handdator

Visa fullständig version : Vill börja med sprint. Hur går jag tillväga?


Niwah
2012-07-30, 11:03
Jag är sugen på att börja med sprint på kortare distanser. Är väldigt intresserad av explosiv träning i kombination med styrketräning.

Är det bara att söka upp en friidrottsklubb (bor i Umeå) och börja? Har inga tävlingsplaner utan vill bara bli så snabb som möjligt. Är sugen på att träna sprint två gånger i veckan ungefär.
Vet inte om man är så intressant för klubben om man inte har några tävlingsplaner + är 25 år gammal..

Några tips eller grejer jag borde fundera på innan jag börjar?

Sniggel
2012-07-30, 16:25
Oavsett så börja lugnt och gör inte som jag och skada dig så att du inte kan försöka börja igen på 3 år :p

Forqie
2012-07-30, 17:34
IFK Umeå är ju friidrottsklubben att vända sig till iaf.

http://www2.idrottonline.se/default.aspx?id=177301


Lycka till :)

Riddle
2012-07-30, 17:39
Du är intressant för klubben sålänge du betalar medlemsavgifter ;)

Men om du vill träna upp din snabbhet själv så ska du träna backintervaller(maxfart upp - gå ner - vila 10sek - maxfart upp) trappa upp antal gånger eftersom, som sagt börja lugnt.

kör även andra typer av intervallen. träna explosivt på gymmet. Frivändningar kör iprincip alla friidrottare som sysslar med någon form av sprint/snabbhet.

men det viktigaste, lär dig att springa rätt! du springer med 60% armar!

läs dom här länkarna :)

http://100m.se/snabbhet.asp
http://aktivtraning.se/lopning/loptraning/5-enkla-satt-att-fa-upp-farten

kettlebellGuden
2012-07-30, 17:45
Kanske införskaffa lite POSE-DVD:er kan vara en bra ide med.

Jonithan
2012-07-30, 17:54
Fick spysmak i halsen när jag såg rubriken! Jag vet inte hur många 50 meters ruscher man har tagit i alla sina fotbollsträningar i sina dagar.

Det finns faktiskt en enkel väg till att bli snabb. Många och korta maxlöpningar med så kort vila som möjligt mellan.

Ett effektivt sätt är att en av dessa, precis som Riddle skrev, träna backintervaller. Just backintervaller är likt den första accelerationen du gör i snabblöpning, det lätt framåtlutande trycket!

Hur snabb är du just nu? 100m? 200m?

Om jag hade varit du hade jag börjat med 50m intervaller på en friidrottsbana, köra så många maxlöpningar på 50m som du bara orkar tills du inte har nånting kvar att ge :) Har du motivationen kommer du vara bra mycket snabbare om ett gäng veckor än du är nu :)

Lundberg
2012-07-30, 20:13
Lite inspiration om man vill träna själv, lite tips på hur olika pass kan se ut mm :)
Har hjälpt mig väldigt mycket med min sprintträning!

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

Kul som fan är det iaf! kul att du är sugen att börja :hbang:

kberg
2012-07-30, 20:26
Fick spysmak i halsen när jag såg rubriken! Jag vet inte hur många 50 meters ruscher man har tagit i alla sina fotbollsträningar i sina dagar.

Det finns faktiskt en enkel väg till att bli snabb. Många och korta maxlöpningar med så kort vila som möjligt mellan.

Ett effektivt sätt är att en av dessa, precis som Riddle skrev, träna backintervaller. Just backintervaller är likt den första accelerationen du gör i snabblöpning, det lätt framåtlutande trycket!

Hur snabb är du just nu? 100m? 200m?

Om jag hade varit du hade jag börjat med 50m intervaller på en friidrottsbana, köra så många maxlöpningar på 50m som du bara orkar tills du inte har nånting kvar att ge :) Har du motivationen kommer du vara bra mycket snabbare om ett gäng veckor än du är nu :)

Mer fel än så kan man nog inte göra..
Om man ändå ska springa kort


Men kontakta en klubb ja :)
Finns väl ett gäng där uppe?
Borde finnas folk som vet vad dom pysslar med, Odain Rose från Umeå har väl gjort 10.49 i år..

Jonithan
2012-07-30, 21:05
Mer fel än så kan man nog inte göra..
Om man ändå ska springa kort


Men kontakta en klubb ja :)
Finns väl ett gäng där uppe?
Borde finnas folk som vet vad dom pysslar med, Odain Rose från Umeå har väl gjort 10.49 i år..

Ojdå, upplys mig! Intressant att det inte går att göra mer fel, det är det enda sätt jag tränat snabbhet förutom 2 intervallpass nu i somras! Och jag tycker mig vara långt under medel på 100 och 200m utan att träna snabbhet kontinuerligt (Edit: inte alls). Min snabbhet består endast av 50m spurter. :)

Kollade lite i din journal och jag vet att du vet vad du snackar om men fick en liten stickande känsla av att det var ett inlägg av den "inbitne och trångsynte friidrottsutövaren" =)

Om du vill att jag startar ett 50m-spring projekt för att motbevisa din starka övertygelse så gör jag mer än gärna det! Jag utlovar tydliga resultat inom 3 veckor =)

kberg
2012-07-30, 22:36
Det va inte meningen att va dryg, ursäkta om det verkade så

Det är inget fel att springa 50 meter men vila ordentligt så att kroppen är redo för nästa sprint.

Kör man med kort vila kommer man bli rätt bra på att springa ganska snabbt många ggr med kort vila, inte bli så snabb på ett lopp som brukar vara det som gäller.

För att få en bra tid på hundra gäller det att kunna accelerera så långt som möjligt eftersom man inte kan hålla maxhastighet mer än 1-2s.

Sen är ju sprintlöpning rätt mycket teknik

Jag är inte så värst aktiv som aktiv längre utan lägger mer tid på att vara tränare. Säger inte att jag kan så värst mycket men har iaf snappat upp en hel del inom området..

Jonithan
2012-07-30, 22:57
Det va inte meningen att va dryg, ursäkta om det verkade så

Det är inget fel att springa 50 meter men vila ordentligt så att kroppen är redo för nästa sprint.

Kör man med kort vila kommer man bli rätt bra på att springa ganska snabbt många ggr med kort vila, inte bli så snabb på ett lopp som brukar vara det som gäller.

För att få en bra tid på hundra gäller det att kunna accelerera så långt som möjligt eftersom man inte kan hålla maxhastighet mer än 1-2s.

Sen är ju sprintlöpning rätt mycket teknik

Jag är inte så värst aktiv som aktiv längre utan lägger mer tid på att vara tränare. Säger inte att jag kan så värst mycket men har iaf snappat upp en hel del inom området..

Nej det är ingen fara alls! Och jag försökte inte låta dryg tillbaka även om det verkade så nu när jag skummade igenom vad jag läste igen! Sorry! Min poäng är att man inte behöver vara så ortodox när det gäller snabbhetsträning. I min fotbollstid ägnade vi säkert 80h effektiv tid åt kvadraten (50 meters spurter med ca 20s vila mellan varje).

Och utan att ha tränat snabbhet (alls) sedan jag slutade 2008 så skulle jag nog kunna hoppa in i en regional tävling och spöa skiten ur rätt många. Och ännu mer när jag väl tränade dessa tråkiga 50m spurter.

Blir lite rörigt här nu men skit samma =) Grundtesen är att all extremhögintensiv löpträning med tillräcklig vila mellan ökar din snabbhet, det är allt jag vill säga.

Riddle
2012-07-30, 23:02
Grundtesen är att all extremhögintensiv löpträning med tillräcklig vila mellan ökar din snabbhet, det är allt jag vill säga.

this :thumbup:

bear.flowertwig
2012-07-30, 23:04
Nej det är ingen fara alls! Och jag försökte inte låta dryg tillbaka även om det verkade så nu när jag skummade igenom vad jag läste igen! Sorry! Min poäng är att man inte behöver vara så ortodox när det gäller snabbhetsträning. I min fotbollstid ägnade vi säkert 80h effektiv tid åt kvadraten (50 meters spurter med ca 20s vila mellan varje).

Och utan att ha tränat snabbhet (alls) sedan jag slutade 2008 så skulle jag nog kunna hoppa in i en regional tävling och spöa skiten ur rätt många. Och ännu mer när jag väl tränade dessa tråkiga 50m spurter.

Blir lite rörigt här nu men skit samma =) Grundtesen är att all extremhögintensiv löpträning med tillräcklig vila mellan ökar din snabbhet, det är allt jag vill säga.

Jo men kbergs poäng är att det sättet du tränar på är suboptimalt för att bli snabb på 100 meter (om det nu är det vi diskuterar och syftar på med "optimal snabbhet"). Du får inte tillräcklig vila för att utveckla maximal snabbhet om vilan är så kort som 20s. Kolla länkarna som postats ovan och jämför de programmen där så se du skillnaden mot hur du tränar.

Jonithan
2012-07-30, 23:23
Jo men kbergs poäng är att det sättet du tränar på är suboptimalt för att bli snabb på 100 meter (om det nu är det vi diskuterar och syftar på med "optimal snabbhet"). Du får inte tillräcklig vila för att utveckla maximal snabbhet om vilan är så kort som 20s. Kolla länkarna som postats ovan och jämför de programmen där så se du skillnaden mot hur du tränar.

Men det går inte prata om optimal snabbhetsförbättring på ett forum som här på kolozzeum. Skulle Niwah träna optimalt så skulle han förmodligen bajsa ner sig av trötthet varje gång och på så vis blir hela skiten kontraproduktiv :) Jag också för den delen. Jag är helt med på kbergs poäng och jag vet att han förstår allt om snabbhet eftersom jag vet vad han sprungit vissa distanser på :)

Jag springer däremot hellre 50m spurter med en vila som jag beroende på dagsform tycker är rimlig och kör det i någon halvtimme. Och detta av 1 anledning egentligen: 1.Jag vet att det funkar. Jag orkar inte bygga upp ett komplicerat intervallprogram för att jaga tiondelar på 100m eller 50m eller hur långt man nu ska springa :)

Niwah
2012-07-31, 07:28
Tack så mycket för svar allihopa! Väldigt kul med lite diskussion runt i kring också. Har ju varit snabb en gång i tiden och tränat som Jonithan beskriver med kort vila och backintervaller. Tränade det för att jag spelade fotboll och kan tänka mig att det är bättre lämpat för fotboll där återhämtningen också spelar stor roll till skillnad från ett lopp av kortare distans där man ska prestera max en enda gång.

Ska sätta igång så fort som kroppen tillåter :thumbup:

Macroman
2012-07-31, 09:48
Lite inspiration om man vill träna själv, lite tips på hur olika pass kan se ut mm :)
Har hjälpt mig väldigt mycket med min sprintträning!

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

Kul som fan är det iaf! kul att du är sugen att börja :hbang:

Mkt intressant länk!

Har kört en del sprintpass i sommar. Ganska kul faktiskt. Har kört 7-10 maxsprints i 7-8 s. Jobbigare än man tror men det känns dock som det finns viss risk att skada sig.

Men det går inte prata om optimal snabbhetsförbättring på ett forum som här på kolozzeum. Skulle Niwah träna optimalt så skulle han förmodligen bajsa ner sig av trötthet varje gång och på så vis blir hela skiten kontraproduktiv :) Jag också för den delen. Jag är helt med på kbergs poäng och jag vet att han förstår allt om snabbhet eftersom jag vet vad han sprungit vissa distanser på :)

Jag springer däremot hellre 50m spurter med en vila som jag beroende på dagsform tycker är rimlig och kör det i någon halvtimme. Och detta av 1 anledning egentligen: 1.Jag vet att det funkar. Jag orkar inte bygga upp ett komplicerat intervallprogram för att jaga tiondelar på 100m eller 50m eller hur långt man nu ska springa :)

Ni som beskriver vissa av era fotbollsträningspass som sprintpass bör nog omvärdera detta. Fotboll är en löpsport/konditionssport och träningen är därför inte densamma som sprintträning. Fotboll består ju i princip av 90 min intervallträning o därför är det optimalt med så kort vila mellan intervallerna. Sprintträning innebär mkt längre vila mellan sprintsen för att kunna ge allt på varje sprint. Helt olika upplägg alltså.

Macroman
2012-07-31, 10:00
Noterade det här citatet från länken jag citerade ovan: *jorgen*

"If you have less than 10% body fat and can’t run 200 meters in less than 30 seconds, you’re in sorry shape, my friend."

Vet inte om det är så många som klarar sub 30 på 200? Tror inte jag gör det. Åldern tar nog ut sin rätt här. *gah!*

Jonithan
2012-07-31, 10:35
Mkt intressant länk!

Har kört en del sprintpass i sommar. Ganska kul faktiskt. Har kört 7-10 maxsprints i 7-8 s. Jobbigare än man tror men det känns dock som det finns viss risk att skada sig.



Ni som beskriver vissa av era fotbollsträningspass som sprintpass bör nog omvärdera detta. Fotboll är en löpsport/konditionssport och träningen är därför inte densamma som sprintträning. Fotboll består ju i princip av 90 min intervallträning o därför är det optimalt med så kort vila mellan intervallerna. Sprintträning innebär mkt längre vila mellan sprintsen för att kunna ge allt på varje sprint. Helt olika upplägg alltså.

Noterade det här citatet från länken jag citerade ovan: *jorgen*

"If you have less than 10% body fat and can’t run 200 meters in less than 30 seconds, you’re in sorry shape, my friend."

Vet inte om det är så många som klarar sub 30 på 200? Tror inte jag gör det. Åldern tar nog ut sin rätt här. *gah!*


Intervallpassen på fotbollsträningar lämpar sig även till sprint, varför kan den då inte kallas sprintträning? Friidrotten har blivit så uptight på senare år. Jag vågar fan sticka ut hakan och säga att det är den snygga paketeringen av träningsupplägget som gör utövare mottagliga för utveckling si sin snabbhet.

Det finns ingen enkelriktad väg till snabbhet. Om Niwah fullföljer ett flera veckor långt schema endast innehållande 50m intervaller och kort vila med rejäl motivation vågar jag utlova sekunders utveckling beroende på hans nuvarande status.

Jag har märkt nere på klubben här där jag bor att många saknar den extra motivationen som krävs för att utvecklas mycket, och då blir 100m intervaller exempelvis med lång vila inte så effektiv, just på grund av att man inte ger allt. Jag har väl alltid gillat mer grisiga pass och min filosofi bygger just på att grisa i all form av träning. Rätt eller fel, ortodox eller o-ortodox, det skiter jag i så länge jag är snabbare än många "uptighta friidrottsutövare" med "rätt" metod :)

Macroman
2012-07-31, 10:50
Intervallpassen på fotbollsträningar lämpar sig även till sprint, varför kan den då inte kallas sprintträning? Friidrotten har blivit så uptight på senare år. Jag vågar fan sticka ut hakan och säga att det är den snygga paketeringen av träningsupplägget som gör utövare mottagliga för utveckling si sin snabbhet.

Det finns ingen enkelriktad väg till snabbhet. Om Niwah fullföljer ett flera veckor långt schema endast innehållande 50m intervaller och kort vila med rejäl motivation vågar jag utlova sekunders utveckling beroende på hans nuvarande status.

Jag har märkt nere på klubben här där jag bor att många saknar den extra motivationen som krävs för att utvecklas mycket, och då blir 100m intervaller exempelvis med lång vila inte så effektiv, just på grund av att man inte ger allt. Jag har väl alltid gillat mer grisiga pass och min filosofi bygger just på att grisa i all form av träning. Rätt eller fel, ortodox eller o-ortodox, det skiter jag i så länge jag är snabbare än många "uptighta friidrottsutövare" med "rätt" metod :)

Intervallträning är inte sprintträning. Intervallträning är aerob träning och fyller ingen som helst funktion om man vill bli snabb. Det är snarare kontraproduktivt.

Det är klart att man blir snabbare med ditt upplägg jämfört med att inte göra ngt alls men det är väldigt långt från optimal sprintträning.

Vad det gäller dina egna resultat så är de irrelevanta eftersom det bara baseras på dina egna upplevelser. Normal sprintträning finns det mkt forskning bakom som stöd. Ditt upplägg finns bara din egen subjektiva uppfattning vilket har väldigt litet värde (no offence).

Jonithan
2012-07-31, 11:05
Intervallträning är inte sprintträning. Intervallträning är aerob träning och fyller ingen som helst funktion om man vill bli snabb. Det är snarare kontraproduktivt.

Det är klart att man blir snabbare med ditt upplägg jämfört med att inte göra ngt alls men det är väldigt långt från optimal sprintträning.

Vad det gäller dina egna resultat så är de irrelevanta eftersom det bara baseras på dina egna upplevelser. Normal sprintträning finns det mkt forskning bakom som stöd. Ditt upplägg finns bara din egen subjektiva uppfattning vilket har väldigt litet värde (no offence).

Får du inte mjölksyra av att vräka ur dig 50m sprinter i maxfart med vila emellan i 30 minuter är du troligen från krypton och bör omedelbart börja tävla :)

Mina egna resultat? Det är väl ingen tillfällighet att extremt många fotbollsspelare utan problem springer snabbare än många friidrottsutövare som säger sig ha det "optimala" programmet. Det finns forskning och studier i favör för båda sidor. Jag funderar starkt på att starta en ny journal med ett enda syfte: Bli snabbare på 100m och att inspirera Niwah att inte hamna i det trötta, ortodoxa och uptighta friidrottsträsker!

kberg
2012-07-31, 11:21
Får du inte mjölksyra av att vräka ur dig 50m sprinter i maxfart med vila emellan i 30 minuter är du troligen från krypton och bör omedelbart börja tävla :)

Mina egna resultat? Det är väl ingen tillfällighet att extremt många fotbollsspelare utan problem springer snabbare än många friidrottsutövare som säger sig ha det "optimala" programmet. Det finns forskning och studier i favör för båda sidor. Jag funderar starkt på att starta en ny journal med ett enda syfte: Bli snabbare på 100m och att inspirera Niwah att inte hamna i det trötta, ortodoxa och uptighta friidrottsträsker!

Vad har du för erfarenheter av detta träsk? Men anmäl dig du till världsungdomsspelen nästa år och träna ditt program i tre veckor innan så får vi se hur det går :)

Så det är också extremt många fotbollsspelare som springer snabbare än friidrottarna?

Och on topic, snacka med en klubb som sagt!

Ondskapelsen
2012-07-31, 11:21
Får du inte mjölksyra av att vräka ur dig 50m sprinter i maxfart med vila emellan i 30 minuter är du troligen från krypton och bör omedelbart börja tävla :)

Mina egna resultat? Det är väl ingen tillfällighet att extremt många fotbollsspelare utan problem springer snabbare än många friidrottsutövare som säger sig ha det "optimala" programmet. Det finns forskning och studier i favör för båda sidor. Jag funderar starkt på att starta en ny journal med ett enda syfte: Bli snabbare på 100m och att inspirera Niwah att inte hamna i det trötta, ortodoxa och uptighta friidrottsträsker!

Tycker de finns många fotbollsspelare som springer 100m på samma tid som friidrottare springer 200m...

Jonithan
2012-07-31, 11:29
Vad har du för erfarenheter av detta träsk? Men anmäl dig du till världsungdomsspelen nästa år och träna ditt program i tre veckor innan så får vi se hur det går :)

Så det är också extremt många fotbollsspelare som springer snabbare än friidrottarna?

Och on topic, snacka med en klubb som sagt!

Jag har faktiskt tränat friidrott i 2 år, dock inte med fokus på just sprint men en del spring har jag kört! Världsungdomsspelen? Låter skoj! Kollade nyss på resultaten i mitt åldersklass och jag är inte imponerad för fem öre :)

kberg
2012-07-31, 12:17
Jag har faktiskt tränat friidrott i 2 år, dock inte med fokus på just sprint men en del spring har jag kört! Världsungdomsspelen? Låter skoj! Kollade nyss på resultaten i mitt åldersklass och jag är inte imponerad för fem öre :)

Trevligt! Var tränade du då?
Och vilken åldersklass pratar vi om?

z_bumbi
2012-07-31, 12:25
För att flytta fokus på tråden så började min svåger med friidrott för några år sedan, mest för att han behövde röra på sig mer och för att han ändå skjutsade barn till träningen. I början var han också mer funktionär än han tränande men nu har han börjat tävla lite halvseriöst. Så även om man kanske inte har några direkta planer är det bara att börja träna, även om man inte tävlar när man är 25 så kanske man gör det när man är närmare 50...

Niwah
2012-07-31, 13:53
Någon som har nåt tips på ett par prisvärda skor som lämpar sig för ändamålet? Har ett par slitna gympaskor som bör bytas ut snarast..

Lars Brinkhoff
2012-07-31, 14:06
Vet inte om det är så många som klarar sub 30 på 200? Tror inte jag gör det. Åldern tar nog ut sin rätt här. *gah!*

38 år. 27 sekunder. Knappt någon sprintträning.

Macroman
2012-07-31, 14:40
Får du inte mjölksyra av att vräka ur dig 50m sprinter i maxfart med vila emellan i 30 minuter är du troligen från krypton och bör omedelbart börja tävla :)

Mina egna resultat? Det är väl ingen tillfällighet att extremt många fotbollsspelare utan problem springer snabbare än många friidrottsutövare som säger sig ha det "optimala" programmet. Det finns forskning och studier i favör för båda sidor. Jag funderar starkt på att starta en ny journal med ett enda syfte: Bli snabbare på 100m och att inspirera Niwah att inte hamna i det trötta, ortodoxa och uptighta friidrottsträsker!

Haha, tror inte särskilt många fotbollsspelare slår några sprinters. Är nog bara snack. Men det är bara ställa upp i ngn tävling så får man svart på vitt. Vad dessa snabba fotbollsspelare har gjort på 100 etc. baseras nog på handknäppta tider i medvind skulle jag tro.

Finns ju många chipsatleter med otroliga tider från sin ungdom i diverse löpgrenar. Dock tycks de aldrig ha några tävlingsresultat att backa upp påståendena med. Jag är en av dom btw, sub 12 på 100... :)

38 år. 27 sekunder. Knappt någon sprintträning.

Du är ju ett underbarn det vet vi ju alla... ;)

Jonithan
2012-07-31, 15:33
Trevligt! Var tränade du då?
Och vilken åldersklass pratar vi om?

Tränade på en klubb här i Jönköpingsområdet :) Vi pratar 19-års åldersklassen! Skulle definitivt inte skämma ut mig i dagsläget om jag hamnade i rätt heat. Jag vet att det låter som ett jävla skryt i mina resonemang, om du kollar in min journal på söndag då jag varit på löpbanan så kan du få se lite videor därifrån =) Ska ändå filma när jag göra CrossFit WODen "Michael" Kan lika gärna köra ett 100m och 200m lopp efter det :)

Haha, tror inte särskilt många fotbollsspelare slår några sprinters. Är nog bara snack. Men det är bara ställa upp i ngn tävling så får man svart på vitt. Vad dessa snabba fotbollsspelare har gjort på 100 etc. baseras nog på handknäppta tider i medvind skulle jag tro.

Finns ju många chipsatleter med otroliga tider från sin ungdom i diverse löpgrenar. Dock tycks de aldrig ha några tävlingsresultat att backa upp påståendena med. Jag är en av dom btw, sub 12 på 100... :)



Du är ju ett underbarn det vet vi ju alla... ;)

Där har vi olika erfarenheter, där jag bor skulle halva mitt fotbollslag vara snabbare än många sprintlöpare. Tror du underskattar fotbollsspelare något :) Dem (vi) har bättre tugg i starten och slutet än du tror =)

z_bumbi
2012-07-31, 15:36
Någon som har nåt tips på ett par prisvärda skor som lämpar sig för ändamålet? Har ett par slitna gympaskor som bör bytas ut snarast..

Fråga på klubben innan du börjar köpa skor.

Macroman
2012-07-31, 15:53
Tränade på en klubb här i Jönköpingsområdet :) Vi pratar 19-års åldersklassen! Skulle definitivt inte skämma ut mig i dagsläget om jag hamnade i rätt heat. Jag vet att det låter som ett jävla skryt i mina resonemang, om du kollar in min journal på söndag då jag varit på löpbanan så kan du få se lite videor därifrån =) Ska ändå filma när jag göra CrossFit WODen "Michael" Kan lika gärna köra ett 100m och 200m lopp efter det :)



Där har vi olika erfarenheter, där jag bor skulle halva mitt fotbollslag vara snabbare än många sprintlöpare. Tror du underskattar fotbollsspelare något :) Dem (vi) har bättre tugg i starten och slutet än du tror =)

Tror jag inte men det är bara att ställa upp i en tävling så får ni det svart på vitt. Länka sedan till resultatlista så har du mina oreserverade hyllningar. :)

Kolla upp Ronaldo mot spansk sprinter i Ronaldotråden btw. Han var evigheter (3 tiondelar) efter på 30 m bl.a.

kberg
2012-07-31, 16:10
Det är en tävling i Mölndal på lördag, testa den :)
Annars HIK-kampen 9/9, nära och bra!
Fast då får du ju inte träna från nu :)
Men om du inte skulle skämma ut dig på VU (

tokborn
2012-07-31, 18:19
bla, bla, bla...

Älskar dina citat! Du får mig att skratta :-)

Sprintträning går ut på att träna så lite som möjligt. All träning som gynnar långsamma fibrer är kontraproduktivt för sprint, det enda det gynnar är att orka mer träning(typ?).

Huruvida en specifik fotbollsspelare är snabbare än en sprinter, det kan jag inte säga något om men jag har hört resonemanget förrut och ingen har imponerat mig. Argumentet att fotbollspelare skulle i allmänna fallet vara snabbare i starten och liknande är än mer bullshit, de löper ändamålsenligt för fotboll, då får man tumma på absolut accelleration och maxhastighet.

Jonithan
2012-07-31, 18:46
Älskar dina citat! Du får mig att skratta :-)

Sprintträning går ut på att träna så lite som möjligt. All träning som gynnar långsamma fibrer är kontraproduktivt för sprint, det enda det gynnar är att orka mer träning(typ?).

Huruvida en specifik fotbollsspelare är snabbare än en sprinter, det kan jag inte säga något om men jag har hört resonemanget förrut och ingen har imponerat mig. Argumentet att fotbollspelare skulle i allmänna fallet vara snabbare i starten och liknande är än mer bullshit, de löper ändamålsenligt för fotboll, då får man tumma på absolut accelleration och maxhastighet.

Subtila förolämpningar online motiverar mig i träningen! Tackar för det! :) Hade varit intressant att se om du hade skrattat efter ett 100m-lopp mot mig :hbang:

Jag blir uppriktigt upprörd och är fan skrämd av hur låsta alla är vid forskning och studier nu för tiden. ALLT jag menar är att Niwah kommer bli snabb av 50 metersstarter med kort vila. Det är för mig obegripligt hur det är kontraproduktivt, TOTALT obegripligt. Det finns alldeles för många "fixstjärnor" på det här forumet som är toppmoderna och följer senaste forskning.

50 metersstarter med kort vila är inte SÅ ANNORLUNDA från "korrekt" sprintträning. De gör endast en mer komplicerad och sexig paketering av det för att kunna ta betalt för det alternativt försöka rekrytera.

Nej jag orkar inte den här diskussionen längre egentligen, allt blir bara en pajkastning fram och tillbaka mellan mig (rebellen) och alla uptighta "Mr Sprint-gurus".

kberg
2012-07-31, 19:33
Subtila förolämpningar online motiverar mig i träningen! Tackar för det! :) Hade varit intressant att se om du hade skrattat efter ett 100m-lopp mot mig :hbang:

Jag blir uppriktigt upprörd och är fan skrämd av hur låsta alla är vid forskning och studier nu för tiden. ALLT jag menar är att Niwah kommer bli snabb av 50 metersstarter med kort vila. Det är för mig obegripligt hur det är kontraproduktivt, TOTALT obegripligt. Det finns alldeles för många "fixstjärnor" på det här forumet som är toppmoderna och följer senaste forskning.

50 metersstarter med kort vila är inte SÅ ANNORLUNDA från "korrekt" sprintträning. De gör endast en mer komplicerad och sexig paketering av det för att kunna ta betalt för det alternativt försöka rekrytera.

Nej jag orkar inte den här diskussionen längre egentligen, allt blir bara en pajkastning fram och tillbaka mellan mig (rebellen) och alla uptighta "Mr Sprint-gurus".

Varför blanda in hur folk hade känt efter dom sprungit mot dig eller nån annan? Den här diskussionen är ju om hur man tränar sprint mest effektivt, eller hur?

Och att friidrottsklubbar vill ha folk för att tjäna pengar känns inte som den verkligheten jag lever i..
Och att friidrottare är uptighta känns inte heller helt verklighetsförankrat.

tokborn
2012-07-31, 19:35
Subtila förolämpningar online motiverar mig i träningen! Tackar för det! :) Hade varit intressant att se om du hade skrattat efter ett 100m-lopp mot mig :hbang:

Jag blir uppriktigt upprörd och är fan skrämd av hur låsta alla är vid forskning och studier nu för tiden. ALLT jag menar är att Niwah kommer bli snabb av 50 metersstarter med kort vila. Det är för mig obegripligt hur det är kontraproduktivt, TOTALT obegripligt. Det finns alldeles för många "fixstjärnor" på det här forumet som är toppmoderna och följer senaste forskning.

50 metersstarter med kort vila är inte SÅ ANNORLUNDA från "korrekt" sprintträning. De gör endast en mer komplicerad och sexig paketering av det för att kunna ta betalt för det alternativt försöka rekrytera.

Nej jag orkar inte den här diskussionen längre egentligen, allt blir bara en pajkastning fram och tillbaka mellan mig (rebellen) och alla uptighta "Mr Sprint-gurus".

Jag vill inte förolämpa någon men du låter som en god representant för de "kaxiga fotbollspelarna", de som står på gräsplanen och på grabbigt vis skrattar år friidrottarna som kör något obskyrt sett ur fotbollsögon. Vanligtvis finns det med någon amatörledare som eldar på. Detta är lite av min erfarenhet av pojkfotboll i alla fall.

Jag tänker inte utmana dig på 100 meter, du slår säkert mitt gamla pers på 11,71 sekunder (var 19 då) och jag är inte snabbare idag. Jag var för övrigt bättre på 60 meter där jag sprang på 7,40s (18 år). Slår du mig i starten blir jag däremot imponerad, med eller utan startblock. Nästan så jag vill bjuda hit dig till Linköping ;-)

Edit, alla mina tider är officella eltider. Kan nog hitta källa om du vill.

Macroman
2012-07-31, 20:14
Edit: dubbel

Macroman
2012-07-31, 20:16
Här är årsbästalistan på 100 m för P19. Tar för givet att Jonithan tar sig in på denna lista. Gissar att han springer på 11.00 utan problem. Jag skulle om jag var han lägga ner fotbollen och satsa på att komma med i ungdomslandslaget. Jag antar att han inte är i närheten av ngt landslag i fotboll. Men jag har nog fel där också. Han är troligen en sällsynt multitalang.

http://www.friidrott.se/rs/arsbasta.aspx?page=stats&season=28&class=p19



10.75 Jonathan Wulff 94 Hammarby Göteborg/U 7.7
10.85 Adam Denguir 94 Lomma Helsingborg 1.7
10.85 Sunday Ojuri 93 Hammarby Sätra 3.6
10.89 Jan Wocalewski 93 Huddinge Uppsala 30.6
10.96 Robin Nordkvist 93 Huddinge Mannheim, GER 23.6
10.97 Hannes Kvist Wirdmo 94 Växjö Halmstad 14.7
11.08 David Andersson 94 Skellefteå Umeå 2.6
11.09 Martin Astner 93 Ullevi Halmstad 14.7
11.12 Truls Axelson 93 Lund Helsingborg 1.7
11.13 Viktor Elvung Nilsson 94 Gnistan Halmstad 14.7
11.18 Daniel Nordmark 93 Västerås Enskede 20.5
11.20 Fredrick Ekholm 94 Huddinge Lerum 26.5
11.20 Erik Annerfalk 94 Mariestad Göteborg/U 7.7
11.21 Johan Andersson 94 Växjö Helsingborg 1.7
11.21 Victor Ivarsson 94 Växjö Lerum 26.5
11.22 Philip Green 93 Hammarby Sätra 3.6
11.32 Hampus Widlund 93 Växjö Halmstad 14.7
11.34 Trolle Olson 94 Spårvägen Karlskrona 16.6
11.35 Marcus Backman 93 Eskilstuna Sollentuna 5.7
11.39 Patric Hjort 93 Västerås Göteborg/U 7.7

tokborn
2012-07-31, 21:46
10,64 var resultatgränsen för att få åka på JVM i år, men om han ska in i landslaget nu så är det Finnkampen. Då gäller nog att vinna SM om man ska ta ut en nybörjare. Tror Tärnhuvud är favorit i år med SB 10.35 och han brukar vara på topp till SM. Topp 3 i Sverige är just nu 10,45.

joelaxelsson
2012-07-31, 22:03
Niwah, jag har också tänkt ge mig på sprintträning till hösten och försöka kombinera det med styrketräning/OL. Jag pluggar i Umeå och tränar på IKSU, du känner kanske igen mig därifrån, jag känner igen dig. Några ambitioner att tävla har jag absolut inte, jag villa bara bli en snabb löpare samt explosiv och stark (som lyftare).

Jag tror att jag ska ta och vända mig till IFK Umeå; dels för att få tillgång till löparbanor, dels för att träningen troligen kommer att utformas och genomföras på ett lämpligare sätt än om man skulle träna själv. Exempelvis, löpning är mer beroende av teknik än man kan tro och det kan vara svårt att på egen hand nå en bra löpteknik. Jag tycker att du också borde vända dig till IFK Umeå, speciellt om du inte har någon tidigare erfarenhet friidrott och sprint.

Riddle
2012-07-31, 22:07
hZqEj-Qyg6U

Riddle
2012-07-31, 22:11
Noterade det här citatet från länken jag citerade ovan: *jorgen*

"If you have less than 10% body fat and can’t run 200 meters in less than 30 seconds, you’re in sorry shape, my friend."

Vet inte om det är så många som klarar sub 30 på 200? Tror inte jag gör det. Åldern tar nog ut sin rätt här. *gah!*

sprungit det 24.12 tror jag det var

kberg
2012-07-31, 22:11
10,64 var resultatgränsen för att få åka på JVM i år, men om han ska in i landslaget nu så är det Finnkampen. Då gäller nog att vinna SM om man ska ta ut en nybörjare. Tror Tärnhuvud är favorit i år med SB 10.35 och han brukar vara på topp till SM. Topp 3 i Sverige är just nu 10,45.

Är ju nordiska juniorkampen för 19åringar 18-19/8 också, även där sm-placering som kval (jsm går 10-12/8)

Springer Nil 100 på sm kan han nog utmana Tärnhuvud :)
Jag ska själv dit med en aktiv och förhoppningsvis tar vi oss till final på 200m

tokborn
2012-08-01, 07:38
Är ju nordiska juniorkampen för 19åringar 18-19/8 också, även där sm-placering som kval (jsm går 10-12/8)

Springer Nil 100 på sm kan han nog utmana Tärnhuvud :)
Jag ska själv dit med en aktiv och förhoppningsvis tar vi oss till final på 200m

Glömde nordiska för 19 åringar, var själv med och kastade slägga när jag var 18. Nil blir absolut en het utmanare, jag hoppas jag hinner se SM-finalen på plats.

Gillar videon några inlägg ovan, mycket bra beskrivning varför en fotbollsspelare är långsammare.

Niwah
2012-08-01, 08:00
Är inte det lite konstigt att sprintern får springa zic-zac med vanliga gympadojor medan Ronaldo har fotbollsskor? I videon dvs.

Macroman
2012-08-01, 08:02
10,64 var resultatgränsen för att få åka på JVM i år, men om han ska in i landslaget nu så är det Finnkampen. Då gäller nog att vinna SM om man ska ta ut en nybörjare. Tror Tärnhuvud är favorit i år med SB 10.35 och han brukar vara på topp till SM. Topp 3 i Sverige är just nu 10,45.

Vad är det för åldersgräns på juniorfinnkampen? Tänkte mer på att Jonithan skulle kunna ta en stafettplats där och inte springa individuellt på JVM etc. förrän nästa år.

Iofs kanske det är ett för blygsamt må för honom. :)

tokborn
2012-08-01, 09:02
Är inte det lite konstigt att sprintern får springa zic-zac med vanliga gympadojor medan Ronaldo har fotbollsskor? I videon dvs.

Jo, men det är ju ändå tydligt att Ronaldo är mycket effektivare i sin zic-zac löpning (trots att han är huvudet längre).

Allt sprintsnack har fått mig lite sugen på att dra några sprintar på träningen idag, ska jag till och med damma av de gamla spikskorna?

@Macroman, Nordiska mästerskapen är för dem som fyller 18 eller 19 i år och Ungdomsfinnkampen för dem som fyller 16 eller 17 i år. Är man över 19 finns det ett U23-EM som jag tror går vartannat år.

Macroman
2012-08-01, 11:40
@Macroman, Nordiska mästerskapen är för dem som fyller 18 eller 19 i år och Ungdomsfinnkampen för dem som fyller 16 eller 17 i år. Är man över 19 finns det ett U23-EM som jag tror går vartannat år.

Jaha, då är det NM som gäller för Jonithan alltså. U-23 har han ju några år på sig så där kan vi inte kräva ngt annat än guld tycker jag.

tokborn
2012-08-01, 12:40
Jaha, då är det NM som gäller för Jonithan alltså. U-23 har han ju några år på sig så där kan vi inte kräva ngt annat än guld tycker jag.

Senast i Ostrava vann man på 10,45. Ett helt klart rimligt mål tycker jag.

Macroman
2012-08-01, 13:27
Senast i Ostrava vann man på 10,45. Ett helt klart rimligt mål tycker jag.

Ok, då kan vi nog räkna hem det guldet om inte ngt oförutsett inträffar.

kberg
2012-08-01, 15:28
Senast i Ostrava vann man på 10,45. Ett helt klart rimligt mål tycker jag.

Med tanke på hur P19 ser ut nu känns det lite högt, JVM vanns väl på 10,05 eller nåt sånt?(en britt) :)

Riddle
2012-08-01, 16:51
Är inte det lite konstigt att sprintern får springa zic-zac med vanliga gympadojor medan Ronaldo har fotbollsskor? I videon dvs.

det gör helt klart skillnad!

tokborn
2012-08-01, 19:20
Med tanke på hur P19 ser ut nu känns det lite högt, JVM vanns väl på 10,05 eller nåt sånt?(en britt) :)

Kan mycket väl stämma, mitt resultat syftar på U23-EM 2011; resultat (http://www.sportresult.com/sports/la/ajax/eaa2.asp?event_id=10011500000001&ctype_id=1&module=competition&show=RL&lang=en&display_compID=54283). Kan ju anmärka att loppet gick i motvind (-1,5 m/s).

Aping
2012-08-01, 20:28
Random siffror:
Angel springer raka sträckan på 3,31 s och Ronaldo 3,61 s dvs ca 9 % snabbare. På sick-sacken springer Angel 6,86 s och Ronaldo 6,35 s dvs Ronaldo är 7 % snabbare.

Angel persar 100 m på 10,14 s och världsrekord 100 m ligger på 9,58 s dvs Angel är 6 % långsammare. Då är Angel kanske topp 15 (har ingen aning?) och Ronaldo kanske topp 3 i snabbhet i sina respektive grenar.

Jag tror att Angel skulle matcha Ronaldos tid lätt om han fick träna 20 ggr på sick-sacken och ha bättre skor.

Varför tar de upp steglängd i videoklippet? Det är väl ointressant om inte frekvensen nämns också?

Den där gamla storyn om att tyngdlyftare skulle ha outperformat sprinters och höjdhoppare på korta sträckor och stående vertikalhopp vid nåt test på OS för massa år sedan, är den sann förresten? Nån som har mer info om resultat och hur testen gick till i så fall?

Aping
2012-08-01, 20:50
(Angel är topp 75) (http://www.all-athletics.com/current-rankings?evtg=2)

Macroman
2012-08-01, 21:04
(Angel är topp 75) (http://www.all-athletics.com/current-rankings?evtg=2)

Tärnhuvud på 325:e plats såg jag. Bästa svensk tror jag.

tokborn
2012-08-01, 23:00
Random siffror:
Angel springer raka sträckan på 3,31 s och Ronaldo 3,61 s dvs ca 9 % snabbare. På sick-sacken springer Angel 6,86 s och Ronaldo 6,35 s dvs Ronaldo är 7 % snabbare.

Angel persar 100 m på 10,14 s och världsrekord 100 m ligger på 9,58 s dvs Angel är 6 % långsammare. Då är Angel kanske topp 15 (har ingen aning?) och Ronaldo kanske topp 3 i snabbhet i sina respektive grenar.

Jag tror att Angel skulle matcha Ronaldos tid lätt om han fick träna 20 ggr på sick-sacken och ha bättre skor.

Varför tar de upp steglängd i videoklippet? Det är väl ointressant om inte frekvensen nämns också?

Den där gamla storyn om att tyngdlyftare skulle ha outperformat sprinters och höjdhoppare på korta sträckor och stående vertikalhopp vid nåt test på OS för massa år sedan, är den sann förresten? Nån som har mer info om resultat och hur testen gick till i så fall?

Personligen tror jag Ronaldo tappar ju längre sprintdistansen blir och steglängden har med hur långt man trycker ut steget och utnyttjar varje steg maximalt, för en så lång som Ronaldo är 1,70 väldigt kort. Det ska sägas att på 30 meter hinner inte en världssprinter upp i maxhastighet, en sån som Bolt behöver säkert upp till 50-60 meter.

Huruvida en tyngdlyftare slår sprinters och höjdhoppare vet jag inte. Det jag däremot vet är att det finns/har funnits kulstötare/diskuskastare som har sjuka värden på vertikalhopp (och andra hopptester). Om du frågar mig så tror jag att tyngdlyftare får stryk av kastare men att tyngdlyftare mycket väl kan slå sprinters :)

Apropå spänstiga kastare, finns en dokumentär om Stefan Fernholm (svensk fd kulstötare och diskuskastare), har för mig att han kallas för "Worlds fastest strongman" någonstans där.

Aping
2012-08-01, 23:47
Jag tror också att Ronaldo skulle tappa mer på ett längre lopp, hans rusher är inte ens i närheten av distanser uppemot 60 m+ som Angel är specialist på.

Ok, jag förstår att steglängden ensam kan säga något men bara om man förutsätter att frekvensen är lika men det fick vi inte veta.

Har försökt hitta mer info om kastare och tyngdlyftare, hittade i a f denna om koreanska atleter:
http://english.donga.com/srv/service.php3?bicode=070000&biid=2009011433668

Gonatt.

tokborn
2012-08-02, 15:18
Jag tror också att Ronaldo skulle tappa mer på ett längre lopp, hans rusher är inte ens i närheten av distanser uppemot 60 m+ som Angel är specialist på.

Ok, jag förstår att steglängden ensam kan säga något men bara om man förutsätter att frekvensen är lika men det fick vi inte veta.

Har försökt hitta mer info om kastare och tyngdlyftare, hittade i a f denna om koreanska atleter:
http://english.donga.com/srv/service.php3?bicode=070000&biid=2009011433668

Gonatt.

Jag resonerar i de banorna att tyngdlyftare och kastare tränar väldigt mycket som är lika (uträtning av höften med extremt tung benbelastning). Anledningen till att jag vill kastarna fördel är mest för att hopp är ofta en del av träningen (både horisontella och vertikala). Fast det finns en risk att den här typen av test på vertikala hopp eliminerar eventuella teknikfördelar och då bör tyngdlyftaren ha fördel...

Macroman
2012-08-02, 16:58
Amerikanska fotbollsspelare är också galet atletiska. Såg framtida (troligen...) QB-stjärnan Robert Griffin III springa 4,41 på 40 yards och hoppa 99 cm i vertical leap på NFL-combine. Han är alltså quarterback inte wide receiver, running back eller corner back...

bigtraps
2012-08-02, 17:24
Fernholm sprang 40 yards på 4,25

Macroman
2012-08-02, 17:32
Fernholm sprang 40 yards på 4,25

Låter otroligt! Var det med korrekt tidtagning etc dvs ej handknäppt?

På NFL-combine har de inte startblock vilket bör tilläggas.

bigtraps
2012-08-02, 17:39
Fernholms supertid på 40 yards

I sammanhanget bör nämnas att Stefan Fernholm är erkänd för att ha den snabbaste tiden någonsin "for a big guy" med 4.32 sek. Detta gjorde Stefan på gräs i gymnastikskor när han testade för Denver Broncos. Jag tror att detta var 1985. Ryktet hävdade dessförinnan att Stefan gjort ett antal "fantastiska" resultat, däribland 4.25 sek på 40 yards. Representanter för NFL menade att dessa rykten var falska och inte möjliga för en kille i Stefans storlek. På inbjudan från Denver åkte han sedan Broncos träningsanläggning och chockade coacherna med rekord i flera tester, däribland 40 yards där han alltså sprang på 4.32 sekunder samt i vertikalhopp där han noterade 101cm.

Hämtat från kasta.se

Vet inte alla detaljer angående testerna men snabb det var han

Macroman
2012-08-02, 17:58
Fernholms supertid på 40 yards

I sammanhanget bör nämnas att Stefan Fernholm är erkänd för att ha den snabbaste tiden någonsin "for a big guy" med 4.32 sek. Detta gjorde Stefan på gräs i gymnastikskor när han testade för Denver Broncos. Jag tror att detta var 1985. Ryktet hävdade dessförinnan att Stefan gjort ett antal "fantastiska" resultat, däribland 4.25 sek på 40 yards. Representanter för NFL menade att dessa rykten var falska och inte möjliga för en kille i Stefans storlek. På inbjudan från Denver åkte han sedan Broncos träningsanläggning och chockade coacherna med rekord i flera tester, däribland 40 yards där han alltså sprang på 4.32 sekunder samt i vertikalhopp där han noterade 101cm.

Hämtat från kasta.se

Vet inte alla detaljer angående testerna men snabb det var han

Wow!

Varför fick han inget kontrakt? Han borde ju kunnat bli en grym passrusher eller ngt.

bigtraps
2012-08-02, 18:07
Tror att han brann för friidrotten.

Segisteg
2012-08-04, 17:39
Tänk om det varit några småländska fotbollspelare med i 100-metersförsöken idag. Då hade nog inte Bolt kunnat jogga imål...

bear.flowertwig
2012-08-04, 18:07
Hehe.

Sprint är riktigt kul (och effektiv) träning. Det passar ju dessutom betydligt mycket bättre ihop med styrketräning än vad långdistanslöpning gör. När jag kör pass med korta intervall (200-800 m) känner jag ofta att det vore kul att få mer av den varan. Det är riktigt härligt att få stå på. Tillgång till en inomhushall med banor vintertid hade varit grymt.

difeddy
2012-09-12, 17:57
Lånar tråden lite. Jag har på senare tid känt att det vore kul att pröva lyckan i 60-100 m sprint men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Bor i Stockholmsområdet och skulle gärna ta emot tips på bra klubbar häromkring. Finns det förresten någon här som råkar sitta på något bra träningsschema för just sprint? (Kontakta klubb och allt därtill kan jag göra senare, vore bara kul att pröva några gånger själv. :))

Tack på förhand!

difeddy
2012-09-12, 20:58
Någon? :em:

nikkoo
2012-09-12, 21:25
Amerikanska fotbollsspelare är också galet atletiska.

Fyllot
2012-09-12, 22:01
Spinner vidare.

Spelar fotboll och är rätt svag i benen pga utebliven benträning. Är regelbunden knäböj samt korta distanser löpning nyckeln till framgång? Tänkte ta tag i detta så jag är kungen lagom till premiären 2013.

emi23j
2012-09-13, 07:29
Hallåj!

Har inte läst igenom hela tråden. Men läste ditt första inlägg och blev mer intresserad när jag såg att du bor i Umeå. Flyttade nämligen hit rätt nyligen.
Var i Umeå brukar du träna? Antar att du känner till att friidrottarna har egen hall på IKSU?
Som de andra sagt så håller jag med om att söka upp en klubb är det bästa.
Angående back-intervaller så vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Börja plant och komplettera med back-löpning i perioder. Men eftersom att jag antar att du tränar styrketräning (från din bild) så skulle jag ta det lugnt med back-intervaller. Tror du får större utbyte per investerad träningstimme att köra sprints (och även hopp) på plant underlag och kombinera med din styrketräning. Back-intervaller kan du lägga in under tyngre veckor. Dock skulle back-intervaller kunna användas som substitut mot styrketräning i perioder.

Macroman
2012-09-13, 09:12
Lånar tråden lite. Jag har på senare tid känt att det vore kul att pröva lyckan i 60-100 m sprint men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Bor i Stockholmsområdet och skulle gärna ta emot tips på bra klubbar häromkring. Finns det förresten någon här som råkar sitta på något bra träningsschema för just sprint? (Kontakta klubb och allt därtill kan jag göra senare, vore bara kul att pröva några gånger själv. :))

Tack på förhand!

Träningsschema:

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

Everest
2012-09-13, 09:22
Kör man intervaller med kort vila är det ju syreupptaget som är den begränsande faktorn. Är det snabbhet och explosivitet man vill träna upp är det givetvis snabbheten som ska vara den begränsande faktorn och då måste man ha lång vila mellan seten.

Zizou
2012-09-13, 09:26
Träningsschema:

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

Ska nog testa det där schemat så fort säsongen är över. Såg väldigt intressant ut.
Ska då klocka min bästa tid på 10, 20, 30 och 60 meter för att sedan jämföra när schemat är över.

difeddy
2012-09-14, 17:57
Träningsschema:

http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-sprinting-towards-single-digit-body-fat-percentages-with-high-intensity-training.html

Tack för tipset :)

Någon annan som råka känna till en bra klubb?

Supermicke
2012-09-14, 18:10
jag tränar kortare distanser nu :) svinroligt. Träningsvärken är dock enormt plågsam trots man inte tycker man gjort värst mycket.