handdator

Visa fullständig version : Smärta vid böjt knä


suedish
2012-07-29, 17:36
Kön: Man
Ålder: 32
Längd och vikt: 186/95

Smärtbeskrivning:
Jag har ont i vänsterknä när det är helt böjt, tex när man sitter på en stol och ska ta på sig skon och sätter upp foten under rumpan typ. Eller om jag böjer knät och drar ihop det liiiite lite extra med handen. Var och badade i en pool för ett tag sedan och gjorde en "en-petar-bomb", där man håller i ena benet (med knät i böjt läge) när man hoppar i och det gjort fruktansvärt ont efteråt, fick ligga kvar i poolen ett par minuter tills det gick över. Det är oftast dock ingen akut smärta, ingen "sticks-som-nålar-smärta", men gör ändå rejält ont, håller i sig ett ett par minuter och går sedan över helt. Jag vet inte riktigt när det började, men knät har känts lite instabilt i över ett år, utan att jag har kunnat sätta fingret på exakt var det känns eller "hur" det knns, det har inte riktigt stört mig så värst mycket. För ett drygt år sedan när jag spelade fotboll så råkade jag översträcka knät, vilket gjorde rejält ont och jag fick vila ett tag efteråt. Efter det har det känns lite instabilt. Hör det ihop med att jag nu har ont när jag böjer knät? Vet inte, kanske? Det är iaf senaste tiden som jag har tänkt på detta att det gör ont, men jag vet inte hur länge det har hållt i sig.

Träning: Jag spelade handboll hela förra säsongen utan nåt direkt problem med knät. Dock ingen handbollsträning senaste 3-4 månaderna. Gymmar 5ggr i veckan max MAX-OT programmet, men kan inte påstå att det finns nåt tidssammanband med att jag skulle ha ändrat nåt i träningen och smärtan i knät.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej inte tagit nånting.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Aldrig haft knäproblem tidigare, detta är första gången.

Övrigt: Tack!

suedish
2012-07-30, 09:33
Kan lägga till att jag hade givetvis gått och kollat upp detta, men har varit utomlands i 2½ månad så har inte haft nån möjlighet. Kommer hem igenom om tre veckor och då kommer jag uppsöka nån läkare. Men jag har riktigt dålig erfarenhet av svenska vården, sällan fått någon kompetent läkare, snarare såna som bara vill bli av med sina patienter, så om man har lite mer kött på benen när man beger sig dit vore det bra.

.. därav skulle jag verkligen uppskatta om nån har nån tanke kring detta :)

pezrulezhaakon
2012-07-30, 10:35
suedish

Var i knäet gör det ont? Knävecket?

suedish
2012-07-30, 20:09
Jag sitter och försöker känna efter, men det var lättare sagt än gjort. Men ja jag skullle säga att det gör ont i knävecket, det känns iaf inte på "framsidan" (?) av knät.