handdator

Visa fullständig version : Provträning på gym


Samurai237
2012-07-30, 01:32
Gymmet jag är intresserad av att börja träna på erbjuder en gratis provträning.

Vad bör man göra under en provträning? Jag har aldrig satt min fot på ett annat gym än det begränsade gymmet vi har på skolan så jag har inte så bra koll på vad man bör kolla efter eller prova på.

Jag har bara tränat med hantlar tidigare så att börja träna med skivstång innan jag kunnat utnyttja den medföljande instruktionen av PT'n man får vid köp av årskort känns som en dum idé.

Ska jag bara köra ett av mina pass med bl.a. bänkpress med hantlar, hantelcurls och axelpress med hantlar eller bör jag testa på någonting särskilt för att bättre känna efter hur gymmet känns?

Naggan
2012-07-30, 01:38
Hade jag provtränat på ett gym skulle jag nog köra igenom hela kroppen. Dvs 2 övningar per muskelgrupp, känna hur det känns och tänka "Är det det här jag vill göra i X månader framöver?" "Kommer jag utnyttja kortet om jag köper ett?" "Är det här roligt?"

Känner du dig taggad och tycker maskinerna är bra så kör du på, kötta på bara! :)

drakfelt
2012-07-30, 05:01
Det du bör göra är att se till att gymmet är komplett utrustat.
Du kanske inte använder hälften av sakerna i min checklista, men det är inte omöjligt att du snart kommer vilja börja göra det.

Titta efter;
Powerrack (böjställning i burform, google)
Hantlar från 1-45 kg
Ställning för chins och dips

Fråga även de i receptionen/någon PT om det är okej att köra ordentliga marklyft där du "dänger tillbaka" vikten i golvet samt om magnesium är tillåtet.

Jag förtydligar; även om du inte känner att du har nytta/bryr dig om de saker jag räknat upp kan det vara en god idé att se till att de finns tillgängliga på ditt gym.

Sen är det givetvis viktigt att den allmänna känslan i gymmet skön, att personalen är trevlig och att brudarna är fräscha ;)





Postat via en mobil enhet

Alfers
2012-07-30, 09:39
Det jag kommer på såhär spontant är:
Kolla om bänkarna känns bra. Lagom breda, inte för hårda osv.
Mycket vikter, så att man inte behöver springa runt och plocka/leta över halva gymmet.
Tillräckligt med bänkar vid hantlarna, risk för kö?
Att bänkarna är enkla att justera (kanske inget valet av gym står och faller på men bänkarna på mitt gym skulle man helst haft 3 händer för att justera)
Att det inte är för varmt/kallt för din smak.
Också självklart, välj den tiden du hade tänkt träna där för att se så att det inte är helt fullsatt just då.
Nu pluggar du så du kör antagligen inte bil, men annars är ju parkeringen att tänka på också.

kettlebellGuden
2012-07-30, 09:44
http://www.davedraper.com/how-to-choose-a-gym.html

sudoo
2012-07-30, 16:28
Kolla så att det finns ordentliga vällagrade stänger om du tänkt köra övningar så som frivändningar, ryck, stöt och dylikt.

Lamename
2012-07-30, 18:25
Tips kan vara att se till så att det finns mer än ett ställe för att köra böj utan att själv frivända upp vikten, som det är på det enda tillgängliga gymmet för mig. Står alltid nån sniken jävel där o kör bicepcurls trots att det lediga stänger för det.

Samurai237
2012-07-31, 22:56
Tack för alla svar!

Nu har jag i alla fall lite bättre koll på läget. :)