Visa fullständig version : Hjälp att få bättre disciplin (kost)
Svensken
2012-07-29, 20:51
Hej!
Har under ett par år av och till försökt få ordning på min kost. Med det menar jag att äta "nyttig" mat 3-5 gånger om dagen. Jag har under denna period som längst klarat mig runt 10 dagar utan att vräka i mig kakor, glass, godis, choklad, osv. Detta är något jag verkligen vill få ordning på, jag vill själv kunna bestämma när, vad och hur mycket jag ska äta. Tyvärr så tappar jag totalt kontrollen. Tar jag en kaka så försvinner hela paketet och mer därefter. Min disciplin när det gäller mat är fruktansvärt dålig.
Jag har försökt med väldigt många olika metoder. Mitt senaste försök klarade jag mig i cirka 10 dagar. Denna gång försökte jag ligga på balans eller mer. Jag åt med jämna mellanrum, åt mig mätt på "nyttig" mat, skippade aldrig frukosten och allt rullade på. Tills idag då jag landa på runt 6000 kalorier varav 5000 var skräp. Ångesten jag fick därefter var väldigt jobbig. Jag mår dåligt av att inte kunna kontrollera det.
Alltså, vad ska jag göra för att få bättre disciplin när det gäller mat
För de flesta låter det kanske löjligt, att det bara är att bestämma sig men för mig fungerar det inte så - hur mycket jag än vill. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till!
Kille, 18 år, ej överviktig.
Tack på förhand!
Commando1980
2012-07-29, 21:04
Det finns mycket att skriva men en åtgärd kan vara att helt enkelt inte köpa hem 'trigger' foods eller 'skräpmat'. Iaf under en period och samtidigt lära sig att äta 'nyttiga' alternativ.
edit: Samtidigt så kan det absolut vara bra eller nödvändigt att direkt försöka konfrontera beteendet på olika sätt.
Förlåt, men du skriver att du inte är överviktig... För en oförstående som mig blir då frågan; så, vad är problemet?
Du skrev att du landa på 6000 kcal idag, och antar att detta inte är något helt ovanligt för dig då det verkar vara ett så påtagligt problem. Med det sagt; hur mkt tränar du och hur ser din vardag ut överlag om du inte redan är/ på god väg mot övervikt?
Mvh SP
Commando1980
2012-07-29, 21:12
Sen kan det mycket väl vara så att du behöver uppsöka professionell expertis.
Jag vill inte spela ner ditt problem men när jag var i ungefär din ålder höll jag också på så. Det gick över.
Njut av de sålänge du kan, att käka 5000kcal skräpmat och inte vara överviktig är en win i mina ögon.
Svensken
2012-07-29, 22:05
Eller jag anser mig själv inte överviktig i alla fall. Runt 178 cm på 75 kg?
I vilket fall som helst så kompenserar jag det emellanåt. Jag har testat att ligga på underskott av 1000+ kalorier under korta perioder för att se om det skulle ge mig bättre kontroll. Det gjorde det inte.
Saken är också den att om jag t.ex äter 2500 kalorier på en dag och redan innan lunch ligger på 2000, då äter jag lite för att kompensera "skräpet". Jag vill inte gå upp i vikt.
Jag hade ditt problem innan och jag kan säga att jag var grymt "mullig"!
Det som funkade för mig var att helt enkelt intala sig att: Den livsstil jag nu har funkar inte i framtiden! Vill jag se ut som en flodhäst eller vill jag bli grov?
(För att dra det till sin gräns)
Du måste helt enkelt bara visualisera dig själv som du vill se ut och ge dig F-N på att bli sådan! :)
Jag lovar att du kommer klara det!
Sätt dig ner och fundera, varför du gör det? Varför du triggas till detta beteende du ogillar.
Får du sug? Äter du veeerkligen ifrån alla näringsämnena, kolhydrater mm så de inte blir ett sug just efter det...
Köp inte hem det du brukar överäta/hetsäta/småäta utav... Jag själv e expert på att småäta ifrn det mesta när jag står och lagar mat, sen när de e klart, så e jag typ mätt?! Så därför brukar jag ha färdiga maträtter i frysen eller göra i ordning mat som jag ställer in i kylskåpet till nästa måltid, då efter jag bredan precis ätit!
aldoschadewitz
2012-07-30, 09:19
det är du som måste bestämma dig. ingen kan göra det åt dig
Old Nick
2012-07-31, 10:32
Testa LCHF. Jag hade samma problem som dig och när jag slutade äta kolhydrater försvann allt sug som i ett trollslag. Jag har inte ätit en godisbit på snart 4 år och jag saknar det inte alls. Förr kunde jag sätta mig i bilen och köra ner till macken vid midnatt för att jag helt enkelt behövde en kexchoklad. Det var helt omöjligt att ta en skål med glass eller en bulle. Jag käkade hela byttan eller hela påsen. Eller både och.
Frågar du mig så är socker fysiskt beroendeframkallande. Det var inte förrän jag slutade med det som jag faktiskt insåg att det inte bara är så enkelt att det är gott och att jag därför hade svårt att motstå. Jag vet inte riktigt om stärkelse har samma effekt men jag känner suget komma tillbaka om jag ökar kolhydratsintaget. Om det beror på just stärkelsen eller på att bröd och annan kolhydratrik föda ofta även innehåller socker vet jag inte men jag håller mig till min nuvarande kosthållning i vilket fall som helst.
Och tycker du att LCHF låter helt vansinnigt kan du förstås låta bli. Men försök att skippa sockret helt och hållet i alla fall. Helt och hållet alltså. Inga "nyttiga" brödskivor med en massa sirap i eller lättyoghurtar med sockerinnehåll i paritet med cola och fanta. Det lär göra saken bättre.
Och ät dig för guds skull mätt på riktig mat. Att gå hungrig dagarna igenom hjälper INTE om man vill minska godissuget.
Jag tycker det låter som ett osunt beteende, skräpmat är sannolikt aldrig nyttigt oavsett om du inte är överviktig. Köp inte hem mat du inte kan hålla dig ifrån och köp inte hem varken godis eller söta drycker så försvinner sötsuget efter ett tag.
Jag har inte ätit godis, bakelser, söta drycker, läsk, kakor eller liknande på 5 år och jag känner aldrig något sug.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.