handdator

Visa fullständig version : Tävling mellan kompisar imorgon - hur ska vi mäta? (


Bubbafett
2012-07-31, 20:59
Hallå så,


Allt började med att jag efter på tok för mycket rödvin på en middag började yla om att jag hade surfat på klipp på lirare som körde P90x och Insanity Workout, kastade tydligen ur mig något i stil med "det där klarar ni aaaaaldrig" - rätt puckat iom att jag inte är i världsbäst form heller. Lyft en del järn men har flås som en gammal tant.

Så. Nu är vi fyra personer som ska kickstarta hösten med en liten träningstävling. Två par men på inviduell nivå. 90 dagar från och med i morgon. Vissa vill växa, vissa vill gå ner och därimellan ligger jag.

Min fråga är: Hur ska vi utse vinnare och utifrån vilka variabler?

Har tänkt lite i banorna att man får köra måttband på tex underarm, överarm, bröst, midja, nedre mage, stuss, lår, vad och sen kombinera detta med före-/efterbilder och sen försöka väga in engagemang samt vikt, kanske kopplat till mål beskrivna redan ikväll (vi ska försöka peppa / dissa varandra via låst grupp på Facebook). Problemet med mått är att även om man skulle ta procentuell förändring i genomsnitt med måtten så går det snabbare att bli av med kagge än att bygga upp (krasst sett skulle jag kunna vinna via chips och öl).

Så. Hur fan ska vi göra tävlingen till en tävling?


// bonusinfo //

Våra träningsmetoder kommer skilja sig lite men fokus är minst en timmes aktivering per dag i 90 dagar samt bra fokus på rätt typ av mat.

Jag: ska testa P90x och komba vissa saker med gymmet (eller så blir det bara gym)

Man 2: P90x

Kvinna 1: Insanity Workout + löpträning för kommande tävlingslopp

Kvinna 2: Insanity Workout

Kalliban
2012-07-31, 21:20
Förslag: Mät antal genomförda pass / missade pass. Eftersom ni har olika mål är det ju svårt att jämföra resultaten. Att gå ner fem kilo är ju en helt annan sak än att bygga fem kilo. Om ni helt enkelt mäter passen så kan det ju fungera som morot också. Det bästa vore väl om alla vinner och lyckas med sina individuella mål? :)

Bubbafett
2012-07-31, 23:55
Att lägga in nedlagd tid som en variabel låter smart, åker in i excelen på en gång.

kettlebellGuden
2012-08-01, 00:19
Självklart tar ni alla före- och efterbilder. Publicerar dem sedan på Kolo tillsammans med poll där koloktivet får rösta fram den som har fått bäst förändring.

Toastmastah
2012-08-01, 07:08
självklart tar ni alla före- och efterbilder. Publicerar dem sedan på kolo tillsammans med poll där koloktivet får rösta fram den som har fått bäst förändring.

+1

Fredron
2012-08-01, 09:41
Självklart tar ni alla före- och efterbilder. Publicerar dem sedan på Kolo tillsammans med poll där koloktivet får rösta fram den som har fått bäst förändring.

Håller med, en jury är nog bäst i en sådan här tävling.

Bubbafett
2012-08-01, 10:04
La Kollo som ett alternativ till FB men de verkar lite rädda för att "vika ut sig". Men har iofs 3 månader på mig att övertala och när man känner sig mer nöjd med det kroppsliga så kanske det uppfattas som lättare.


Men ni andra som tävlat mot vänner, arbetskompisar eller liknande, hur har ni gjort med upplägget?

exor
2012-08-01, 10:40
Men ni andra som tävlat mot vänner, arbetskompisar eller liknande, hur har ni gjort med upplägget?

Har bara tävlat i styrka med arbetskamrater och vänner. Har vart lättast så.

monteramita
2012-08-02, 03:17
Ni kan ju kolla upp vad ni har för kroppsfettprocent och sedan göra en ny mätning om 90 dagar och se vem som har minskat mest procentuellt i kroppsfett. Alltså inte procentenheter utan procent. Är man tjock så är det ju självklart lättare att gå från 30 % till 25 % än för någon att gå från 15 % till 10 %, men 30->25 är en minskning med 16,66 % och kan därför jämföras med från 15->12,5 t.ex.

På det sättet får man ju med förlust av kroppsfett och ökning i muskelmassa då den minskar kroppsfettets procentuella del iom att man ökar i fettfri massa. Känns som att det borde kunna vara någorlunda rättvist även om man självklart har en fördel om man är i sämre form då man har mer utrymme för förbättring än någon som redan är i hyfsad form.

Tänk bara på att göra kroppsfettprocent-testen på samma ställe och med samma mätmetod före och efter.