handdator

Visa fullständig version : Tumlås Misslyckas


musicpanda
2012-07-30, 13:17
Jag kan absolut inte göra tumlås inte för att det gör ont utan för att det känns som att jag tappar skivstången då... jag har små händer så misstänker att det kan vara problemet... de är knappt märkbart större än de hos en average tjej 20 cm kortare än mina 1.87 *screwy*

Som det är nu kan jag bara köra mixat grepp raw och behöver öva upp min greppstyrka. Det är irriterande att jag inte kan göra ett tumlås, är det någon annan här som inte heller kan på grund av händernas storlek?

När jag lyfter hade tummen likt väl kunnat räknas bort för den gör ingen skillnad i låset känns som att all tyngd ligger på övriga fyra fingrar ändå sluter jag handen hårt som fan runt tummen... Har sökt forumet men inte hittat något om failade tumlås ><

Rahf
2012-07-30, 13:19
Använder du magnesium eller annan typ av medel för att slippa handsvett? Tumlås är nästan värdelöst utan det. Detta gäller för oss med väldigt små händer. Ett annat hjälpmedel är att tejpa övre leden på tummen, eller till och med hela tummen.

Kalliban
2012-07-30, 13:21
Men om du vill öka greppstyrkan så är väl inte tumlås så mycket bättre än mixat grepp..? Se till att köra vanligt överhandsgrepp så långt du klarar istället och sedan bara köra det mixade greppet på de tyngsta seten. Du kan också köra lite farmers walk för att träna upp greppstyrkan.

Jag har också små händer, men har bara testat tumlås en gång. Jag tyckte det var obekvämt och jag kan inte se någon fördel gentemot mixat grepp som funkar bra för mig :)

Commando1980
2012-07-30, 13:34
Dragremmar.

ARMSTARK
2012-07-30, 14:13
Dragremmar löser problemet för stunden, men för att få en ordentlig fingerstyrka är det bättre att köra utan och bli starkare. Man kan träna upp fingerstyrka med grippers också, lite dyra men värda pengarna.

rubusvulvan
2012-07-30, 14:23
Jag kan inte använda tumlås pga händernas storlek

musicpanda
2012-07-30, 15:22
Rahf:
Kör utan magnesium för att jag tror jag läste på en lapp på gymmet att man inte fick använda sig av det i deras lokaler...

Kalliban: Jag formulerade mig lite fel. Nä tumlås gör nog inte mycket för greppstyrkan det skulle mer vara nödlösningen tills jag hunnit få upp styrkan i nävarna. Kör med mixat grepp nu men har jag förstått det rätt ska man kunna göra mixat+tumlås för att kunna lyfta ytterligare över gränsen för vad man kan under mixat och pronerat grepp.

Kanske bara ska skita i tumlåset och köra vidare på mixat och öva upp greppstyrkan tills jag orkar ta mer i mixatgrepp istället för att sträva efter mixat+tumlås. Skönt att höra att jag inte är ensam om att inte kunna ta tumlås i alla fall. Remmar är inget alternativt för mig av anledningen Armstark nämner. Vill ha funktionell styrka utan tillbehör.

Röda Björnen
2012-07-30, 15:27
Jag har små händer och det var ett helvrte för mig i böjan vilket gjorde att jag körde inte mycket marklyft i början när jag tränade.

Men det gäller att öva, öva, öva. Magnesium är ett måste, att tejpa tummen. HELA TUMMEN är bra psykisk och fysiskt, man känner sig säkrare helt enkelt.

Kör övningar som Barhold eller Dumbellhold utan & med magnesium och vänj dig vid vikterna.
Gör övningen korrekt, ofta har jag sett folk som har greppstyrkan för att hålla stången i marklyft men i början av lyftet rycker de till så med kroppen att man förstör för sig själv redan innan lyftet börjar. Ta det lugnt, de bästa marklyften är helt knäpptysta samt så är det en enkel rörelse, inga ronnie coleman skrikanden och ryck samt studsar!

Men annars så beror det på dina mål, dragremmar är väldigt bra i marklyft om man nu inte vill ha ett starkt grepp eller ska tävla i styrkellyft.

Detta är dock bara mina 5 cent.

MVH

Rahf
2012-07-30, 15:30
Många gym brukar kunna sträcka på reglerna, ifall man ber snällt om det är ok med magnesium. Detta förutsätter givetvis en garanti från dig att hålla stänger och utrustning rena efter användning.

koffein_beroende
2012-07-30, 19:14
Jag har också små händer och vill inte köra med remmar(hela tiden) och får inte använda magnesium på gymmet men jag köpte GRRRIP Enhancer. En lotion som du tar på händerna och det är galet bra, kladdar ingenting och skulle våga påstå att det är bättre än magnesium. Syns ingenting efter att man använt det och sitter som klistrad på stängerna.