handdator

Visa fullständig version : 6 dagars split bra eller dåligt?


slimdog
2012-08-01, 15:18
Jag har snart gymmat i ett år och fått okej resultat enligt min mening, det finns säkert andra som skulle ha gjort det bättre.

Ge mig gärna feedback på mitt split schema varje pass tar runt 1 timme och 20 min och jag kör 3-4 set på varje övning och jag lyfter vikterna 8-12 gånger.

Måndag Axlar 6 övningar
Tisdag Rygg 6 övningar
Onsdag Ben 7 övningar
Torsdag Bröst 6-7 Övningar
Fredag Armar 7 övningar
Söndag Mage 7 övningar

Jag har funderat på att bara köra 5 dagar men har fått höra lite blandade åsikter. En del tycker att man ska göra som jag och dedikera ett eget pass till magen medan andra säger att jag ska köra mage 15 min efter varje pass, blir den övertränad då?

:)

Mvh

LillisJ
2012-08-01, 16:05
Det där är väldigt många övningar och set. Jag har 2 övningar till bröst och kör 8 set t.ex., samma sak med axlar. 3 Övningar, 8 set. Du måste ju vara helt kaputt efter dina pass. :confused:

slimdog
2012-08-01, 16:13
Det där är väldigt många övningar och set. Jag har 2 övningar till bröst och kör 8 set t.ex., samma sak med axlar. 3 Övningar, 8 set. Du måste ju vara helt kaputt efter dina pass. :confused:

Jag har blivit ganska van med den här rutinen plus att jag försöker äta bra och sova även om man har slarvat lite med sömnen nu under sommaren;)
Kör du bröst och axlar under samma pass?
Jag har alltid haft den principen att man ska köra många övningar så att muskeln får variation, men jag kanske har fel?
:)

slimdog
2012-08-01, 16:50
Jag skulle även vilja börja träna kampsport en dag i veckan, vad tror ni om det?

LillisJ
2012-08-01, 17:09
Jag kör Bröst, axlar & biceps samma pass. :)

kettlebellGuden
2012-08-01, 17:53
Jag skulle även vilja börja träna kampsport en dag i veckan, vad tror ni om det?

Vill du träna kampsport så gör det. Det är bäst att göra det man tycker är roligt och att senare oroa sig över vad som är "opti" när man har kommit så pass långt att det har någon större betydelse.


Och över en timme bara mage? Really? cofffee Jag hade somnat halvvägs igenom.

Tyrwing
2012-08-01, 18:28
Rygg och ben, okej.
Bröst och axlar, ja visst de är ju grundstenen i individuella dagar i 4-splittar.
Armarna visst, är ju ändå triceps, biceps, underarmar plus wrist extensions/flexions.
Men en hel dag mage?! Släng in lite core/mag övningar på något annat pass istället.

Förstår inte varför det är så många övningar heller.

slimdog
2012-08-01, 20:11
Rygg och ben, okej.
Bröst och axlar, ja visst de är ju grundstenen i individuella dagar i 4-splittar.
Armarna visst, är ju ändå triceps, biceps, underarmar plus wrist extensions/flexions.
Men en hel dag mage?! Släng in lite core/mag övningar på något annat pass istället.

Förstår inte varför det är så många övningar heller.

Ska tänka på det, håller på att skapa ett nytt schema inför hösten. Hur många olika övningar per muskelgrupp och pass är normalt? :)

RobbanColeman
2012-08-02, 07:46
Jag tycker mycket om det. Fokus på avsedd muskel för dagen blir enormt och passen blir ej långa. Dessutom får jag träna ofta och resultaten har varit mycket goda, alltså är svaret på frågan, iaf för mig, bra!

Detsamma gäller min fru som tränar sitt första år med goda resultat.

slimdog
2012-08-02, 21:28
Jag tycker mycket om det. Fokus på avsedd muskel för dagen blir enormt och passen blir ej långa. Dessutom får jag träna ofta och resultaten har varit mycket goda, alltså är svaret på frågan, iaf för mig, bra!

Detsamma gäller min fru som tränar sitt första år med goda resultat.

Funderar på att behålla samma schema och köra lite mage varje dag. Ska nog även lägga till 2 dagar med kampsport om inte kroppen säger ifrån:)

312
2012-08-02, 21:32
Funderar på att behålla samma schema och köra lite mage varje dag. Ska nog även lägga till 2 dagar med kampsport om inte kroppen säger ifrån:)

Varför träna magen varje dag? Förstår inte riktigt varför folk gör det. Tror folk fortfarande på myten att magmusklerna är magiska/annorlunda?

Tycker det är alldeles för många övningar. Min bröstdag till e.x. har endast bänkpress (4 arbetsset), sned hantelpress (3-4 set) och flyes (2 set), och det räcker för att mörda bröstet. :)

Spetälsk
2012-08-02, 21:33
Jag har funderat på att bara köra 5 dagar men har fått höra lite blandade åsikter. En del tycker att man ska göra som jag och dedikera ett eget pass till magen medan andra säger att jag ska köra mage 15 min efter varje pass, blir den övertränad då?

:)

MvhKlarar du 6 dagar och är nöjd med res så kör det. jag körde det ett par månader men kroppen började säga ifrån så jag backade till 5 igen. resultaten var mkt bra när jag körde 6 dar. körde 3 split.

Tyrwing
2012-08-02, 22:21
Ska tänka på det, håller på att skapa ett nytt schema inför hösten. Hur många olika övningar per muskelgrupp och pass är normalt? :)

Kan bara tala för mig själv, men jag kör 4 halvkroppspass i veckan, så:

Bröst: 12 set
Axlar 12 set
Rygg: 16 set
Trapz: 8 set
Triceps: 6 set
Biceps: 6 set
Quadriceps: 12 set
Hamstring: 8 set
Gluteus: 12 set
Vader: 8 set
Mage: 8 set
Underarmar: 8 set (Grepp inkluderat)
Per vecka. :)

Men känner du att du pallar och orkar med att nöta så mycket gör det, mest jag som tyckte magen var lite väl extrem att klassas som en lika viktig muskel som större muskelgrupper(ben & rygg).

EDIT: Övningar fördelar jag per set. Överkropp A kör jag en övning(Bänkpress), Överkropp B kör jag tre (Plan hantelpress, lutande hantelpress, flyes)

slimdog
2012-09-17, 17:05
Jag tycker mycket om det. Fokus på avsedd muskel för dagen blir enormt och passen blir ej långa. Dessutom får jag träna ofta och resultaten har varit mycket goda, alltså är svaret på frågan, iaf för mig, bra!

Detsamma gäller min fru som tränar sitt första år med goda resultat.


Är det dumt att träna rygg och ben dagen efter varandra? med tanke på att det är två stora muskelgrupper!

Hur hade ni lagt om schemat utan att köra mer split än vad jag redan gör?