handdator

Visa fullständig version : Hjälpa en (relativ) nybörjaremed styrketräning


lycra
2012-07-31, 22:22
Har läst runt här ett bra tag nu och tycker det är en toppenbra sida, man lär sig mycket! Dock är det nu min tur att ställa frågor. Började styrketräna i februari enligt ett träningsprogram jag fick av en PT jag hade då. Dock har jag tröttnat lite på det nu och tänkte knåpa ihop ett eget *flex**flex*

Jag har läst om splittade program här, jag tänkte styrketräna (hemma) 3 dagar i veckan. Ska jag köra 2 muskelgrupper per dag? Eller blir det för lite att t.ex. ryggen bara blir tränad 1 gång i veckan?

Vilka muskelgrupper ska jag isåfall kombinera?

Räcker det med 3 * 10 per övning?

Ungefär hur många övningar ska jag ha per muskelgrupp? 4-5?

312
2012-07-31, 22:46
Du ska nog inte knåpa ihop ett eget om du måste fråga dessa frågor.

4-5 övningar är overkill enligt mig. 3 brukar jag köra på, ungefär.

Du kan köra igenom alla muskler 2 gånger i veckan om du vill, ett så kallat 3-1-3-schema. Sök lite så ska du nog hitta.

lycra
2012-08-07, 15:45
Okej, tack för ditt svar! 3 övningar per muskelgrupp alltså, låter bra!

Men vilka muskelgrupper är bäst att träna ihop? Rygg/Biceps, Bröst/Triceps, Axlar/Ben?

cero
2012-08-07, 17:43
Bröst/axlar/triceps

Rygg/biceps

Ben/mage

.. tycker jag är en bra uppdelning. I många övningar tränas dessa muskler ihop.

Tycker inte du ska göra ett eget schema dock. Det finns många beprövade nybörjarprogram. Då får du en lagom volym och intensitet. Finns en klistrad tråd här på forumet med programförslag.

Du måste successivt höja belastingen för att komma vidare i träningen, och det kan bli lite knepigt om man tränar hemma och inte har väldigt bra utrustning. Träna på gym.

wcanka
2012-08-07, 17:54
Okej, tack för ditt svar! 3 övningar per muskelgrupp alltså, låter bra!

Men vilka muskelgrupper är bäst att träna ihop? Rygg/Biceps, Bröst/Triceps, Axlar/Ben?


Tycker att det kan räcka med 3-4 set på biceps,triceps,vader,underarmar. Men annars är 3 övningar per muskel bra :)

Men då får du ju tänka på att t.ex. för ryggen inte ta 3 roddövningar utan kanske Chins,Stångrodd,marklyft osv :)

slimdog
2012-08-07, 20:49
fel post