handdator

Visa fullständig version : Ingen styrka i triceps några timmar efter pass


dysrythmia
2012-07-30, 11:25
Hej! Jag har sökt runt både i forumet och utanför utan att hitta något som liknar mitt scenario.

Jag visste inte riktigt var jag skulle posta ämnet, eftersom det inte är en träningsskada, utan mer en tillfällig oförmåga att skapa kraft i triceps.

Jag körde ett vanligt pass. Bröst, främre delen av axeln och triceps tränades. Flyes, armhävningar, axelpress, tricepspress och smala armhävningar utfördes. ca 4x8-12 på alla övningar. Jag avslutade med de två tricepsövningarna. Efter passet gick jag och badade, och åt därmed ca 30-45 minuter efteråt. Ungefär en timme efter måltiden tappade jag helt förmågan att skapa kraft i båda triceps. Om jag höll armen över huvudet orkade jag inte ens sträcka i armbågsleden.

Passet var på kvällen och efter en god natts sömn är redig träningsvärk det enda spår som finns kvar. Styrkan är helt tillbaka.

Detta var andra gången detta inträffade för mig. Första gången var för drygt ett halvår sedan. Det passet inriktade sig på samma muskelgrupper. Samma där tappade jag helt styrkan i triceps, men full styrka på morgonen därpå. De gemensamma nämnarna jag kan komma på är:

# Mindre vila mellan seten än vanligt (dock senaste gången ca 1 minut)
# Träning till failure i princip varje set. (Det brukar jag träna)
# Inget återhämtningsmål direkt efter.
# Bad efteråt. (Har svårt att tro att det skulle påveka)

Min hypotes är att den mindre vilan mellan seten bidrar till att muskeln stressas mer och drabbas av större trötthet. Utan återhämtningsmål kort efter passet uteblev påfyllnaden av glykogen och skapandet av ATP och därmed kunde inte muskeln skapa någon kraft. Energin var slut. Jag tycker dock att bröstmusklerna borde drabbas av liknande, men det kände jag inte av. Sen har jag även svårt att första att triceps skulle helt få slut på energi. Kanske glykogendepåerna tog slut, men borde det inte ske fettoxidation som ger energi till muskeln?

Vad tror ni? Är det någon som har varit med om liknande eller har mer kunskap inom ämnet?

Tack för svar!

Spartansk
2012-07-30, 11:42
Jag tycker det låter som om du bara har tagit ut dig ordentligt på träningspasset.

dysrythmia
2012-07-31, 17:24
Det är mycket möjligt att det kan vara så, jag ser ofta inte de enkla svaren. Men, är detta ett vanligt förekommande för er andra som tränar? Jag har tränat i tre år och bara varit med om det två gånger.

Spartansk
2012-07-31, 17:49
Det är inte vanligt för mig, men visst har jag varit med om att jag haft problem med att nå upp till huvudet för att schamponera mig i duschen efter träning, t ex. Och det är ganska vanligt med folk som inte kan gå ordentligt efter ett benpass.