handdator

Visa fullständig version : Traps


fisknn
2004-02-01, 17:26
Hej.
Hur är det med träning av traps och nacke, är det lönt att träna dem för sig? Jag tycker mig få träningsvärk där efter tex bicepsträning, eller ryggträning. Jag är dock inte otränad i trapsen, snarare tvärtom, har alltid haft stora pga amerikansk fotboll men får träningsvärk ofta.
Just nu vill jag prioritera nacke och traps. Någon som hade kunnat ge mig några grymma övningar för nacke/traps? förutom shrugs då...

tack

Shadow Warrior
2004-02-01, 17:55
Originally posted by fisknn
Hej.
Hur är det med träning av traps och nacke, är det lönt att träna dem för sig? Jag tycker mig få träningsvärk där efter tex bicepsträning, eller ryggträning. Jag är dock inte otränad i trapsen, snarare tvärtom, har alltid haft stora pga amerikansk fotboll men får träningsvärk ofta.
Just nu vill jag prioritera nacke och traps. Någon som hade kunnat ge mig några grymma övningar för nacke/traps? förutom shrugs då...

tack

För mej funkar det det bäst med ett set shrugs i veckan där jag kör 6-8fulla reps och sedan så många "extra reps" som det bara går

sen så är det alltid bra att köra tunga explosiva high pulls efter millitärpressen, det tar bra på hela axel partier inklusive trapsen och även hela ryggen i övrigt med.

För nacken rekomenderar jag 3-4x20-30sec neck "bridge" i veckan, använd händerna som stöd i början. håll alldrig statiskt längre än 20-30sec!

När man klarar det utan stöd så kan man plocka upp en skivstång i neckbrige position och göra bänkpress eller bara hålla stången för ökad belastning.

/Shadow Warrior

fisknn
2004-02-01, 18:00
Originally posted by Shadow Warrior


För mej funkar det det bäst med ett set shrugs i veckan där jag kör 6-8fulla reps och sedan så många "extra reps" som det bara går

sen så är det alltid bra att köra tunga explosiva high pulls efter millitärpressen, det tar bra på hela axel partier inklusive trapsen och även hela ryggen i övrigt med.

För nacken rekomenderar jag 3-4x20-30sec neck "bridge" i veckan, använd händerna som stöd i början. håll alldrig statiskt längre än 20-30sec!

När man klarar det utan stöd så kan man plocka upp en skivstång i neckbrige position och göra bänkpress eller bara hålla stången för ökad belastning.

/Shadow Warrior

Tack, vad är high pulls resp. neckbridge?

Shadow Warrior
2004-02-01, 18:38
Originally posted by fisknn


Tack, vad är high pulls resp. neckbridge?

High Pull är Upright Row som är stående rodd osv... du står upp med en stång i händerna typ axelbrett grepp och sedan ror du stången uppåt till en possition strax under hakan, själv gör jag High Pulls som är en mer explosiv varriant, lite cheating tillåts men man ska inte böjja sej frammåt för mycket, det viktiga är att man drar med både trapsen och axlarna så man får hög fart på stången, det ska vara så tung så att man inte kan hålla topp possitionen!

Dom fösta veckorna man kör denna övning är det normalt att man blir lite sliten i axelleden, men det går över när du byggt lite styrka.

Neck bridge gör du som så att du står på tårna/fötterna och på huvudet samtidigt, du har säkert sett någon shaolin munk på tv gjort det?

bäst är nog om du kollar in följande bild ;) http://www.brookskubik.com/images/ccv_t.jpg

Kom ihåg att ha händerna som stöd tills du klarar hela kroppsvikten, ta tid på dej och bygg upp styrkan, du vill inte skada dej i denna övning! Det är dock en mycket bra övning så fördelarna överväger.

/Shadow Warrior

fisknn
2004-02-01, 18:42
Originally posted by Shadow Warrior


High Pull är Upright Row som är stående rodd osv... du står upp med en stång i händerna typ axelbrett grepp och sedan ror du stången uppåt till en possition strax under hakan, själv gör jag High Pulls som är en mer explosiv varriant, lite cheating tillåts men man ska inte böjja sej frammåt för mycket, det viktiga är att man drar med både trapsen och axlarna så man får hög fart på stången, det ska vara så tung så att man inte kan hålla topp possitionen!

Dom fösta veckorna man kör denna övning är det normalt att man blir lite sliten i axelleden, men det går över när du byggt lite styrka.

Neck bridge gör du som så att du står på tårna/fötterna och på huvudet samtidigt, du har säkert sett någon shaolin munk på tv gjort det?

bäst är nog om du kollar in följande bild ;) http://www.brookskubik.com/images/ccv_t.jpg

Kom ihåg att ha händerna som stöd tills du klarar hela kroppsvikten, ta tid på dej och bygg upp styrkan, du vill inte skada dej i denna övning! Det är dock en mycket bra övning så fördelarna överväger.

/Shadow Warrior

Ok, jag bugar och tackar!

z_bumbi
2004-02-01, 18:47
Originally posted by Shadow Warrior


High Pull är Upright Row som är stående rodd osv

Nja... High Pull är ju den explosiva varianten som är en "del" av en frivändning.

Upright Row är ju rodd till hakan och man har ju inte samma grepp när man kör sådana, i alla fall har inte jag det. :)

Shadow Warrior
2004-02-01, 18:55
Originally posted by z_bumbi


Nja... High Pull är ju den explosiva varianten som är en "del" av en frivändning.

Upright Row är ju rodd till hakan och man har ju inte samma grepp när man kör sådana, i alla fall har inte jag det. :)

Nä inte direkt man står ju nästan rakt hela tiden när man kör High pull (såvida du inte gör "Power Pulls" från knähöjd eller från golvet), tyngdlyftare "cleanar" ju vikten till axlarna genom att gå ner i en böj samtidigt (clean n jerk) eller så snatchar dom vikten direkt till raka armar där dom också gör ner i en böj (snatch)

Sedan så utförs vanliga strikta upright rows på samma sätt som High pull, utförandet beror mer på hur man själv vill köra. High Pull är i min mening MYCKET bättre än upright row med EZ stång.
För övrigt så bör man alldrig ro högre än strax under hakan.

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-01, 19:11
Ska vi köra det på engelska så är ser jag det som att High pull och Snatch/Clean Pull är samma typ av övning.
En explosiv Upright Row lär leda till skador på något sätt till skillnad från de andra övningarna.

Shadow Warrior
2004-02-01, 19:16
Originally posted by z_bumbi
Ska vi köra det på engelska så är ser jag det som att High pull och Snatch/Clean Pull är samma typ av övning.
En explosiv Upright Row lär leda till skador på något sätt till skillnad från de andra övningarna.

En clean är alldrig en Pull!!! :insane:

Sen så är det som så att om man inte bygger styrka så blir man skadad. High Pull bygger mycket bättre styrka än mesiga uppright rows som bara nöter på rotatorn.

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-01, 19:57
Originally posted by Shadow Warrior


En clean är alldrig en Pull!!! :insane:

Har jag sagt det då?

En Clean Pull är ju naturligtvis inte samma sak som en Clean vilket jag trodde var självklart.

Shadow Warrior
2004-02-01, 20:11
Originally posted by z_bumbi


Har jag sagt det då?

En Clean Pull är ju naturligtvis inte samma sak som en Clean vilket jag trodde var självklart.

nähä hade du inte det ;)

Men i alla fall om vi tar Clean n Jerk som exempel så består den utav /marklyft-Clean-Jerk/ inget High Pull där, men visst High Pull efterliknar Clean.

/Shadow Warrior

JAM
2004-02-01, 20:45
Exrx.net hjälper oss som vanligt:

Trapz: http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor1914548

Nacke: http://www.exrx.net/Lists/ExList/NeckWt.html

Shadow Warrior
2004-02-01, 20:51
Originally posted by JAM
Exrx.net hjälper oss som vanligt:

Trapz: http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor1914548

Nacke: http://www.exrx.net/Lists/ExList/NeckWt.html


Det där var väl inte till någon hjälp? Om man redan gör shrugs så är det ingen idé att göra fler shrug övningar, och skulle man göra alla nack övningar som är listade där skulle man garanterat bli övertränat. Shrugs, High Pull och Back Bridge är nog för dom flesta.

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-01, 21:02
Originally posted by Shadow Warrior


nähä hade du inte det ;)

Nä :confused:

Men i alla fall om vi tar Clean n Jerk som exempel så består den utav /marklyft-Clean-Jerk/ inget High Pull där, men visst High Pull efterliknar Clean.

/Shadow Warrior

Clean and Jerk = Stöt= Frivändning plus pushpress.

Clean Pull=Ett drag från raka armar med samma fattning som man har i frivändningen -> Tar bra på trapsen

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:12
Originally posted by z_bumbi
Originally posted by Shadow Warrior


nähä hade du inte det ;)

Nä :confused:

Men i alla fall om vi tar Clean n Jerk som exempel så består den utav /marklyft-Clean-Jerk/ inget High Pull där, men visst High Pull efterliknar Clean.

/Shadow Warrior

Clean and Jerk = Stöt= Frivändning plus pushpress.

Clean Pull=Ett drag från raka armar med samma fattning som man har i frivändningen -> Tar bra på trapsen

Det är ju bara en tolkningsfråga allting! Clean Pull har jag väl för övrigt inte diskuterat? ingen bra övning såvida man inte tränar OL.

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-01, 21:34
Originally posted by Shadow Warrior


Det är ju bara en tolkningsfråga allting! Clean Pull har jag väl för övrigt inte diskuterat? ingen bra övning såvida man inte tränar OL.

/Shadow Warrior


Tolkningfråga? Clean & Jerk är ju ganska bestämt vad det är, finns ju regler som bestämmer vad det är t o m. Övningen består av två delmoment varav det ena är frivändningen och det andra är att få upp viktfan på raka armar i ett moment.

Clean Pull fick du ju för dig var att jag likställde Clean och Pull och inte att det var samma övning.

btw Varför skulle t ex Clean Pull inte vara en bra övning? Du rekommenderar ju själv i en annan tråd tyngdlyftningsövningar och för att klara av dem måste man ju antagligen köra De olika delmomenten som krävs för att man ska bli tillräckligt explosiv för att klara av att utföra dem med teknik.

Shadow Warrior
2004-02-01, 21:45
Originally posted by z_bumbi



Tolkningfråga? Clean & Jerk är ju ganska bestämt vad det är, finns ju regler som bestämmer vad det är t o m. Övningen består av två delmoment varav det ena är frivändningen och det andra är att få upp viktfan på raka armar i ett moment.

Clean Pull fick du ju för dig var att jag likställde Clean och Pull och inte att det var samma övning.

btw Varför skulle t ex Clean Pull inte vara en bra övning? Du rekommenderar ju själv i en annan tråd tyngdlyftningsövningar och för att klara av dem måste man ju antagligen köra De olika delmomenten som krävs för att man ska bli tillräckligt explosiv för att klara av att utföra dem med teknik.

Jag vet väl vad en Clean n Jerk är, men du påstod först att High pull var ett delmoment vilket jag påpekade att det inte var utan det består snarare bestod utav marklyft, clean o jerk vilket inte heller var korrekt men det är mer mark än high pull, det var det jag menade då och... det här är ju idiotiskt... :rolleyes:

men vi droppar den där diskussionen nu, vad den nu handlar om...

För övrigt så har jag inte rekomenderat någon att göra cheat shrugs/clean pull.

/Shadow Warrior

Simson
2004-02-01, 21:47
Vad mycket snack det var här.
Skivstångs shrugs dominerar traps övningarna enligt mig, har aldrig kört nacke så det kan jag inte uttala mig om.

Allan
2004-02-01, 21:48
Vaffan - använd de svenska namnen. Frivändning, stöt och ryck. Går lika bra. Och frivändningar är makalösa för att bygga traps.

allan

Simson
2004-02-01, 21:58
Originally posted by Allan
Vaffan - använd de svenska namnen. Frivändning, stöt och ryck. Går lika bra. Och frivändningar är makalösa för att bygga traps.

allan

Har aldrig provat frivändning men det kanske är dags vem vet. Vad är översättningen på shrugs? Ryck?

fisknn
2004-02-01, 22:03
Originally posted by Allan
Vaffan - använd de svenska namnen. Frivändning, stöt och ryck. Går lika bra. Och frivändningar är makalösa för att bygga traps.

allan

Vad exakt är frivändningar? Är inte det typ marklyft fast istället för att lyfta med ryggen till midjan så typ lyfter man upp stången till axlarna?
Eller, om nån har tid så ge mig en utförlig beskrivning av den övningen.

Tack.

Allan
2004-02-01, 22:04
Clean and jerk = frivändning med stöt. Eller enbart tyngdlyftningsmomentet stöt.


http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/CleanAndJerk.gif





Snatch = ryck


http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Snatch.gif



allan

Shadow Warrior
2004-02-01, 22:04
Originally posted by Allan
Vaffan - använd de svenska namnen. Frivändning, stöt och ryck. Går lika bra. Och frivändningar är makalösa för att bygga traps.

allan

Helt korrekt, cleans... okej då frivändningar bygger mycket bra styrka men för dom som vill ha lite mer "bodybuilding vänlig" träning så passar High Pull vanligtvis bättre in i schemat.

En fråga Allan: Hur mycket kan man köra oh-squat med i förhållande till vanliga ol-squats? Om man är vältränad och stark i båda övningarna det vill säga.

/Shadow Warrior

fisknn
2004-02-01, 22:05
Och just det, på den här neckbridge eller vad den kallades, ska man bara stå så ett tag eller ska man försöka rulla med huvudet?

Hur är statiska övningar? Ger de något resultat överhuvudtaget? Typ om man trycker huvudet mot något i en halv minut ellerlutar sig fram så man håller kroppen med nacken i några sekunder?

Shadow Warrior
2004-02-01, 22:10
Originally posted by fisknn
Och just det, på den här neckbridge eller vad den kallades, ska man bara stå så ett tag eller ska man försöka rulla med huvudet?

Hur är statiska övningar? Ger de något resultat överhuvudtaget? Typ om man trycker huvudet mot något i en halv minut ellerlutar sig fram så man håller kroppen med nacken i några sekunder?

Klart det funkar, men för de flesta muskelgrupper är det långt ifrån optimalt men statisk övnignar för nacken tex fungerar alldeles utmärkt.

Annars kan du ju alltid prova att vandra runt runt i neck bridge possition som shaolin munkarna gör ;)

/Shadow Warrior

Allan
2004-02-01, 22:13
Originally posted by Shadow Warrior


En fråga Allan: Hur mycket kan man köra oh-squat med i förhållande till vanliga ol-squats? Om man är vältränad och stark i båda övningarna det vill säga.

/Shadow Warrior

Mellan 40-50 procent kan vara ett riktvärde om du räknar med reps. Något högre om du är duktig lyftare och kör 1RM. Göra ett godkänt ryck och klara av att resa sig kräver ungefär dubbla styrkan i knäböj.
Själv tycker jag 30 % är mycket bra, med tanke på vingelrisken...

allan

fisknn
2004-02-01, 22:16
Originally posted by Shadow Warrior


Klart det funkar, men för de flesta muskelgrupper är det långt ifrån optimalt men statisk övnignar för nacken tex fungerar alldeles utmärkt.

Annars kan du ju alltid prova att vandra runt runt i neck bridge possition som shaolin munkarna gör ;)

/Shadow Warrior

Men alltså om man bara står i det läget, och kanske vandrar ett varv, tränar man nån muskel då, det känns som all belastning ligger på kotorna typ, känns inte som man anstränger nån muskel. Ok, jag ska börja med lite statiska nackövningar och se om det ger något...

Shadow Warrior
2004-02-01, 22:16
Originally posted by Allan


Mellan 40-50 procent kan vara ett riktvärde om du räknar med reps. Något högre om du är duktig lyftare och kör 1RM. Göra ett godkänt ryck och klara av att resa sig kräver ungefär dubbla styrkan i knäböj.
Själv tycker jag 30 % är mycket bra, med tanke på vingelrisken...

allan

Okej, tack för det.

Jag tänkte nämligen jag skulle testa och köra lite over head squat efter mina vanliga knäböj imorgon, har alldrig kör övningen så det får väl bli 50kg eller nått sådant.

/Shadow Warrior