handdator

Visa fullständig version : Lägga på sig Massa på armarna som lång


Nephelite
2012-08-01, 17:38
Hey!

Jag sitter här och ligger på längden ~190cm.
Det är inte superlångt alls men relativt långt jämfört med många andra som har som mål att lägga på sig massa muskler.

Jag funderar över armstorlek!
Mina armar tkr jag tamefan se ut som en 12-åring som aldrig rört en vikt ibland
och ur vissa vinklar.
Visuellt ser dem inte speciellt kul ut hm. Kanske jag själv som blivit storhetsblind också men det är så sjukt att dem inte ser ut riktigt att hänga med resten av kroppen. Eller att folk med ~5 cm mindre i omkrets ser ut att ha dubbelt så stora armar.


Båda armarna mäter 41.5 cm~
Ligger på 92kg - 190 cm
20 år.


Bara funderar overall om några tips för att få större armar overall?

jag är inte helt pantad så jag misstänker att det bara är att försöka lägga på sig mer massa overall. typ gå upp till 100-105 kg och bara försöka bygga som en saltad kängurumacka typ?

MVH =)
Neph*mini

Nephelite
2012-08-01, 17:39
till saken hör kanske att jag har något överutvecklade axlar + en rejäl axelbredd så kanske också bidrar till att armarna ser "mindre ut"

Tkr fortf det är jobbigt =( blir tråkigt att träna dem nästan pg.a det här

cero
2012-08-01, 17:56
Vilka övningar tränar du för armarna? Hur ser ökningarna ut i dessa övningar?

Se till att du har bra teknik. Vanligt att folk klagar över utebliven massa och samtidigt kastar runt vikterna som om de vore basketbollar.

Men visst, att få riktigt grova armar på 190 cm kan vara lite knepigt, och det är vanligt att folk som tränar blir storleksblinda eller har en lite rubbad synvinkel av att ha tittat för mycket på genetiska missfoster som är fullproppade av droger.

Nephelite
2012-08-01, 19:05
Hm där sade du ngt, haft dåligt med motivation för att hålla koll på proggressionen på armövningar t.ex

Men kör vanligt, Bicepscurls/hammercurls/Stångcurl/preachercurls typ. Lite arnold-varianter ibland, provat både tungt/lätt osv.
kört lite för lite rygg dock, dåligt med volym på dragövningarna kanske.

Med triceps känns det ändå som jag ökat bra men stannat av lite
Men kör bra övningar för triceps + mkt pressövningar

Tror kanske det där med att faktiskt hålla bättre koll på vikter och reps när det gäller armar så det blir "Kul att träna igen" för nu slänger jag bara runt lite randomvikter och hoppas att det skall ge ngt..

Hmm tack för insight ^^

cero
2012-08-01, 19:15
Tror kanske det där med att faktiskt hålla bättre koll på vikter och reps när det gäller armar så det blir "Kul att träna igen" för nu slänger jag bara runt lite randomvikter och hoppas att det skall ge ngt..

Låter som att detta är felet både för ökningarna och motivationen. Se till att du alltid skriver upp vikter och repetitioner. På så sätt kan du mäta progressionen och då blir träningen garanterat roligare.

Fortsätter du att träna på samma vikter kan du inte förvänta dig att armarna kommer växa sig till öltunnor. Det går inte. Långsiktigt så måste styrkan öka för att du ska kunna få mer muskelvolym.

Träna inte för mycket till fail heller. Stanna när du orkar 1-2 repetitioner till, vila, och se till att få kvalité på kommande set.

Våga plocka av vikter för att kunna lyfta med ordentlig teknik.

Och välj gärna ett beprövat program som du följer. Då är det större chans att du får tillräcklig volym och intensitet på träningen än om du höftar själv. Detta tycker jag nästan är viktigast.

Minst 2g protein per kilo kroppvikt. Du kan lägga till lite mer energi i kosten för att snabba upp resultaten lite, men då får du lite mer fett på köpet också.

Commando1980
2012-08-01, 21:14
Hey!

Jag sitter här och ligger på längden ~190cm.
Det är inte superlångt alls men relativt långt jämfört med många andra som har som mål att lägga på sig massa muskler.

Jag funderar över armstorlek!
Mina armar tkr jag tamefan se ut som en 12-åring som aldrig rört en vikt ibland
och ur vissa vinklar.
Visuellt ser dem inte speciellt kul ut hm. Kanske jag själv som blivit storhetsblind också men det är så sjukt att dem inte ser ut riktigt att hänga med resten av kroppen. Eller att folk med ~5 cm mindre i omkrets ser ut att ha dubbelt så stora armar.


Båda armarna mäter 41.5 cm~
Ligger på 92kg - 190 cm
20 år.


Bara funderar overall om några tips för att få större armar overall?

jag är inte helt pantad så jag misstänker att det bara är att försöka lägga på sig mer massa overall. typ gå upp till 100-105 kg och bara försöka bygga som en saltad kängurumacka typ?

MVH =)
Neph*mini

Träna armarna och gör det ordentligt. Hög kvalitet och kvantitet. Inte bara några halvhjärtade set triceps efter bröst eller biceps efter rygg.

Fyllot
2012-08-01, 21:23
Anders The Peak brukar håna långa killar för att dom sällan har bra armar.

Har du inte genetiskt stora armar så kommer nog behöva väga en del för att dom ska se stora ut. 100 minst.

ChrisDEFC
2012-08-01, 21:29
Hey!

Jag sitter här och ligger på längden ~190cm.
Det är inte superlångt alls men relativt långt jämfört med många andra som har som mål att lägga på sig massa muskler.

Jag funderar över armstorlek!
Mina armar tkr jag tamefan se ut som en 12-åring som aldrig rört en vikt ibland
och ur vissa vinklar.
Visuellt ser dem inte speciellt kul ut hm. Kanske jag själv som blivit storhetsblind också men det är så sjukt att dem inte ser ut riktigt att hänga med resten av kroppen. Eller att folk med ~5 cm mindre i omkrets ser ut att ha dubbelt så stora armar.



Båda armarna mäter 41.5 cm~
Ligger på 92kg - 190 cm
20 år.


Bara funderar overall om några tips för att få större armar overall?

jag är inte helt pantad så jag misstänker att det bara är att försöka lägga på sig mer massa overall. typ gå upp till 100-105 kg och bara försöka bygga som en saltad kängurumacka typ?

MVH =)
Neph*mini

Är 201cm och väger 107kg och har precis samma problem. Ibland när jag kommer till gymmet och kollar mig i spegeln så tycker jag att jag ser rent ut sagt tanig ut. Har ungefär samma omkrets som dig på armarna och enligt mig själv iaf en skaplig styrka i dem men någon storlek finns inte. De ser okej ut när de är uppumpade och när jag spänner dem men i relaxed utanförgymmet häng så ser de tyvärr taniga ut. Kanske får ta armträningen på lite större allvar för det sabbar helheten för fysiken tycker jag. Man är inte stor så länge man har små armar...
Ontopic: Fokusera på tunga tricepsext, det har byggt bra för mig. I övrigt avvaktar jag vad andra ger dig för tips och snor dessa :D

RobbanColeman
2012-08-02, 07:23
Om man är låt säga 190cm lång så kan man inte ha samma mått runt överarmen som den korta killen på 175cm med grova armar. Det av den enkla anledningen att det inte är grovt alls då.

När jag började träna för hundra år sedan körde jag med två kompisar, den ena var 189cm lång och hade 41,5cm överarm efter 2 år, jag hade 37cm. Jag piskade hans armar rejält redan då. Idag har jag 43cm med synlig peak genom huden, detta till mina 175cm. Man kan liksom inte ta hänsyn, samt hänga upp sig på måttet runt armen men helt sonika ignorera måtten/längden på kroppen som helhet eller varför inte armarna.

Jag skulle tippa att jämngrova rent muskulärt, om man ska generalisera hårt, det ska man inte, men jag gör det nu då jag vill få fram min poäng.


190cm 95-100kg deffad
175cm 70-75kg deffad

Som sagt, generalisering nu men den stämmer nog överlag bra med det jag sett genom åren irl iaf. Det finns dock många undantag beroende på "felsymmetri", grova leder, bred midja osv...

Den långa killen är liksom tyngre från början, glöm inte det, det är därför inte på ngt sätt svårare anser jag. Det är same, same. Långa med rätt förutsättningar och korta med rätt förutsättningar. Det kryllar inte av byggare i min längd heller direkt, jag har inte mött många denna sommar t ex.

Fyllot
2012-08-02, 07:48
190cm 95-100kg deffad
175cm 70-75kg deffad

Som sagt, generalisering nu men den stämmer nog överlag bra med det jag sett genom åren irl iaf. Det finns dock många undantag beroende på "felsymmetri", grova leder, bred midja osv...

Den långa killen är liksom tyngre från början, glöm inte det, det är därför inte på ngt sätt svårare anser jag. Det är same, same. Långa med rätt förutsättningar och korta med rätt förutsättningar. Det kryllar inte av byggare i min längd heller direkt, jag har inte mött många denna sommar t ex.

Du glömde dom som börjar träna när dom väger 60kg grov på 190cm. Jag upplever att det finns väldigt få långa grova killar och dom flesta som ex börjar träna i puberteten ser ut som flaggstänger...sämre utgångspunkt. Korta kryllar det verkligen av då det inte behövs lika mycket vikt/massa för att det ska yttra sig. Längden har betydelse verkligen.

TS ge inte upp!

RobbanColeman
2012-08-02, 07:52
Du glömde dom som börjar träna när dom väger 60kg grov på 190cm. Jag upplever att det finns väldigt få långa grova killar och dom flesta som ex börjar träna i puberteten ser ut som flaggstänger...sämre utgångspunkt. Korta kryllar det verkligen av då det inte behövs lika mycket vikt/massa för att det ska yttra sig. Längden har betydelse verkligen.

TS ge inte upp!

Jag tycker det kryllar av spinkiga eller överviktiga killar, detta oavsett längd eller ålder.


Att bli grov är ngt som tar tid, oavsett längd.

De du tar som exempel ökar ju 20kg i vikt redan första träningsåret så det är lugnt. Jag har ökat 10kg i vikt på 18 år. Allt är relativt... :)