.

Boston77
2012-08-03, 09:30
Jag har funderat många år på att tävla. Men jag vill bli bättre innan jag ställer upp. En rimlig chans på medalj på tex raw sm. Vet att det aldrig kommer hända utan tävlingserfarenhet. Jag kan inte tävla med mig själv och bara delta tyvärr. Önskar att jag kunde tänka annorlunda. Nu kommer jag förmodligen aldrig ställa upp i en tävling.

Det finns ju också Dm tävlingar där du tävlar mot andra och många klubbar har också klubbmästerskap skulle inte tex dessa tävlingar funka för dig att tävla på också då kan du ju kvala till sm också.


Jag tycker också det finns för lite tävlingar men vill inte heller att serien ska försvinna men det gick kanske ha inviduella tävlingar samtidigt som man körde serietävlingarna så som dm körs

mikaelj
2012-08-03, 10:49
Det här tycker jag är intressant!
Jag undrar om många/vissa avskräcks från deltagande i SL för att det liksom finns för få nivåer att tävla på. Det är liksom inget mellanting mellan SM-nivå, och tävla med sig själv?

DM finns ju. Det är ett bra tillfälle.

Hur vore det med en helt öppen tävling (utan viktklasser) där man tävlade på Wilks? Typ serien, men utan att ha med det att göra. Vore det intressant? Eller hade det blivit alldeles för många tävlanden för att det skulle vara roligt?

Jag undrar om vi i styrkelyft skulle tjäna på att avskaffa serien, och öppna upp för att föreningar kan arrangera sina egna cup-tävlingar, eller whatever liksom. Jag saknar Göteborg Cup tex.

*cupid*

Vi i GKK diskuterade frågan nyligen...

spoon
2012-08-03, 10:55
Håller med om att det finns för få "vanliga" tävlingar i sl. det enda som finns är serieomgångarna och alla sm/rmen.


Kan hålla med om att det finns för få små tävlingar. Men sen finns det ju jädra många andra tävlingar. Jag tycker alla i våran klubb tävlar hela tiden.
vm/em/nm/regionsmästerskap/klubbmästerskap/bänkvm/nordiska mästerskap/juniortävlingar och subjunior.

gunhamn
2012-08-03, 11:57
Kan hålla med om att det finns för få små tävlingar. Men sen finns det ju jädra många andra tävlingar. Jag tycker alla i våran klubb tävlar hela tiden.
vm/em/nm/regionsmästerskap/klubbmästerskap/bänkvm/nordiska mästerskap/juniortävlingar och subjunior.

dom som tävlar för landslaget blir det ju en jädrans massa tävlingar för om dom samtidigt ska tävla serien också.

Men den stora massan tävlar inte i landslaget och jag hade iaf inte fått så mkt ro i kroppen av att tävla 4 serieomgångar/år varav dm är den enda igentliga tävlingen.

sweetkarolina
2012-08-03, 13:21
Ja alltså, som landslagsnivå-lyftare så har man ju en annan situation, det finns snarare för många tävlingar än för få. Men nu om vi pratar typ "inkörsportar" till sporten. Många som jag har pratat med om att tävla och förslagit serien tycker inte det är en tävling. Och det är ju faktiskt ingen som vinner, så det ligger nåt i det. Och är ens poäng inte tillräckligt bra för att va med i laget (eller ens klubb har inga lag) då kan man väl lika gärna maxa på träningen?

Pratade med en tjej som skulle börja med fitness häromnyss, och hon skulle först på Alströmertrofén? (för det var typ för nybörjare) och sen decembercupen?. Det är så jag önskar vi kunde ha det lite mer. Säg att Gbg-cup är en tävling för lite nyare lyftare, där kanske alla klasser får medalj, men de tre bästa på koeff får ett litet pris eller nåt. Sen kan man ha tuffare och mer prestigefyllda event, tänk er att inrymmas med fitnessfestivalen och ha "Lucialyftet" (eller nåt). (Lite a la Arnolds)

Till det kommer SM, dit bara de som uppnått en viss kvalgräns får åka.

Men personligen, så tycker jag att seriesystemet har spelat ut sin roll. vem fan bryr sig liksom.

mikaelj
2012-08-03, 13:23
Sen kan man ha tuffare och mer prestigefyllda event, tänk er att inrymmas med fitnessfestivalen och ha "Lucialyftet" (eller nåt). (Lite a la Arnolds)

Otillåtet per regelboken.

9:12 Deltagande i konkurrerande organisation

Det är förbjudet att som lyftare/funktionär delta i tävling/uppvisning i styrkelyft/bänkpress där dopingavstängd lyftare eller lyftare i konkurrerande organisation deltar.

Men visst hade det varit roligt.

Säg att Gbg-cup är en tävling för lite nyare lyftare, där kanske alla klasser får medalj, men de tre bästa på koeff får ett litet pris eller nåt.

Med en klass för icke-licensierade lyftare också? D v s mer "prova-på"-grej?

gunhamn
2012-08-03, 13:36
Otillåtet per regelboken.



Men Karros tanke var att skapa tävlingen, för den finns ju inte nu. Alltså att det är SSF som skulle stå som arrangörer.

mini
2012-08-03, 13:41
Otillåtet per regelboken.



Att ha ett samarrangemang där SL-tävlingen arrangeras av SSF enligt gängse regler ser inte jag varför det skulle vara ottillåtet.

mikaelj
2012-08-03, 14:00
Vi/SSF får inte anordna tävlingar på tillställningar där dopade är med. Räcker att det är på samma ställe/tillställning, t ex Fitnessfestivalen. Även om det bara skulle vara licenserade lyftare med på den tävlingen.

Det är vad Mattsson sade till mig när jag frågade, för annars lät det som att vi gärna hade varit med. Men kolla gärna med Tommy och Johnny, om något kanske ändrats sedan dess.
Postat via en mobil enhet

mini
2012-08-03, 14:03
Vi/SSF får inte anordna tävlingar på tillställningar där dopade är med. Räcker att det är på samma ställe/tillställning, t ex Fitnessfestivalen. Även om det bara skulle vara licenserade lyftare med på den tävlingen.
Postat via en mobil enhet

Regeln säger dopingavstängda. För vad vi nu än tycker om byggare så krävs det mer än att någon har mycket muskler för att man ska kunna formulera en regel som gemene lyftare ska kunna anamma.

mikaelj
2012-08-03, 14:08
Som jag skrev ovan, kolla gärna det med de som bestämmer. Jag hade tyckt att det var jätteroligt om vi kunde vara med på Fitnessfestivalen, vilket jag frågade ordf SSF om förra året. Något kanske har ändrats sedan dess.
Postat via en mobil enhet

sweetkarolina
2012-08-03, 14:26
Som jag skrev ovan, kolla gärna det med de som bestämmer. Jag hade tyckt att det var jätteroligt om vi kunde vara med på Fitnessfestivalen, vilket jag frågade ordf SSF om förra året. Något kanske har ändrats sedan dess.
Postat via en mobil enhet

Jag skulle nog mer tro att det finns ett motstånd mot att förknippas med vad i vissa föråldrade styrelseledamoters ögon anses vara "suspekta" tillställningar.
Det är inte mer än något år sedan som SSF styrelse skickade med en "observatör" till Arnolds Sports Festival för att kontrollera att den tävlingen genomfördes i enlighet med regler. (För man kan ju inte tex lita på att USAPL med tex IPF's vice president i spetsen garanterar att det genomförs regelenligt)

Du måste ju inse själv att man inte kan ha en regel som säger att man inte får ha en tävling där dopade inte får vara med, då skulle ju varje VM/EM/whatever bli ogiltigförklarat vid minsta lilla positiva fall. Det gäller dopingavstängda, och mer specifikt tom dopingavstängda lyftare.

Men skit samma, det behöver inte handla om att övertala gamla stofiler om nyttan av förändring, utan vi kan bara diskutera nyttan av förändring, och nya goda idéer för att sporten ska växa.
Och på tal om att sporten ska växa, så ska det givetvis inte införas några klasser för licenslösa, poängen är ju att få fler licensierade.

mikaelj
2012-08-03, 14:57
Du måste ju inse själv att man inte kan ha en regel som säger att man inte får ha en tävling där dopade inte får vara med, då skulle ju varje VM/EM/whatever bli ogiltigförklarat vid minsta lilla positiva fall. Det gäller dopingavstängda, och mer specifikt tom dopingavstängda lyftare.

Ja, det är precis det jag menade. Men att det är på specifikt är det ju inte, för det står tydligt om konkurrerande förbund.

Hursomhelst, det hade varit oerhört värdefullt för oss som förbund att synas mer. Fitnessfestivalen nästa? Man kan ju börja kolla upp det med de som har sista ordet?
Postat via en mobil enhet

mikaelj
2012-08-05, 10:12
Ja, det är precis det jag menade. Men att det är på specifikt är det ju inte, för det står tydligt om konkurrerande förbund.

Hursomhelst, det hade varit oerhört värdefullt för oss som förbund att synas mer. Fitnessfestivalen nästa? Man kan ju börja kolla upp det med de som har sista ordet?
Postat via en mobil enhet

OK, har kollat upp det och fått ett förtydligande. En av SSF sanktionerad tävling (där enbart lic. lyftare får vara med, naturligtvis) kan inhuseras lite varsomhelst.