handdator

Visa fullständig version : Ugnsbakad alaska pollock, 35g protein/100g??

Barbastark
2012-07-29, 17:15
Hejhej

Köpte 1kg fryst alaska pollck och körde i ugnen. Fryst näringsinnehåll var 70kcal/100g och 15g protein. Efter ugnen så hade vikten minskat till mindre än hälften varpå det ju blir runt 35g protein/100g.

Kan detta stämma? På livsmedelsverkets databas så anger dem 71kcal/100g för den färska versionen antar jag=samma som Royal seafood anger på den frysta varan.

Så vad stämmer här. Känns spontant som jag fått lite skumma värden på mina beräkningar här.

Ristretto
2012-07-29, 17:20
Om du har en färsk fiskfilé och fryser ner den kommer den att väga ungefär lika mycket i fryst tillstånd som den vägde färsk, innan du frös ner den. Vid upptining kan det dock försvinna en del vätska.

Kör du fisken länge i ugnen kommer det att försvinna vätska, vilket ger mer protein per viktenhet.

Barbastark
2012-07-29, 18:05
Om du har en färsk fiskfilé och fryser ner den kommer den att väga ungefär lika mycket i fryst tillstånd som den vägde färsk, innan du frös ner den. Vid upptining kan det dock försvinna en del

Fråga på det: Kommer fisken, av olikaanledningar, släppa ifrån sig mer vätska efter upptining och därmed göra den lättare än innan den frystes ned?

Ristretto
2012-07-29, 18:10
Fråga på det: Kommer fisken, av olikaanledningar, släppa ifrån sig mer vätska efter upptining och därmed göra den lättare än innan den frystes ned?

I normalfallet är det vad som sker, ja.

Alfers
2012-07-29, 18:10

Fruar fisk brukar väl vara doppad/sprayad med vatten som ger ett tunnt lager is runt som ska skydda den. Det lär ju rinna av när man tinar den.

Skickat från min E15i via Tapatalk 2

Akada
2012-07-29, 18:20
Om du har en bit på t.ex. 200g kommer den ju innehålla 30g protein även efter tillagning, oavsett vikt. Varför känns det konstigt?

Barbastark
2012-07-29, 18:33
Om du har en bit på t.ex. 200g kommer den ju innehålla 30g protein även efter tillagning, oavsett vikt. Varför känns det konstigt?

Fokuset på min fråga är snarare att den tappade så mycket i vikt efter ugnandet. Reagerade på den stora skillnaden delvis då jag inte uppmärksammat något kött/fisk tidigare som efter tillagning har såhär mycket protein.

I övrigt så är det som, du säger, 100% logiskt att den behåller sin proteinmängd efter tillagning.

Ristretto
2012-07-29, 18:40
Det beror såklart på hur du tillagar den, det låter som att du kört den för länge i ugnen för att den ska vara lagom.

Akada
2012-07-29, 18:42
Fokuset på min fråga är snarare att den tappade så mycket i vikt efter ugnandet. Reagerade på den stora skillnaden delvis då jag inte uppmärksammat något kött/fisk tidigare som efter tillagning har såhär mycket protein.

I övrigt så är det som, du säger, 100% logiskt att den behåller sin proteinmängd efter tillagning.
Hur tillagade du den; temp, tid etc?

Barbastark
2012-07-29, 18:51
Hur tillagade du den; temp, tid etc?

Körde i ugnen på 150-200g (höjde efter ett tag av någon anledning).

DOCK är min ugnstermometer för mäta innertemperaturen skum märkte jag, så ville vara på säkra sidan och körde lite extra. Den blev dock inte direkt torr, utan kändes bra i konsistensen.

kettlebellGuden
2012-07-29, 19:23
Har vikten halveras så stämmer det ju helt bra.

Barbastark
2012-07-29, 20:36
Har vikten halveras så stämmer det ju helt bra.

A men frågan är ju i så fall om det angivna näringsvärdet på förpackningen var rätt från början, med tanke på att livsmedelsverkets databas har samma kcal/100g (antar att dem räknat på färsk) som på den frysta.

Akada
2012-07-29, 20:44
Grub skrev det ganska bra en gång: Deras värden har de tagit från en mätning från en produkt, så det är väl inget som stämmer till 100% i alla lägen (även om mat såsom div sorter av kött/fisk inte borde vara särskilt annorlunda).