handdator

Visa fullständig version : Billig solsemester i december/januari?


Exdiaq
2012-07-29, 14:23
Fick tanken att dra iväg till något varmare ställe en vecka ungefär i december eller början av januari då jag, som många andra, blir en aning nere av det väder som råder 9-10 månader om året i Sverige.

Billigt och soligt är mina kriterier. 20-25grader är opti för min del, så behöver inte vara ett ställe med 35+. Plus om det finns något att göra mer än att festa då det inte är ett av mina största intressen precis.

Några förslag? Har funderat på något land i västra Afrika, kanske Ghana, Senegal, Gambia. Eller Kape Verde eller Gran Canaria. Billigt (resa, boende) och soligt (minst 20 grader, max 30) är ledorden.

Tack på förhand.

AronP
2012-07-29, 14:40
Drog till indien tillsammans med min partner för 9000 t/r förra vintern. Inte för att jag gillade det, men det gör jag sällan, men det var varmt.

Afrika är tråkigt med alla sjukdomar och vaccinering.

Exdiaq
2012-07-29, 14:55
Drog till indien tillsammans med min partner för 9000 t/r förra vintern. Inte för att jag gillade det, men det gör jag sällan, men det var varmt.

Afrika är tråkigt med alla sjukdomar och vaccinering.

OK, det får jag kolla upp!

Ja, hade den funderingen också. Har en bekant som var volontär i Ghana och hon fick malaria femtio-elva gånger under de 2-3 månader hon var där. Gambia kanske man ska undvika också om man slippa att bli raggad av pengakåta småpojkar som tröttnat på gamla tjocka tanter.
UD avråder tydligen för resor till en region i Senegal. Kanske bäst att undvika det landet också...

Kvar är Kap Verde och Gran Canaria av de jag kom på.

stafh
2012-07-29, 15:18
Hur mycket är billigt?

Baan
2012-07-29, 15:28
Satsa på Kanarieöarna.

Exdiaq
2012-07-29, 15:29
Hur mycket är billigt?

Formulerar om det hela: så billigt som möjligt.

Men absolut inte över 10 000kr. Börjar ta emot redan några tusenlappar under det.

Mumin
2012-07-29, 15:32
Jag var i Förenade Arabemiraten i mars. Jag åkte dit för att det var mer solsäkert än Kanarieöarna. Om man vill ha det slappt, men ändå kunna göra lite utflykter kan jag verkligen rekommendera detta.
Det var mellan 25 och 30 grader. Mycket all inklusive dock och inte så mycket mysiga omgivningar att strosa i. Men det var en av mina absoluta favoriter i charter väg!

davvvan
2012-07-29, 16:26
Hur lång restid? Thailand eller valfritt ställe i Sydostasien har ju fint väder den tiden och är inte så dyrt.

Cilia
2012-07-29, 16:47
Det tar emot att ge bort mitt tips för jag vill inte se det invaderat av svenskar. Men i somras var jag på Kuba och upplevde det bästa vattnet och den bästa stranden någonsin. Ingen charter från Sverige men från England. Vet inte vad det kostar. Du kan nog få tag på en flygbiljett t o r för ca 5000 kr. Sen får du ordna boende själv. Du kan hyra rum hos en kubansk familj för lite drygt 200 kr/natt ända upp till femstjärniga all inclusive. Kräver lite meckande själv.

isterbuk
2012-07-29, 17:08
Bra tråd! Ska själv dra iväg 3-4 veckor någon gång under perioden Januari - Mars.

Jag vill hamna någonstans där jag kan uppleva lite roliga sevärdheter men vill även kunna få bra service och hjälp när det behövs, guidade turer är trevligt. Det får gärna vara nära till havet med tillhörande vackra stränder där man kan koppla av.
Det behöver inte vara thailand billigt att leva och bo men det får gärna vara inom rimliga gränser.

Pengar kommer jag spara nu under vintern så det ska finnas en bra buffert beroendes på vart jag vill fara iväg.

Är det Thailand som ger mest valuta för pengarna? Bali verkar trevligt.

Brickhead
2012-07-29, 17:23
Tycker Thailand verkar ha blivit ett korrupt och farligt land med massor av turistfällor. Någon som har erfarenhet av detta? Är det inte mer spännande att åka till länder omkring som Vietnam då?

MathiasF
2012-07-29, 17:49
Det tar emot att ge bort mitt tips för jag vill inte se det invaderat av svenskar. Men i somras var jag på Kuba och upplevde det bästa vattnet och den bästa stranden någonsin. Ingen charter från Sverige men från England. Vet inte vad det kostar. Du kan nog få tag på en flygbiljett t o r för ca 5000 kr. Sen får du ordna boende själv. Du kan hyra rum hos en kubansk familj för lite drygt 200 kr/natt ända upp till femstjärniga all inclusive. Kräver lite meckande själv.

Tänk på att se till att inte få en stämpel i passet,
om man vill vara säker på att kunna resa in i usa problemfritt senare.

Tricce
2012-07-29, 17:50
Tänk på att se till att inte få en stämpel i passet,
om man vill vara säker på att kunna resa in i usa problemfritt senare.

Går ju att skaffa nytt pass ;)

MathiasF
2012-07-29, 18:14
Går ju att skaffa nytt pass ;)

Eller be dom att inte stämpla i passet, men varför ta den enkla vägen liksom...

Exdiaq
2012-07-29, 18:28
Efter lite efterforskningar känns Kanarieöarna som det bästa alternativet atm. Hittade flyg+boende på 3 stjärnigt hotell för 4400:-

Cilia
2012-07-29, 19:18
Tänk på att se till att inte få en stämpel i passet,
om man vill vara säker på att kunna resa in i usa problemfritt senare.

Dom stämplar inte passen. Åkte hem via usa och inga problem. Det var många amerikanare där.

Cilia
2012-07-29, 19:20
Eller be dom att inte stämpla i passet, men varför ta den enkla vägen liksom...

Man ber inte kubanerna om hur de ska hantera sin byråkrati.

Angel
2012-07-29, 19:32
Ett tips, vänta lite med att boka. Framåt hösten drar resebolagen igång med sina rabatter och erbjudanden. Just nu är det ganska dyrt.
Tips två, vill du åka i december så är runt lucia den billigaste perioden. Sen över jul och nyår så stiger priserna med flera tusen.

dream_theater_
2012-07-29, 19:41
Det tar emot att ge bort mitt tips för jag vill inte se det invaderat av svenskar. Men i somras var jag på Kuba och upplevde det bästa vattnet och den bästa stranden någonsin. Ingen charter från Sverige men från England. Vet inte vad det kostar. Du kan nog få tag på en flygbiljett t o r för ca 5000 kr. Sen får du ordna boende själv. Du kan hyra rum hos en kubansk familj för lite drygt 200 kr/natt ända upp till femstjärniga all inclusive. Kräver lite meckande själv.

Jag har kikat lite efter biljetter till Kuba, men jag har inte hittat så billiga som du har gjort. Vart har du sökt då?

Cilia
2012-07-29, 19:49
Jag har kikat lite efter biljetter till Kuba, men jag har inte hittat så billiga som du har gjort. Vart har du sökt då?

Jag har själv aldrig sökt direkt dit men har en kubansk kompis som hävdade att han kunde hitta biljetter för det priset. Kanske beror på när man åker.

Jag åkte via Cancun.

dream_theater_
2012-07-29, 19:51
Jag har själv aldrig sökt direkt dit men har en kubansk kompis som hävdade att han kunde hitta biljetter för det priset. Kanske beror på när man åker.

Jag åkte via Cancun.

Jag får helt enkelt kika runt, men hur som helst måste jag åka via Arlanda eller Landvetter antar jag.

Jag hade tänkt att göra som du, inte boka något hotell. Vad har du mer för upplevelser från den resan att dela med dig av? Vad bör jag göra där?

MathiasF
2012-07-29, 19:56
Efter lite efterforskningar känns Kanarieöarna som det bästa alternativet atm. Hittade flyg+boende på 3 stjärnigt hotell för 4400:-

Boka hotell nu men vänta någon månad med att boka flyget, sådär 3 månader innan ungefär är flyget billigast.
Om du nu vill spara så många kronor som möjligt dvs.

Cilia
2012-07-29, 19:56
Jag får helt enkelt kika runt, men hur som helst måste jag åka via Arlanda eller Landvetter antar jag.

Jag hade tänkt att göra som du, inte boka något hotell. Vad har du mer för upplevelser från den resan att dela med dig av? Vad bör jag göra där?

sökte snabbt och hittade från lite drygt 7 000 kr.
Vi åkte runt en del med buss. Se mer än bara Havana. Det är väldigt vacker natur. Man får inte stressa och ta saker som det kommer. Dom är vänliga och vill gärna väl men saker och ting fungerar annorlunda än här och inte så effektivt. Dom pratar väldigt lite och dålig engelska. Bra att kunna lite spanska. Man får inte vara så kinkig med maten. Det som finns finns men frukt finns det massor av och är sagolik god. Mycket omeletter också till frukost.

Jag är fortfarande helt upprymd efter resan. Kom hem för en vecka sen men det är drygt 3 veckor sedan jag lämnade Kuba.

dream_theater_
2012-07-29, 20:07
sökte snabbt och hittade från lite drygt 7 000 kr.
Vi åkte runt en del med buss. Se mer än bara Havana. Det är väldigt vacker natur. Man får inte stressa och ta saker som det kommer. Dom är vänliga och vill gärna väl men saker och ting fungerar annorlunda än här och inte så effektivt. Dom pratar väldigt lite och dålig engelska. Bra att kunna lite spanska. Man får inte vara så kinkig med maten. Det som finns finns men frukt finns det massor av och är sagolik god. Mycket omeletter också till frukost.

Jag är fortfarande helt upprymd efter resan. Kom hem för en vecka sen men det är drygt 3 veckor sedan jag lämnade Kuba.

Nu sökte jag ifrån 21 dec - 3 jan. Det kanske kan tänkas vara dyrare då? Annars tycker jag att resmålet som du beskriver det, skulle passa mig perfekt. Jag hade inte tänkt att ha bråttom.