handdator

Visa fullständig version : Eaa eller vassleprotein?


Batista
2012-08-01, 12:51
Hur viktigt är EAA egentligen? Har hört massa saker och läst trådar om att Eaa ökar proteinsyntesen bättre? Skulle det vara bättre om jag bytte ut vassleprotein mot eaa? Använder Masswhey från kostexperten som innehåller 4.5g bcaa per portion.
Jag har även hört att eaa ger bättre resultat. Vilken eaa rekommenderar ni som inte är så dyr och smakar bra?
MVH

Doggeh
2012-08-01, 13:30
EAA kräver mindre energi än vassle för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

EAA skulle jag rekommendera om du tränar "semi-fastande", dvs. man tar EAA innan träningen. Skulle också föredra EAA framför vassle om man vill reducera sitt kcal-intag.

Om du inte deffar eller tränar "fastande" så ser jag ingen anledning att välja EAA framför vassle.

EDIT: Jag rekommenderar EAA FX, ESApro eller fairings amino som finns på kolo's webbshop.

Batista
2012-08-01, 14:39
EAA kräver mindre energi än vassle för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

EAA skulle jag rekommendera om du tränar "semi-fastande", dvs. man tar EAA innan träningen. Skulle också föredra EAA framför vassle om man vill reducera sitt kcal-intag.

Om du inte deffar eller tränar "fastande" så ser jag ingen anledning att välja EAA framför vassle.

EDIT: Jag rekommenderar EAA FX, ESApro eller fairings amino som finns på kolo's webbshop.

Kan jag använda både EAA och proteinpulver eller blir det bara slöseri med pengar? EAA ska man väl bara ta på träningsdagar ca 10g före och 10g efter träning eller?

King Grub
2012-08-01, 14:44
blir det bara slöseri med pengar?

Beror på om du redan täcker ditt proteinbehov eller inte. Får du tillräckligt med protein från maten behöver du varken eller. Det finns inga belägg för att man bygger bättre med EAA eller vassleprotein jämfört med samma totala mängd protein från vanligt födoprotein. Det handlar mer om enkelhet, pris och kaloribudget.

EAA ska man väl bara ta på träningsdagar ca 10g före och 10g efter träning eller?

Effekten av både EAA och vassleprotein fungerar precis på samma sätt vid alla tillfällen oavsett om man tränar eller inte.

Fredrik_S
2012-08-01, 14:59
Jag använder vassleproteinpulver endast och det gör jag av den anledningen att det är en väldigt billig proteinkälla och enkel att tillaga... hade kött/fisk/kyckling och liknande också varit lika billigt och enkelt hade jag kört på det.

Jag äter jämt(utom när jag sover) och missar alla superstora muskler man får av att Fasta och tajma EAA/BCAA/Vassle intag... (ironi)

ChrillyMcFrill
2012-08-01, 21:58
Effekten av både EAA och vassleprotein fungerar precis på samma sätt vid alla tillfällen oavsett om man tränar eller inte.

Hmm, vet inte om jag har fått detta om bakfoten, men eftersom att EAA endast är essentiella aminosyror i dess renaste form, medans Vassleprotein till största del är protein som senare bryts ned till icke-essentiella aminosyror, så borde det väl vara en skillnad i effekt, eller? :confused:

Visst, vassle innehåller också en del EAA, men vad jag vet så är det inte i lika stor mängd som rent EAA.

Så eftersom innehållet är i princip olika, borde väl "effekten" vara olika?

...och då tiden det tar för att EAA och Vassle ska tas upp av kroppen är olika, så borde väl "effekten" vara olika? :confused:

vicarious
2012-08-01, 22:01
Hmm, vet inte om jag har fått detta om bakfoten, men eftersom att EAA endast är essentiella aminosyror i dess renaste form, medans Vassleprotein till största del är protein som senare bryts ned till icke-essentiella aminosyror, så borde det väl vara en skillnad i effekt, eller? :confused:

Visst, vassle innehåller också en del EAA, men vad jag vet så är det inte i lika stor mängd som rent EAA.

Så eftersom innehållet är i princip olika, borde väl "effekten" vara olika?

...och då tiden det tar för att EAA och Vassle ska tas upp av kroppen är olika, så borde väl "effekten" vara olika? :confused:

Cirka hälften av aminosyrorna i vassle brukar vara EAA. Så antingen dricker man 20g vassleprotein eller 10g EAA. Och upptagshastigheten är det väldigt liten skillnad på vad jag vet, båda tas upp snabbt.

Barbastark
2012-10-18, 05:41
Cirka hälften av aminosyrorna i vassle brukar vara EAA. Så antingen dricker man 20g vassleprotein eller 10g EAA. Och upptagshastigheten är det väldigt liten skillnad på vad jag vet, båda tas upp snabbt.

Borde det inte ta MINST 30 min eller dyl för magsäcken att bryta ned vasslet till fria aminosyror som sedan kan tas upp? Medans EAA kan tas upp, antagligen redan innan det nått magsäcken?

Sheogorath
2012-10-18, 06:06
EAA kräver mindre energi än vassle för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

EAA skulle jag rekommendera om du tränar "semi-fastande", dvs. man tar EAA innan träningen. Skulle också föredra EAA framför vassle om man vill reducera sitt kcal-intag.

Om du inte deffar eller tränar "fastande" så ser jag ingen anledning att välja EAA framför vassle.

EDIT: Jag rekommenderar EAA FX, ESApro eller fairings amino som finns på kolo's webbshop.

Jag tänker tvärt om. Tränar jag "fastande" (morgonträning i mitt fall) känns det logiskt att det finns en fördel med att få i sig en komplett aminosyraprofil (t.ex. vassle eller kaseinprotein) innan man sätter igång, så att det faktiskt finns byggstenar lättillgängliga när man uppreglerar muskelproteinsyntesen efter träning, med t.ex. EAA, BCAA eller vassle.

Simonbaws
2013-07-14, 16:34
jag kör EAA vid träning, får finnar av vassle

lungan
2013-07-14, 17:11
jag kör EAA vid träning, får finnar av vassle
Jag har en burk EAA av min bror som jag inte ätit så mycket av, har tränat länge men har inte använt mig utav tillskott i stor utsträckning då jag anser mig äta en väldigt balanserad och näringsrik kost.

Just nu jobbar jag med ett jobb där det är svårt att äta en "riktig" tillagad lunch och har då köpt en påse vassle och ser också att jag får massa finnar. Jag har inte undersökt det nog ännu, men jag utgår för tillfället att samma gäller mig och ska nu prova EAA istället.

Det jag inte riktigt gillar med EAA är att man inte undersökt det under lång tid och kan säga hur det påverkar kroppen på lång sikt (cancer etc.).

ddavid
2013-07-14, 17:38
Borde det inte ta MINST 30 min eller dyl för magsäcken att bryta ned vasslet till fria aminosyror som sedan kan tas upp? Medans EAA kan tas upp, antagligen redan innan det nått magsäcken?

Menar du att EAA absorberas redan i matstrupen? ;P

Vassle tas upp med 8-10 g/h enligt denna tabell, men fria aminosyror långsammare. Men kanske skiljer sig då det gäller just EAA/BCAA?
Bilsborough S, Mann N. A review of issues of dietary protein intake in humans. 2006 Apr;16(2):129-52. Int J Sport Nutr Exerc Metab.
http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf

Halvar
2013-07-14, 17:40
Jag har en burk EAA av min bror som jag inte ätit så mycket av, har tränat länge men har inte använt mig utav tillskott i stor utsträckning då jag anser mig äta en väldigt balanserad och näringsrik kost.

Just nu jobbar jag med ett jobb där det är svårt att äta en "riktig" tillagad lunch och har då köpt en påse vassle och ser också att jag får massa finnar. Jag har inte undersökt det nog ännu, men jag utgår för tillfället att samma gäller mig och ska nu prova EAA istället.

Det jag inte riktigt gillar med EAA är att man inte undersökt det under lång tid och kan säga hur det påverkar kroppen på lång sikt (cancer etc.).

tror nog inte du behöver oroa dej för nått med eaa.i såfall bör du skippa vassle då det oxå inehåller eaa

Halvar
2013-07-14, 17:42
Menar du att EAA absorberas redan i matstrupen? ;P

Vassle tas upp med 8-10 g/h enligt denna tabell.
Bilsborough S, Mann N. A review of issues of dietary protein intake in humans. 2006 Apr;16(2):129-52. Int J Sport Nutr Exerc Metab.
http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf

Du svarar på ett 10mån gammalt inlägg.Bättre sent än aldrig:)