handdator

Visa fullständig version : Ätstörning

wajjo
2012-08-01, 18:59
Hej Hej

I September 2011 gav jag mig fan på att jag skulle gå ner i vikt efter en lång skadeperiod och komma tillbaks till min form innan.
Jag började på 117kg längd 187cm och 14 juli så vägde jag 82 vilket jag är helt nöjd med och INTE vill gå ner ifrån.

Jag har diverse psykiska problem från innan och knaprar medicin och jag har inte hanterat mitt ätande bra utan ätit åt helvete för lite bara för att lyckas med det jag tycker är så viktigt.
Min behandlande läkare/psykolog säger att jag har utvecklat en ätstörning men inte mer specifikt än så, jag har hela tiden skurit ner på mängden kalorier och låg länge på 1400/dag.

Nu har jag blivit övertygad om att 1900kcal/dag är mitt minimum och det följer jag och det har jag inga problem med nu längre.
Samtidigt så fattar jag att jag måste äta mer för att behålla min vikt och bygga lite under lång tid.

Problemet är att jag är så in i helvete rädd för att om jag äter mer än 1900kcal så kommer jag lägga på mig fett.
Jag har räknat på att mitt behov enligt harris-benedict i koma-mode är 1950kcal dag så rimligtvis så borde jag kunna käka 2500kcal (ej träningsdag) utan att riskera lägga på mig fett?

Tack!

RykteT
2012-08-01, 20:35
Hej Hej

I September 2011 gav jag mig fan på att jag skulle gå ner i vikt efter en lång skadeperiod och komma tillbaks till min form innan.
Jag började på 117kg längd 187cm och 14 juli så vägde jag 82 vilket jag är helt nöjd med och INTE vill gå ner ifrån.

Jag har diverse psykiska problem från innan och knaprar medicin och jag har inte hanterat mitt ätande bra utan ätit åt helvete för lite bara för att lyckas med det jag tycker är så viktigt.
Min behandlande läkare/psykolog säger att jag har utvecklat en ätstörning men inte mer specifikt än så, jag har hela tiden skurit ner på mängden kalorier och låg länge på 1400/dag.

Nu har jag blivit övertygad om att 1900kcal/dag är mitt minimum och det följer jag och det har jag inga problem med nu längre.
Samtidigt så fattar jag att jag måste äta mer för att behålla min vikt och bygga lite under lång tid.

Problemet är att jag är så in i helvete rädd för att om jag äter mer än 1900kcal så kommer jag lägga på mig fett.
Jag har räknat på att mitt behov enligt harris-benedict i koma-mode är 1950kcal dag så rimligtvis så borde jag kunna käka 2500kcal (ej träningsdag) utan att riskera lägga på mig fett?

Tack!

Tjenare!

Välkommen i klubben får jag väll ta och säga (hur sorgligt det än må låta) :em:!

Jag hade grymma problem med exakt det du beskriver just nu för ett tag sen också (har fortfarande en ätstörning men inte på samma sätt) och jag ville verkligen inte börja äta mer än de 1800 kcal/dag som jag fick i mig!
Låg ett tag på 59 kilo (efter maten med skor på...) på mina 183 cm så du kan tänka dig hur stabilt det var! Men jag mådde bara sämre när jag såg mina egna revben i spegeln så jag tog mod till mig och sa åt mig själv att: "man måste kunna gå innan man kan springa" och började helt enkelt öka med 50 kcal/dag i veckan! Det låter kanske löjligt lite men jag vet hur svårt det är!
Tillslut lyckades jag nå 2500 kcal/dag genom detta i varje fall och började äntligen få en mer deffad kropp istället för det benrangel jag hade innan!
Nu ligger jag på hela 2750 kcal/dag och är fortfarande inte fet så du bör inte oroa dig! :d

Så mitt tips till dig är helt enkelt: Öka ditt dagliga intag med 50 kcal från och med imorgon och sen nästa onsdag så ökar du 50 kcal/dag igen! Du kommer må så mycket bättre för att du faktiskt lyckas med något sådant och du kommer märka skillnaden redan innan Jul!!

Lycka till och fråga gärna om du vill ha mer tips och info! :)

wajjo
2012-08-02, 12:02
Tack för responsen!
Skönt att veta att man inte är ensam om skiten...

Har från och med idag börjat med att lägga till 1 ägg på morgonen och d är väl en början :)

RykteT
2012-08-02, 12:04
Det är en väldigt bra början! :)

Vill du, så kan vi byta erfarenheter ju längre tiden går, då vi faktiskt går igenom samma saker just nu bara på lite olika sätt! Hade varit kul att kunna pressa sig själv och ha ett bollplank med någon annan i samma sits! :)