handdator

Visa fullständig version : Hjälp med skador (Sjukgymnast, läkare etc).


Klicken
2012-07-30, 21:12
Hej!

Jag skulle behöva en hel del hjälp då jag inte vet vart jag ska vända mig längre.

Jag ska försöka fatta mig kort och ändå få med all information, men det kan bli en hel del text och jag ber er, snälla läs allt. Det här känns som en "sista chans".

Jag är 21 år gammal, bor i Jönköpings län och gillar att träna på gymmet men framför allt älskar jag kampsport. Men jag kan knappast göra detta längre pga skador jag dragit på mig under årens lopp. Jag började träna på gymmet och lyfta lite vikter i ungefär 16 års åldern. Jag hade tänkt att rada upp mina skador efter hur allvarliga och omfattande dom är, jag börjar med värst högst upp.

Ryggskada: Denna skada började förmodligen i 16års åldern. Jag gjorde nybörjarmisstag nummer 1, jag tog på för mycket vikt. Det var i knöböj, ner gick väldigt lätt men upp gick dessvärre svårare. När jag skulle trycka upp från bottenläget så lixom "small/slet" det till i ryggen. Jag hade lite ont efter, men fortsatte träna som vanligt i flera år, det är förmodligen detta som ledde till min skada.

Jag har tagit 2 röntgen, en vanlig och en MRT. MRT visade att jag har en slitskada i nedre högerdelen av korsryggen, det är en kota som har flyttat lite på sig. Har haft ont i 5-6 år. Blivit värre de 2-3 senaste åren.

Axelskada: Började förmodligen SMÅTT i 17 års åldern. Jag visste ingenting om hur jag tränade och alla bröstövningar jag körde så aktiverades/gjorde det ont i framsidan/sidan av axlarna. Trots det så tränade jag på ändå...det är nog inte bara detta som orsakar det, jag sitter väldigt mycket framför datorn också. Blivit MYCKET värre de senaste 3-4 åren.

Knäskada (vänster): Jag fick en spark på kampsports träningen, för ca 2-3 år sedan (18-19 år), hade lite känningar men inte så farligt. Skulle ut och jogga för 2-3-4 månader sedan, och sträcker till backsida av mitt knä och har nu mycket ondare. (Gör ont att sträcka ut fullt och dra till sig benet mot bröstet max).

Sammanfattningar av skadorna
Rygg: Slitskada, kota förändrad i nedre högersida rygg.
Axlar: Övertränade/inflammation.
Knä: Sträckning.

Jag har uppsökt läkare för rygg och axlar, och besökt sjukgymnast i snart 2 års tid. I början av sjukgymnastiken/rehab så märkte jag skillnad bara efter 2-3 månader. Jag fick bättre balans, blev starkare i muskler runt om skadorna osv. Detta gick bra i ca 6 månader. Sen har det mer eller mindre stått helt still i träningen, ingen förbättring, men det blir inte heller sämre.

Min erfarenhet av läkare och sjukgymnast är dåliga, SPECIELLT LÄKARE. Som glömmer att skicka röntgen, glömmer boka tid, glömmer informera mig om saker osv osv...jag bor i en liten skitstad och det finns nog bara 2 sjukgymnaster här och alla läkare jag mött är värdelösa.

Detta börjar påverka mig EXTREMT psykiskt. Jag vill kunna träna kampsport, jag har längtat varje dag i 2år. Jag är arbetslös och kan inte precis söka fyskiskt krävande jobb, av uppenbarliga anledningar.

Finns det någon annan typ av läkare, sjukgymnast jag kan vända mig till?
Massör? Naprapat? Någon som har mer erfarenhet av sportskador? Kiropraktor?

Hjälpmedel. Tejp? Lindor? Smärtstillande?

Jag förstår inte varför jag inte har gett upp än...det känns meningslöst. Varje skada tar ut varandra, jag kan inte träna det för jag har ont där och vice versa.

Snälla...ge mig tips. Tack.

Angel
2012-08-03, 14:26
Ni har väl vårdval i Småland med? Iallafall i Jönköpings län. Sök dig till en ny vårdcentral?
Annars egenremiss till Ortopedmott Ryhov?