handdator

Visa fullständig version : När göra marklyft ?


Sayonara
2012-08-01, 13:14
Hej tänkte börja köra marklyft regelbundet igen men undrar vart jag kan slänga i den i mitt nuvarande schema ? och hur många set/reps jag borde göra på just den övningen

nuvarande schema ser ut som följande

mån:bröst/biceps
tisdag:rygg/triceps
onsdag:ben (raka marklyft)
trosdag:axlar/vader
fredag:vila
lördag:vila
söndag:vila

Kan tänka mig att slänga in marklyft & mage på fredag eller lördag

Undrar även om det blir för mycket med tanke på att jag nu kör raka marklyft på bendagen för hamstringsen

Peace!

Valek
2012-08-01, 13:20
Hade nog varierat det antingen fredag eller lördag beroende på hur trött du är.

Här är länk till ett marklyft program bara att fylla i så räknar den ut åt dig
http://tsampa.org/training/scripts/coan_phillipi_deadlift/

DSBM
2012-08-01, 14:37
Vill du lägga in marklyft i ett av de pass du redan kör? Eller utöka med ett pass till just för den övningen?

Om du fortfarande vill hålla dig till 4pass/vecka hade jag kastat om lite:

mån:bröst/biceps
tisdag:ben (raka marklyft)
onsdag:axlar/vader
torsdag:Marklyft/rygg/triceps
fredag:vila
lördag:vila
söndag:vila

Anledningen till ovan valda ordning på passen är att du slipper (i största möjliga mån) träna samma muskler två dagar i rad. Det kanske t.ex. inte är så lämpligt att köra marklyft på en tisdag och sedan raka marklyft dagen efter, men det är förstås inviduellt - vad som funkar för dig vet du bara själv.
Ett annat förslag vore att sprida ut vilodagarna lite mer, så att du känner dig fräschare inför varje pass, men förstår att det kan vara skönt med helgen fri.

EDIT: såg nu att du tänkte lägga till ett extrapass. Då funkar det ju utmärkt på lördagen :) Att köra raka mark och vanliga mark samma vecka är inga problem för de allra flesta, känn dig fram.