handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein?


Aliansoo
2012-07-30, 15:25
Ligger i deff och undrar hur ofta när och hur mot protein borde jag ta per kg som ja väger ?

TorbjornFred
2012-07-30, 15:30
använd sökfunktionen nästa gång, finns massvis med trådar med exakt samma fråga.
1.5-2.0g/kg,kv brukar rekommenderas att man minst äter, hur ofta är det nog ingen som kan svara på. där tvista de lärde som man brukar säga

LilMack
2012-07-30, 18:16
Läs deffguiden!

tjing
2012-07-30, 18:54
Det är nog sällan proteinet som är problemet i en blandad kost och med hyffsat mycket mat. Men ja kring 1,5-2 g / kg kroppsvikt är mer än tillräckligt. Mer än så skadar nog inte heller, men förefaller onödigt och dyrt.

frong
2012-07-30, 18:58
Det är nog sällan proteinet som är problemet i en blandad kost och med hyffsat mycket mat. Men ja kring 1,5-2 g / kg kroppsvikt är mer än tillräckligt. Mer än så skadar nog inte heller, men förefaller onödigt och dyrt.

Helst över 2gr, behöver inte vara så dyrt.

tjing
2012-07-30, 19:21
Helst över 2gr, behöver inte vara så dyrt.

Det är bara det att du inte baserar det på något vettigt mer än vad du tror och utifrån dig själv.

frong
2012-07-30, 20:26
Det är bara det att du inte baserar det på något vettigt mer än vad du tror och utifrån dig själv.

Nej, här är en bild som visar det lite enkelt.
http://media.traningslara.se/2009/02/marathon_superkompensation.jpg

http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

tjing
2012-07-30, 22:18
Nej, här är en bild som visar det lite enkelt.
http://media.traningslara.se/2009/02/marathon_superkompensation.jpg

http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/

Ja, det krävs träning för att stimulera muskelproteinsyntesen och ett kcal-överskott för att lägga på sig vikt (muskler) i längden.

Var ser du stöd för ditt proteinintag i den grafen? Om du faktiskt läst artikeln du hänvisar till skulle du sett att siffrorna jag nämnde är nästintill identiska med de siffror som nämns i artikeln och de siffror som återfinns i litteraturen.

Du överskattar proteinintagets betydelse efter ett visst intag.

krubkungen
2012-07-30, 22:40
Jag ligger högt på protein oavsett bulk/deff men det är främst för att jag känner att åter hämtningen blir bättre och att protein källor är gott. Samt så rör jag på mig en hel del just nu och är viktstabil på 3800-4000kcal så jag får i mig en massa kolhydrater också.

cero
2012-07-31, 00:27
Du överskattar proteinintagets betydelse efter ett visst intag.

Om inte annat är det en billig försäkring.

Kan du med säkerhet säga att allt över 2 g/kg kv är "onödigt"?

tjing
2012-07-31, 00:30
Om inte annat är det en billig försäkring.

Kan du med säkerhet säga att allt över 2 g/kg kv är "onödigt"?

2 g / kg kroppsvikt är en billig försäkring.

vicarious
2012-07-31, 00:34
Om inte annat är det en billig försäkring.

Kan du med säkerhet säga att allt över 2 g/kg kv är "onödigt"?

Vem har påstått det? Att "mer protein mer muskler" avtar desto högre man kommer råder det nog inget tvivel om.

Eddie Vedder
2012-07-31, 07:30
Nej, här är en bild som visar det lite enkelt.


Den där figuren illustrerar konceptet om superkompensation. Vad har den med en specifik proteinsiffra att göra? Figuren vore den samma oavsett specifikt proteinbehov.

Albin Eriksson
2012-07-31, 07:51
Om vi säger såhär då, istället för att fylla upp med kolhydrater så kan man ju lägga lite mer krut på proteinet och på samma gång som man försäkrar sig mot onödig muskelförlust under dieten förhoppningsvis känna bättre mättnad.

Normalt brukar man väl säga 1.5-2g/kg kv under uppbyggnad och helst högre under deffdietande.
De flesta gurus/coacher brukar nog vilja ha upp sina klienter över 3g också, Bartoll för att nämna en svensk coach.

frong
2012-07-31, 09:29
Den där figuren illustrerar konceptet om superkompensation. Vad har den med en specifik proteinsiffra att göra? Figuren vore den samma oavsett specifikt proteinbehov.

Precis, men 2gr eller över så bör det väl handla om över/super-komp som är bättre?

King Grub
2012-07-31, 11:07
Kurvan representerar nog inte proteinmängder överhuvudtaget.

Fishtank
2012-07-31, 11:33
Precis, men 2gr eller över så bör det väl handla om över/super-komp som är bättre?

Sist jag tittade representerade kurvan EB.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

tjing
2012-07-31, 11:55
Precis, men 2gr eller över så bör det väl handla om över/super-komp som är bättre?

Vad baserar du det på?

Eddie Vedder
2012-07-31, 13:33
Precis, men 2gr eller över så bör det väl handla om över/super-komp som är bättre?

Var får du ens siffrorna ifrån? Det är ord som illustrerar en process. Ingenting om protein och absolut inga siffror.

cero
2012-07-31, 15:19
Vem har påstått det? Att "mer protein mer muskler" avtar desto högre man kommer råder det nog inget tvivel om.

"Men ja kring 1,5-2 g / kg kroppsvikt är mer än tillräckligt. Mer än så skadar nog inte heller, men förefaller onödigt och dyrt."

Var får du ens siffrorna ifrån?

Kan han syfta på att rekommendationerna brukar vara runt 2g och om man går över det så överkompenserar man?

tjing
2012-07-31, 15:30
"Men ja kring 1,5-2 g / kg kroppsvikt är mer än tillräckligt. Mer än så skadar nog inte heller, men förefaller onödigt och dyrt."

Kan han syfta på att rekommendationerna brukar vara runt 2g och om man går över det så överkompenserar man?

Vad pratar du om? Som nämnts i tråden handlade inte grafen om proteinintag överhuvudtaget. Proteinrekommendationerna är för övrigt 0,8-1,0 g / kg kroppsvikt för att vara i proteinbalans så vitt jag minns för en genomsnittlig människa. Det känns som att du borde läsa på lite grundläggande kunskap om fysiologi och träning.

Du överkompenserar sannolikt redan på långt mindre än 2 g / kg kroppsvikt om du är en genomsnittlig tränande person förutsatt att du ligger på kcal-överskott i längden.

Överkompensationen blir inte större av enorma proteinintag. Dock är det ju i praktiken faktiskt svårt att äta mindre än 2 g / kg kroppsvikt tycker jag, men det är inte poängen här.

När jag skrev att det inte skadar, menade jag att man kan äta mer om man tycker att kött är gott men att det sannolikt gör extremt lite för muskeluppbyggnad.

anderssv82
2012-07-31, 15:32
Jag väger dryga 80kg och deffar nu. jag äter i alla fall 200g protein/dag..

tjing
2012-07-31, 15:38
Jag väger dryga 80kg och deffar nu. jag äter i alla fall 200g protein/dag..

Ja, det hade jag också gjort på deff. Förmodligen en hygglig siffra att ligga på 2,5 g /kg kroppsvikt under deff om målet är att tappa så lite muskler som möjligt. Om det behövs är diskutabelt men sannolikt behövs lite mer protein under deff än annars.

cero
2012-07-31, 15:38
tjing: Det finns högre rekommendationer för atleter. Är det du eller jag som ska läsa på?

Men som sagt, du vet inte om mer än 2g/kg kv är "onödigt", så det var ett felaktigt påstående från dig.

Och om du läser meningen igen började jag med "Kan han syfta på..", vilket betyder att detta inte var något påstående från min sida.

tjing
2012-07-31, 15:40
tjing: Det finns högre rekommendationer för atleter. Är det du eller jag som ska läsa på?


Visa. Alla rekommendationer jag kan minnas är upp till 2 g / kg kroppsvikt. Ofta lägre.


Men som sagt, du vet inte om mer än 2g/kg kv är "onödigt", så det var ett felaktigt påstående från dig.


Skämtar du? Har du läst någon studie om proteinintag, muskelproteinsyntes och träning? Att det ur både teoretisk och praktisk synvinkel är onödigt känns ganska givet. Kanske ger det en minimal skillnad, men att jaga den skillnaden känns som att börja i fel ände.

Om något är viktigt, så är det träningen, inte vilka sjuka mängder protein man trycker.

cero
2012-07-31, 15:49
"För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt."

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Jag har inte läst särskilt mycket studier. Är ingen expert. Tolkar mest det andra kunniga skriver, och det verkar knappast vara konsensus om att allt över 2g är "onödigt" här på Kolozzeum t ex, men du kanske sitter på något revolutionerande? De flesta brukar säga att 2g är tillräckligt, men man är osäker på vad ett högre intag tillför, därav min förstafråga.

tjing
2012-07-31, 16:00
"För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt."

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Jag har inte läst särskilt mycket studier. Är ingen expert. Tolkar mest det andra kunniga skriver, och det verkar knappast vara konsensus om att allt över 2g är "onödigt" här på Kolozzeum t ex, men du kanske sitter på något revolutionerande? De flesta brukar säga att 2g är tillräckligt, men man är osäker på vad ett högre intag tillför, därav min förstafråga.

Jag förstår ingenting. Jag argumenterade precis för siffrorna du nu nämner, medan du nämnde att det finns högre rekommendationer. Nu nämner du lägre siffror än 2 g / kg kroppsvikt.

Eller var det så att du inte hittade några studier...?

Du har inte läst särskilt mycket studier säger du men ber mig samtidigt att läsa på...?

Höga proteinintag utöver mättnad är överhuvudtaget broscience. Det är inget revolutionerande med siffran 2 g / kroppsvikt. Det är en siffra med god marginal, sett till en mängd studier på området.