handdator

Visa fullständig version : Vägen till Klassikern


resqual
2012-07-30, 23:47
Hejsan!
Bakgrund:
Glad -94 som allt för länge varit fast i tv-spels träsket. Har efter åtaliga år framför datorn börjat bygga upp en kropp som jag verkligen inte är nöjd eller självsäker med och tog mig därför i kragen rejält. Har flera gånger börjat träna halvdant för att sedan sluta lika fort som jag började, ville ändra på detta och satte därför upp ett klart mål; Klara av En Svensk Klassiker under 2013!
För att öka pressen (positivt) har jag berättat planerna för morsan, även om det låter löjligt får det mig att vilja prestera lite för att visa att: jag kan. Även om den största bragden kommer bli att visa mig själv vad jag kan åstadkomma.

Om mig:
Vikt: 80kg på morgonen
Längd: 178cm

Har inga maxvärden på hur mycket jag lyfter då jag inte tillbringat all den tid på gymmet som jag hoppats på.

Mitt mål:
Även om jag nämnt att jag vill klara En Svensk Klassiker så är den här rubriken ämnad för mitt "kropps" mål. Med andra ord, vilken kroppsbyggnad vill jag uppnå och hur stor vikt ska jag lägga på respektive "del" av min träning.
För att summera lite så kan jag säga att jag vill ha en fit kropp, ska vara synliga muskler men utan att de begränsar min förmåga i de övriga grenarna (simning, löpning, skidor, cykel) Vill inte förlora alla muskler och bli "spinkig" då jag anser det lika illa som den kropp jag besitter mig med idag.

För att starta denna era av träning så tänkte jag lägga upp ett träningsschema som jag kommer börja med. Vill ha så mycket tips, råd och kritik som jag bara kan få. Jag har satt ett enormt mål, men det är inte slumpen som avgjort. Jag får även se hur långt jag tar mig då utrustningskostnaderna är ganska stora, men vem vet, kanske man lyckas skapa ett framtida samarbete med den lokala sportbutiken. Inget att hoppas på dock.

Träningsschema Vecka 1
Måndag: Skriver denna journal :P
Tisdag: Köra lite ben på gymmet (körde armar i lördags så vill jämna ut lite)
Onsdag: Löpning/gång 2.5km
Torsdag: Intervall/backträning
Fredag: "vilodag" (mysa på gymmet lite)
Lördag: Helkropp på gymmet (crossfit eller dyl.)
Söndag: Löpning/gång 2.5km

Benträningen kommer bestå av benböj, benpress, vadpress, utfall och diverse andra övningar för att täcka upp de flesta muskelgrupperna i benen.
På lördagen kommer jag köra ett crossfit pass som en god vän till mina föräldrar skrapat ihop (fitness instruktör) så jag har något att iallafall börja med. "löpningen" består att lätt jogg med intervaller av gång för att orka ta mig runt ^^

Kommer uppdatera veckovis, med en invägning på söndagar (lite för att summera den gångna veckan och förbereda mig för nästgående.)

Kommer inte lägga så stor fokus på kosten till en början (mer än att äta nyttigt) då jag vill ta ett steg i taget och inte kväva mig själv, vill få inte lite rutin först.

Det var allt för mig, kritisera gärna om ni tycker att texten är svårläst eller det finns dålda och irriterande stavfel. Var inte rädda att kommentera, kritisera och hjälpa till. Kommer att behöva allt stöd jag kan få :)

Det var allt för denna gång

//Victor

G_lund
2012-07-30, 23:59
Tjenare!
Välkommen till kolo! :)

Kul att du vill ta tag i träningen, ta det lugnt i början med både träningstillfällen och vikter, kroppen behöver ordentligt med vila för att kunna prestera på nästa träningspass.

Lycka till med målen!

resqual
2012-08-20, 16:25
Hej igen!
Tog ett tag att uppdatera men har haft fullt upp de senaste dagarna.

Har Gått runt på gymmet och kört diverse bas övningar för att vänja kroppen vid arbete. Har inte hunnit konditionsträna så pass mycket som jag önskat men är på god väg att förbättra det. Kört 2 konditionspass de senaste dagarna.

Förra veckan var jag och körde Fjällräven Classic. Förkyld med lätt feber, kallsvett, sträckta muskler och med 15kg på ryggen lyckades jag dra mig in på 70h, vilket var målet.
Det var min första "tävling" där jag fick bevisa för mig själv vad jag klarade av. Mitt mål är nu att ta det på under en dag, självklart med lättare packning och med bättre fysik.
Kan även meddela att jag lyckades droppa 4kg morgonvikt under fjällräven. Så det var en perfekt kickstart (från att ha legat på 80kg i flera veckor sedan jag startade)

Ska till gymmet idag och köra överkropp. Ut och springa lite imorgon, fortfarande lite förkyld, men den har släppt från leder och muskler så jag ser det inte som ett hinder.

Jag är även sugen på lite diettips. VIll börja köra på kvarg för att fölora överskottfettet, funderat på att köra kvarg efter träning och sedan köra på med vanlig mat under dagen (frukost, lunch, middag) Eller kan man byta ut något av de tre målen till ett kvarg mål?
Vill gå ned i vikt utan att tappa muskelmassa eller inte kunna bygga under tiden.

Tillsvidare

//RsQ

Edit: Söker även tips på kvarg recept, funderat på lidls kvarg med 1; light saft, 2; citronskal/saft, 3;frukt/bär
tacksam för tips, kom gärna med förslag på träningsoptimeringar för mina mål. Är nybörjade så all kritik och råd är till stor hjälp.

Fredrik A
2012-08-20, 17:12
Ett kvargtips som inte är ett recept, men ändå: ICAs egen kvarg är den överlägset bästa enligt mig. Konsistensen är i princip yoghurt vilket gör det väldigt lätt att få ner. Jag brukar slänga ner en näve mandlar och dricka mjölk till och tycker det smakar helt okej! Men du bör kanske vara försiktig med nötter/mandlar då de är väldigt energirika.

Kör hårt och lycka till! :)

Everest
2012-08-20, 17:18
Kört hårt med klassikern! Även om kollo till absolut största del består av folk som kör styrka så finns det ävet ett gäng med konditionsrävar :)