handdator

Visa fullständig version : Inställningen som skapar en gymråtta.


Dalalyfta
2012-07-30, 02:09
Jag är övertygad om att det allra viktigaste när det gäller träning är att hitta syftet och glädjen med det man håller på med. Detta funderar jag ofta över när jag ser bantningsprogram. För en person som aldrig tränar så förstår jag att det är svårt att sluta äta och börja motionera. Jag tycker att de genomgår något mycket hårdare än vad jag genomgår när jag lyfter. Därför tycker jag det blir löjligt när folk snackar om hur man sliter på gymmet.

Borde man inte lära ut själva inställningen när man försöker få någon att gå ner vikt. Hur man känner sig efter att man har tränat, den känslan är ju beroendeframkallande. Och alla borde väl uppskatta känslan av att vara helt slutkörda, tänker jag.

Eller är det bara jag som är så nerkörd i träsket så att jag inte ser något alternativ till en aktiv livsstil?

Entrena
2012-07-30, 02:12
Jag känner också så, väldigt många tränar för att "träna"

Jag tränar till 80% för att det är så jävla roligt, och så jävla underbart när man kommer hem och ska laga käk.

Kommer alltid ha gymmet i bakfickan, livet ut.

rooz
2012-07-30, 08:40
Inställning är något du måste lära dig själv. Personen måste lära sig att själv kunna bryta gränser och sträva efter att utvecklas. När allt går på autopilot är det sällan svårt, men för en person som aldrig satsat fullt ut på något i sitt liv. Då blir det svårt.

Tolkia
2012-07-30, 08:46
Det mesta blir roligare om man ger det tid och lär sig behärska det. De flesta rutiner kräver tid för att skapas och kräver mindre ansträngning för att upprätthållas sedan de väl finns där. Så långt är jag med.

Men jag förstår inte hur man kan tro att träning skiljer sig från andra saker i att folk kan vara mer eller mindre intresserade av det. Ingen är väl förvånad över att inte alla älskar virkning? Ingen tycker väl att man borde satsa på att alla skulle lära sig att älska virkning? När det gäller motion för hälsans skull så tror jag att man i många fall måste nöja sig med att en person lär sig göra det för att få det gjort och inte sträva efter att personen skall frälsas och se gymljuset. Motion är trots allt motion och inte religion.

Sedan betyder ju inte det att man inte satsar på träning att man aldrig satsat på något fullt ut. Det finns ju oändligt mycket annat i livet man kan satsa på.

Tyrwing
2012-07-30, 08:50
Tränar för det har blivit så jävla kul, det är svårt att ens ta vilodagar. :) Så man kan lugnt säga att jag fått in inställningen. Antagligen måste man ha ett driv som man anser viktigare än det man syssla med just nu (Tex vilja banta än att fortsätta äta som man gör, eller röra på sig istället för att dega hela dagarna)

earf
2012-07-30, 09:22
Tränar för att det är kul o nyttigt för kroppen att röra på sig. Byta ut datorn mot gymmet är nog det bästa jag gjort. Mycket piggare och normalare sömn ;p

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Fyllot
2012-07-30, 09:27
Av alla dom som började träna i gymnasiet är det endast ett fåtal kvar som tränar på regelbunden basis. Vi listade ut att om man enbart tränade för kvinnans skull (stå på stranden med tvättbrädan eller fyllde ut linnet osv) så blev man inte lika långvarig på gymmet. Jag tror det stämmer för dom flesta.

Tränar man däremot för sig själv så kan man aldrig tröttna, finns inget att bevisa utan bara välbefinnande.

Mercury
2012-07-30, 22:04
Bestämde mig vid årsskiftet! Gick ner från 80 till 70k de två första månaderna. Började löpträna i mars och är nu uppe i totalt 78mil (hade inte motionerat sedan lumpen för 20 år sedan) och vågen står nu på 61 (jag är 168cm).
Skaffade gymkort för ett par veckor sedan och hade i dag mitt första pass med PT. Lodlinje/hållning var första lektionen. Så jäkla inspirerande. Misstänker att löppassen kommer att få stryka på foten för gymmet framöver.
Trodde att jag skulle he svårt att fokusera på träningen med så mycket folk omkring (häpnadsveckande hur tyst det är på ett gym) men jag försvann totalt in i träningen.
Det som motiverar mig är det som hänt redan: piggare, inte en enda sjukdag i år, ser yngre ut, ser snyggare ut
Drivkraften fortsättningsvis: få känna att hela kroppen är tränad (känns mest så i benen än så länge), slippa sjukdommar/ålderskrämpor senare i livet.
Jag ser hur många i min ålder mår skitdåligt pga dålig form.

Eddie Vedder
2012-07-31, 07:42
Borde man inte lära ut själva inställningen när man försöker få någon att gå ner vikt. Hur man känner sig efter att man har tränat, den känslan är ju beroendeframkallande. Och alla borde väl uppskatta känslan av att vara helt slutkörda, tänker jag.

Problemet tror jag är att om man försöker påtala hur fantastiskt och skönt och kul det är med träning framstår man bara som en hurtbulle som vederbörande irriterar sig på. Men självklart är det bra att nämna att paradiset ligger bakom krönet. ;) Även om jag är övertygad om att man även måste visa förståelse för hur tråkigt och jävligt det kan kännas inledningsvis.