handdator

Visa fullständig version : När förbjuds Craze?


Dalalyfta
2012-07-30, 03:46
Enligt mig är Craze likt amfetamin och jag är övertygad om att det är minst lika farligt som DMAA. Det skrämmande är ju dock att craze är ännu mindre undersökt, företaget har inte ens gett ut fullständig information om vad de har i.
I korta drag så har de i PEA men det bryts ner i kroppen och därför har de i en substans som stoppar sönderfallet.

Kan tänka mig att det är svårare att undersöka än produkter med DMAA, då produkter som ja**3* gav effekt på grund av DMAA, men craze ger ju effekt på grund av ett flertal orskar. Vilket gör att man måste undersöka hela produkten.

kettlebellGuden
2012-07-30, 03:48
Enligt mig är Craze likt amfetamin och jag är övertygad om att det är minst lika farligt som DMAA. Det skrämmande är ju dock att craze är ännu mindre undersökt, företaget har inte ens gett ut fullständig information om vad de har i.
I korta drag så har de i PEA men det bryts ner i kroppen och därför har de i en substans som stoppar sönderfallet.

Kan tänka mig att det är svårare att undersöka än produkter med DMAA, då produkter som ja**3* gav effekt på grund av DMAA, men craze ger ju effekt på grund av ett flertal orskar. Vilket gör att man måste undersöka hela produkten.

Vad menar du med att det saknas fullständig information om vad som är i?


INNEHÅLL per 1 skopa (5,3g):

Vitamin C (askorbinsyra) 250mg (417% av RDI)
Kinesis™ Proprietary Blend 4,580mg

bestående av:

Kreatinmonohydrat, trimethylglycine (betainanhydrat), L-citrullin, Dendrobex™ (Dendrobium extrakt) (stam) (koncentrerat på alkaloidinnehåll inkluderande dendrobin, dendroxin, dendramin, B-fenyletylamin, N,N-dimetyl-B-fenyletylamin och N,N-dietyl-B-fenyletylamin), B-fenyletylamin HCl, Citramine™ (Citrus Reticulata extrakt) (frukt) (innehållande N-metyltyramin), koffeinanhydrat.

Övriga ingredienser:
Citronsyra, äppelsyra, aromer, sukralos, acesulfamkalium, färgämnen (FD&C Red #40, FD&C Blue #1)


Inte jättesvårt.


Vad är det som gör det här likt amfetamin?

Erik_Hellström
2012-07-30, 06:00
Vad menar du med att det saknas fullständig information om vad som är i?


INNEHÅLL per 1 skopa (5,3g):

Vitamin C (askorbinsyra) 250mg (417% av RDI)
Kinesis™ Proprietary Blend 4,580mg

bestående av:

Kreatinmonohydrat, trimethylglycine (betainanhydrat), L-citrullin, Dendrobex™ (Dendrobium extrakt) (stam) (koncentrerat på alkaloidinnehåll inkluderande dendrobin, dendroxin, dendramin, B-fenyletylamin, N,N-dimetyl-B-fenyletylamin och N,N-dietyl-B-fenyletylamin), B-fenyletylamin HCl, Citramine™ (Citrus Reticulata extrakt) (frukt) (innehållande N-metyltyramin), koffeinanhydrat.

Övriga ingredienser:
Citronsyra, äppelsyra, aromer, sukralos, acesulfamkalium, färgämnen (FD&C Red #40, FD&C Blue #1)


Inte jättesvårt.


Vad är det som gör det här likt amfetamin?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5779844&postcount=34

kettlebellGuden
2012-07-30, 06:16
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5779844&postcount=34

Grattis. Där är är lite molekyler som har vissa strukturella likheter med amfetamin. Det är gott om molekyler som passar in där. (se t.ex. PiHKAL). Gör det inte till "likt" amfetamin i min bok.

Ruset på amfetamin och ruset på craze går inte att jämföra på samma månad för egen del.

frong
2012-07-30, 12:31
Molekyler som har lika strukturella former kan vara skillnad på något nyttigt och dödligt gift, så det där är bara dumt.

Erik_Hellström
2012-07-30, 12:37
Grattis. Där är är lite molekyler som har vissa strukturella likheter med amfetamin. Det är gott om molekyler som passar in där. (se t.ex. PiHKAL). Gör det inte till "likt" amfetamin i min bok.

Ruset på amfetamin och ruset på craze går inte att jämföra på samma månad för egen del.

Du frågade vad som gjorde det likt amfetamin, och personligen tycker jag att följande motiverar en sådan beskrivning;
* Strukturella likheter med amfetamin
* Positivt resultat på drogtest för amfetamin
* Rus, crash, tjackballe osv som folk nämner (förmildrande bör nämnas, men likväl)

Har inga personliga erfarenheter av den "riktiga" varan, så dina empiriska upplevelser väger säkert tyngre i den här frågan. I vilket fall så faller ovanstående in som "likt amfetamin" i min bok.

Sheogorath
2012-07-30, 12:51
Å andra sidan finns det dem här på forumet som testat både e, amfetamin och Craze och känner likheterna mellan dem, så det verkar hur som helst vara en PWO man kan reagera väldigt olika på. Ingen har sagt att det känns exakt likadant.

kettlebellGuden
2012-07-30, 13:18
Du frågade vad som gjorde det likt amfetamin, och personligen tycker jag att följande motiverar en sådan beskrivning;
* Strukturella likheter med amfetamin
* Positivt resultat på drogtest för amfetamin
* Rus, crash, tjackballe osv som folk nämner (förmildrande bör nämnas, men likväl)

Har inga personliga erfarenheter av den "riktiga" varan, så dina empiriska upplevelser väger säkert tyngre i den här frågan. I vilket fall så faller ovanstående in som "likt amfetamin" i min bok.

Att Craze visar positivt vid ett ordentligt test med ordentlig analys är ju förstås nonsens. Vid ett snabbtest så är det fullt möjligt att det visar positivt.. Men det gör hyfsat många andra substanser med. Normalförfarandet då är att göra en mer nogrann analys och då kommer det garanterat inte att visa positivt.

Rus + crash får folk ffs av koffein, socker, etc. Inte jag då, men det är ju många som får det.

Du kan även se liknande strukturella likheter med t.ex. efedrin och DMAA och inte är det någon som ens har funderat på att förbjuda dessa två... skulle inte heller förvåna mig om även dessa visar positivt för amfetamin på snabbtest.

Skulle dock inte förvåna mig om någon kombination av ingredienser där i blir dopingklassat av WADA inom de närmast 5-10 åren.


Och som Sheo påpekar så verkar Craze ge rätt bra däng för vissa. Synd att man inte tillhör dem. :naughty:

Erik_Hellström
2012-07-30, 13:39
Att Craze visar positivt vid ett ordentligt test med ordentlig analys är ju förstås nonsens. Vid ett snabbtest så är det fullt möjligt att det visar positivt.. Men det gör hyfsat många andra substanser med. Normalförfarandet då är att göra en mer nogrann analys och då kommer det garanterat inte att visa positivt.

Rus + crash får folk ffs av koffein, socker, etc. Inte jag då, men det är ju många som får det.

Du kan även se liknande strukturella likheter med t.ex. efedrin och DMAA och inte är det någon som ens har funderat på att förbjuda dessa två... skulle inte heller förvåna mig om även dessa visar positivt för amfetamin på snabbtest.

Skulle dock inte förvåna mig om någon kombination av ingredienser där i blir dopingklassat av WADA inom de närmast 5-10 åren.


Och som Sheo påpekar så verkar Craze ge rätt bra däng för vissa. Synd att man inte tillhör dem. :naughty:

Det må vara nonsens vid en ordentlig analys, men det tar väl inte bort det faktum att det fortfarande är "likt amfetamin" om det de facto ger utslag för amfetamin vid ett snabbtest?
För att ta mig själv som exempel, ett par veckor efter att jag beslutat att lägga Craze på hyllan blev jag kallad på ett slumpmässigt drogtest via jobbet, hur vore det om jag i min enfald trodde att allt var lugnt och sedan lämnar positivt provsvar?

Jag tror knappast en arbetsgivare köper en förklaring som "erhm, jag tar lite tillskott som kan ge utslag på amfetamin", utan det blir det i sedvanlig ordning avstängning från arbetet med omedelbar verkan följt av utredning/drogrehabilitering (åtminstone tills en djupare analys visar negativt resultat).

Men likväl, att något ämne i Craze är "likt amfetamin" tycker jag garanterat man kan påstå, om inte annat för att bespara folk eventuella konsekvenser som mitt ovanstående exempel kan ge.
Att du sedan väljer att dra paralleller till att folk får rus av koffein och socker hör väl inte riktigt hit.

kettlebellGuden
2012-07-30, 13:58
Det må vara nonsens vid en ordentlig analys, men det tar väl inte bort det faktum att det fortfarande är "likt amfetamin" om det de facto ger utslag för amfetamin vid ett snabbtest?
För att ta mig själv som exempel, ett par veckor efter att jag beslutat att lägga Craze på hyllan blev jag kallad på ett slumpmässigt drogtest via jobbet, hur vore det om jag i min enfald trodde att allt var lugnt och sedan lämnar positivt provsvar?

Jag tror knappast en arbetsgivare köper en förklaring som "erhm, jag tar lite tillskott som kan ge utslag på amfetamin", utan det blir det i sedvanlig ordning avstängning från arbetet med omedelbar verkan följt av utredning/drogrehabilitering (åtminstone tills en djupare analys visar negativt resultat).

Men likväl, att något ämne i Craze är "likt amfetamin" tycker jag garanterat man kan påstå, om inte annat för att bespara folk eventuella konsekvenser som mitt ovanstående exempel kan ge.
Att du sedan väljer att dra paralleller till att folk får rus av koffein och socker hör väl inte riktigt hit.

Vilket trams. Självklart blir du inte avstängd pga. den typ av test där allt och hans mormor ger utslag. Skulle vara väldigt specifika yrkesgrupper där det är befogat. Men då har du ju fortfarande lön under tiden. Och skickad på rehab för det.. plz. Hur lång tid tror du ordentlig analys tar?



:edit: och varför just craze av alla? DMAA som finns i den ena efter den andra PWOn lär visa positivt på samma sätt. Ska den också förbjudas?

blondyz
2012-07-30, 14:27
När det förbjuds vet ingen, att det kan komma restriktioner väntar nog många. Jag vet inte, jag tillhör inte skaran som anser att Craze och amfetamin har med varandra att göra öht.

Min personliga uppfattning är att det är mycket hype. Någon/några beskriver/upplever att Craze och amfetamin liknar varandra. Utan att ha någon egentlig aning om vad de pratar om hänger en hel hög på detta, och så har det rullat på.

Att olika personer reagerar olika är självklart, lika självklart som att samma person kan reagera olika från dag till dag.

DMAA när det kom höjdes till skyarna av många, de flesta som öht haft med sporttillskott att göra under tiden DMAA blev populärt har säkert hört mycket positivt om det. När det börjar rapporteras om krascher, folk inser att det finns bieffekter och det kommer flera rapporter om att det är/kan vara farligt att bruka/missbruka så hypeas det på det hållet. I samma veva kommer en ny produkt, som till en början spinner på som DMAA gjorde i början, men med DMAA i färskt minne så spinner det in på samma bana. Folk blir misstänksamma, vilket visserligen är väldigt sunt med tanke på att ingen kanske vet hur det påverkar kroppen.

Jag upplever Craze som bra i den mening att den ger fokus utan extremt stim. DMAA och koffein i ganska höga doseringar (där man hamnar tillslut pga. tolerans) blir jag ganska ofokuserad av. Visst blir man pigg, men det är inte värt det när man tappar fokus, får svårt att sova osv. Craze har löst detta för mig, jag har aldrig upplevt ett behov av att höja doseringen, märker inte av några krascher, får bra fokus på träning vilket i sin tur ger den lilla extra viljan att pusha, pusha mer på de pass som kanske annars inte blivit lika bra pga. trötthet, tankarna på annat osv. osv.

Tilläggas kan att jag tagit craze, cyklat till gymmet och insett att det är stängt. Cyklade hem och upplevde inte mycket alls. Slösurfade, åt och somnade någon timme senare. Väldigt främmande att ens jämföra med amfetamin i min bok. För min del ser jag gärna att produkten och ingredienserna undersöks objektivt och resultaten publiceras. Kunskap är alltid att föredra. Ett förbud hade troligtvis gjort att jag nöjt mig med en kopp kaffe innan träningen, högdos koffein / DMAA kommer jag inte gå tillbaka till, när jag blickar tillbaka känns det väldigt dumt med tanke på att det inte direkt påverkat min träning positivt och drar med sig bieffekter som sämre sömn etc.

Erik_Hellström
2012-07-30, 16:28
Vilket trams. Självklart blir du inte avstängd pga. den typ av test där allt och hans mormor ger utslag. Skulle vara väldigt specifika yrkesgrupper där det är befogat. Men då har du ju fortfarande lön under tiden. Och skickad på rehab för det.. plz. Hur lång tid tror du ordentlig analys tar?



:edit: och varför just craze av alla? DMAA som finns i den ena efter den andra PWOn lär visa positivt på samma sätt. Ska den också förbjudas?

Det är inget trams, oavsett hur förlöjligande du försöker låta. Kan lova att om min arbetsgivare får tillbaka ett provsvar med positivt svar på amfetamin skulle jag i princip bli bortkopplad från arbetet ögonblickligen, och genomgå den av företaget stadgade rutinen för "missbruk". Det ser jag som ett starkt motiv i sig att vara restriktiv till tillskott av denna typ.

Och visst, en analys skulle såklart ställa det mesta till rätta, men oavsett så vet man inte hur detta påverkar ett företroende såväl som den sociala acceptansen. Kan ses som en bagatell för många, men samtidigt tror jag en sådan sak kan förstöra mycket för lika många personer.

Och när det gäller DMAA så visar inte det positivt på samma sätt som Craze. Talar av egen erfarenhet... Men på tal om DMAA så är väl redan det i dagsläget klassat som hälsovådligt av Livsmedelsverket och borttaget från diverse större butiker.

Kischen
2012-07-30, 16:33
Utöver Dendrobiumextrakt så har jag sett innehållet förr. Kan en stor del av effekten tillskrivas denna?

kettlebellGuden
2012-07-30, 16:47
Det är inget trams, oavsett hur förlöjligande du försöker låta. Kan lova att om min arbetsgivare får tillbaka ett provsvar med positivt svar på amfetamin skulle jag i princip bli bortkopplad från arbetet ögonblickligen, och genomgå den av företaget stadgade rutinen för "missbruk". Det ser jag som ett starkt motiv i sig att vara restriktiv till tillskott av denna typ.

Och visst, en analys skulle såklart ställa det mesta till rätta, men oavsett så vet man inte hur detta påverkar ett företroende såväl som den sociala acceptansen. Kan ses som en bagatell för många, men samtidigt tror jag en sådan sak kan förstöra mycket för lika många personer.

Och när det gäller DMAA så visar inte det positivt på samma sätt som Craze. Talar av egen erfarenhet... Men på tal om DMAA så är väl redan det i dagsläget klassat som hälsovådligt av Livsmedelsverket och borttaget från diverse större butiker.

Nej, DMAA är absolut inte klassat som hälsovådligt ämne, och det är inte SLV som står för att göra sådana klassningar heller.


Jag ser inte problemet med att du blir bortkopplad om du skulle pissa positivt på ett snabbprov. Du kommer inte att lida någon ekonomisk skada av det. Om det sen är så att du inte kan förklara det på något vis så det inte stör det sociala så har antingen du eller din arbetsplats något kolossalt fel någonstans och det är knappast en anledning att förbjuda ämnen hit och dit. Nu vet jag inte ens vad det är för typ av provtagning de gör på din arbetsplats men de flesta arbetsplatser jag har varit på har gjort ordentlig provtagning och inte sånna här snabbtest.. Skulle de gjort det så är det bara att lungt förklara hur det ligger till. Bara faktumet att du pratar om "att få tillbaka ett provsvar" får mig att tro att det gör ordentlig analys och inte någon snabbtestning som visar positivt för random ämne.

Tycker det är extremt tramsigt att förbjuda ämnen bara för det med stor osannolikhet kan förstöra din och någon annans sociala situation.

Sniggel
2012-07-30, 16:58
Att ha "det kan ge utslag på test" som argument för att det är "lite som amfetamin i verkan och biverkan" är ungefär som att säga att champinjon är "lite som lömsk flugsvamp" för att de påminner om varandra till utseende, smak osv...

Ett oavancerat test kan man säga kollar strukturen. Om strukturen är sådan att den ger ett utslag. Om en substans då är i närheten av den struktur som den substans man letar efter, kan det ge utslag. Det behöver inte betyda att substansen har en effekt eller bieffekt i kroppen som är lik amfetamin.
Men i det här fallet kan det säkert finnas likheter. Jag talade mest emot själva argumentet att "utslag tyder på liknande farlighet".

kettlebellGuden
2012-07-30, 17:07
Att ha "det kan ge utslag på test" som argument för att det är "lite som amfetamin i verkan och biverkan" är ungefär som att säga att champinjon är "lite som lömsk flugsvamp" för att de påminner om varandra till utseende, smak osv...

Ett oavancerat test kan man säga kollar strukturen. Om strukturen är sådan att den ger ett utslag. Om en substans då är i närheten av den struktur som den substans man letar efter, kan det ge utslag. Det behöver inte betyda att substansen har en effekt eller bieffekt i kroppen som är lik amfetamin.
Men i det här fallet kan det säkert finnas likheter. Jag talade mest emot själva argumentet att "utslag tyder på liknande farlighet".

Exempelvis har poliser i vissa delstater i USA den här formen av snabbtest. Skulle inte förvåna mig om det finns i Sverige med. Visar det positivt gör de en mer nogrann analys. Teststickorna (oftast för saliv) är knappast hållbart på något vis, och kan rent allmänt ge positivt svar på allt möjligt som man inte ens har varit i närheten av. Skulle vara en allmänt korkad arbetsgivare som använder sig av teststickor istället för att skicka iväg prover på analys. ... Visst teststicka kostar bara en 10 kronor testet och att skicka iväg på analys ett antal procent mer men jaja... Skulle min arbetsgivare vilja testa mig med att jag spottade på hans sticka hade jag helt enkelt bett honom istället ta urinprov och skicka iväg, alternativt skicka iväg mig på blodprov.

Sheogorath
2012-07-30, 17:07
Att ha "det kan ge utslag på test" som argument för att det är "lite som amfetamin i verkan och biverkan" är ungefär som att säga att champinjon är "lite som lömsk flugsvamp" för att de påminner om varandra till utseende, smak osv...


Fast är det någon som argumenterat på det sättet tycker du? I sådant fall håller jag med dig. Störtlöjligt, som Baghera skulle sagt.

isterbuk
2012-07-30, 17:45
Utöver Dendrobiumextrakt så har jag sett innehållet förr. Kan en stor del av effekten tillskrivas denna?

Ja.

Mr.Sjöborg
2012-07-30, 18:32
Exempelvis har poliser i vissa delstater i USA den här formen av snabbtest. Skulle inte förvåna mig om det finns i Sverige med. Visar det positivt gör de en mer nogrann analys. Teststickorna (oftast för saliv) är knappast hållbart på något vis, och kan rent allmänt ge positivt svar på allt möjligt som man inte ens har varit i närheten av. Skulle vara en allmänt korkad arbetsgivare som använder sig av teststickor istället för att skicka iväg prover på analys. ... Visst teststicka kostar bara en 10 kronor testet och att skicka iväg på analys ett antal procent mer men jaja... Skulle min arbetsgivare vilja testa mig med att jag spottade på hans sticka hade jag helt enkelt bett honom istället ta urinprov och skicka iväg, alternativt skicka iväg mig på blodprov.

Vet inte om proverna Erik åker på sköts och fungerar likadant som RF:s, men såhär fungerar RF:s

Pissprovet kollar bara om de är av samma struktur av olika ämnen som dom letar efter(bl a amfetamin). Dvs DMAA, Efedrin och möjligtvis craze, ger alltså utslag på amfetamin. Och i provsvaret du får hem kommer de stå positivt för amfetamin.

Men ALLA positiva prover tas för vidare analys för att kolla exakt vad det är för substans som funnits i urinet.

Kischen
2012-07-30, 18:39
Ja.

Så varför säljs det inte separat? Orka betala för kreatin, c- vitamin och citrulin.

Erik_Hellström
2012-07-30, 18:43
Nej, DMAA är absolut inte klassat som hälsovådligt ämne, och det är inte SLV som står för att göra sådana klassningar heller.


Jag ser inte problemet med att du blir bortkopplad om du skulle pissa positivt på ett snabbprov. Du kommer inte att lida någon ekonomisk skada av det. Om det sen är så att du inte kan förklara det på något vis så det inte stör det sociala så har antingen du eller din arbetsplats något kolossalt fel någonstans och det är knappast en anledning att förbjuda ämnen hit och dit. Nu vet jag inte ens vad det är för typ av provtagning de gör på din arbetsplats men de flesta arbetsplatser jag har varit på har gjort ordentlig provtagning och inte sånna här snabbtest.. Skulle de gjort det så är det bara att lungt förklara hur det ligger till. Bara faktumet att du pratar om "att få tillbaka ett provsvar" får mig att tro att det gör ordentlig analys och inte någon snabbtestning som visar positivt för random ämne.

Tycker det är extremt tramsigt att förbjuda ämnen bara för det med stor osannolikhet kan förstöra din och någon annans sociala situation.

Jag har märkt att du inte bryr dig om random person får konsekvenser på sitt arbete, och det är lugnt, själv tycker jag dock att man bör ha detta i åtanke så man inte blint tror att Craze är som vilken oskyldig PWO som helst för det är den inte i mitt tycke.

Men var har jag sagt att jag tycker de verksamma ämnena i Craze bör förbjudas? Din frågeställning handlade om hur Craze var likt amfetamin och jag lyfte upp min bild på det hela (som är starkt influerad av andra personers diskussion/åsikter som du säkert noterade...)

kettlebellGuden
2012-07-30, 18:46
Jag har märkt att du inte bryr dig om random person får konsekvenser på sitt arbete, och det är lugnt, själv tycker jag dock att man bör ha detta i åtanke så man inte blint tror att Craze är som vilken oskyldig PWO som helst för det är den inte i mitt tycke.

Men var har jag sagt att jag tycker de verksamma ämnena i Craze bör förbjudas? Din frågeställning handlade om hur Craze var likt amfetamin och jag lyfte upp min bild på det hela (som är starkt influerad av andra personers diskussion/åsikter som du säkert noterade...)

Det är väl vad tråden handlar om... Förbjudandet av craze.

Men verkligen om din arbetsplats stänger av dig och du blir utsatt för arbetsplatsmobbing för ett första resultat som ingen annanstans är värt mer i bevisning än dasspapper och inte bemödar sig med att invänta korrekt provanalys innan de dömer ut personer så bör du verkligen kontakta eventuell facklig företrädare eller helt sonika säga upp dig för det verkar vara ett riktigt ruttet ställe du arbetar på.

Vet inte vem som har påstått att Craze är helt oskyldigt. Tråden handlar om förbud av det. Jag är helt emot att förbjuda saker bara för att vissa arbetsgivare är efterblivna.

AronP
2012-07-30, 18:50
Så varför säljs det inte separat? Orka betala för kreatin, c- vitamin och citrulin.
Det gör det, men blir inge bra då det bryts ned för snabbt och ger en kort effekt och en snabb krasch.

Kischen
2012-07-30, 19:52
Det gör det, men blir inge bra då det bryts ned för snabbt och ger en kort effekt och en snabb krasch.

Var har du sett det? Inte så att du blandar ihop det med pea?

AronP
2012-07-30, 20:40
Var har du sett det? Inte så att du blandar ihop det med pea?

Googla dendro x.

Grotesk
2012-07-30, 20:45
Pissprovet kollar bara om de är av samma struktur av olika ämnen som dom letar efter(bl a amfetamin). Dvs DMAA, Efedrin och möjligtvis craze, ger alltså utslag på amfetamin. Och i provsvaret du får hem kommer de stå positivt för amfetamin.


Inte för att det direkt behandlar ämnet men vill ändå framhäva att DMAA inte visar positivt på pissprov.

KalleTeodor
2012-07-30, 20:47
Kan omöjligt vara amfetamin liknande då jag får NOLL effekt av craze även vid 2 skopor...

Sheogorath
2012-07-30, 20:51
Kan omöjligt vara amfetamin liknande då jag får NOLL effekt av craze även vid 2 skopor...

Det är uppenbarligen en produkt man kan reagera väldigt olika på.

Mr.Sjöborg
2012-07-30, 21:05
Inte för att det direkt behandlar ämnet men vill ändå framhäva att DMAA inte visar positivt på pissprov.

Pratar endast om RF:s dopingprov, eftersom att det är bara dom jag har erfarenhet av

Kischen
2012-07-30, 22:13
Googla dendro x.

Merci!

blondyz
2012-07-30, 23:58
Det är inget trams, oavsett hur förlöjligande du försöker låta. Kan lova att om min arbetsgivare får tillbaka ett provsvar med positivt svar på amfetamin skulle jag i princip bli bortkopplad från arbetet ögonblickligen, och genomgå den av företaget stadgade rutinen för "missbruk". Det ser jag som ett starkt motiv i sig att vara restriktiv till tillskott av denna typ.

Jag tycker självklart att du skall avstå, av förklarliga skäl.

Kan däremot säga dig att det inte är någon omöjlighet, eller "extremt" liten chans att en snabbsticka visar falskt positivt heller, även utan Craze. Att peka ut någon som skyldig innan fullständig analys gjorts anser inte jag är rätt, varken på moraliskt eller juridiskt plan, det tror jag inte din arbetsgivare gör heller.

Hur hållbart är det att med det du beskriver bestraffa en person som kanske inte ens har varit i närheten av några otillåtna (inkl. kända falskpositiva) substanser? Det låter osannolikt, och det händer oftare än man tror på denna typ av tester. Det är precis därför en fullständig analys är det enda som räcker.

Jag har ingen aning om vem du jobbar för, eller vilka rutiner ni har. Men det går mot min rationella tankegång att inte höja BS-flaggan. Som sagt, självklart skall man avstå om det finns oklarheter, och jag säger inte att du hittar på, det låter bara väldigt sannolikt.

Sniggel
2012-07-31, 00:38
Fast är det någon som argumenterat på det sättet tycker du? I sådant fall håller jag med dig. Störtlöjligt, som Baghera skulle sagt.

Nej, bara påpekade att bara för att ett test kan visa falskt positivt pga liknelse i struktur, behöver det inte säga ett dugg om hur lik substansen är i effekt.

Cerberus
2012-08-02, 15:26
kanon effekter, redan beställt!

Dalalyfta
2012-08-02, 15:40
kanon effekter, redan beställt!

Så om det var superbra skulel jag inte rört det. En PWO med PEA bör man akta sig för då PEA otvivelaktigt har en central roll i schizofreni.

Sheogorath
2012-08-02, 15:41
Så om det var superbra skulel jag inte rört det. En PWO med PEA bör man akta sig för då PEA otvivelaktigt har en central roll i schizofreni.

Nu tycker jag du drar lite väl stora växlar på det schizofreni-spåret.

Dalalyfta
2012-08-02, 15:46
Nu tycker jag du drar lite väl stora växlar på det schizofreni-spåret.

Jasså. Så att schizofrena människor har höga halter av just detta ämne i sitt urin talar inte för någonting?

Sheogorath
2012-08-02, 15:46
Jasså. Så att schizofrena människor har höga halter av just detta ämne i sitt urin talar inte för någonting?

Inte otvivelaktigt. Fenetylamin förekommer naturligt i kroppen. Du skulle lika gärna kunna resonera som så att schizofrena människor verkar pissa ut sitt PEA -> har för lite PEA i omlopp -> Craze är bra för schizofrena. Men... Nej. :)

Dalalyfta
2012-08-02, 15:58
Inte otvivelaktigt. Fenetylamin förekommer naturligt i kroppen. Du skulle lika gärna kunna resonera som så att schizofrena människor verkar pissa ut sitt PEA -> har för lite PEA i omlopp -> Craze är bra för schizofrena. Men... Nej. :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/54586

Sheogorath
2012-08-02, 16:00
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/54586

Vet du ens vad endogen betyder? Förstår du det där abstraktet?

ceejay
2012-10-15, 20:12
bumpar denna tråd med:)

Hur lång tid tar det för den att gå ur kroppen helt? Vill ej chansa att ett dåligt test kan ge utslag på mig nästa vecka.
Jag antar att det är 1-3 dagar.
Tog craze idag.

EiseltUK
2012-10-16, 20:48
bumpar denna tråd med:)

Hur lång tid tar det för den att gå ur kroppen helt? Vill ej chansa att ett dåligt test kan ge utslag på mig nästa vecka.
Jag antar att det är 1-3 dagar.
Tog craze idag.

De ämnen som skulle kunna visa positivt bryts ned inom någon timme. Nedbrytningsprodukterna likaså så med någon dags marginal bör det vara lugnt.

EiseltUK
2012-10-16, 21:03
Så om det var superbra skulel jag inte rört det. En PWO med PEA bör man akta sig för då PEA otvivelaktigt har en central roll i schizofreni.

Brist på PEA har å andra sidan en koppling till Parkinsons, depressioner, ADHD m fl.

Zer4
2012-10-17, 22:51
Med tanke på att det enda som skiljer alfa-metyl-fenyletylamin (amfetamin) och fenyletylamin (som finns i Craze) åt är en metylgrupp, kommer säkert någon peka ut detta som den nya "träningsdrogen" (trots att denna lilla metylgrupp gör stor skillnad mellan ämnena) och därmed förbjuda produkten. Vad man kan hoppas är ju att leverantörerna går ut med detta offentligt i tid så man hinner köpa på sig ett x antal burkar.

Bild på fenyletylamin: http://www.craze.nu/images/fenyletylamin.png
Bild på amfetamin: http://www.craze.nu/images/amfetamin.png

shadowfire
2012-10-17, 23:07
Varför ens ta skiten i huvudtaget? Vad är det för fel på en mugg kaffe och en örfil innan passet? Effekten alltid garanterad och enda biverkningen är 10 minuters rodnad på kinden.

Klein
2012-10-17, 23:28
Varför ens ta skiten i huvudtaget? Vad är det för fel på en mugg kaffe och en örfil innan passet? Effekten alltid garanterad och enda biverkningen är 10 minuters rodnad på kinden.

Omväxling förnöjer. Somliga nöjer sig med koffein och övningsvariation. Andra behöver mera för att ta sig till gymmet.

Grotesk
2012-10-17, 23:38
Varför ens ta skiten i huvudtaget? Vad är det för fel på en mugg kaffe och en örfil innan passet? Effekten alltid garanterad och enda biverkningen är 10 minuters rodnad på kinden.

Kaffe bistår inte mycket till prestationen? :)

Hebbe84
2012-10-18, 07:54
Ifall någon är intresserad så kostar Craze just nu 249:- på GG

ramlosan
2012-10-18, 08:24
Ifall någon är intresserad så kostar Craze just nu 249:- på GG


What?
Hur kommer det sig? Hade fått för mig att Craze var en populär produkt, speciellt från GG.
Det kan väl inte vara utförsäljning på gång? :/

baystone
2012-10-18, 08:33
What?
Hur kommer det sig? Hade fått för mig att Craze var en populär produkt, speciellt från GG.
Det kan väl inte vara utförsäljning på gång? :/

Crazy wednesday. Dom har alltid en produkt till nedsatt pris varje onsdag, och igår råkade det vara Craze. Tror inte det är utförsäljning på gång.

Hebbe84
2012-10-18, 09:19
Ah, den var fortfarande nedsatt när jag skrev inlägget, men nu har de höjt priset igen =/ Aja, jag tog mig en tur dit igår och köpte mig 2 st iaf, så jag är nöjd :d

bigjepp
2012-10-18, 16:03
Ah, den var fortfarande nedsatt när jag skrev inlägget, men nu har de höjt priset igen =/ Aja, jag tog mig en tur dit igår och köpte mig 2 st iaf, så jag är nöjd :d

hur kan du "ha tagit dig en tur" för att köpa dom? erbjudandet gäller ju bara på internet och inte i dom fysiska butikerna?

Hebbe84
2012-10-18, 21:52
hur kan du "ha tagit dig en tur" för att köpa dom? erbjudandet gäller ju bara på internet och inte i dom fysiska butikerna?

Det gällde uppenbarligen i lagershopen i Trollhättan iaf, för det var där jag var och inhandlade dem ;) Hur det är i de vanliga butikerna vet jag inte däremot, jag vågade inte chansa på butiken i centrum av just den anledningen.

ramlosan
2012-10-19, 11:14
Crazy wednesday. Dom har alltid en produkt till nedsatt pris varje onsdag, och igår råkade det vara Craze. Tror inte det är utförsäljning på gång.

Åh. Kommer med andra ord inte kunna ta del av det nedsatta priset när lönen kommer. Det var minst sagt trist...

KRILLE!
2012-10-20, 22:51
Har hört många olika recensioner från bekanta. Grunden verkar vara, ju högre dos ju mer bieffekter. Inte så konstigt kanske..Men bieffekter liknande dom från amfetamin har varit tjackballe, "crash", klarvaken hela natten och inte kunna somna, ångest, "stirrig" oförmåga att kunna fokusera. Beroende på person så har det varit mellan 2-6 skopor då. Alltså rejäl överdosering. Ingen har fått bieffekter av vanlig dos.

uf_74
2012-10-21, 08:03
Tror att man gärna vill skapa myten om att det liknar den riktiga varan (amfetamin). Har testat båda och Craze är inte i närheten av den och om jag är snäll så skulle vag väl säga att det NÄSTAN är lika potent som en låg dos Jacked men bara nästan...

Lance Uppercut
2012-10-24, 16:05
Köpte en burk med höga förväntningar efter att ha läst den här tråden och tyvärr blev man ju grymt besviken. Kan konstatera att likheterna mellan Craze och amfetamin är lika med noll (2 skopor). Ska jag vara ärlig kände jag i princip inte av några centralstimulanta effekter överhuvudtaget.

Sheogorath
2012-10-24, 16:08
Jag tycker att det är jättebra att inte alla får lika bra effekt. Då kommer den finnas kvar för marknaden längre.

Ah just det: Craze är skitdålig, inte alls lik någon drog. Värsta bluffprodukten. Inget för er att kolla på! Lalalalaalalala!

;)

Felixflobby
2012-10-25, 08:00
Känner typ inget på maxdos Craze.. Fan. Ska testa maxdos (2 skopor) + 100mg DMAA + 400mg koffein och se ifall det händer något!

Pepz
2012-10-25, 08:09
. Ska testa maxdos (2 skopor) + 100mg DMAA + 400mg koffein och se ifall det händer något!

jesus christ.

det är inte värt det...

jokem
2012-10-25, 08:38
När jag läser den här diskussionen börjar jag tro mer på att folk vill ha ett amfetaminrus av så lagliga produkter som möjligt. Inget amfetaminliknande rus = skräpprodukt. Det är inte menat att det ska vara en drog utan en PWO...

Fishtank
2012-10-25, 08:41
När jag läser den här diskussionen börjar jag tro mer på att folk vill ha ett amfetaminrus av så lagliga produkter som möjligt. Inget amfetaminliknande rus = skräpprodukt. Det är inte menat att det ska vara en drog utan en PWO...

This.
Man ska bli lite piggare inte helt mentalt avstängd.
Är det så jobbigt att träna utan att vara syntetiskt hög kanske man ska hitta en annan hobby?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Pepz
2012-10-25, 09:05
this.
Man ska bli lite piggare inte helt mentalt avstängd.
är det så jobbigt att träna utan att vara syntetiskt hög kanske man ska hitta en annan hobby?

Sent from my gt-i9300 using tapatalk 2

+1

Ulvamal
2012-10-25, 09:46
Jag brukar inte använda stimulantia. Bortsett från kaffe, te och i viss mån nikotin.

Alltså har jag ingen aning om hur amfetamin känns.

Crazed däremot. Det provade jag i morse. För mig funkar det.
Men ... jag är en gammal (41) tjockis sju veckor in i en mardrömsdiet (och fem månader in i återupptagen träning efter många års lättja).

Energinivån har varit låg på sistone. Sjukt låg. Det har blivit svårare och svårare att stiga upp klockan fem och hasa iväg till gymmet.

Crazed, två skopor, tog mig från "....gnnnnnh .... braaaains ... fan vad kallt det är ... sooova ..." till "Ok, jag lever! Träna!" på femton minuter blankt.

Vilket är mer än koffein lyckas med. Passet blev dessutom helt ok. Inte jättebra, men helt ok.

Jag tror inte ett ögonblick på att det är ofarligt. Men ... risk/resultat känns ok för min del.

Hebbe84
2012-10-25, 09:57
När jag läser den här diskussionen börjar jag tro mer på att folk vill ha ett amfetaminrus av så lagliga produkter som möjligt. Inget amfetaminliknande rus = skräpprodukt. Det är inte menat att det ska vara en drog utan en PWO...

Lite så känner jag också faktiskt. Lite stimmig har jag inget emot att bli på pwo dock eftersom det i första hand är för motivationsboosten jag tar det övht. Men att ständigt öka doser och experimentera när man börjat bygga upp resistans mot produkterna känns bara korkat och farligt.

Sweurout
2013-04-08, 21:08
http://www.*************.com/1/sv/info/produktaterkallelse-craze

RasmusA
2013-04-08, 21:21
Jag hade gärna velat köpa några burkar då denna produkt räddar min träning på vissa extremt sega dagar. Sedan säljförbudet hos en viss försäljare har produkten blivit slutsåld överallt! :-(

Fordon
2013-04-08, 21:31
Jag hade gärna velat köpa några burkar då denna produkt räddar min träning på vissa extremt sega dagar. Sedan säljförbudet hos en viss försäljare har produkten blivit slutsåld överallt! :-(

Se dig om efter bättre alternativ, eller planera dagarna till fördel för din träning istället. Då kommer ditt problem vara löst :)

Maxlyft
2013-04-09, 12:36
Ts hade ju rätt i sina spådomar. TÄnk att folk är så inskränkta.

JA30
2013-04-10, 16:49
Hade han ?