handdator

Visa fullständig version : Värme för ökad rörlighet - frågor på det


Skön
2012-07-31, 20:19
När man värmer upp inför träning så är ju syftet att leder och muskler ska röra sig bättre och chansen att sträcka sig ska minska. Ledvätskan blir väl även mer "funktionsduglig" dessutom.

Till detta har jag lite frågor;

1. Förr om åren hörde jag folk påstå att det skulle vara positivt att någon gång ibland "chocka" kroppen genom att lyfta maxtungt på en gång utan någon uppvärmning. Vad skulle kunna vara bra med det?

2. Jag upplever att när jag t.ex. har långbyxor på mig så har jag inte lika ont i t.ex. knäna. Det känns bättre åtminstone. Vad beror det på? kan verkligen den lilla extra värmen generera en ökad temperatur i muskler och leder och således bättre rörlighet och mindre smärta till följd?
I så fall finns det någon fördel med att sträva efter att hålla musklerna varma ofta?

Pjotor
2012-07-31, 20:33
1. Förr om åren hörde jag folk påstå att det skulle vara positivt att någon gång ibland "chocka" kroppen genom att lyfta maxtungt på en gång utan någon uppvärmning. Vad skulle kunna vara bra med det?

Finns inga fysiologiska fördelar som jag känner till. Det låter mest som en testosteronstinn inställning som inbjuder till skador och usel teknik.


2. Jag upplever att när jag t.ex. har långbyxor på mig så har jag inte lika ont i t.ex. knäna. Det känns bättre åtminstone. Vad beror det på? kan verkligen den lilla extra värmen generera en ökad temperatur i muskler och leder och således bättre rörlighet och mindre smärta till följd?
Ja, det gör skillnad.


I så fall finns det någon fördel med att sträva efter att hålla musklerna varma ofta?
Snarare finns det fördelar med att inte låta musklerna vara kalla samtidigt som du arbetar. Det betyder inte självklart att det blir några fördelar med att hålla dem varma för jämnan.

Skön
2012-07-31, 21:08
Tack för svaren. Läs mellan raderna bokstavligt typ.

Jag tolkar det som att det troligen inte finns någon fördel
(tänkte mest förbättring av skada/bekymmer)
med att försöka ha varma muskler, leder
(och kanske också bättre fungerande ledvätska)
utöver den tid man utför sin träning?

Rätt uppfattat?

Rahf
2012-07-31, 21:57
Ja, det är onödigt tänk som bara förhindrar vardagen.