Visa fullständig version : Sent kolhydratsintag och inlagring av fett
Sitter och läser om att sent kolhydratsintag och jag känner att det är något i kedjan jag missar. Någon som har lust att försöka reda ut det åt mig.
Konceptet är i grunden: inga kolhydrater under dagen då muskel- och fettceller är som känsligast för insulin då, träning på kvällen öppna upp för inlagring av glykogen i musklerna utan att lagra fett. Under dagen intas det fett och protein. Vilket skulle ge som nettoeffekt att man lagrar in mindre fett under dygnet och mer glykogen i musklerna.
Min tanke är att protein ger en insulinrespons som borde öppna upp för inlagring av fett i fettcellerna.
Är insulinresponsen från protein betydligt mindre än kolhydrater eller är det något annat jag missar i resonemanget?
Det var många år sen jag läste om det här.
När jag ändå har tråden öppen så kan jag be om en bekräftelse på att koffein sänker insulinkänsligheten.
King Grub
2012-07-31, 13:07
Många proteinkällor ger insulinfrisättning jämförbar med samma mängd energi från kolhydrat.
http://care.diabetesjournals.org/content/25/2/364.full
Många proteinkällor ger insulinfrisättning jämförbar med samma mängd energi från kolhydrat.
Som jag misstänkte då.
Vågar jag gissa på att insulinfrisättningen motsvarar följande fallande skala?
hydrolysat - aminosyror - vassle - kasein/kött
Som en tumregel?
Tack för länken.
Såhär är det:
Insulinkänsligheten är sämre på kvällen beroende på hormonella faktorer (lägre kortisol). Det gäller alltså både muskelceller och fettceller. (Notera att kortisol höjer insulinkänsligheten akut men försämrar den vid kroniskt höga nivåer). Det finns ju motstridiga studier kring koffein och insulinkänslighet, men jag misstänker att kortisolhöjningen står för effekten i vilket fall. Akut borde koffein öka insulinkänsligheten med andra ord, vilket det också förefaller göra i senare studier.
Om du då tränar innan du äter kommer insulinkänsligheten vara förhöjd via GLUT4-receptorer som translokerar till muskelcellernas utsida, medan den fortfarande är sänkt i fettcellerna. Med andra ord får du en positiv fördelning av näringsintaget.
Det är de grundläggande tankegångarna kring olika slags carb-backloading och delvis olika periodisk fasta-upplägg där det rekommenderas att träna eftermiddag/kväll för att äta efteråt.
Jo precis, det där sa väl inte emot det jag sa?
Jag frågade om kosten innan.
EDIT: jag får backa på det då jag noterade att jag efter att flyttat om texten inte fick fram flödet likadant. Kosten efter träning tycker jag är lugnt. Det är kosten innan träning jag oroar mig för ett för stort insulinsvar av proteinet vilket borde lagra in fettet som finns i kosten i fettcellerna.
Det är kosten innan träning jag oroar mig för ett för stort insulinsvar av proteinet vilket borde lagra in fettet som finns i kosten i fettcellerna.
Om du inte förbrukar det direkt så var skulle det annars ta vägen?
Jaha okej, det framgick inte att du undrade över det i första inlägget.
Vad för kost exakt tänker du dig innan träningen? Tänk istället i termer av underskott/överskott. Under dagen, när du sannolikt inte äter oerhörda mängder, används energin i kroppsliga processer fastän den såklart akut lagras in men det är egalt. Fettförbränningen ökar ju också när du äter mer fett (och mindre kolhydrater).
Tanken är ju i alla ofta att man ska kräma på med energi efter passen och inte innan passen.
Om man undviker kolhydrater under längre perioder gör ju kroppen en omställning men blir det överhuvudtaget någon skillnad på så korta perioder som en dag? Och i så fall spelar det någon roll om man koncentrerar kolhydraterna någon viss tid eller sprider ut dem under dagen. Mängden blir ju i alla fall den samma.
Om man undviker kolhydrater under längre perioder gör ju kroppen en omställning men blir det överhuvudtaget någon skillnad på så korta perioder som en dag? Och i så fall spelar det någon roll om man koncentrerar kolhydraterna någon viss tid eller sprider ut dem under dagen. Mängden blir ju i alla fall den samma.
Ja, det är ju onekligen lite spekulativt. Men jag tror definitivt det spelar roll, när man äter kolhydraterna. Men det är ju onekligen lite finlir för gemene tränande, håller jag med om.
Jaha okej, det framgick inte att du undrade över det i första inlägget.
Vad för kost exakt tänker du dig innan träningen? Tänk istället i termer av underskott/överskott. Under dagen, när du sannolikt inte äter oerhörda mängder, används energin i kroppsliga processer fastän den såklart akut lagras in men det är egalt. Fettförbränningen ökar ju också när du äter mer fett (och mindre kolhydrater).
Tanken är ju i alla ofta att man ska kräma på med energi efter passen och inte innan passen.
Jo jag noterade den biten sen, skrev om första inlägget lite för många gånger. Sorry om jag bet ifrån.
Just nu ligger jag på underskott men tänkte använde det på överskott sen också, och det är framförallt inför det jag funderar kring alla dom här småsakerna. Men det gäller att lära sig nutrition på diet då man är intresserad av det :) Kiefer, som är den jag läser mest av, verkar ändå förespråka ett hyfsat moderat intag under dagen med mer protein och fett (inte sett någon fördelning, funderar på att köpa boken), han förespråkar ändå bacon under den här perioden. Jag tänkte mig något liknande (en 30/70 fördelning för mig, även om en av 70-intaget kommer intagas precis innan träning) och fick det sen bekräftat av det han skrev. Mycket fett pre-workout borde resultera i en högre fettförbränning som sagt.
Jag hittar inget där han kommenterar insulinfrisättningen från diverse protein och det är därför jag frågar här, det han däremot nämner är att man bör hålla nere på äggen då dess insulinfrisättning är relativt hög. Vidare spekulerar han kring om det är den höga halten av lecuin (har för mig att det var det) som gör det. Det talar för att han ändå tänkt på det.
Tanken är väl inte riktigt en omställning utan att man ska timea hur kroppen svarar på kolhydrater i form av var det lagras och även gh-utsöndring under natten.
Om det fungerar, hur väl det fungerar och om det passar in i min vardag får jag prova. Kiefer, främsta förespråkaren, har iaf en radda med fancy saker på sitt cv och en bunt rapporter att backa upp dom flesta av sina påstående med. Hur stor skillnad det gör i slutändan kan man ju diskutera, men det kan man egentligen med allt optionanerande kring träning. Jag tycker att konceptet i grunden låter genomtänkt men just nu sitter jag och försöker hitta luckor i resonemanget, vilket är svårt när man ligger på en annan nivå kunskapsmässigt.
Jag vet att jag har en stor fördel av det på diet redan iaf, mkt kolhydrater på kvällskvisten resulterar lättare att somna.
Men det är ju onekligen lite finlir för gemene tränande, håller jag med om.
Jag vill nog klassa mig som lite mer än gemene tränande iaf :)
Talade inte om dig när jag skrev "gemene tränande".
Jag kör mer eller mindre alltid enligt liknande carb-backloading principer och upplever gynnsamma effekter på kroppssammansättning. Jag kan ligga på rätt stora överskott utan att lagra in särskilt mycket fett.
Sedan "härmar" ju protein/fett (inga kolisar) ett fastande tillstånd också vilket kanske gör att det blir en större anabol effekt av mycket kolhydrater (och protein) efter träning.
Som jag misstänkte då.
Vågar jag gissa på att insulinfrisättningen motsvarar följande fallande skala?
hydrolysat - aminosyror - vassle - kasein/kött
Som en tumregel?
Jag har väl fått detta bekräftat nu (har inte kollat hydrolysatet), osäker på aminosyror kontra vassle (som båda kan ge större respons än kolhydrater), konstaterat att kött ligger lägre än kasein. Men jag har också uppfattat att detta är väldigt dosberoende och där lyckas jag inte hitta några jämförelser, är det någon som kan peka mig i rätt riktning?
Hur står sig t.ex 10g aminosyror i förhållande till 30g kasein? Och hur står detta sig sin tur till kolhydrater? Och hur stor frisättning krävs för att den ska börja bli relevant?
Kan man med en blodsockermätare undersöka detta?
Jag har väl fått detta bekräftat nu (har inte kollat hydrolysatet), osäker på aminosyror kontra vassle (som båda kan ge större respons än kolhydrater), konstaterat att kött ligger lägre än kasein. Men jag har också uppfattat att detta är väldigt dosberoende och där lyckas jag inte hitta några jämförelser, är det någon som kan peka mig i rätt riktning?
Hur står sig t.ex 10g aminosyror i förhållande till 30g kasein? Och hur står detta sig sin tur till kolhydrater? Och hur stor frisättning krävs för att den ska börja bli relevant?
Kiefer pratar vid flera tillfällen i sina podcasts om att man bör hålla fettet högt i fett+protein-måltiderna tidigt under dagen, för att minimera insulinfrisättningen. Har för mig att han nämnt 70/30-förhållande mellan fett/protein skulle vara "opti". Slår mig nu att det är de rekommenderade keto-förhållandena. Kanske har ett samband, eller så är det bara en slump.
Jag är för övrigt också sugen på att köpa boken men den är svindyr. Jag tillämpar själv hans tankar med back-loading, men eftersom man inte får tag i allt material "gratis" så känns det ju som det kanske är nåt man missar. Eller det är det säkert, men något av betydelse menar jag.
Sist och slutligen, en anekdot. Jag mätte fastande blodglukos innan och efter 10g EAA. Det steg från 3,9mmol/l till 4,1mmol/l under en timme, och sjönk sedan igen. Så det hände inte speciellt mycket med det absoluta värdet. Den förändringen kanske dock innebär tillräckligt mycket insulinfrisättning för att det ska störa kroppens föredragna fettförbränning. Jag drar parallellen till att det räcker med fastenivåer av insulin efter träning för att få de anabola/antikatabola effekterna av kolhydrat post-workout, man behöver alltså nödvändigtvis inte "spika insulinet". Kanske det räcker med så små förändringar i det tidigare exemplet också.
Fast sist och slutligen undrar man ju hur hans system hade funkat om såna saker spelat någon roll. Och då är följdfrågan, funkar det faktiskt som han förklarar eller krånglar vi i onödan? :Virro
Jag får be om ursäkt för virrigt inlägg som kanske inte bidrar med nånting alls. Jag har inte fått i mig morgonkaffet än men tycker detta är jävligt intressant.
exevision
2012-08-01, 09:46
http://www.leangains.com/2011/06/is-late-night-eating-better-for-fat.html
kettlebellGuden
2012-08-01, 09:48
Proteiner (och fetter med för den delen) kan öka insulinutsöndringen utan att förändra blodsockret så blodsockermätare är inte alls rätt väg att gå. Möjligtvis någon form av insulinmätare. :)
Ah, en frände entrar tråden. Givande.
Kiefer pratar vid flera tillfällen i sina podcasts om att man bör hålla fettet högt i fett+protein-måltiderna tidigt under dagen, för att minimera insulinfrisättningen. Har för mig att han nämnt 70/30-förhållande mellan fett/protein skulle vara "opti". Slår mig nu att det är de rekommenderade keto-förhållandena. Kanske har ett samband, eller så är det bara en slump.
Troligtvis inte alls då han i en pod pratar om att kokosnötoljan ska förhindra att kroppen går ur ketosis.
Jag är för övrigt också sugen på att köpa boken men den är svindyr. Jag tillämpar själv hans tankar med back-loading, men eftersom man inte får tag i allt material "gratis" så känns det ju som det kanske är nåt man missar. Eller det är det säkert, men något av betydelse menar jag.
Precis, jag känner att jag har lite svarta hål. Det blir nog till att köpa boken. Hade velat få svar på det här med insulinfrisättningen först bara, det är en springande punkt för mig.
Sist och slutligen, en anekdot. Jag mätte fastande blodglukos innan och efter 10g EAA. Det steg från 3,9mmol/l till 4,1mmol/l under en timme, och sjönk sedan igen. Så det hände inte speciellt mycket med det absoluta värdet. Den förändringen kanske dock innebär tillräckligt mycket insulinfrisättning för att det ska störa kroppens föredragna fettförbränning.
Intressant men jag är för oinsatt i hur blodglukoset reagerar i normala fall, har du lust att upplysa mig? Vad händer om du intar 50-100g vitt ris?
Jag drar parallellen till att det räcker med fastenivåer av insulin efter träning för att få de anabola/antikatabola effekterna av kolhydrat post-workout, man behöver alltså nödvändigtvis inte "spika insulinet". Kanske det räcker med så små förändringar i det tidigare exemplet också.
Fast han vill ju gärna att man spikar insulinet, kanske inte så mkt för effektens skull men för att det inte ska hålla sig över natten. Brunt ris är ju no no. Parallellen är dock intressant.
Fast sist och slutligen undrar man ju hur hans system hade funkat om såna saker spelat någon roll. Och då är följdfrågan, funkar det faktiskt som han förklarar eller krånglar vi i onödan? :Virro
Bra fråga. Kroppen kanske inte har något direkt att ta upp vid enbart frisättning från aminosyror. Han nämner dock insulinfrisättningen från acesulfame potassium, som finns i vissa lightdrycker, som något man bör undvika och det känns ju som vassle borde sparka det rätt så hårt.
Har du tid över så kan du ju kolla in journalen, postade maten där nyligen, och ge feedback.
http://www.leangains.com/2011/06/is-late-night-eating-better-for-fat.html
Jo jag har läst mkt om leangains, tycker det brister på en hel del punkter men körde det en period utan att bli slagen av det. Framförallt funkar det väldigt dåligt socialt. Och om man ska tro Kiefer så är inte periodiskt fasta optimalt då mTor stängs ned vid fasta över 14h. Men att kvällsätning kan ha fördel tror jag, blir dock skillnad på fasta och carb back-loading.
Proteiner (och fetter med för den delen) kan öka insulinutsöndringen utan att förändra blodsockret så blodsockermätare är inte alls rätt väg att gå. Möjligtvis någon form av insulinmätare. :)
Då ryker den idén då, det var bara en spontan tanke jag hade utan någon vidare kunskap i ämnet.
Ja, jag tror inte PF nödvändigtvis är optimalt för bulk, men är onekligen smidigt vid viktnedgång.
Vad ska man läsa av den här Kiefer om man är nyfiken?
På enklast möjliga vis här
http://www.carbbackloading.com/
Här beskrivs det mer:
http://articles.elitefts.com/nutrition/carb-back-loading/
Ett grundschema finns här:
http://www.seanhyson.com/2012-buyers-guide-affiliates
En bra podcast här:
http://www.bulletproofexec.com/podcast-19-carb-back-loading-with-john-keifer/
Sen har han sin hemsida där man får gröta runt efter lite godbitar
http://www.dangerouslyhardcore.com
Sen skriver Sean Hyson en del om Kiefers arbete:
http://www.seanhyson.com/search/blog/Carb+Back-Loading+Q/1
Jag har säkert missat lite men jag har läst vitt och brett senaste tiden så svårt att hålla koll varifrån man fick infon.
Om det är någon som letar efter ett svar åt mig så kan jag berätta att jag hittat det.
A lot of these fasting proponents are saying you should take BCAAs in the morning in lieu of food, but you’re saying that’s going to raise insulin and wreck your fat burning.
Yes. That’s a very strange recommendation to me. I know the logic behind it, but the science totally refutes it. If you’re eating amino acids, you’re triggering a response that’s going to upregulate protein-destroying enzymes, and then you’ve got no other food in your system. There’s going to be some relapse for that. Your body is happy to burn nothing but fat in the morning as long as you don’t screw that up.
Med det sagt så råder jag ingen att eliminera sina aminosyror.
exevision
2012-08-01, 11:49
Jo jag har läst mkt om leangains, tycker det brister på en hel del punkter men körde det en period utan att bli slagen av det. Framförallt funkar det väldigt dåligt socialt. Och om man ska tro Kiefer så är inte periodiskt fasta optimalt då mTor stängs ned vid fasta över 14h. Men att kvällsätning kan ha fördel tror jag, blir dock skillnad på fasta och carb back-loading.
Då ryker den idén då, det var bara en spontan tanke jag hade utan någon vidare kunskap i ämnet.
Var artikeln och speciellt studierna i den som jag syftade på.
Var artikeln och speciellt studierna i den som jag syftade på.
Svårt att veta vad du syftar på när du bara postar länken, vad är det du vill lyfta fram ifrån den artikeln?
exevision
2012-08-01, 12:15
Svårt att veta vad du syftar på när du bara postar länken, vad är det du vill lyfta fram ifrån den artikeln?
Trådens titel: Sent kolhydratsintag och inlagring av fett
Artikeln tar just upp om det. Eller snarare fett/viktminskning.
Trådens titel: Sent kolhydratsintag och inlagring av fett
Artikeln tar just upp om det. Eller snarare fett/viktminskning.
Jo men om du läser vidare så handlar tråden om hur jag ska äta under dagen när jag har ett sent kolhydratsintag :) Men det där ger mer info som stödjer tesen iaf :)
Ristretto
2012-08-02, 05:12
Varför skulle back-loading vara mer effektivt än att lägga majoriteten av kolhydraterna efter träning, på "vanligt" sätt? Skulle mTOR uppregleras mer, totalt sett, om insulinnivåerna hålls nere under dagen, eller vad?
After training, the only meal I keep low-fat is my post-workout shake, which is zero fat. It contains 50 grams of protein, 100 grams of a glucose-based carb powder with no other caloric nutrients. Otherwise, the latter half of the day is filled with high-carb meals, but not necessarily low-fat. The sharp spike in metabolism that accompanies the rush of carbs helps burn the dietary fat through the hours of sleep.
To shift this signal in favor of anabolic signaling requires regular ingestion of a fast-absorbing protein, such as whey or casein hydrolysate, together with a few grams of the branched-chain amino acid leucine.
Skulle detta ändras om man har haft insulinpåslag under dagen, eller vad menar han?
Carb back-loading har jämförts med både pf och vanligt upplägg och kan väl ses som en hybrid eller utveckling av båda. Det är inte så mkt att det ger en större effekt med carbsen efter, det är mer att det ger en väldigt dålig effekt innan...enligt teori då.
Carb back-loading förutsätter i princip att man tränar på eftermiddagen/kvällen.
kettlebellGuden
2012-08-02, 06:33
Carb back-loading har jämförts med både pf och vanligt upplägg och kan väl ses som en hybrid eller utveckling av båda. Det är inte så mkt att det ger en större effekt med carbsen efter, det är mer att det ger en väldigt dålig effekt innan...enligt teori då.
Carb back-loading förutsätter i princip att man tränar på eftermiddagen/kvällen.
Om det är snack om boken "Carb back-loading" och teorierna där i så är det... rätt intressant att jämföra vad studier som refereras till däri egentligen visar på vs. vad författaren påstår. Eg. att det skulle vara bättre att träna på kvällen, eller att det inte går att lagra in fett efter träning osv.
Om det är snack om boken "Carb back-loading" och teorierna där i så är det... rätt intressant att jämföra vad studier som refereras till däri egentligen visar på vs. vad författaren påstår. Eg. att det skulle vara bättre att träna på kvällen, eller att det inte går att lagra in fett efter träning osv.
Säger du detta för att du jämfört och kommit fram till något eller för att du anser att det skulle vara intressant?
Jag har inte kommit till studiejämförandet än, så har du några inblickar att ge mig så är du mer än välkommen att dryfta dom.
Ja, det är ju onekligen lite spekulativt. Men jag tror definitivt det spelar roll, när man äter kolhydraterna. Men det är ju onekligen lite finlir för gemene tränande, håller jag med om.
Jag har aldrig sagt att det är finlin för gemene tränande utan jag undrar mer om det överhuvudtaget finns något stöd för teorierna.
Och hur stor frisättning krävs för att den ska börja bli relevant?
Noll relevans eftersom fett lagras in utan insulin och återigen var ska fettet annars ta vägen om det inte lagras in?
Noll relevans eftersom fett lagras in utan insulin och återigen var ska fettet annars ta vägen om det inte lagras in?
Jag lär mig fortfarande så sådan här input är ovärderlig. Är den inlagringen lika "effektiv" som inlagring via insulin? Att man fettförbränningen ökar när man äter mer fett påverkar inte saken så att man skulle kunna hamna på en, ska vi kalla det, positiv balans ändå?
EDIT: en sak till som dök upp. Vi antar att vi kan lagra fett utan insulin, det gör vi ändå i normala fall också. Så fettinlagring sfa fett kommer vara samma. Fettinlagringen sfa kolhydrater kommer dock vara lägre. Går det ihop?
kettlebellGuden
2012-08-02, 07:00
Säger du detta för att du jämfört och kommit fram till något eller för att du anser att det skulle vara intressant?
Jag har inte kommit till studiejämförandet än, så har du några inblickar att ge mig så är du mer än välkommen att dryfta dom.
Är på lite fel ställ just nu men...
Rent spontant kommer jag ihåg något avsnitt där det påstås att träning på kvällen är opti, plus lite referenser. Studierna som refereras visar på vissa hormonnivåer är olika vid olika tidpunkter på dagen, och sen en studie där det faktiskt jämfördes morgonträning vs. kvällsträning och ingen skillnad upptäcktes.
Någon annanstans påstås det att fett knappt kan lagras in timmarna efter pass.. referenserna visar på minskad omvandling av socker => fett och ingen alls av dem visar på lägre inlagring.
Det var några fler sådana här saker som fick en att undra.. men helt klart läsvärd bok, och stor tummen upp för där faktiskt är referenser även om jag inte håller med om slutsatserna.
Anton Fräs
2012-08-02, 07:10
Jag rekommenderar en grundläggande bok i Näringslära för många av de frågor här i tråden. Exemepelvis: http://www.bokus.com/bok/9789147053551/naringslara-for-hogskolan/
Kompletterande läsning -> http://ngruppen.blogspot.se/
Man bör inte göra saker jobbigare för sig än vad det nödvändigtvis måste vara.
Jag har läst den, den täcker grunderna på ett djupt plan men i täckningen av diverse dieter som sticker ut åt något håll så har den svårt att presentera ett svar. Även om jag kanske skulle kunna få ordning på fettinlagringen (får väl slå upp det när jag kommer hem) men att sen sätta det i relation till resten utifrån den boken är svårt.
Sen är det kul att göra saker jobbigare för sig. Att dieta på underskott och liknande är lätt, att sen försöka optimera det på olika sätt är ett annat kapitel.
Men om du som dietist känner att du kan redogöra för hur kroppen reagerar i det här specifika fallet så får du gärna göra det, det sparar mig massor av tid.
Anton Fräs
2012-08-02, 07:26
Jag lär mig fortfarande så sådan här input är ovärderlig. Är den inlagringen lika "effektiv" som inlagring via insulin? Att man fettförbränningen ökar när man äter mer fett påverkar inte saken så att man skulle kunna hamna på en, ska vi kalla det, positiv balans ändå?
EDIT: en sak till som dök upp. Vi antar att vi kan lagra fett utan insulin, det gör vi ändå i normala fall också. Så fettinlagring sfa fett kommer vara samma. Fettinlagringen sfa kolhydrater kommer dock vara lägre. Går det ihop?
Men om du som dietist känner att du kan redogöra för hur kroppen reagerar i det här specifika fallet så får du gärna göra det, det sparar mig massor av tid.
Så vitt jag vet är inlagringen av fett lika effektiv, insulinmedierad eller ej. Det spelar åtminstonde ingen roll i praktiken. Jag vet inte riktigt om jag förstår dina övriga frågor rätt så jag lämnar det till någon annan. Det här är en tråd som gjord för Ola Wallengren men tror han är på semester. :)
Ristretto
2012-08-02, 07:31
Det känns lite intressant eftersom han påstår att han kunnat äta 5000+kcal flera dagar i rad i några veckor utan att se någon nämnvärd fettökning, vilket låter smått otroligt.
Så vitt jag vet är inlagringen av fett lika effektiv, insulinmedierad eller ej. Det spelar åtminstonde ingen roll i praktiken. Jag vet inte riktigt om jag förstår dina övriga frågor rätt så jag lämnar det till någon annan. Det här är en tråd som gjord för Ola Wallengren men tror han är på semester. :)
Och det går via "Acylation Stimulating Protein" (ASP) då eller? Eller stimulerar ASP i sin tur insulin som gör att det kan lagras in? Eller finns det en hel annan väg som jag missat i mitt sökande?
Ola är guld :)
Risotto: Som i reklamen för alla dieter så får man sortera bort alla stora reklamslogans (LCHF - "ät hur mkt du vill" t.ex) och se vad finns under :)
Risotto: Som i reklamen för alla dieter så får man sortera bort alla med stora reklamslogans
Jag ändrade lite...
Anton Fräs
2012-08-02, 07:47
Och det går via "Acylation Stimulating Protein" (ASP) då eller? Eller stimulerar ASP i sin tur insulin som gör att det kan lagras in? Eller finns det en hel annan väg som jag missat i mitt sökande?
Ärligt talat kan jag inte de exakta mediatorerna. Är inte riktigt mitt intresseområde :) Hoppas någon annan kan svara på din fråga.
EDIT: Stort +1 på bumbi
Och det går via "Acylation Stimulating Protein" (ASP) då eller? Eller stimulerar ASP i sin tur insulin som gör att det kan lagras in? Eller finns det en hel annan väg som jag missat i mitt sökande?:)
ASP är inte beroende av insulin och lagrar fett "själv" (vad jag har lärt mig). Utsöndringen av ASP stimuleras vid intag av fett. Tror även insulin kan påverka ASP, men då krävs det otroliga mängder av insulin.
Tror de har nämnt ASP på träningslära en gång, du kan nog alltid googla och hitta det.
(Srry för bump).
Jag har hittat en del och läst på, det du säger stämmer bra. ASP är en annan väg in, som inte bara är aktiv vid avsaknad av kolhydrater. Diskussionen sker kring om ASP är en större faktor i fettinlagringen än insulin.
Be inte om ursäkt för bump när du bidrar med info :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.