handdator

Visa fullständig version : Smärta höfterna/höftböjare


sandgrenoz
2012-07-31, 14:34
Har gått ganska länge med smärta i båda höfterna, höftböjaren, också lite i ljumskarna och i framsida lår. Skulle beskriva det som en "molande" smärta som finns där hela tiden, egentligen främst när jag sitter stilla eller ligger i soffan osv. Dvs det "hugger" aldrig till utan de finns där hela tiden och hämmar mig reält.

Har tidigare haft en slitsamt lagerjobb som jag kan minnas att där problemen startade från början för väldigt många böj på benen samt tunga lyft/släpande av handtruck osv.
Jag slutade där för snart 8-9 månader sedan och har gått hos kiropraktor, som kan bli bättre för stunden men får inte fullt rätt på det.

Har även fått inlägg i skorna för ett par månader sedan som dom trodde kunde göra en viss skillnad men egentligen utan några direkta resultat (förutom att jag inte blir så trött i vader/fötter så snabbt). Har även testat akupunktur och fått massvis med övningar/stretchingprogram som inte heller har gett mig speciellt mycket förutom att jag blivit smidigare.
Även varit på en skelettröntgen som inte heller visade några konstigheter så det börjar bli en aning frustrerande.

Jag skulle se mig själv som vältränad då jag tränar på gym 3-4 gånger i veckan samt fotbollsträning 2 gånger i veckan. Är alltid noga med att träna alla muskelgrupper osv.
Undrar egentligen om någon har haft liknande problem? Eller känner igen symptomen kanske?
Tacksam för alla svar och diskussioner..

jsavefors
2012-08-28, 12:37
Låter som något jag varit/är med om.
Har under hela min uppväxt spelat fotboll på relativt bra nivå, men på senare tid har jag hämnats av en ömmande höft.
Jag har fått köra otroligt mycket rahbträning och varit iväg och gjort massa tester osv, utan (som du säger) resultat. Kanske just för stunden men att det sedan är tillbaka igen.

Det som är felet med min höft är att jag är sned i höftböjaren sedan födseln, vilket gjort att jag dragit på mig en muskilbristninge som blivit värre med tiden. Nu har jag dock lagt av med fotbollen för detta året med en förhoppning om att regelbunden rehabträning kan lösa detta.

Stretchar höften ca 5ggr/ vecka i ca 20 minuter. Då tar jag även ljumske och baksida lår.
Utöver detta så tränar jag lätta övningar på ljumske, höftböjaren och baksida lår, samt att jag tar mig ut i spåret och kör lugn löpning.

Tyvärr så har det ännu inte hjälpt, utan den ömmande smärtan finns kvar och jag känner av den då och då.

Jag var hos en kiropraktor och det enda han kunde komma på, var regelbunden stretch och träning för höften.