handdator

Visa fullständig version : Undvika fiberhavregryn efter träningspass...?


Lågpastöriserad
2012-08-01, 23:20
Hej,

En dum fråga. Är det smart att undvika fiberhavregryn efter ett träningspass?
(kombinerat med vassleproteinet i shakern d.v.s.)

vicarious
2012-08-01, 23:27
Varken smart eller dumt. Din fråga går inte riktigt att ge svar på.

joasimo
2012-08-01, 23:30
Kör på vanligt havregryn!

Sniggel
2012-08-01, 23:32
Om du funderar på om fiberinnehållet saktar ner magsäckstömningen så att vasslet inte kommer ut lika snabbt så tror jag inte att det är så stor skillnad. Fett ska vara "bättre" på att sakta ner denna process. Så där tror jag inte du har något att oroa dig över då havregryn är fettsnåla.

joasimo
2012-08-01, 23:35
Fibrer får min mage att gå på högvarv, iallafall om jag kör fiberhavregryn på morgonen... sedan används det väl inte som muskelbränsle eller lagras som glykogen i musklerna? Kostfibrer iallafall?

Lågpastöriserad
2012-08-01, 23:36
Okej, tack för era svar! :)

Vitsen är bara att jag vill försöka få i mig protein och kolhydrater efter passet. Jag tänkte då blanda t.ex. vassleprotein och mixa med en banan/fiberhavregryn. Men jag är lite orolig, eftersom jag inte är säker på om fiberhavregryn rankas som snabba kolhydrater?

Sniggel
2012-08-01, 23:38
Behöver du snabba kolhydrater då?
Jag vet inte själv hur det ligger till med havregryn men majoriteten av tränande behöver aldrig någonsin äta snabba kolhydrater om de inte vill.

aldoschadewitz
2012-08-02, 09:52
tror inte skillnaden mellan havre och fiberhavre i GI är så stor. Dinkel och råg har flera gånger mindre fett och jag tror det spelar större roll då. men skilnaden är marginell så det borde inte vara nått problem. ta tillsammans med fruktos så går det änu snabbare